DECRET 5/2017, de 17 de gener, de modificació del Decret 25/2008, de 29 de gener, pel qual s'estableix l'ordenació curricular dels ensenyaments de música de grau professional i se'n regula la prova d'accés, per incloure-hi diverses especialitats i potenciar diferents perfils dins de cada especialitat.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyDecret

L'article 131.3 c) de l'Estatut d'autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat la competència compartida per a l'establiment dels plans d'estudi corresponents, incloent-hi l'ordenació curricular.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, estableix els ensenyaments musicals en tres graus: ensenyaments elementals, ensenyaments professionals i ensenyaments superiors. D'acord amb l'article 6 bis. 3 d'aquesta Llei, els objectius, les competències, els continguts i els criteris d'avaluació del currículum bàsic requereixen el 55 per cent dels horaris escolars.

En el marc dels aspectes que garanteixen l'assoliment de les competències bàsiques, la validesa dels títols i la formació comuna regulats per les lleis, correspon al Govern de la Generalitat establir els currículums, en els termes que preveu l'article 53.1 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació.

El Reial decret 1577/2006, de 22 de desembre, pel qual es fixen els aspectes bàsics del currículum dels ensenyaments professionals de música, regulats per la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, s'ha desplegat pel Decret 25/2008, de 29 de gener, pel qual s'estableix l'ordenació curricular dels ensenyaments de música de grau professional i se'n regula la prova d'accés.

El Decret 25/2008, de 29 de gener, estableix les especialitats de grau professional de música agrupades en les àrees d'instruments de l'orquestra, d'instruments polifònics, d'instruments de la música moderna i el jazz, d'instruments de la música antiga, i d'instruments tradicionals i del cant. En concret, l'especialitat de percussió i la de trombó estan establertes dins l'àrea dels instruments de l'orquestra i l'especialitat d'acordió, a l'àrea d'instruments polifònics.

Al nostre país existeix una gran demanda de formació en música moderna i jazz i en música tradicional, en concret en el cas de la percussió moderna i la bateria i en el de l'acordió diatònic i fiscorn baix només trobem ensenyaments reglats dins els ensenyaments artístics superiors. Es perd, doncs, la coherència que tenim en les altres especialitats, en què els ensenyaments professionals donen les competències necessàries per afrontar amb èxit uns ensenyaments superiors que porten a la professionalització.

Amb aquest Decret s'estableix el currículum dels ensenyaments de música de grau professional de l'especialitat de percussió dins l'àrea de la música moderna i el jazz, els d'acordió diatònic i de trombó (fiscorn baix) dins l'àrea d'instruments tradicionals i desplega la possibilitat d'establir perfils professionals als dos darrers cursos dels ensenyaments de música de grau professional.

L'acordió ha esdevingut no un instrument, sinó una àmplia família d'instruments i la majoria d'intèrprets s'han especialitzat en un tipus concret d'acordió: cromàtic de tecles, cromàtic de botons, bandoneó, concertina, diatònic de tipus irlandès, diatònic de tipus europeu, etc. El Decret 25/2008, de 29 de gener, només ha establert els acordions cromàtics dins l'àrea d'instruments polifònics, que participen en les músiques tradicionals. Escau completar aquesta ordenació amb els ensenyaments d'acordió diatònic. Aquests estudis es podran cursar amb qualsevol dels models derivats o propers al diatònic de 21 botons i 8 baixos de tipus SOL-DO (2 files, 2 files i mitja, 3 files SOL-DO-FA o SOL-DO-#).

Així mateix, també s'estableixen de nou els ensenyaments corresponents al fiscorn baix, com a branca del trombó tradicional. És un instrument de vent-metall de la família dels flugelhorns , de la mateixa tessitura que el trombó i el seu paper és bàsicament d'instrument de la cobla, on des de mitjan segle xix n'ha format part i ha sobreviscut. La diferència amb el trombó és notòria, tant en la forma d'emetre el so com en el repertori, tot i que comparteixen molts aspectes. El fiscorn baix, en la seva vessant tradicional, amplia el seu repertori a quasi totes les expressions de la tradició catalana.

D'acord amb l'article 6.3 del Reial decret 1577/2006, de 22 de desembre, l'article 4, apartat c.5 del Decret 25/2008, de 29 de gener, estableix que en els dos darrers cursos dels ensenyaments professionals de música els centres poden desenvolupar diferents perfils dins de cada especialitat, mitjançant assignatures optatives. Donada la varietat estilística i les diferents opcions que trobem als ensenyaments superiors de música, que recullen les necessitats actuals de la nostra societat, i per a una correcta preparació dels alumnes s'amplia aquesta possibilitat, establint, en aquest Decret, que, depenent del perfil que cursi l'alumne, els centres distribueixin al seu criteri una part de les hores atribuïdes a matèries d'especialitat respectant la durada mínima marcada per l'esmentat Reial decret; a aquest efecte se substitueix l'annex 3 del Decret 25/2008, de 29 de gener.

Aquest Decret apropa la normalització de l'aprenentatge musical vinculat a la música tradicional, a la música moderna i el jazz i a les noves tendències dins el camp de la música. Es reconeix, d'aquesta manera, la importància que té per a la nostra societat la pràctica i creació musical més actual, a través de la possibilitat d'establir perfils professionalitzadors i de regular diversos aspectes de l'ordenació de les especialitats d'acordió diatònic, fiscorn baix i percussió moderna dins els ensenyaments de música de grau professional.

Aquest Decret s'ha tramitat segons el que disposen l'article 59 i següents de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya i amb el dictamen previ del Consell Escolar de Catalunya.

En virtut d'això, a proposta de la consellera d'Ensenyament, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Es modifica l'article 3, apartats c) i e) del Decret 25/2008, de 29 de gener, que queden redactats en els termes següents:

“c) Àrea d'instruments de la música moderna i el jazz. Especialitats:

”Baix elèctric

”Guitarra elèctrica

”Percussió

”e) Àrea d'instruments tradicionals. Especialitats:

”Acordió

”Cornamusa

”Flabiol i tamborí

”Guitarra flamenca

”Instruments de pua

”Tenora

”Tible

”Trombó (fiscorn baix)

”Xeremia”

Article 2
  1. Es modifica l'article 4.2 c.5) del Decret 25/2008, de 29 de gener, que queda redactat en els termes següents:

    “c.5) Els centres docents poden desenvolupar, mitjançant assignatures optatives i assignatures de l'especialitat, perfils professionals dins de cada especialitat, en els dos darrers cursos dels ensenyaments professionals de música.”

  2. S'afegeix l'apartat c.6) a l'article 4.2 c) del Decret 25/2008, de 29 de gener, amb el redactat següent:

    “c.6) Per als alumnes que cursin un determinat perfil, les assignatures del currículum quedaran de la manera següent:

    Respecte a les assignatures comunes es considerarà equivalent haver cursat harmonia clàssica o harmonia moderna, sigui quina sigui l'àrea instrumental de l'especialitat. En els dos casos al llibre de qualificacions constarà que s'ha cursat l'assignatura d'harmonia.

    Respecte a les assignatures optatives els alumnes han de cursar les que els centres considerin més adequades per a potenciar el perfil dins de l'especialitat. El Departament d'Ensenyament ha d'autoritzar aquestes assignatures optatives proposades pel centre segons els criteris de l'apartat c.2) d'aquest article.

    Respecte a les assignatures d'especialitat els centres poden establir-les al seu criteri i segons el perfil que cursi l'alumne, respectant les matèries i la durada mínima que consta a l'annex II del Reial Decret 1577/2006, de 22 de desembre. La càrrega lectiva total de les assignatures d'especialitat és la que consta a l'annex 3 d'aquest decret.”

Article 3

Es modifica l'article 16 del Decret 25/2008, de 29 de gener, al qual s'afegeix l'apartat 4 següent:

“4 Els conservatoris i centres professionals de música poden certificar que l'alumne ha cursat l'especialitat amb un perfil determinat, seguint el model que es troba a l'annex 4”.

Article 4

Es modifica l'article 18.1 del Decret 25/2008, de 29 de gener, al qual s'afegeix una darrera frase amb la redacció següent:

“Si l'alumne ha cursat un perfil determinat es farà constar la diligència a la pàgina “Observacions”, del llibre de qualificacions.”

Article 5

A l'annex 1, apartat 1 “assignatures comunes”, punt 1.1 “Instruments de l'especialitat/cant”, del Decret 25/2008, de 29 de gener, es modifica el nom de les especialitats següents:

  1. “Acordió”, el qual queda redactat en els termes següents: “Acordió (àrea d'instruments polifònics)”.

  2. “Instruments de vent metall: trompa, trompeta, trombó i tuba”, el qual queda redactat en els termes següents: “Instruments de vent metall: trompa, trompeta, trombó (àrea d'instruments de l'orquestra) i tuba”.

  3. “Percussió”, el qual queda redactat en els termes següents: “Percussió (àrea d'instruments de l'orquestra)”.

Article 6

Es modifica l'annex 1, apartat 1 “assignatures comunes”, punt 1.1 “Instruments de l'especialitat/cant”, del Decret 25/2008, de 29 de gener, en el sentit d'incorporar, en l'ordre alfabètic que correspongui, el currículum de les assignatures comunes d'instrument de les especialitats d'acordió (àrea d'instruments de la música tradicional), de trombó (fiscorn baix, àrea d'instruments tradicionals) i de percussió (àrea de la música moderna i el jazz) que s'especifiquen a l'annex 1.

Article 7

Se substitueix l'annex 3 del Decret 25/2008, de 29 de gener, pel contingut que consta com a annex 2.

Article 8

S'afegeix un annex 4 al Decret 25/2008, de 29 de gener, amb la redacció següent:

“Annex 4

”Model del certificat emès pel conservatori o centre professional de música que certifiqui que s'ha cursat un perfil professional concret

”Logo del centre

”(nom i cognoms del director o directora del centre)

”director/a del...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR