DECRET 31/2015, de 3 de març, sobre la declaració de la implantació d'equipaments penitenciaris al territori de Catalunya i les mesures de compensació als ajuntaments en el terme municipal dels quals s'implanten.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Justícia
Rango de LeyDecret

L’article 168 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya atribueix a la Generalitat competència executiva de la legislació de l’Estat en matèria penitenciària, que inclou en tot cas la totalitat de la gestió de l’activitat penitenciària a Catalunya, especialment la direcció, l’organització, el règim de funcionament, la planificació i la inspecció de les institucions penitenciàries de qualsevol tipus situades a Catalunya, i la planificació, la construcció i la reforma dels establiments penitenciaris situats a Catalunya.

El Decret 335/2004, de 20 de juliol, pel qual es regula la declaració de la implantació d’equipaments penitenciaris al territori de Catalunya, va establir, en l’exercici de la potestat d’autoorganització de què gaudeix l’Administració de la Generalitat de Catalunya i de conformitat amb les línies bàsiques d’actuació del Pla director d’equipaments penitenciaris (2004-2010), aprovades mitjançant l’Acord de Govern d’11 de maig de 2004, el marc que determina, en primer lloc, l’atribució de la competència orgànica a la persona titular del Departament de Justícia per a la declaració de la implantació de cada equipament penitenciari dins del territori de Catalunya i, en segon lloc, el marc de les mesures compensatòries que, a favor de les entitats ubicades dins de l’àrea territorial d’afectació de l’equipament penitenciari, es podran determinar en la resolució que en declari la implantació.

L’esmentat Decret ha estat, per tant, l’eina necessària per conjugar, d’una banda, la implantació d’uns equipaments penitenciaris al territori de Catalunya que, tal com exposava el preàmbul, són una necessitat que la societat catalana en general i la població de les entitats locals directament afectades en particular han d’assumir en benefici de l’interès general i, de l’altra, la previsió d’uns mecanismes de compensació que els territoris d’àmbit municipal o supramunicipal afectats havien de percebre per la repercussió que la instal·lació d’aquests equipaments podia tenir en la seva àrea geogràfica.

No obstant això, tot i no haver transcorregut un període excessivament llarg, d’ençà de l’entrada en vigor del Decret 335/2004, de 20 de juliol, la percepció social de la implantació d’aquests tipus d’equipaments ha evolucionat de manera que el rebuig social a la seva localització ha minvat considerablement. A aquesta nova situació, hi ha ajudat la posada en marxa dels nous centres, que ha servit perquè la ciutadania visualitzés com aquesta implantació s’acompanyava d’un escrupolós respecte a les qüestions mediambientals i no generava, en cap cas, un increment d’inseguretat en les àrees d’influència properes.

Igualment, tampoc no es pot obviar que l’evolució del context econòmic internacional dels darrers anys, del qual Catalunya no ha estat aliena, i que ha suposat una disminució en la generació d’ingressos de totes les administracions públiques, ha servit per dibuixar nous escenaris i és en aquest marc on les entitats locals perceben que la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR