DECRET 190/2015, de 25 d'agost, de desplegament de la Llei 6/2001, de 31 de maig, d'ordenació ambiental de l'enllumenament per a la protecció del medi nocturn.

Fecha de Entrada en Vigor27 de Noviembre de 2015
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyDecret

L’article 46 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya estableix, entre d’altres, que els poders públics han de vetllar per la protecció del medi ambient per mitjà de polítiques públiques basades en el desenvolupament sostenible i la solidaritat col·lectiva i intergeneracional. Afegeix que les polítiques ambientals s’han de dirigir especialment a reduir les diferents formes de contaminació, fixar nivells de protecció, articular mesures correctives de l’impacte ambiental, utilitzar racionalment els recursos naturals i prevenir i controlar les activitats que alteren el règim atmosfèric.

L’article 144.1 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat la competència compartida en matèria de medi ambient i la competència per dictar normes addicionals de protecció. S’hi afegeix que aquesta competència inclou, entre d’altres, la regulació de l’ambient atmosfèric i de les diverses classes de contaminació d’aquest, la prevenció, la restauració i la reparació de danys al medi ambient, i l’establiment d’altres instruments de control de la contaminació.

La llum natural diürna té les propietats més adequades per a la visió de l’ull humà. Les activitats antropogèniques que poden desenvolupar-se amb llum natural permeten una immillorable visibilitat de l’entorn, per la qual cosa sempre que sigui possible s’ha d’evitar fer les activitats amb il·luminació artificial i aprofitar la llum natural.

La il·luminació artificial durant la nit és un dels requisits imprescindibles per a l’habitabilitat de les zones urbanes modernes i, en menys grau, de les zones rurals, i és també necessària per a la realització d’un gran nombre d’activitats lúdiques, comercials o productives, a més millora la seguretat ciutadana, reforça la prevenció de riscos laborals en espais concrets, i és necessària per garantir la seguretat industrial de determinades instal·lacions.

Un disseny o un ús inadequat de les instal·lacions d’enllumenat produeix contaminació lumínica, en tant que pertorba les condicions naturals del medi nocturn i pot afectar els ecosistemes i la biodiversitat, i tenir conseqüències perjudicials per al medi ambient en general.

La contaminació lumínica dificulta la visió del cel, el qual forma part del paisatge natural i és un bé immaterial i patrimoni comú que cal protegir. A més, un enllumenat nocturn excessiu o incorrecte pot causar molèsties en envair l’àmbit privat.

Un enllumenat nocturn que respongui a criteris coherents i racionals fa possible un notable estalvi energètic, i de manera indirecta, una disminució de les emissions de gasos amb efecte d’hivernacle.

L’eficiència i l’estalvi energètics constitueixen objectius prioritaris per a qualsevol societat moderna, aporten dinamisme i valor a les activitats econòmiques, milloren la competitivitat dels processos productius, redueixen la despesa energètica, protegeixen el medi ambient i redueixen les emissions contaminants.

La Llei 6/2001, de 31 de maig, d’ordenació ambiental de l’enllumenament per a la protecció del medi nocturn, regula l’ordenació ambiental de la il·luminació per a la protecció del medi nocturn amb la finalitat de mantenir, al màxim possible, les condicions naturals d’aquestes hores en benefici de les persones, de la fauna, de la flora i dels ecosistemes en general, de promoure l’eficiència energètica de la il·luminació exterior, d’evitar la intrusió de llum artificial a l’entorn domèstic i al medi, i de prevenir i corregir els efectes pertorbadors de la contaminació lumínica sobre els ecosistemes i la visió del cel.

La Llei 5/2006, de 10 de maig, del Llibre cinquè del Codi civil de Catalunya, relatiu als drets reals, estableix a l’article 546-13 com a immissions il·legítimes, entre d’altres, les immissions d’ones electromagnètiques i llum produïdes per actes il·legítims dels veïns i que causen danys a la finca o a les persones que hi habiten, i afegeix que són prohibides i generen responsabilitat pel dany causat. L’article 546-14.1 estableix que els propietaris d’una finca han de tolerar les immissions provinents d’una finca veïna que són innòcues o que causen perjudicis no substancials. En general, es consideren perjudicis substancials els que superen els valors límit o indicatius que estableixen les lleis o els reglaments. L’article 546-14.5 estableix que les immissions substancials que provenen d’instal·lacions autoritzades administrativament faculten els propietaris veïns afectats a sol·licitar l’adopció de les mesures tècnicament possibles i econòmicament raonables per evitar les conseqüències danyoses i a sol·licitar la indemnització pels danys produïts. L’article 546-14.6 estableix que cap propietari o propietària no està obligat a tolerar immissions dirigides especialment o artificialment vers la seva propietat.

La Llei estatal 34/2007, de 15 de novembre, de qualitat de l’aire i protecció de l’atmosfera, defineix la contaminació atmosfèrica com la presència a l’atmosfera de matèries, substàncies o formes d’energia que impliquin molèstia greu, risc o dany per a la seguretat o la salut de les persones, el medi ambient i altres béns de qualsevol naturalesa; defineix la contaminació lumínica, i en la seva disposició addicional quarta estableix que les administracions públiques, en l’àmbit de les seves competències, han de promoure la prevenció i reducció de la contaminació lumínica.

El Reial decret 1890/2008, de 14 de novembre, pel qual s’aprova el Reglament d’eficiència energètica en instal·lacions d’enllumenat exterior i les seves instruccions tècniques complementàries EA-01 a EA-07, regula les condicions tècniques de disseny, execució i manteniment de les instal·lacions d’il·luminació exterior, amb la finalitat, entre d’altres, de limitar la contaminació lumínica, reduir la intrusió lumínica i millorar l’eficiència i l’estalvi energètic.

El Reglament (CE) núm. 245/2009 de la Comissió, de 18 de març de 2009, pel qual s’aplica la Directiva 2005/32/CE del Parlament Europeu i del Consell, en relació amb els requisits de disseny ecològic per a làmpades fluorescents sense estabilitzadors integrats, per a làmpades de descàrrega d’alta intensitat i per a estabilitzadors i llums que puguin funcionar amb les dites làmpades, i es deroga la Directiva 2000/55/CE del Parlament Europeu i del Consell, així com el Reglament (UE) núm. 347/2010 de la Comissió, de 21 d’abril de 2010, pel qual es modifica el Reglament (CE) núm. 245/2009 esmentat abans, estableixen requisits de disseny ecològic per a la comercialització dels tipus d’equips que indiquen.

La Directiva 2011/65/UE del Parlament Europeu i del Consell, de 8 de juny de 2011, sobre restriccions a la utilització de determinades substàncies perilloses en aparells elèctrics i electrònics, estableix normes en matèria de restriccions del contingut de determinades substàncies perilloses en una sèrie d’aparells, entre els quals hi ha les làmpades.

El Reial decret 862/2009, de 14 de maig, pel qual s’aproven les normes tècniques de disseny i operació d’aeròdroms d’ús públic i es regula la certificació dels aeroports de competència de l’Estat, i la Guia de senyalització e il·luminació de turbines i parcs eòlics , de 24 de gener de 2011, publicada per l’Agencia Estatal de Seguretat Aèria de la Direcció General de Seguretat d’Aeroports i Navegació Aèria, estableixen una sèrie de directrius generals a complir per a la senyalització dels aerogeneradors dels parcs eòlics, i consideracions específiques en el cas que la senyalització pugui plantejar afectacions ambientals significatives.

L’article 5 de la Llei 9/2011, de 29 de desembre, de promoció de l’activitat econòmica, estableix el Mapa de la protecció envers la contaminació lumínica a Catalunya, aprovat pel departament competent en matèria de medi ambient, com a referència normativa del grau de protecció del medi nocturn a Catalunya.

El present Decret duu a terme un nou desplegament reglamentari de la Llei 6/2001, de 31 de maig, que regula els aspectes relatius a les instal·lacions i els aparells d’il·luminació exterior i als d’interior amb afectació a l’exterior, pel que fa a la contaminació lumínica que poden produir.

Aquest Decret dota la societat catalana d’una eina per minimitzar la contaminació lumínica, vetllar per la preservació de l’entorn, evitar consums energètics innecessaris i promoure tecnologies més eficients, per avançar cap a un model català de consum d’energia que sigui sostenible i contribueixi a l’objectiu europeu de descarbonització de l’economia, d’acord amb els objectius del Pla de l’energia i canvi climàtic de Catalunya 2012-2020.

Compatibilitzar la preservació del medi ambient nocturn amb el desenvolupament de l’activitat humana durant la nit, tot considerant les diferents necessitats funcionals que es donen, fa necessari conciliar la normativa sobre contaminació lumínica i la d’eficiència i estalvi d’energia, amb d’altres com la de seguretat industrial i la de seguretat i salut en el treball.

La matèria objecte de regulació mitjançant aquest Decret està sotmesa a una constant i ràpida evolució tecnològica, fet que comporta que calgui preveure mecanismes àgils que permetin adaptar la normativa a les noves tecnologies emergents.

Aquest Decret s’estructura en quatre capítols, set disposicions addicionals, sis disposicions transitòries, tres disposicions finals i dos annexos.

El capítol 1, relatiu a les disposicions generals, conté l’objecte i les finalitats del Decret, l’àmbit d’aplicació i les definicions.

El capítol 2 estableix el règim regulador de la il·luminació, fixa els criteris per a implantar la zonificació de Catalunya segons...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR