DECRET 9/2017, de 31 de gener, del Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Cultura
Rango de LeyDecret

La Generalitat té competència exclusiva en matèria de cultura, d'acord amb l'article 127.1.d) primer de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, que comprèn, entre d'altres matèries, el foment i la difusió de la creació i la producció teatrals i musicals portades a terme a Catalunya.

El Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya és el sistema propi del conjunt organitzat d'entitats titulars d'equipaments escènics i musicals participats per l'Administració de la Generalitat i d'ens locals que promouen programacions escèniques i musicals.

Des de la creació del Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya l'any 2009, Catalunya disposa del sistema específic per ordenar les seves polítiques públiques en l'àmbit de les arts escèniques i musicals. En aquest sentit, el Sistema esdevé el marc sistèmic i institucional de referència per a la definició, el disseny, la implementació, l'execució i l'avaluació de les polítiques públiques en l'àmbit de les arts escèniques i musicals de Catalunya.

El desplegament i la consolidació del Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya no hauria estat possible sense els ajuntaments, que esdevenen la peça clau del seu engranatge, atès que implementen les polítiques públiques de Catalunya en l'àmbit de les arts escèniques i musicals. En aquest sentit, els ajuntaments han dut a terme una política cultural de proximitat ambiciosa, mitjançant la construcció d'equipaments i la prestació de serveis, amb el suport de les diputacions provincials i de l'Administració de la Generalitat.

El Govern va crear el Sistema mitjançant el Decret 48/2009, de 24 de març, del Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya, que es va desenvolupar parcialment mitjançant l'Ordre CMC/548/2010, de 16 de novembre, que va ser derogada i substituïda per l'Ordre CLT/24/2012, de 2 de febrer, dels paràmetres mínims que han de complir determinats equipaments escènics i musicals del Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya i dels mecanismes de suport.

En base a aquest marc normatiu, el Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya ha esdevingut el centre ordenador de les polítiques públiques de la Generalitat de Catalunya en l'àmbit de les arts escèniques i musicals. Així, el Sistema s'ha consolidat com el nucli articulador dels mecanismes de suport públic als equipaments escènics i musicals; com el punt de trobada de referència dels programadors i programadores de Catalunya; com l'espai d'anàlisi, estudi i reflexió per a la definició i el disseny de les polítiques públiques en l'àmbit de les arts escèniques i musicals, i com la infraestructura tècnica per a la implementació d'aquestes polítiques. En els seus primers anys de funcionament, el Sistema ha institucionalitzat les arts escèniques i musicals de Catalunya mitjançant el desplegament d'una organització pròpia d'àmbit central integrada per la Comissió Institucional, la Taula Tècnica i el Fòrum; ha canalitzat línies de suport genèric a la programació professional com Programa.cat ; ha desenvolupat modalitats de vinculació com els convenis de col·laboració amb divuit municipis catalans, i ha impulsat reunions i trobades periòdiques de programadors i programadores.

Del període 2009-2016 destaca especialment l'activitat de la Taula Tècnica, que ha coordinat una dotzena de grups de treball per a l'anàlisi i estudi de qüestions relacionades amb les polítiques públiques en l'àmbit de les arts escèniques i musicals catalanes. En aquest sentit, s'ha treballat en aspectes com l'accessibilitat, la sostenibilitat ambiental dels equipaments —que s'ha traduït en la creació l'any 2014 d'un distintiu de garantia de qualitat ambiental per a teatres i auditoris—, la creació de noves línies de suport —per exemple, a les activitats complementàries de la programació professional estable—-, la creació i promoció de públics, el desenvolupament d'un observatori en l'àmbit de les arts escèniques i musicals, i la vertebració territorial del Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya per al foment de la col·laboració entre els equipaments.

L'any 2015 el Departament de Cultura va concloure la necessitat i adequació d'iniciar un procés de revisió integral de la normativa reguladora del Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya per tal d'incorporar-hi i normativitzar les conclusions i propostes de millora elaborades pels grups de treball de la Taula Tècnica en el període 2009-2016. En aquest sentit, el present Decret és el resultat d'aquell procés de revisió integral iniciat l'any 2015 i, en conseqüència, deroga el Decret 48/2009, de 24 de març, del Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya.

El Decret 48/2009, de 24 de març, va configurar el Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya com un sistema, és a dir, com un marc institucional que habilita l'ordenació vertical i coordinativa dels equipaments escènics i musicals catalans. Tanmateix, ja al Fòrum de Reus de l'any 2010 es va concloure la necessitat d'incorporar-hi una segona perspectiva d'ordenació —en aquest cas horitzontal i cooperativa— que sustentés també la col·laboració entre els equipaments escènics i musicals. Així, l'objectiu del present Decret és configurar el Sistema com un veritable sistema-xarxa que conjugui les dues classes d'ordenació: la vertical i l'horitzontal, és a dir, la coordinació i la cooperació. La introducció de la dimensió xarxa implica necessàriament configurar una organització territorial pròpia que possibiliti aquesta segona perspectiva d'ordenació. En aquest sentit, el procés de revisió del Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya es fonamenta precisament en el disseny d'un model de vertebració territorial basat en xarxes de cooperació, l'objecte de les quals és promoure i articular un marc estable de col·laboració entre els equipaments escènics i musicals catalans. Aquest marc de col·laboració es tradueix en l'exercici de funcions territorials per part dels equipaments. Als efectes d'aquest Decret, per “funcions territorials” s'entén el conjunt d'accions de cooperació exercides sense contrapartida directa per un equipament escènic i musical, anomenat referent, en benefici d'un altre o altres equipaments i públics d'un municipi diferent integrat al Sistema. Les funcions territorials es configuren, per tant, com accions de cooperació planificades i executades en el marc territorial de les xarxes de cooperació.

Una altra novetat és que les entitats titulars d'equipaments escènics i musicals que formen part del sector públic de la Generalitat passen a integrar-se obligatòriament al Sistema Públic d'Equipaments Escènics i Musicals de Catalunya.

Aquest Decret també simplifica la tipologia d'equipaments amb la supressió dels centres de producció territorial, que queden classificats a tots els efectes com a equipaments escènics i musicals locals multifuncionals. A més, es canvia la denominació dels equipaments escènics i musicals singulars, que passen a denominar-se equipaments nacionals.

Pel que fa als mecanismes de suport, el Decret estableix el procediment que permet que els equipaments escènics i musicals locals bàsics i els altres espais escènics i musicals locals qualificats des del punt de vista de la seva activitat puguin subscriure...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR