DECRET 61/2015, de 28 d'abril, sobre els productors i operadors de mitjans de defensa fitosanitària de Catalunya i les Agrupacions de defensa vegetal.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'AGRICULTURA, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI NATURAL
Rango de LeyDecret

L’article 116.1 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya atorga competències a la Generalitat en matèria d’agricultura i ramaderia, i estableix que correspon a la Generalitat la competència exclusiva en la regulació i el desenvolupament de l’agricultura, la ramaderia i el sector agroalimentari.

La Llei 18/2001, de 31 de desembre, d’orientació agrària, a l'article 7, estableix com un dels objectius millorar la producció agrícola i la sanitat vegetal, amb la introducció de sistemes de producció respectuosos amb el medi, la constitució d’agrupacions de productors que facilitin la integració d’innovacions per a la millora sanitària i la sostenibilitat i la promoció de programes de prevenció i lluita contra agents nocius vegetals i programes de gestió de residus.

La Llei de l’Estat 43/2002, de 20 de novembre, de sanitat vegetal, preveu mesures amb relació als mitjans de defensa fitosanitària, estableix condicions per a la comercialització i l'ús dels productes fitosanitaris i promou les agrupacions d’agricultors per a la lluita en comú contra les plagues.

La Directiva 2009/128/CE del Parlament europeu i del Consell, de 21 d’octubre de 2009, per la qual s’estableix el marc d’actuació comunitària per aconseguir un ús sostenible dels plaguicides, estableix un seguit de mesures per aconseguir un ús sostenible dels plaguicides mitjançant la reducció dels riscos i els efectes de l’ús dels plaguicides en la salut humana i el medi ambient, i el foment de la gestió integrada de plagues i de plantejaments o tècniques alternatives com les alternatives no químiques als plaguicides.

Igualment cal tenir en compte, com a marc normatiu, el Reglament (CE) 1107/2009 del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d’octubre de 2009, relatiu a la comercialització de productes fitosanitaris i pel qual es deroguen les directives 79/117/CEE i 91/144/CEE del Consell.

Per mitjà del Reial decret 1311/2012, de 14 de setembre, pel qual s’estableix el marc per aconseguir un ús sostenible dels productes fitosanitaris, es crea el Registre oficial de productors i operadors de mitjans de defensa fitosanitària.

A Catalunya, la lluita en comú contra les plagues es realitza mitjançant les agrupacions de defensa vegetal (ADV), regulades per l’Ordre d’11 d’abril de 1983. En aquesta Ordre es va establir que s’han d’inscriure en un Registre que s'havia de crear en el Servei de Protecció dels Vegetals. Per altra banda, des de la seva creació el mon agrari ha sofert un seguit de canvis entre els quals destaca la inclusió de l’ús sostenible dels productes fitosanitaris. Cal, per tant, una adequació d’aquesta figura, que ha donat tan bons resultats en la lluita contra les plagues, a la situació actual, establint una nova regulació i un règim jurídic per a les agrupacions de defensa vegetal que n'estableixi les finalitats, els requisits i les obligacions que han de complir, i creant un procediment per al seu reconeixement que comporta la seva inscripció al Registre.

D’altra banda, les agrupacions de defensa vegetal (ADV), per mitjà dels seus tècnics, fan una tasca d’assessorament en la utilització dels mitjans de defensa fitosanitària i de la prevenció i lluita contra els organismes nocius dels vegetals. Per tant, es poden considerar com uns operadors més en l’àmbit dels mitjans de defensa fitosanitària, i a aquest efectes és procedent la seva inclusió en el Registre oficial de productors i operadors de mitjans de defensa fitosanitària de Catalunya que es crea en aquest Decret.

L’article 5 de la Directiva 2009/128/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 21 d’octubre de 2009, per la qual s’estableix el marc d’actuació comunitària per aconseguir un ús sostenible dels plaguicides, estableix que s’ha de vetllar perquè els usuaris professionals, distribuïdors i assessors tinguin accés a una formació adequada.

A Catalunya l'Ordre ARP/455/2006, de 22 de setembre, per la qual es regula la formació de les persones que realitzen activitats relacionades amb la utilització de productes fitosanitaris, regulava els cursos de formació i l’obtenció dels diferents carnets d’aplicadors i manipuladors de productes fitosanitaris. Atès que la directiva és posterior a l’Ordre esmentada, cal adequar el contingut dels cursos a les exigències de la Directiva.

L'Ordre AAM/188/2013, de 21 de juny, per la qual es regula el procediment per al reconeixement de la condició de persona assessora en gestió integrada de plagues, estableix els requeriments necessaris per tal que una persona pugui realitzar les tasques d’assessorament en gestió integrada de plagues.

Atenent els criteris de simplificació i de reducció de normes cal unificar en una mateixa norma i en un sol registre tots els operadors que d’una manera o altra tenen alguna relació amb els mitjans de defensa fitosanitària en qualsevol de les vessants, fabricació, distribució, comercialització, aplicació, manipulació i assessorament en la correcta aplicació, sigui de forma individual o col·lectiva mitjançant les ADV.

En aquest sentit s’incorpora en la present disposició la normativa existent per al reconeixement de la condició de persona assessora en gestió integrada de plagues i per a l’emissió del carnet d’aplicador i manipulador de productes fitosanitaris. Es conserven els procediments establerts i en la sol·licitud corresponent es demana també la inscripció en el Registre de tal manera que el reconeixement de la condició de persona assessora en gestió integrada de plagues o l’emissió del carnet d’aplicador i manipulador de productes fitosanitaris comporta la inscripció en el Registre oficial de productors i operadors de productes fitosanitaris.

D’altra banda, la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior, estableix les disposicions generals necessàries per facilitar l’exercici de la llibertat d’establiment dels prestadors de serveis i la lliure circulació de serveis, mantenint, alhora, un nivell elevat de qualitat en els serveis, amb l’objectiu principal d’estrènyer cada cop més els llaços entre els estats i els pobles d'Europa i de garantir el progrés econòmic i social mitjançant la creació d’un espai únic, sense fronteres interiors, en el qual resti garantida la lliure circulació dels serveis.

Amb aquesta finalitat, la Directiva estableix directrius per simplificar els procediments administratius, fomentar una bona qualitat dels serveis, promoure un marc regulador transparent, predictible i favorable per a l’activitat econòmica i impulsar la modernització de les administracions públiques per tal de respondre a les necessitats de les empreses i millorar la protecció dels drets de les persones consumidores i usuàries.

A Catalunya, aquesta Directiva ha generat la Llei 5/2010, de 26 de març, de bases de delegació en el Govern de la potestat legislativa per a l’adequació de les normes amb rang de llei vigents de Catalunya a la Directiva, i el Decret legislatiu 3/2010, de 5 d’octubre, per a l’adequació de normes amb rang de llei a la Directiva 2006/123/CE del Parlament Europeu i del Consell, de 12 de desembre de 2006, relativa als serveis en el mercat interior. Alhora, el procés d’implementació de la Directiva requereix també adaptar la normativa amb rang reglamentari als criteris i principis de la Directiva, a la Llei 5/2010, de 26 de març, i al Decret legislatiu 3/2010, de 5 d’octubre.

Aquest Decret conté finalment dues disposicions addicionals segons les quals el departament competent en matèria agrària habilitarà els mitjans necessaris per tal que els tràmits i procediments regulats es puguin anar tramitant progressivament per via electrònica i no ha d’exigir la documentació prevista per aquest Decret si pot obtenir-la d’altres òrgans o administracions per mitjans telemàtics.

D’acord amb l’informe de l’Autoritat Catalana de Protecció de Dades;

D’acord amb el Dictamen del Consell de Treball Econòmic i Social de Catalunya;

A proposta del conseller d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte:

  1. Crear el Registre oficial de productors i operadors de mitjans de defensa fitosanitària de Catalunya (en endavant, Registre).

  2. Regular la capacitació per a l’aplicació i manipulació de productes fitosanitaris.

  3. Regular el reconeixement de la condició de persona assessora en gestió integrada de plagues.

  4. Establir el règim jurídic de les agrupacions de defensa vegetal.

Article 2

Àmbit d’aplicació

2.1 L’àmbit d’aplicació d’aquest Decret s’estén a:

  1. Les persones físiques o jurídiques que fabriquin, comercialitzin, distribueixin o manipulin mitjans de defensa fitosanitària d’ús professional i que tinguin el domicili legal a Catalunya.

  2. Les persones físiques o jurídiques que realitzin algun tractament fitosanitari com a prestació de serveis i que tinguin el domicili legal a Catalunya.

  3. Les agrupacions de defensa vegetal que tinguin el domicili legal a Catalunya.

    2.2 L’àmbit d’aplicació d’aquest Decret també s’estén a les persones físiques assessores en gestió integrada de plagues i als usuaris professionals de productes fitosanitaris, i en concret:

  4. Les persones físiques que apliquin directament o manipulin productes fitosanitaris d’ús professional dins el territori de Catalunya i tinguin el domicili legal a Catalunya.

  5. El personal tècnic que tingui la formació necessària per ser...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR