DECRET 144/2003, de 10 de juny, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de processos d'ennobliment tèxtil.

SecciónDisposicions Generals
EmisorInstitut Català de Seguretat Viària
Rango de LeyDecret

DECRET 144/2003, de 10 de juny, pel qual s'estableix el currÌculum del cicle formatiu de grau superior de processos d'ennobliment tËxtil.

El Reial decret 735/1994, de 22 d'abril, ha establert el tÌtol de tËcnic superior en processos d'ennobliment tËxtil i els corresponents ensenyaments mÌnims, en conson‡ncia amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els tÌtols de formaciÛ professional i els seus ensenyaments mÌnims.

El Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l'ordenaciÛ de la formaciÛ professional en l'‡mbit del sistema educatiu, alguns d'aquests aspectes modifiquen el Reial decret que va establir el tÌtol corresponent a aquest cicle formatiu.

De conformitat amb l'article 8 de la Llei org‡nica 2/2002, de 23 de desembre, de qualitat de l'educaciÛ, correspon a les administracions educatives competents establir el currÌculum del cicle formatiu corresponent.

D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenaciÛ general dels ensenyaments de formaciÛ professional especÌfica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currÌculum dels ensenyaments de formaciÛ professional.

El currÌculum dels cicles formatius de formaciÛ professional especÌfica s'estableix tenint presents les necessitats generals de qualificaciÛ de cada ‡mbit professional detectades a Catalunya, i les diverses mesures que permeten adequacions del currÌculum a les necessitats especÌfiques de l'‡mbit socioeconÚmic dels centres docents.

L'autonomia pedagÚgica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currÌculum en cada centre docent. El currÌculum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integraciÛ dels continguts del cicle formatiu.

En virtut d'aixÚ, a proposta de la consellera d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currÌculum per a l'ensenyament de formaciÛ professional vinculat al tÌtol de tËcnic superior en processos d'ennobliment tËxtil, regulat pel Reial decret 735/1994, de 22 d'abril, pel qual s'aproven els ensenyaments mÌnims.

Article 2

2.1††La denominaciÛ, nivell i durada del cicle formatiu s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret.

2.2††El perfil professional s'indica a l'apartat 2 de l'annex.

2.3††Els objectius generals del cicle formatiu s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex.

2.4††Els continguts del currÌculum s'estructuren en els crËdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex.

2.5††Els objectius terminals sÛn els criteris que serveixen de referËncia per a l'avaluaciÛ.

2.6††Les hores a disposiciÛ del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex.

Article 3

La relaciÛ dels crËdits en quË s'estructuren els mÚduls professionals de l'ensenyament corresponent al tÌtol de tËcnic superior en processos d'ennobliment tËxtil s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex.

Article 4

Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crËdits corresponents a aquest cicle formatiu s'expressen a l'apartat 4 de l'annex.

Article 5

5.1††Els mÚduls susceptibles de convalidaciÛ per estudis de formaciÛ professional ocupacional o de correspondËncia amb la pr‡ctica laboral s'especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l'annex.

5.2††Els estudis universitaris als quals dÛna accÈs aquest tÌtol, de conformitat sÛn els indicats a l'apartat 5.3 de l'annex.

Disposicions addicionals

.1††La consellera d'Ensenyament podr‡ desplegar el currÌculum a quË es refereix aquest Decret tant en la modalitat d'educaciÛ presencial com en la d'educaciÛ a dist‡ncia, adequar-lo a les caracterÌstiques de l'alumnat amb necessitats educatives especials i adaptar-lo a les caracterÌstiques singulars de col∑lectius d'alumnat.

.2††La consellera d'Ensenyament podr‡ autoritzar la realitzaciÛ d'experimentacions sobre aquest currÌculum, d'acord amb el que disposa el capÌtol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenaciÛ general dels ensenyaments de formaciÛ professional especÌfica a Catalunya.

DisposiciÛ final

Aquest Decret entrar‡ en vigor l'endem‡ de la seva publicaciÛ al DOGC.

Barcelona, 10 de juny de 2003

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Carme-Laura Gil i MirÛ

Consellera d'Ensenyament

Annex

Õndex

  1. †IdentificaciÛ del tÌtol.

    1.1††DenominaciÛ.

    1.2††Nivell.

    1.3††Durada del cicle formatiu.

  2. †Perfil professional.

    2.1††CompetËncia general.

    2.2††CompetËncies professionals.

    2.3††Capacitats clau.

    2.4††Camp professional.

  3. †CurrÌculum.

    3.1††Objectius generals del cicle formatiu.

    3.2††CrËdits.

    3.3††Hores a disposiciÛ del centre.

    3.4††RelaciÛ dels crËdits en quË s'estructuren els mÚduls professionals.

    3.5††MatËries del batxillerat que s'han hagut de cursar per accedir al cicle formatiu.

  4. †Especialitats del professorat que tÈ atribuciÛ docent en els crËdits corresponents a aquest cicle formatiu.

  5. †Convalidacions, correspondËncies i accÈs a estudis universitaris.

    5.1††MÚduls professionals que poden ser convalidats amb la formaciÛ professional ocupacional.

    5.2††MÚduls professionals que es poden correspondre amb la pr‡ctica laboral.

    5.3††AccÈs a estudis universitaris.

  6. †IdentificaciÛ del tÌtol.

    1.1††DenominaciÛ: processos d'ennobliment tËxtil.

    1.2††Nivell: formaciÛ professional de grau superior.

    1.3††Durada del cicle formatiu: 1400 hores.

    1.3.1†FormaciÛ en el centre educatiu: 990 hores (crËdits de l'1 al 9 i l'11).

    1.3.2†FormaciÛ en centres de treball: 410 hores (crËdit 10).

  7. †Perfil professional.

    2.1††CompetËncia general.

    …s competËncia general d'aquest/a tËcnic/a organitzar, programar i supervisar l'execuciÛ dels processos d'ennobliment de productes tËxtils, per tal de garantir el compliment dels plans i condicions de producciÛ establerts.

    2.2††CompetËncies professionals.

    Les competËncies i realitzacions mÈs rellevants que ha de manifestar el/la professional sÛn:

    a)†Organitzar la producciÛ dels processos d'ennobliment tËxtil:

  8. †Interpretar les especificacions del producte, a fi d'organitzar i programar la producciÛ dels processos d'ennobliment.

  9. †Desenvolupar els processos d'ennobliment tËxtil, tot assegurant la possibilitat de la fabricaciÛ, optimitzant els recursos i aconseguint la qualitat i seguretat establertes.

  10. †Programar la producciÛ a fi de realitzar-la en el termini fixat i el m‡xim aprofitament dels recursos.

  11. †Gestionar la informaciÛ del procÈs a fi d'organitzar, conduir i controlar els treballs al seu c‡rrec i contribuir als plans de producciÛ i gestiÛ de qualitat de l'empresa.

    b)†Supervisar i controlar la preparaciÛ de productes, assajos i an‡lisis aplicats en els tractaments quÌmics tËxtils:

  12. †Determinar la producciÛ de dissolucions i pastes a partir d'especificacions de productes o d'informaciÛ tËcnica de processos d'ennobliment.

  13. †Coordinar el treball diari del laboratori, segons el programa de producciÛ o servei d'an‡lisi.

  14. †Supervisar i preparar dissolucions o pastes, aplicant o desenvolupant les especificacions establertes.

  15. †Supervisar o realitzar assajos i proves de tractament per corregir o ajustar par‡metres i pastes.

  16. †Controlar les caracterÌstiques fisicoquÌmiques de l'aigua per a la seva incorporaciÛ al procÈs d'ennobliment tËxtil.

  17. †Gestionar els recursos del magatzem de productes auxiliars, quÌmics i colorants, controlant la seva conservaciÛ i existËncies per al m‡xim aprofitament.

  18. †Gestionar la documentaciÛ i registre de dades i elaborar informes tËcnics.

    c)†Supervisar i controlar els processos d'ennobliment tËxtil:

  19. †Realitzar i verificar la preparaciÛ i posada a punt dels processos de tractament previ, tintura, estampaciÛ i acabats en cas d'incorporaciÛ de nous productes quÌmics o auxiliars, noves m‡quines o de modificaciÛ de par‡metres de producte, a fi de determinar les especificacions tËcniques del procÈs.

  20. †Supervisar els processos de tractament previ, tintura, estampaciÛ i acabats, a fi d'obtenir la producciÛ en les condicions de qualitat i productivitat establertes.

  21. †Supervisar els treballs de manteniment de les m‡quines i equips per garantir l'aplicaciÛ del pla de manera coordinada i la qualitat dels treballs efectuats.

  22. †Instruir tËcnicament el grup de treball, per tal que la producciÛ es realitzi amb efic‡cia i d'acord amb la qualitat establerta.

  23. †Assignar i distribuir c‡rregues de treball, optimitzant els recursos humans.

  24. †Coordinar-se amb els diferents departaments, a fi d'aconseguir els objectius de la producciÛ de manera conjunta i sincronitzada.

  25. †Crear, mantenir i intensificar les relacions de treball a l'entorn de producciÛ, resolent els conflictes interpersonals que es presentin i participant en la posada en pr‡ctica de procediments disciplinaris i de reclamaciÛ.

  26. †Participar en la millora del procÈs de producciÛ, proposant i coordinant les actuacions.

  27. †Actuar segons el pla de seguretat i higiene, participant amb les persones responsables de l'empresa en el seu desenvolupament, instruint les persones col∑laboradores, supervisant i aplicant les mesures establertes i controlant i utilitzant els mitjans de seguretat assignats al seu equip.

    2.3††Capacitats clau.

    SÛn les associades a conductes observables en la persona, majorment de tipus individual i, en conseq¸Ëncia, sÛn transversals .en el sentit que afecten molts llocs de treball. i transferibles a noves situacions.

    a)†Capacitat de resoluciÛ de problemes:

    …s la disposiciÛ i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situaciÛ determinada, mitjanÁant l'organitzaciÛ i/o aplicaciÛ d'una estratËgia o seq¸Ëncia operativa (identificar, diagnosticar, formular solucions i avaluar), definida o no, per tal de trobar-hi la soluciÛ.

    ...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR