DECRET 161/2015, de 14 de juliol, de modificació de la concessió administrativa per a la construcció, la conservació i l'explotació de l'autopista C-16 de Montserrat, Sant Cugat del Vallès-Terrassa-Manresa.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyDecret

La Generalitat de Catalunya té atribuïda, d’acord amb el marc constitucional i estatutari, la competència exclusiva sobre la seva xarxa viària en tot l’àmbit territorial de Catalunya, que inclou l’establiment del règim jurídic i financer de les vies que l’integren. Entre aquestes hi figura l’autopista C-16, Montserrat, Sant Cugat del Vallès-Terrassa-Manresa, gestionada en règim de concessió administrativa.

La concessió administrativa per a la construcció, la conservació i l’explotació de l’autopista de peatge Sant Cugat del Vallès-Terrassa-Manresa (C-16), titularitat de la societat Autopista Terrassa-Manresa, Autema, Concessionària de la Generalitat de Catalunya, SA, es va adjudicar mitjançant el Decret 351/1986, de 18 de desembre, en el tram Terrassa-Manresa, i posteriorment es va ampliar mitjançant el conveni subscrit amb la concessionària i aprovat pel Govern de la Generalitat en les sessions de 28 de juliol i 1 d’agost de 1989.

En virtut del Decret 137/1999, de 18 de maig, es van modificar les tarifes i determinats aspectes de la concessió de l’autopista de Sant Cugat-Terrassa-Manresa i es va establir un sistema de compensació a favor d’Autema per les diferències econòmiques negatives que en cada exercici es produïssin en els excedents d’explotació respecte dels previstos en el pla economicofinancer de referència, aprovat en l’esmentat Decret 137/1999. Les disponibilitats dels recursos públics pressupostaris per finançar les polítiques de descomptes i bonificacions en els peatges i la seva incidència en els propers anys com a conseqüència de la derogació de l’article 8 del Reial decret llei 6/1999, de 16 d’abril, pel Reial decret llei 20/2012, de 13 de juliol, fa necessari, en coherència amb el que preveu l’article 7.2 del Decret 137/1999, la modificació d’aquest sistema de compensació.

D’altra banda, la Generalitat de Catalunya en els darrers anys ha adoptat un conjunt de mesures amb la finalitat d’establir un nou marc d’homogeneïtzació dels peatges i la millora de la gestió de la mobilitat sostenible. En aquest sentit, el Decret 427/2011, de 27 de desembre, va aprovar un nou sistema de descomptes d’aplicació homogènia en les autopistes de titularitat de la Generalitat de Catalunya, tenint en compte la millora de la gestió de la mobilitat, i establint un sistema de descomptes acumulatiu d’acord amb els criteris de recurrència (REC), alta ocupació (VAO) i vehicles amb baix nivell d’emissions (ECO).

Amb la voluntat d’aprofundir en aquest model, aquest Decret incorpora un seguit de mesures per a la millora de la mobilitat i seguretat del corredor i per assolir una major eficiència i racionalitat en la utilització de les vies que l’integren (C-16/C-55-C-58), tot considerant el pla d’actuacions viàries previst pel Departament de Territori i Sostenibilitat en aquest corredor consistent en la realització d’obres de millora de la seguretat viària a la carretera alternativa a l’autopista anomenada C-55/C-58, així com de millora de la senyalització d’accés a l’autopista que facilitin la incorporació dels usuaris a aquesta.

Entre aquestes mesures es preveu: (1) l’establiment d’un nou règim tarifari en el tram Terrassa-Manresa, en benefici de la mobilitat entorn de Manresa, que permeti descongestionar en aquest recorregut la C-55 en les hores punta, millorant la congestió i seguretat viària i (2) l’homogeneïtzació de les tarifes i l’eventual implantació d’un sistema de peatge tancat virtual al tram Sant Cugat del Vallès-Terrassa, que ha de permetre una reducció substancial del peatge adequant-lo al recorregut real dut a terme pels usuaris.

En correspondència amb l’aprovació de les anteriors mesures tarifaries, el present Decret preveu el sistema de determinació de la compensació que la concessionària té dret legalment a percebre, tot mantenint el risc i ventura propi d’una concessió. Per a la seva determinació es considera únicament el restabliment de l’equilibri econòmic de la concessió com a conseqüència de l’aplicació d’aquestes mesures, tot considerant el seu cost real, minorat amb l’ingrés addicional que hagi tingut l’empresa concessionària per la demanda induïda que s’ha generat com a conseqüència de les mesures aprovades i executades per l’Administració concedent.

Vist el que disposa l’article 24 de la Llei 8/1972, de 10 de maig, de construcció, conservació i explotació d’autopistes en règim de peatge;

Vist l’informe del Departament d’Economia i Coneixement;

Per tot això, a proposta del conseller de Territori i Sostenibilitat, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i prèvia deliberació del Govern,

Decreto:

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte modificar la concessió administrativa per a la construcció, la conservació i l’explotació de l’autopista de peatge Sant Cugat del Vallès-Terrassa-Manresa (C-16), adjudicada mitjançant el Decret 351/1986, de 18 de desembre, en el tram Terrassa-Manresa i posteriorment ampliada mitjançant el conveni subscrit amb la concessionària i aprovat pel Govern de la Generalitat en les sessions de 28 de juliol i 1 d’agost de 1989.

Article 2

Tarifes base i peatges d’aplicació

  1. Les tarifes base actualitzades i els peatges resultants aplicables a la concessió en els seus diferents trams es corresponen amb les aprovades a la Resolució TES/2904/2014, de 19 de desembre, per la qual s’aprova la revisió anual de les tarifes i els peatges resultants de l’autopista C-16 de Montserrat, Sant Cugat del Vallès-Terrassa-Manresa.

  2. A partir de l’1 de gener de 2017, les tarifes base aplicables de dilluns a divendres no festius només seran d’aplicació als usuaris de totes les categories de vehicles que utilitzin com a modalitat de pagament el sistema de pagament dinàmic o telepeatge (sistema Via T) o qualsevol altre sistema dinàmic prèviament autoritzat, i són d’aplicació a la resta d’usuaris les mateixes tarifes base i els peatges resultants aplicables els dissabtes, diumenges i dies festius.

  3. Es consideren dies festius els que anualment es determinen, amb caràcter global per a tot Catalunya, en el calendari oficial de festes laborals.

  4. A efectes de la determinació dels peatges, la longitud de peatge de l’autopista Sant Cugat del Vallès-Terrassa-Manresa per a cadascun dels recorreguts dels diferents trams, en quilòmetres, és la següent: Tram Terrassa-Manresa, 36,590 km; tram Terrassa-Sant Vicenç de Castellet, 18,373 km i tram Sant Cugat del Vallès-Terrassa, 11,750 km.

Article 3

Sistema de descomptes específics per congestió a l’entorn de Manresa

  1. S’aprova un sistema de descomptes especial per als vehicles de la categoria-II que circulin en les hores punta de dilluns a divendres no festius definides a continuació: 7.00 h a 10.30 h; i 17.00 h a 21.00 h, i emprin el sistema de pagament dinàmic o telepeatge (sistema Via T) o qualsevol altre sistema dinàmic prèviament autoritzat, d’acord amb el que s’indica tot seguit:

    1. Barrera troncal de Sant Vicenç de Castellet: descompte del 50%, per als moviments interns no troncals que accedeixin a la C-16 pels enllaços núm. 49 Manresa Sud, núm. 50 Manresa Centre o núm. 54 Sant Fruitós de Bages, en tots dos sentits de circulació.

      Queden exclosos, entre altres, per no ser moviments interns, tots els itineraris amb origen/destinació a l’enllaç núm. 56 i carretera C-16 que tinguin la seva destinació/origen als enllaços núm. 33, 26 i autopista C-16.

    2. Barrera lateral de Sant Vicenç de Castellet: descompte del 100% per als moviments interns entre l’enllaç núm. 41, Sant Vicenç de Castellet (per als vehicles que accedeixen des de la C-55 des de Manresa o Monistrol de Montserrat) i els enllaços núm. 49, Manresa Sud, o núm. 50, Manresa Centre, en tots dos sentits de circulació.

      Queden exclosos, entre d’altres, per no ser moviments interns, tots els itineraris origen/destinació amb la carretera C-58 entre les poblacions de Castellbell i el Vilar i Terrassa; la carretera C-55 entre les poblacions de Collbató...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR