DECRET 63/2001, de 20 de febrer, pel qual s'estableix l'ordenació curricular del grau superior dels ensenyaments de música i es regula la prova d'accés a aquests estudis.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

63/2001, de 20 de febrer, pel qual s’estableix l’ordenació curricular del grau superior dels ensenyaments de música i es regula la prova d’accés a aquests estudis.

L’ordenació dels ensenyaments de règim especial de música a Catalunya, després d’haver-se’n regulat els graus elemental i mitjà, es completa amb la dels ensenyaments de grau superior, que estableix aquest Decret.

A partir de l’experiència pedagògica acumulada al llarg de molts anys per diversos centres de Catalunya dedicats a la formació de professionals de la música en les seves diverses facetes i en un ampli ventall d’especialitats, i recollint la tradició musical del país sintetitzada per professionals de reconegut prestigi en l’exercici de la música, s’ha elaborat aquest currículum, que considera i inclou els aspectes bàsics de les especialitats que disposa el Reial decret 617/1995, de 21 d’abril, que estableix els aspectes bàsics del currículum del grau superior dels ensenyaments de música i regula la prova d’accés a aquests estudis. El currículum també inclou ensenyaments en altres àmbits el reconeixement dels quals tindrà validesa limitada a Catalunya.

Aquest currículum, que té en compte de manera molt especial les tendències actuals més importants i de resultats contrastats en els terrenys de l’educació musical de nivell superior, especialment les posades en funcionament en països centreeuropeus i anglosaxons, sense oblidar la tradició específicament mediterrània en la qual el país s’insereix, vol donar cabuda a l’enorme diversitat i riquesa del saber i de la pràctica musicals actuals, així com a totes les tradicions i estils musicals que configuren el fenomen musical del nostre temps. La seva estructuració en àmbits, modalitats i itineraris que atorga una consideració paritària a totes les tradicions i estils musicals, així com als diversos tipus d’activitats professionals musicals, ha d’esdevenir una eina eficaç per dotar la societat de professionals en els principals àmbits vinculats a la música, com són la composició, la investigació, la docència, la interpretació i la difusió.

Mercès a la seva flexibilitat, aquest currículum es podrà adaptar amb facilitat a la constant evolució del panorama musical que combina repertoris de llarga tradició amb formes canviants del fet musical. Això possibilitarà la formació de professionals amb perfils amplis i diversos, competents en l’àmbit internacional, i capacitats per seguir formant-se en els seus llocs de treball o en posteriors estudis de tercer cicle. Sobre la base d’aquesta flexibilitat i a efectes de la necessària adequació a situacions diverses, aquest currículum s’haurà de completar amb les assignatures que el mateix alumnat triï al llarg dels seus ensenyaments, d’acord amb l’oferta d’assignatures optatives que facin els centres.

Aquest Decret estableix el currículum dels ensenyaments de grau superior de música per a l’àmbit de Catalunya i determina les característiques de les proves d’accés que han de permetre la detecció de les capacitats necessàries per cursar amb aprofitament aquests estudis.

En conseqüència, per tal de regular els diversos aspectes de l’ordenació del grau superior dels ensenyaments de música i a proposta de la consellera d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

L’objecte d’aquesta disposició és la regulació del currículum dels ensenyaments musicals de grau superior i de la seva prova d’accés.

Article 2

2.1 Els ensenyaments de grau superior de música, per la seva naturalesa, seran de caràcter presencial i tindran com a finalitat proporcionar a l’alumnat una formació artística de qualitat i garantir la qualificació dels futurs professionals de la música de nivell superior i investigadors dels diferents camps del saber i laborals relacionats amb la música.

2.2 Els ensenyaments que condueixen a l’obtenció del títol superior de música han de proporcionar a l’alumnat una formació adequada, tant pràctica com teòrica, tècnica i metodològica, així com una sòlida formació de caire general en música alhora que un nivell d’especialització en els terrenys professionals vinculats a l’àmbit i a la modalitat o itinerari que cursen.

2.3 Els ensenyaments de grau superior de música tenen una durada de quatre cursos.

Article 3

L’activitat educativa que conforma el currículum del grau superior de música ha de contribuir de manera essencial a l’assoliment dels objectius següents:

a) Gaudir d’una formació global de caràcter pràctic, tècnic, teòric i metodològic que permeti desenvolupar criteris musicals propis així com una personalitat rica i dinàmica a partir de la pròpia experiència i dels propis interessos vocacionals.

b) Dotar-se d’una metodologia i unes eines d’aprenentatge que permetin la formació permanent, més enllà de la permanència al centre.

c) Conèixer les tècniques més actuals utilitzades pels diferents professionals de la música i la seva aplicació, a fi d’aconseguir un millor aprofitament de les pròpies potencialitats.

d) Comprendre i valorar les dimensions socials i humanes de la música en el moment actual per tal de contextualitzar i funcionalitzar la pròpia activitat musical i inserir-la en el panorama laboral i en el seu permanent procés de canvi.

e) Conèixer i valorar el patrimoni musical i cultural de Catalunya per tal de poder exercir i intervenir convenientment en el fet musical català.

f) Dotar-se d’una base musical prou àmplia que permeti l’adequació a la diversitat d’opcions laborals present i futura en el camp de la música.

g) Orientar i iniciar durant el mateix període de formació el seu desenvolupament professional i el camí cap a la inserció laboral.

Article 4

4.1 Atenent raons de tipus epistemològic, de context i de repertori dels diferents instruments, així com organitzatives, les especialitats esmentades al Reial decret 617/1995, de 21 d’abril, i altres ensenyaments que es desenvolupen en aquest Decret s’organitzaran en deu àmbits, alguns dels quals, al seu torn, es podran cursar en modalitats i itineraris diversos, cadascun dels quals correspondrà a un grup de perfils professionals diferents que estan avalats per la pràctica professional actual.

Cada àmbit, i si s’escau cada modalitat i itinerari, està definit per unes capacitats a assolir, que són considerades objectius de l’àmbit, de la modalitat i de l’itinerari, que es construeixen coordinadament a través de tot el pla d’estudis, que són les que figuren a l’annex 2.

4.2 Els deu àmbits esmentats són:

a) Instruments de la musica clàssica i contemporània.

b) Instruments de jazz i de la música moderna.

c) Instruments de la música antiga.

d) Instruments de la música tradicional.

e) Direcció.

f) Pedagogia.

g) Musicologia.

h) Composició.

i) Sonologia.

j) Promoció i gestió.

4.2.1 L’àmbit d’instruments de la música clàssica i contemporània s’ofereix en vint-i-una modalitats orientades cadascuna d’elles a la interpretació en un instrument concret entre els més propis de la música clàssica i contemporània occidentals, així com al coneixement i domini de les seves peculiaritats:

  1. Acordió.

  2. Arpa.

  3. Cant.

  4. Clarinet.

  5. Contrabaix.

  6. Fagot.

  7. Flauta travessera.

  8. Flauta de bec.

  9. Guitarra.

  10. Oboè.

  11. Orgue. Inclou els repertoris i les modalitats instrumentals de la música antiga.

  12. Percussió.

  13. Piano.

  14. Saxòfon.

  15. Trombó.

  16. Trompa.

  17. Trompeta.

  18. Tuba.

  19. Viola.

  20. Violí.

  21. Violoncel.

    4.2.2 En l’àmbit d’instruments de jazz i música moderna s’ofereixen estudis en catorze modalitats orientades a la interpretació en un instrument concret entre els més propis de la música moderna i de jazz, així com al coneixement i domini de les seves peculiaritats:

  22. Bateria.

  23. Baix elèctric.

  24. Cant.

  25. Clarinet.

  26. Contrabaix.

  27. Flauta travessera.

  28. Guitarra acústica.

  29. Guitarra elèctrica.

  30. Percussió.

  31. Piano.

  32. Saxòfon.

  33. Teclats.

  34. Trombó.

  35. Trompeta.

    4.2.3 En l’àmbit d’instruments de la música antiga s’ofereixen ensenyaments en quinze modalitats orientades a la interpretació en un instrument concret entre els més propis de la música antiga, així com al coneixement i domini de les seves peculiaritats:

  36. Arpes històriques.

  37. Cant històric.

  38. Clarinets històrics.

  39. Clavicèmbal.

  40. Fagots històrics.

  41. Flauta de bec.

  42. Flauta travessera barroca.

  43. Fortepiano.

  44. Instruments històrics de broquet.

  45. Instruments històrics de corda polsada.

  46. Oboè barroc.

  47. Percussió històrica.

  48. Viola de gamba.

  49. Violí i viola barrocs.

  50. Violoncel barroc.

    4.2.4 En l’àmbit d’instruments de la música tradicional s’ofereixen sis modalitats orientades a la interpretació en uns instruments concrets, i al coneixement i domini de les seves peculiaritats i les tradicions musicals en què s’insereixen:

  51. Tible.

  52. Tenora.

  53. Flabiol i tamborí.

  54. Guitarra flamenca.

  55. Cant flamenc.

  56. Instruments propis d’altres tradicions i folklores.

    4.2.5 En l’àmbit de direcció s’ofereixen dues modalitats:

  57. Direcció de cor.

  58. Direcció d’orquestra.

    4.2.6 L’àmbit de pedagogia es pot cursar en dues modalitats:

  59. Pedagogia de l’instrument.

  60. Pedagogia per a la formació musical bàsica i general.

    La modalitat de pedagogia de l’instrument podrà referir-se a qualsevol de les modalitats que figuren a l’àmbit d’instruments de la música clàssica i contemporània, del jazz i la música moderna, de la música antiga i de la música tradicional.

    4.2.7 L’àmbit de musicologia es pot cursar en dues modalitats:

  61. Musicologia històrica.

  62. Etnomusicologia.

    4.2.8 L’àmbit d’instruments del jazz i de la música moderna es pot cursar en dos itineraris:

  63. Instruments de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR