DECRET 25/2008, de 29 de gener, pel qual s'estableix l'ordenació curricular dels ensenyaments de música de grau professional i se'n regula la prova d'accés.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

25/2008, de 29 de gener, pel qual s'estableix l'ordenació curricular dels ensenyaments de música de grau professional i se'n regula la prova d'accés.

L'article 131.3.c) de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat la competència compartida per a l'establiment dels plans d'estudi corresponents, incluent-hi l'ordenació curricular.

D'acord amb l'article 6 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, les administracions educatives competents han d'establir el currículum dels diferents ensenyaments que s'hi regulen, de les quals el Govern ha de fixar prèviament els aspectes bàsics curriculars.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix els ensenyaments musicals en tres graus: ensenyaments elementals, ensenyaments professionals i ensenyaments superiors.

El currículum dels ensenyaments de grau professional que estableix aquest Decret recull els aspectes bàsics curriculars expressats en el Reial decret 1577/2006, de 22 de desembre, pel qual es fixen els aspectes bàsics del currículum dels ensenyaments professionals de música, regulats per la Llei orgànica esmentada, i substitueix l'aprovat l'any 1994. Cal destacar que el Decret 331/1994, de l'ordenació curricular dels ensenyaments musicals de grau mitjà va significar un gran avenç en l'organització de l'ensenyament respecte la interpretació individual i col·lectiva de l'instrument, la voluntat que l'alumnat visqués en el centre situacions similars a les del món professional, i la responsabilitat de posar els fonaments per cursar amb èxit el grau superior.

La música té cada vegada una presència més gran en tots els àmbits de la societat, gràcies a l'increment de l'oferta cultural, els avenços tecnològics i els mitjans de comunicació. En l'àmbit educatiu, aquesta realitat es concreta en la consolidació de la presència de la música en les estructures curriculars, tant de l'ensenyament de règim general, amb una formació bàsica que desenvolupa la sensibilitat musical de l'alumnat, com de l'ensenyament de règim especial de música, que ofereix una formació musical especialitzada que prepara a l'alumnat per a participar activament en activitats culturals.

La formació i la pràctica musical tenen innegables valors. L'activitat musical, a més d'implicar el domini del llenguatge musical i la tècnica de l'instrument, comprèn el desenvolupament d'altres qualitats personals que no són exclusives del camp musical com són, entre altres, el desenvolupament de l'expressivitat, la creativitat, la memòria, la consciència corporal, el pensament abstracte, l'actuació davant d'un públic, i les tècniques d'estudi que inclouen la planificació i l'autoavaluació, qualitats que són totes elles positives per a la formació general de la persona.

La finalitat dels ensenyaments professionals de música és la de donar a l'alumnat la capacitació musical necessària tant per afrontar la pràctica musical de manera autònoma, com per optar per la continuïtat dels estudis musicals en el grau superior amb l'orientació i preparació suficients, a més de potenciar en tots els àmbits els valors propis i específics de la pràctica i l'estudi de la música, entre aquests l'excel·lència, la creativitat i la innovació, la comunicació, el treball en equip i els valors humans, cabdals en la formació general dels joves i de les joves, continuïn o no la seva vinculació a l'estudi o a l'exercici professional de la música.

En aquest Decret hi destaquen diverses novetats. D'una banda es redueixen les hores lectives en totes les especialitats, amb la voluntat de facilitar i fer compatible d'una manera real l'accés als estudis professionals de música i la seva compaginació amb els estudis de règim general. Especialment l'atribució d'hores a les matèries de llenguatge musical i harmonia impulsa una renovació metodològica en l'ensenyament/aprenentatge de la pràctica instrumental.

D'altra banda, es potencia el principi d'autonomia de centres, enfortint i augmentant el seu grau de responsabilitat i compromís, amb la flexibilització del currículum que es proposa obert, amb un nombre d'hores lectives a disposició de cada centre molt superior al que establia el decret anterior, amb la finalitat d'elaborar projectes educatius propis, i incentivar el desenvolupament de la creativitat i la implicació dels equips de professors i professores que l'han d'implantar.

En aquest sentit, s'organitzen els horaris a fi que permetin potenciar la interrelació entre les diferents especialitats, i facilitar l'organització dels centres.

Així mateix, s'estableixen continguts transversals de diferents assignatures, amb la idea de conjugar comprensió i expressió, coneixement i realització, reforçar l'aplicació pràctica dels conceptes teòrics en benefici de versions més fonamentades de les obres interpretades, potenciar el treball de la memòria i la improvisació, i consolidar l'aprenentatge dels conceptes més teòrics.

Per últim, s'incorpora al currículum la guitarra elèctrica, així com l'itinerari de la música moderna i el jazz, amb el currículum de l'assignatura d'harmonia diferenciat.

Aquest Decret s'ha tramitat d'acord amb el que disposa l'article 61 i següents de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i d'acord amb el dictamen del Consell Escolar de Catalunya.

D'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora;

En virtut d'això, a proposta del conseller d'Educació, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Estructura

Els ensenyaments professionals de música s'estructuren en un grau de sis cursos acadèmics de durada.

Article 2

Objectiu

El currículum dels ensenyaments professionals de música té com a objectiu l'assoliment de les competències següents:

2.1 Competències generals:

  1. Conèixer el patrimoni musical i comprendre la seva contribució en el marc cultural i social.

  2. Cultivar la capacitat d'anàlisi i valoració de la qualitat musical.

  3. Forjar un criteri artístic propi, fonamentat en el coneixement, l'audició i la pràctica musical.

  4. Desenvolupar la sensibilitat musical com a mitjà d'enriquiment personal, i extreure'n els aspectes més idonis per al propi creixement.

  5. Adquirir consciència de les pròpies capacitats i limitacions, a fi de desenvolupar les estratègies de treball adequades per aconseguir el màxim rendiment, fomentant una planificació de l'estudi coherent i la capacitat d'autoregular el desenvolupament d'aquesta planificació.

  6. Participar en activitats individuals i col·lectives que permetin l'experiència de comunicar i compartir la música amb els altres.

  7. Entendre i saber expressar conceptes musicals en la seva terminologia específica.

    2.2 Competències específiques:

  8. Interrelacionar i aplicar els continguts i objectius de les assignatures de l'especialitat escollida, amb la finalitat d'aconseguir una expressió musical de qualitat.

  9. Conèixer i dominar els aspectes fonamentals del llenguatge musical, les seves característiques, terminologia, funcions i transformacions en els diversos contextos històrics.

  10. Conèixer i desenvolupar les tècniques de l'instrument o de la veu, i saber aplicar-les d'acord amb les exigències de l'execució i interpretació artística de les obres.

  11. Valorar el domini del cos i la ment per utilitzar amb seguretat la tècnica i concentrar-se en l'audició i la interpretació, tot tenint cura i respecte pel propi cos.

  12. Desenvolupar l'oïda interna com a base de l'afinació, de l'audició harmònica i de la creació i la interpretació musicals.

  13. Fomentar l'adquisició de les capacitats intel·lectuals i els reflexes necessaris per poder fer front amb solvència les contingències pròpies de la realitat interpretativa.

  14. Desenvolupar les tècniques de la lectura a vista, la transposició i la improvisació.

  15. Cultivar un caràcter artístic personal que permeti crear versions pròpies de les obres interpretades, fonamentades en el coneixement dels aspectes teòrics i en el domini de la tècnica instrumental.

  16. Contribuir a crear versions d'obres musicals interpretades en agrupacions sense direcció, treballant conjuntament per a obtenir una lectura col·lectiva, consensuada a partir de les aportacions individuals de cadascun dels seus integrants.

  17. Participar en versions d'obres musicals interpretades en agrupacions amb direcció, essent capaç d'executar amb precisió les indicacions de la direcció.

  18. Assolir les capacitats necessàries per interpretar en públic, de manera individual i col·lectiva: concentració, autocontrol, domini de la memòria, capacitat comunicativa.

  19. Desenvolupar la capacitat autocrítica necessària per tal de fer de la pràctica instrumental i vocal, i de l'anàlisi d'aquest exercici, un espai d'aprenentatge.

Article 3

Especialitats

El grau professional dels ensenyaments de música té les especialitats següents:

  1. Àrea d'instruments de l'orquestra. Especialitats:

    Arpa

    Clarinet

    Fagot

    Flauta travessera

    Oboè

    Saxofon

    Trompa

    Trompeta

    Trombó

    Tuba

    Percussió

    Violí

    Viola

    Violoncel

    Contrabaix

  2. Àrea d'instruments polifònics. Especialitats:

    Acordió

    Guitarra

    Piano

    Orgue

  3. Àrea d'instruments de la música moderna i jazz. Especialitats:

    Guitarra elèctrica

    Baix elèctric

  4. Àrea d'instruments de la música antiga, excepte Orgue. Especialitats:

    Clavicèmbal

    Flauta de bec

    Instruments de corda polsada del Renaixement i del Barroc

    Viola de gamba

  5. Àrea d'instruments tradicionals. Especialitats:

    Flabiol i tamborí

    Tenora

    Tible

    Instruments de pua

  6. Àrea de cant. Especialitat:

    Cant

Article 4

Assignatures del currículum

4.1 Les assignatures del currículum poden ser:

  1. Comunes

  2. D'especialitat

  3. Optatives

    4.2 Assignatures

  4. Assignatures comunes:

    Instrument de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR