DECRET 201/2015, de 15 de setembre, dels òrgans de participació comunitària en el sistema sanitari públic de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Salut
Rango de LeyDecret

L’article 162.3 a) de l’Estatut d’autonomia de Catalunya disposa que correspon a la Generalitat, en tot cas, la competència compartida en l’àmbit de l’ordenació, la planificació, la determinació, la regulació i l’execució de les prestacions i els serveis sanitaris, sociosanitaris i de salut mental de caràcter públic en tots els nivells i per a tots els ciutadans; així mateix, l’article 150 b) de l’Estatut d’autonomia atribueix a la Generalitat la competència exclusiva sobre les diverses modalitats organitzatives i instrumentals per a l’actuació administrativa.

El Pla de salut de Catalunya i el Pla interdepartamental de salut pública esdevenen els marcs de referència de les polítiques públiques en matèria de salut de Catalunya i tenen com a objectiu aportar més salut per a tothom i més qualitat de vida, fer evolucionar el model assistencial per a la millora de la qualitat i de l’efectivitat de les intervencions sanitàries i, modernitzar el model organitzatiu per aconseguir un sistema sanitari més sòlid i sostenible.

El desplegament de les polítiques de salut que inspiren el Pla de salut i el Pla interdepartamental de salut pública promou les actuacions de promoció de la salut i de prevenció de la malaltia per a la millora de l’estat natural de salut de la població i per a la millora de la capacitat de resolució dels problemes de salut amb la finalitat de donar resposta als canvis en la demanda i en els models d’atenció i oferir millor qualitat, accessibilitat i seguretat en les intervencions sanitàries.

Avançar cap a un sistema més orientat als malalts crònics, un sistema integrat més resolutiu des dels primers nivells i en el territori, amb un major enfocament cap als pacients i a les famílies requereix de la incorporació sistemàtica del coneixement professional i clínic i d’un nou model d’interacció amb els ciutadans basat en l’avaluació del que fa l’Administració i en la transparència de resultats.

En el sistema de salut la interacció i la confiança entre totes les administracions i tots els agents és essencial i, en aquest context, el desplegament d’òrgans de participació comunitària i de base territorial, que aportin proximitat a les necessitats reals dels ciutadans, esdevé un eix central del sistema.

La Llei 15/1990, de 9 de juliol, d’ordenació sanitària de Catalunya va instaurar, com a principi informador de l’organització del sistema sanitari públic, la participació comunitària en la formulació de la política sanitària i el control de l’execució. A aquests efectes, va configurar, com a òrgans de participació comunitària en el sistema sanitari català, adscrits al Servei Català de la Salut, el Consell Català de la Salut, com a òrgan central de participació i, amb caràcter territorial, els consells de salut de les regions sanitàries, en l’àmbit d’aquestes demarcacions territorials del Servei Català de la Salut, i els consells de participació dels sectors sanitaris, més endavant consells de salut dels sectors sanitaris, en l’àmbit dels sectors sanitaris.

Posteriorment, la composició d’aquests òrgans de participació, pel que fa als òrgans de caràcter territorial, va ser modificada per la Llei 11/2011, del 29 de desembre, de reestructuració del sector públic per a agilitar l’activitat administrativa.

La progressiva redefinició de la distribució de funcions entre el Servei Català de la Salut i el Departament de Salut, especialment pel que fa a la planificació sanitària, va fer palesa la conveniència de replantejar si els òrgans col·legiats de participació de la societat civil en el sistema sanitari públic havien d’estar adscrits al Servei Català de la Salut, o bé resultava més adient que quedessin vinculats al Departament de Salut, i així situar la representació de l’Administració en el màxim nivell de l’autoritat sanitària, malgrat que les funcions d’aquests òrgans col·legiats fossin substancialment les mateixes.

És per això que la Llei 2/2014, del 27 de gener, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic va introduir un nou article 10 bis a la Llei 15/1990, de 9 de juliol, que estableix que la participació de la societat civil en el sistema sanitari públic de Catalunya s’articula mitjançant el Consell de Salut de Catalunya i els consells de participació territorial de salut, que es creen com a òrgans col·legiats de participació adscrits al Departament de Salut. D’altra banda, l’esmentada Llei 2/2014, del 27 de gener, pretén racionalitzar l’estructura dels òrgans de participació, atès que els nous consells, que substitueixen el Consell Català de la Salut, els consells de salut de les regions sanitàries i els consells de salut dels sectors sanitaris com a estructura orgànica del Servei Català de la Salut, estenen les seves funcions com a òrgans de participació comunitària en relació amb les activitats dels òrgans, centrals i territorials, del Departament de Salut i dels ens que hi són adscrits. Posteriorment, la Llei 3/2015, d’11 de març, de mesures fiscals, financeres i administratives ha modificat els apartats 5 i 6 de l’esmentat article 10 bis i ha addicionat un nou apartat 5 bis amb la incorporació de lleugeres modificacions sobre les funcions corresponents als consells de participació territorial d’àmbit territorial igual o inferior a una regió sanitària.

Per tot això, en desplegament d’allò que estableix l’apartat 6 de l’article 10 bis de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, de conformitat amb el que estableix la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern;

A proposta del conseller de Salut, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

El Consell de Salut de Catalunya

Article 1

Finalitat i adscripció

El Consell de Salut de Catalunya és l’òrgan central de participació comunitària, adscrit al departament competent en matèria de salut, mitjançant el qual s’articula, juntament amb els consells de participació territorial de salut, la participació de l’Administració local i de la societat civil en el sistema sanitari públic de Catalunya.

Article 2

Funcions

Corresponen al Consell de Salut de Catalunya les funcions següents:

  1. Assessorar el departament competent en matèria de salut i els ens que en depenen en tots els assumptes relacionats amb l’atenció sanitària, l’atenció sociosanitària i la salut pública, i formular-los propostes relatives a aquests àmbits.

  2. Vetllar, amb les seves contribucions, perquè les actuacions de tots els serveis, centres i establiments sanitaris que satisfacin necessitats del sistema sanitari públic català s’adeqüin a la normativa sanitària corresponent i es desenvolupin d’acord amb les necessitats de les persones i amb les possibilitats econòmiques del sector públic.

  3. Informar sobre l’avantprojecte del Pla de salut de Catalunya, abans que s’aprovi, i fer-ne el seguiment.

  4. Conèixer anualment l’escenari pressupostari del departament competent en matèria de salut, prèviament a l’aprovació de l’avantprojecte de pressupost.

  5. Conèixer la memòria anual del Servei Català de la Salut i informar sobre aquesta, abans que s’aprovi.

  6. Conèixer i orientar l’actuació dels consells de participació territorial de salut i, si escau, d’altres fórmules de participació de la societat civil en el sistema sanitari públic.

  7. Conèixer l’impacte en resultats de les polítiques sanitàries i de salut pública, amb inclusió, si escau, de la perspectiva de gènere.

  8. Conèixer els acords del Consell Interterritorial del Sistema Nacional de Salut.

  9. Realitzar qualssevol altres tasques que li siguin atribuïdes per llei o per reglament.

Article 3

Composició

3.1 El Consell de Salut de Catalunya es compon dels membres següents:

  1. El president o presidenta, que és la persona titular del departament competent en matèria de salut, o la persona en qui delegui.

  2. El vicepresident o vicepresidenta, que és la persona titular de la Secretaria de Participació Social i Local en Salut, o la persona en qui delegui.

  3. Els vocals següents:

Onze en representació i a proposta de la persona titular del departament competent en matèria de salut, un dels quals actua com a secretari. Una d’aquestes vocalies ha de correspondre a la persona titular de la Secretaria de Salut Pública, o a la persona en qui delegui.

Deu en representació dels ajuntaments i dels consells comarcals, a proposta, per meitats, de la Federació de Municipis de Catalunya i de l’Associació Catalana de Municipis i Comarques.

Un en representació del Consell General d’Aran, a proposta del Ple.

Quatre en representació i a proposta de les organitzacions sindicals més representatives de Catalunya, segons les dades del departament competent en matèria de treball.

Quatre en representació i a proposta de les organitzacions sindicals més representatives en l’àmbit sanitari de Catalunya, segons les dades del departament competent en matèria de treball.

Quatre en representació i a proposta de les organitzacions empresarials més representatives de Catalunya.

Un en representació i a proposta de cadascuna de les organitzacions de proveïdors sanitaris següents: Institut Català de la Salut; La Unió. Associació d’Entitats Sanitàries i Socials; Consorci de Salut i Social de Catalunya, i Associació Catalana d’Entitats de Salut.

Tres en representació de les organitzacions de consumidors i usuaris més representatives de Catalunya, a proposta del Consell de les Persones Consumidores de Catalunya.

Un en representació i a proposta de la Confederació...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR