DECRET 363/2004, de 24 d'agost, pel qual es regula el procediment administratiu per a l'aplicació del Reglament electrotècnic per a baixa tensió.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball i Industria
Rango de LeyDecret

DECRET 363/2004, de 24 d'agost, pel qual es regula el procediment administratiu per a l'aplicació del Reglament electrotècnic per a baixa tensió.

Amb l'aprovació del Reglament electrotècnic per a baixa tensió i les seves instruccions tècniques complementàries, mitjançant el Reial decret 842/2002, de 2 d'agost (BOE núm. 224, de 18.9.2002), s'introdueix un nou marc normatiu en el camp de les instal·lacions elèctriques de baixa tensió.

Aquesta nova situació fa que s'hagi d'adaptar l'actual normativa reguladora del procediment d'actuació del Departament de Treball i Indústria per a l'aplicació en el territori de Catalunya del Reglament electrotècnic per a baixa tensió, d'acord amb la Llei 21/1992, de 16 de juliol, d'Indústria i la Llei 13/1987, de 9 de juliol, de seguretat de les instal·lacions industrials.

Per altra banda, l'article 12.1.2 de l'Estatut d'Autonomia atribueix a la Generalitat de Catalunya la competència necessària per poder desenvolupar la normativa bàsica estatal que s'ha aprovat en matèria d'instal·lacions elèctriques de baixa tensió, amb la finalitat d'adaptar-la a la realitat i característiques d'aquesta Comunitat Autònoma considerant l'experiència acumulada amb el desplegament normatiu propi a partir de l'Ordre del Departament d'Indústria i Energia de 14 de maig de 1987.

En aquest sentit, i amb la finalitat d'aconseguir elements de simplificació administrativa, garantint al mateix temps la seguretat de les instal·lacions, el present Decret conté la classificació de les instal·lacions elèctriques de baixa tensió en relació amb els tràmits administratius que requereixen per a la seva execució, les verificacions i els controls, les noves figures d'empresa instal·ladora i d'instal·lador autoritzat de baixa tensió, així com les funcions de les entitats d'inspecció i control concessionàries de la Generalitat de Catalunya en aquest camp.

Sobre la base del que s'ha exposat, a proposta del conseller de Treball i Indústria, vist el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

Constitueix l'objecte d'aquest Decret establir el procediment administratiu per a l'aplicació del Reglament electrotècnic per a baixa tensió aprovat per Reial decret 842/2002, de 2 d'agost.

Article 2

Àmbit d'aplicació

Les normes que estableix aquest Decret són d'aplicació a l'execució, inspecció i manteniment de les instal·lacions elèctriques distribuïdores, receptores i generadores per a l'ús i consum propi, en baixa tensió, així com l'actuació de les empreses instal·ladores dins l'àmbit territorial de Catalunya.

Article 3

Classificació de les instal·lacions

3.1 Les noves instal·lacions elèctriques, segons la seva importància i risc d'accident, es classifiquen en les dues classes següents en relació amb els tràmits administratius que requereix la seva execució:

a) Instal·lacions amb projecte: instal·lacions complexes o d'alt risc que necessiten projecte per identificar-les i per justificar sense ambigüitats el compliment de la Reglamentació de seguretat vigent, així com de certificació de direcció i acabament d'obra que garanteixi la seva concordança amb el projecte i l'adaptació a l'esmentada Reglamentació.

b) Instal·lacions amb memòria tècnica de disseny: instal·lacions senzilles que necessiten per a la seva identificació una memòria tècnica de disseny (MTD) amb l'objecte de proporcionar les principals dades i característiques de disseny de les instal·lacions i que permeti constatar el compliment de la reglamentació de seguretat vigent en els aspectes essencials o bàsics.

3.2 Les instal·lacions receptores elèctriques noves amb projecte s'agrupen segons el tipus d'instal·lació, el local on s'instal·len, la tensió i la potència. Són les següents:

Grup a) Les corresponents a indústries, en general, i una P>20 kW.

Grup b) Les corresponents a: locals humits, amb pols o amb risc de corrosió; bombes d'extracció o elevació d'aigua, siguin industrials o no, i una P>10 kW.

Grup c) Les corresponents a: locals mullats, generadors i convertidors, conductors aïllats per a caldejament, amb exclusió dels habitatges, i una P>10 kW.

Grup d) Les de caràcter temporal per alimentació de maquinària d'obres de construcció o les de caràcter temporal en locals o emplaçaments oberts, i una P>50 kW.

Grup e) Les d'edificis destinats principalment a habitatges, locals comercials i oficines, que no tinguin la consideració de locals de pública concurrència,en edificació vertical u horitzontal, i una P> 100 kW per caixa general de protecció.

Grup f) Les corresponents a habitatges unifamiliars, i una P>50 kW.

Grup g) Les de garatges que requereixin ventilació forçada; qualsevol que sigui la seva ocupació.

Grup h) Les de garatges amb ventilació natural, amb més de 5 places d'estacionament.

Grup i) Les corresponents a locals de pública concurrència; sense límit de potència.

Grup j) Les corresponents a: línies de baixa tensió amb suports comuns amb les d'alta tensió, màquines d'elevació i transport, les que utilitzin tensions especials, les destinades a rètols lluminosos salvat que es considerin instal·lacions de baixa tensió, segons el que estableix la ITC-BT 44, tanques elèctriques i xarxes aèries o subterrànies de distribució; sense límit de potència.

Grup k) Les instal·lacions d'enllumenat exterior, i una P> 5 kW.

Grup l) Les corresponents a locals amb risc d'incendi o explosió, exceptuant els garatges; sense límit de potència.

Grup m) Les de quiròfans i sales d'intervenció, sense límit de potència.

Grup n) Les corresponents a piscines i fonts, i una P> 5 kW.

Grup o) Totes aquelles que, encara que no constin en cap dels grups anteriors, determini el Departament de Treballi Indústria, segons correspongui.

P> Potència prevista en la instal·lació, considerant el que s'estipula a la ITC-BT-10. És la potència màxima admissible de la instal·lació.

3.3 Així mateix, requeriran l'elaboració de projecte les ampliacions i modificacions de les instal·lacions següents:

a) les ampliacions i modificacions de les instal·lacions del grup (b, c, g, i, j, l, m) i modificacions d'importància de les instal·lacions que per a la seva execució, precisen projecte.

S'entendrà per modificacions d'importància les que afecten a més del 50% de la potència màxima admissible. Igualment, es considerarà modificació d'importància la que afecti a línies completes de processos productius amb nous circuits i quadres, encara que es tracti de reducció de potència.

b) Les ampliacions de les instal·lacions que, essent dels tipus que requereixen projecte, no arribessin als límits establerts de potència prevista, però que els superessin en produir-se l'ampliació.

c) Les ampliacions d'instal·lacions que originàriament van requerir projecte, si en una o en diverses ampliacions es supera el 50% de la potència màxima prevista en el projecte anterior o l'ampliació supera els límits de potència assenyalats en el punt 3.2.

3.4 Si una instal·lació o part d'ella està compresa en més d'un grup dels especificats, se li aplicarà el criteri més exigent dels establerts en els grups esmentats. Per determinar si cal projecte en una instal·lació, se n'haurà d'avaluar la potència total prevista quan es consideri tota la instal·lació; i, quan es consideri la part de la instal·lació corresponent a l'altre grup s'avaluarà la potència prevista de la part corresponent.

3.5 Les instal·lacions, tant si són noves com si són ampliacions o modificacions, que no estan incloses en els grups indicats en els apartats 3.2, 3.3 i 3.4, requeriran memòria tècnica de disseny.

Article 4

Procediment administratiu

4.1 Abans de la posada en servei de les noves instal·lacions, ampliacions i modificacions que requereixen projecte, cal presentar davant d'una entitat d'inspecció i control, concessionària de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, la documentació que s'indica a l'annex d'aquest Decret.

Per aquestes instal·lacions, el projecte i la certificació de direcció i acabament d'obra seran signats per un tècnic titulat o tècnica titulada competent, el qual serà directament responsable que s'adaptin a les disposicions reglamentàries. Ambdues documentacions les haurà de visar el col·legi professional que correspongui.

4.2 Quan es tracti d'instal·lacions amb memòria mècnica de disseny, la documentació descriptiva serà signada per persona dotada amb carnet individual identificatiu d'instal·lador autoritzat per a la categoria de la instal·lació corresponent o per un tècnic titulat o tècnica titulada competent, el qual/la qual es farà responsable de la seva estricta concordança amb la instal·lació i que aquesta s'ajusta a les exigències reglamentàries.

4.3 Per poder subministrar energia a una instal·lació, llevat dels supòsits que s'indiquen a l'article 5, la companyia elèctrica haurà de rebre abans el certificat d'instal·lació emès per l'empresa instal·ladora autoritzada que garanteixi que la instal·lació compleix les prescripcions de seguretat del Reglament electrotècnic per a baixa tensió i de les seves ITC.

Per a les instal·lacions amb projecte, el certificat d'instal·lació a presentar a la Companyia elèctrica haurà estat segellat prèviament per l'oficina receptora de la documentació.

Per a les instal·lacions amb memòria tècnica de disseny, a excepció del que s'indica a l'article 4.4, la documentació que s'especifica a l'annex es presentarà també davant d'una entitat d'inspecció i control (EIC), concessionària de la Generalitat de Catalunya, la qual un cop acceptada la documentació, segellarà el certificat d'instal·lació emès per l'empresa instal·ladora autoritzada en baixa tensió.

4.4 Quan es tracti d'instal·lacions receptores situadesen edificis destinats preferentment a habitatges, comercials o de oficines i que requereixen...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR