DECRET 243/2003, de 8 d'octubre, pel qual s'estableixen els currículums i es regulen les proves d'accés específiques dels títols de tècnic/tècnica d'esport en les especialitats dels esports de muntanya i escalada següents: alta muntanya, descens de barrancs, escalada i muntanya mitjana.

SecciónDisposicions Generals
EmisorInstitut Català de Seguretat Viària
Rango de LeyDecret

DECRET 243/2003, de 8 d'octubre, pel qual s'estableixen els currÌculums i es regulen les proves d'accÈs especÌfiques dels tÌtols de tËcnic/tËcnica d'esport en les especialitats dels esports de muntanya i escalada seg¸ents: alta muntanya, descens de barrancs, escalada i muntanya mitjana.

El Reial decret 318/2000, de 3 de marÁ (BOE n˙m. 73, de 25.3.2000), estableix els tÌtols de tËcnic/tËcnica d'esport i tËcnic/tËcnica superior d'esport en les especialitats d'esports de muntanya i escalada, els corresponents ensenyaments mÌnims i les proves d'accÈs especÌfiques, en conson‡ncia amb el Reial decret 1913/1997, de 19 de desembre (BOE n˙m. 20, de 23/1/1998), pel qual es configuren com ensenyaments de rËgim especial els que es realitzaran per a l'obtenciÛ de titulacions de tËcnic/tËcnica d'esport, aprovant-ne les directrius generals i els seus ensenyaments mÌnims.

Per altra banda, la nova regulaciÛ establerta a la Llei 10/2002, de 23 de desembre, de la qualitat de l'educaciÛ, atribueix en el seu article 7.3 la condiciÛ d'ensenyaments escolars de rËgim especial als ensenyaments esportius.

De conformitat amb l'article 8 de la Llei org‡nica 2/2002, de 23 de desembre, de qualitat de l'educaciÛ, correspon a les administracions educatives competents establir el currÌculum del cicle formatiu corresponent.

D'acord amb el Decret 169/2002, d'11 de juny (DOGC n˙m. 3660, de 19.6.2002), pel qual s'estableix l'ordenaciÛ general dels ensenyaments de rËgim especial per a l'obtenciÛ de les titulacions oficials de tËcnic d'esport i tËcnic superior d'esport, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currÌculum d'aquests ensenyaments.

En virtut d'aixÚ, a proposta de la consellera d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la ComissiÛ JurÌdica Assessora i amb la deliberaciÛ prËvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte del Decret

Aquest Decret estableix els currÌculums i regula les proves d'accÈs especÌfiques dels ensenyaments de rËgim especial de grau mitj‡, vinculats als tÌtols de tËcnic/tËcnica d'esport en alta muntanya, tËcnic/tËcnica d'esport en descens de barrancs, tËcnic/tËcnica d'esport en escalada i tËcnic/tËcnica d'esport en muntanya mitjana, regulats pel Reial decret 318/2000, de 3 de marÁ, pel qual s'estableixen els tÌtols de tËcnic d'esport i tËcnic superior d'esport en les especialitats dels esports de muntanya i escalada, s'aproven els corresponents ensenyaments mÌnims i es regulen les proves d'accÈs a aquests ensenyaments. Aquestes titulacions tenen validesa acadËmica i professional.

Article 2

DenominaciÛ, estructura i organitzaciÛ dels ensenyaments

2.1††La denominaciÛ, el nivell i la distribuciÛ hor‡ria de les titulacions de tËcnic/tËcnica d'esport en les especialitats dels esports de muntanya i escalada seg¸ents: alta muntanya, descens de barrancs, escalada i muntanya mitjana sÛn els que s'estableixen a l'annex 1 d'aquest Decret.

2.2††Els ensenyaments corresponents al grau mitj‡ s'organitzen en dos nivells i cada nivell s'estructura en els blocs seg¸ents:

a)†Un bloc com˙, format per crËdits transversals, que seran coincidents i obligatoris per a totes les modalitats, disciplines i especialitats esportives. En aquests crËdits es troba el suport cientÌfic, de car‡cter tËcnic i pr‡ctic, requerit per a l'inici, l'adaptaciÛ i el perfeccionament de les activitats motores, i s'estableixen les bases genËriques per a l'especialitzaciÛ i l'adquisiciÛ de destreses i habilitats tËcniques i especÌfiques, aixÌ com tambÈ el desenvolupament de les bases psicopedagÚgiques de la persona.

b)†Un bloc especÌfic, que agrupa els crËdits de car‡cter cientÌfic, tËcnic i pr‡ctic que permeten adquirir i aplicar correctament els coneixements de la modalitat, disciplina o especialitat esportiva.

c)†Un bloc complementari, que amplia els dos blocs anteriors amb crËdits relacionats amb la utilitzaciÛ de recursos tecnolÚgics i variacions de la demanda social.

d)†Un bloc de formaciÛ pr‡ctica, que es realitzar‡ de forma paral∑lela o bÈ un cop superats els blocs com˙, especÌfic i complementari de cada nivell o grau.

2.3††Els ensenyaments dels blocs s'organitzaran en mÚduls de car‡cter teoricopr‡ctic, els quals s'estructuraran en crËdits. La durada de cada crËdit ser‡ variable, d'acord amb els objectius de formaciÛ establerts.

Als efectes del present Decret, s'entÈn per mÚdul l'equivalent a la matËria teÚrica o teoricopr‡ctica vinculada a un o diversos objectius de la formaciÛ. AixÌ mateix, s'entÈn per crËdit la proposta organitzativa d'ensenyament/aprenentatge en quË s'estructura cadascun dels mÚduls i agrupa continguts i objectius terminals vinculats al perfil professional o als requeriments educatius.

2.4††Els objectius terminals de cada crËdit sÛn els criteris que serveixen de referËncia per a l'avaluaciÛ dels crËdits.

Article 3

Perfil professional i currÌculum

3.1††El perfil professional i el currÌculum del primer nivell de les diferents especialitats dels esports de muntanya i escalada, comuns a totes, i que s'anomenar‡ excursionisme, s'estableix a l'annex 2 d'aquest Decret.

3.2††El perfil professional i el currÌculum del segon nivell dels ensenyaments de tËcnic/tËcnica d'esport en alta muntanya s'estableixen a l'annex 3 d'aquest Decret.

3.3††El perfil professional i el currÌculum del segon nivell dels ensenyaments de tËcnic/tËcnica d'esport en descens de barrancs s'estableixen a l'annex 4 d'aquest Decret.

3.4††El perfil professional i el currÌculum del segon nivell dels ensenyaments de tËcnic/tËcnica d'esport en escalada s'estableixen a l'annex 5 d'aquest Decret.

3.5††El perfil professional i el currÌculum del segon nivell dels ensenyaments de tËcnic/tËcnica d'esport en muntanya mitjana s'estableixen a l'annex 6 d'aquest Decret.

Article 4

CrËdits de formaciÛ

La relaciÛ dels crËdits en quË s'estructuren els mÚduls professionals dels ensenyaments corresponents al tÌtol de tËcnic/tËcnica d'esport en les especialitats d'alta muntanya, descens de barrancs, escalada i muntanya mitjana s'estableix a l'annex 7 d'aquest Decret.

Article 5

Professorat

Els requisits de titulaciÛ del professorat, els seus equivalents i les especialitats exigides per impartir els crËdits corresponents a aquestes titulacions sÛn els que s'expressen a l'annex 8 d'aquest Decret.

Article 6

Convalidacions i correspondËncia amb la pr‡ctica laboral

Els mÚduls susceptibles de convalidaciÛ per estudis de formaciÛ professional ocupacional o de correspondËncia amb la pr‡ctica laboral i amb la pr‡ctica esportiva d'alt nivell sÛn els que s'especifiquen a l'annex 9 d'aquest Decret.

Article 7

Requisits d'accÈs

Per accedir al grau mitj‡ d'aquests ensenyaments, caldr‡ estar en possessiÛ del tÌtol de graduat/ada en educaciÛ secund‡ria o equivalent a efectes acadËmics i superar la prova d'accÈs de car‡cter especÌfic que s'estableix a l'annex 10 d'aquest Decret. El resultat que se n'obtingui tindr‡ una vigËncia de divuit mesos, a partir de la data de finalitzaciÛ de l'esmentada prova. La superaciÛ d'aquesta prova tindr‡ validesa en tot l'‡mbit de l'Estat.

Per a l'accÈs sense els requeriments de titulaciÛ establerts en l'apartat anterior, o bÈ per als/les esportistes d'alt nivell o per a persones que acreditin discapacitats, s'aplicar‡ la regulaciÛ prevista en els articles 10, 11 i 12 del Decret 169/2002, d'11 de juny, pel qual s'estableix l'ordenaciÛ general dels ensenyaments de rËgim especial per a l'obtenciÛ de les titulacions oficials de tËcnic/tËcnica d'esport i tËcnic/tËcnica superior d'esport.

Per cursar els ensenyaments de segon nivell de grau mitj‡, caldr‡ haver superat els de primer nivell d'excursionisme i la prova d'accÈs de car‡cter especÌfic que s'estableix a l'annex 10 d'aquest Decret.

Article 8

Efectes i validesa dels tÌtols

Els tÌtols de tËcnic/tËcnica d'esport en alta muntanya, tËcnic/tËcnica d'esport en descens de barrancs, tËcnic/tËcnica d'esport en escalada i tËcnic/tËcnica d'esport en muntanya mitjana seran equivalents, a tots els efectes, als tÌtols de grau mitj‡ de formaciÛ professional a quË es refereix l'article 35.2 de la Llei org‡nica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenaciÛ general del sistema educatiu.

La superaciÛ completa del primer nivell dels tÌtols del par‡graf anterior permetr‡ obtenir el certificat de primer nivell d'excursionisme.

L'obtenciÛ dels tÌtols del par‡graf anterior requerir‡ la superaciÛ completa del segon nivell corresponent.

El tÌtol de tËcnic/tËcnica d'esport en qualsevol de les especialitats dels esports de muntanya i escalada permetr‡ l'accÈs directe a totes les modalitats de batxillerat.

Article 9

Centres

Per a la imparticiÛ d'aquests ensenyaments, els centres hauran de complir els requisits especÌfics d'espais i materials que s'expressen a l'annex 11 d'aquest Decret, a mÈs dels requisits generals establerts en el Decret 169/2002, d'11 de juny, pel qual s'estableix l'ordenaciÛ general dels ensenyaments de rËgim especial per a l'obtenciÛ de les titulacions oficials de tËcnic/tËcnica d'esport i tËcnic/tËcnica superior d'esport.

Article 10

RelaciÛ numËrica

El nombre m‡xim d'alumnes per aula per a les sessions teÚriques ser‡ de 35, i per a les sessions pr‡ctiques que es desenvolupin en instal∑lacions, espais o equipaments esportius, la relaciÛ m‡xima professor-professora/alumnes ser‡ d'1/18, a excepciÛ dels seg¸ents crËdits, en quË s'aplicar‡ la relaciÛ que s'especifica en cada cas:

CrËdits

RelaciÛ professor-a/alumnes

FormaciÛ tËcnica d'excursionisme

1/8

Seguretat en la modalitat esportiva

1/8

Seguretat en l'excursionisme

1/8

Medi ambient de muntanya

1/8

Medi ambient de la modalitat esportiva

1/8

FormaciÛ tËcnica i metodolÚgica de l'esquÌ de muntanya

1/8

FormaciÛ tËcnica i metodolÚgica de l'alpinisme

1/4

FormaciÛ tËcnica i metodolÚgica de l'escalada

1/4

DisposiciÛ addicional

Els elements que...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR