DECRET LLEI 2/2016, de 17 de maig, de modificació de la Llei 6/1998, de 13 de maig, de regulació del funcionament de les seccions de crèdit de les cooperatives.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret-llei

El president de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Govern ha aprovat i jo, en nom del Rei, i d'acord amb el que estableix l'article 67.6.a) de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, promulgo el següent

DECRET LLEI

Preàmbul

Les darreres modificacions de la normativa sobre el règim de funcionament de les seccions de crèdit de les cooperatives, que es van realitzar en 2014, tenen com a objectiu bàsic vetllar pels interessos dels socis de la cooperativa, comuns o col·laboradors, i persones vinculades amb aquests, quant als seus saldos creditors a les seccions de crèdit, la qual cosa s'ha d'encaixar amb la continuïtat de l'activitat agrària i la preservació del model cooperatiu en el món agrari amb el reforçament del finançament directe d'aquests socis a la pròpia cooperativa, mitjançant aportacions a capital o fons reintegrables d'acord amb la normativa general sobre cooperatives.

Tot aquest conjunt d'iniciatives cerca, en darrer terme, una reestructuració del sector de cooperatives agràries amb secció de crèdit per tal de millorar el seu funcionament i incidir, a més, en el seu reforçament com a un instrument que contribueix molt positivament a potenciar l'activitat del món agrari i per extensió de l'entorn rural. Per facilitar aquesta reestructuració, es va habilitar així mateix una línia d'avals per afavorir l'obtenció de finançament amb què poder fer front a la liquidació dels saldos creditors de les seccions de crèdit de les cooperatives agràries als socis titulars. En aquest sentit i des de 2014, els pressupostos generals de la Generalitat de Catalunya han recollit aquesta línia d'avals.

La crisi econòmica i financera general d'aquests darrers exercicis ha suposat una reducció dels marges financers que, entre d'altres, ha suposat que els rendiments dels actius financers en què les seccions de crèdit inverteixen les seves disponibilitats siguin sovint molt ajustats per cobrir la remuneració dels saldos creditors de la secció de crèdit als seus socis titulars més les seves despeses de gestió, la qual cosa afebleix, en alguns casos, l'estructura financera i econòmica de la cooperativa.

Les actuacions desenvolupades per les cooperatives per a la liquidació de les seves seccions de crèdit han estat: capitalització dels socis, tant comuns com col·laboradors; venda d'actius immobiliaris i financers; i formalització d'operacions d'endeutament amb aval del Consell Rector o altres garanties aprovades per l'Assemblea General. Els avals públics han estat requerits quan les cooperatives necessiten de temps per poder realitzar ordenadament els seus actius o quan no disposen de garanties suficients per fer viable aquesta decisió de liquidació de la secció de crèdit.

Les seccions de crèdit gestionen la tresoreria dels socis comuns i col·laboradors de la cooperativa, que representen els estalvis de tota la vida de les unitats familiars de les zones rurals on estan arrelades, conjuntament amb la de la mateixa cooperativa, a més d'efectuar els pagaments i cobraments recurrents familiars. No poder compassar l'exigibilitat dels saldos creditors de la secció de crèdit al ritme de liquidació ordenada dels seus actius necessitant més temps per poder-los realitzar, pot generar un risc d'eventuals insuficiències de liquiditat per afrontar amb èxit la liquidació d'aquests saldos creditors als seus socis titulars, a banda del risc de solvència per l'activitat de la cooperativa, incloent la pròpia secció de crèdit. El risc de liquiditat en casos recents no s'ha pogut cobrir recorrent a les entitats bancàries com en el passat. Aquestes no han mostrat un interès a donar el finançament suficient a la cooperativa ni a adquirir la cartera creditícia atorgada per la secció de crèdit, tot i la possibilitat de disposar d'aval públic.

Paral·lelament, s'han produït actuacions coordinades per una bona part del conjunt de cooperatives amb secció de crèdit per tal de pal·liar la manca de liquiditat en els casos on ha existit un risc de contagi. L'objecte d'aquestes actuacions ha estat que no es traslladés a tot el sector quan s'ha produït una situació crítica en una cooperativa amb secció de crèdit, tot i que la resta de cooperatives gaudeixin d'una estructura financera i econòmica adequada.

En tot cas, sota la premissa que les cooperatives són empreses privades i, com a tals, actuen amb independència i els usuaris de les seccions de crèdit de les cooperatives són els seus socis i aquests prenen les decisions en relació amb la gestió de la cooperativa en les assemblees generals, cal considerar que els perjudicis ocasionats per aquestes situacions de risc en alguna cooperativa amb secció de crèdit han de ser assumits primer per la pròpia cooperativa (socis i creditors) i després pel sector, però s'ha d'evitar la seva repercussió en el contribuent o a càrrec dels recursos públics. Per tant, esdevé imprescindible estructurar un nou instrument en mans de les pròpies cooperatives amb secció de crèdit que contribueixi a la liquidació dels saldos creditors de les seccions de crèdit als socis titulars, tot dotant de temps a la cooperativa en reestructuració per poder realitzar de forma ordenada els actius de la secció de crèdit. L'instrument és el Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit que es crea amb l'objecte de donar estabilitat al sector i fer sostenible l'activitat productiva futura de la cooperativa que empri aquests fons, una vegada s'hagin liquidat ordenadament els saldos creditors de la secció de crèdit.

Aquest fons s'ha de vehicular a través d'una cooperativa de segon grau integrada per les cooperatives amb secció de crèdit que aglutini pràcticament la totalitat dels saldos creditors de les seccions de crèdit, que tingui un paper cabdal en la cerca de la millora de la gestió de les seccions de crèdit i en vetllar pels interessos del sector. D'aquesta manera, es dota el sector de la capacitat per anticipar-se i adaptar-se a les dificultats i imprevistos que es presentin puntualment i per respondre-hi positivament sense perdre la cohesió interna i les característiques pròpies del model de seccions de crèdit.

En conseqüència, l'existència d'eventuals insuficiències de liquiditat en la liquidació d'algunes seccions de crèdit amb manca d'ofertes de finançament bancari, i el corresponent risc de contagi a la resta de cooperatives, tot i gaudir d'una estructura financera i econòmica adequada, fan necessari, amb caràcter urgent, disposar d'aquest fons de suport financer a mans del mateix sector cooperatiu, que permeti millorar la protecció dels interessos dels socis titulars dels saldos creditors i evitar que el model de secció de crèdit, una figura creada per reforçar l'economia en el món rural, esdevingui un factor de risc afegit i amb conseqüències que puguin recaure sobre àrees vulnerables.

Per tant, s'ha d'actuar de manera immediata i consegüentment, s'ha de portar a terme la modificació en la normativa catalana en matèria de seccions de crèdit en aquest sentit, amb la creació d'aquest fons de suport financer. La urgència en l'aplicació de la normativa que ens ocupa justifica que el Govern faci ús de la facultat legislativa excepcional del decret llei que li reconeix l'article 64 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, ja que concorre el supòsit de fet que l'habilita per recórrer-hi: la necessitat extraordinària i urgent.

L'expectativa de creació d'aquest instrument per la via ordinària de tramitació pot generar una postergació de possibles crisis puntuals que dificultin encara més la seva resolució satisfactòriament. Cal reiterar que finalment l'objectiu darrer que es persegueix amb la creació del Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit és aprofundir en la preservació dels saldos creditors de les seccions de crèdit i, per tant, dels interessos dels seus usuaris, sense oblidar que les seccions de crèdit de les cooperatives agràries no són entitats financeres i, per tant, aquests saldos creditors no estan sota la cobertura del Fons de Garantia de Dipòsits d'Entitats de Crèdit, ni del Fons de Garantia d'Inversions.

Aquest Decret llei conté un article, dues disposicions addicionals i una disposició final.

A proposta del vicepresident del Govern i conseller d'Economia i Hisenda i de la consellera de Treball, Afers Socials i Famílies i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article únic

Modificació de la Llei 6/1998, de 13 de maig, de regulació del funcionament de les seccions de crèdit de les cooperatives

Es modifica la Llei 6/1998, de 13 de maig, de regulació del funcionament de les seccions de crèdit de les cooperatives, en els termes que s'indiquen a continuació:

Primer. S'introdueix el capítol IV a la Llei 6/1998, de 13 de maig que resta redactat de la manera següent:

“CAPÍTOL IV

“Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit

“Article 20

“Naturalesa i composició

“1. El Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit es constitueix per donar suport financer a les cooperatives amb secció de crèdit amb l'objecte de contribuir al retorn a llurs titulars dels fons constituïts com a saldos creditors a les seccions de crèdit, sempre que els socis hagin acordat la baixa de la secció de crèdit corresponent abans de rebre el suport financer esmentat.

“2. Totes les cooperatives amb secció de crèdit subjectes a les prescripcions d'aquesta Llei resten obligades a constituir i participar en el Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit, el qual no té personalitat jurídica i és administrat per una cooperativa de segon grau que prevegi, en els seus estatuts socials, com a objecte, facilitar a les cooperatives sòcies una organització comuna en matèria de seccions de crèdit, que actuï en nom i per compte d'aquestes en les negociacions jurídiques i econòmiques amb altres entitats, i que les cooperatives sòcies representin la majoria dels saldos creditors constituïts a les seccions de crèdit de les cooperatives en relació amb altres cooperatives de segon grau similars. La cooperativa administradora es designa per acord del Govern, a proposta del conseller o consellera titular del departament competent en matèria d'economia i finances, que s'ha de publicar al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

“3. En el cas de cooperatives amb secció de crèdit que no participin en el Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit o que la seva participació sigui inferior al mínim establert, la cooperativa administradora ho ha de comunicar al departament competent en matèria d'economia i finances, el qual ha de requerir l'esmena, en un termini no superior a tres mesos, de l'incompliment a les cooperatives corresponents. Alternativament, les cooperatives requerides poden presentar en un termini no superior a dos mesos des de la data del requeriment un pla per a la liquidació dels saldos creditors de la secció de crèdit amb la seva baixa registral, amb un termini d'execució no superior a sis mesos des de la data del requeriment.

“4. Les cooperatives participants en el Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit que acordin la baixa registral de la seva secció de crèdit amb el retorn dels seus saldos creditors a llurs titulars, tenen dret a recuperar el valor liquidatiu de la seva participació en un termini no superior a un any sempre que la part del Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit no aplicada a les actuacions de suport financer deduït el valor liquidatiu de les participacions pendents a retornar representi una quantia superior al 20 % del seu patrimoni. En cas de no disposar d'aquest percentatge, es posposa el seu retorn fins al seu compliment amb un màxim de cinc anys.

“Article 21

“Òrgan rector

“1. El Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit té com a òrgan rector el Consell Rector de la cooperativa administradora.

“2. Els acords sobre el fons s'han d'adoptar per majoria dels assistents, i la presidència del Consell Rector té el vot diriment en cas d'empat. Prèviament a la presa dels acords relatius a actuacions de suport financer, es requereix un informe preceptiu no vinculant del departament competent en matèria d'economia i finances.

“3. El Consell Rector pot delegar facultats en una o més comissions delegades.

“Article 22

“Règim econòmic

“1. El Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit es constitueix com un patrimoni separat dins del patrimoni de la cooperativa administradora que es dota amb els següents recursos:

“a) Aportacions no integrables a capital de cada cooperativa amb secció de crèdit per un import en euros de, com a mínim, el 3 % sobre els saldos creditors mitjans mensuals de cada secció de crèdit. El càlcul s'efectua el 31 de desembre de cada any a partir dels imports a tancament de cada mes de l'any natural, arrodonit per excés al miler més pròxim. El percentatge sobre saldos creditors s'ha d'incrementar amb un 0,5 % addicional quan la part del Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit no aplicada a les actuacions de suport financer representi una quantia inferior al 20 % del seu patrimoni. Les cooperatives amb secció de crèdit han de mantenir aquestes aportacions en el fons i s'han de regularitzar, com a mínim, en el primer trimestre de l'any següent. Excepcionalment, l'òrgan rector del fons, amb un informe previ favorable del departament competent en matèria d'economia i finances, pot autoritzar un allargament del termini a les cooperatives que el sol·licitin motivadament. El fons ha de disposar com a mínim d'aquest patrimoni, un cop eixugades les pèrdues que es generin. Aquestes pèrdues s'han d'imputar a cada cooperativa en funció de la seva participació en el fons en l'exercici en què es van generar.

“b) Qualsevol mitjà de finançament, si escau, per manca de suficiència de les aportacions anteriors en la consecució del seu objectiu.

“c) Qualsevol altre ingrés derivat de la gestió patrimonial.

“2. El Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit pot instrumentar, entre d'altres, les actuacions de suport financer següents:

“a) Atorgament de garanties.

“b) Concessió d'operacions de finançament.

“c) Adquisició d'actius o passius, dels quals pot mantenir la seva gestió o encomanar-la a tercers.

“3. La part del Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit no aplicada a les actuacions de suport financer de l'apartat anterior ha de ser aplicada a inversions financeres amb perfil de risc baix i d'elevada liquiditat i ha de cobrir les despeses i les pèrdues que generi la seva gestió. La cooperativa administradora ha d'aplicar una comissió de gestió anual que no pot ser superior a l'1 % del conjunt d'actius del fons.

“4. La distribució del resultat del Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit s'ha de fer de manera diferenciada de la resta de la cooperativa administradora i els comptes anuals d'aquesta cooperativa s'han de sotmetre al règim d'auditoria. La cooperativa administradora ha de remetre anualment, dins dels 15 dies següents a la seva aprovació per l'assemblea general, una còpia dels comptes anuals auditats al departament competent en matèria d'economia i finances, sens perjudici del compliment de la normativa reguladora d'auditoria de comptes i de cooperatives.

“Article 23

“Col·laboració i deure de secret

“1. La cooperativa administradora, en les tasques de gestió i administració del Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit ha de col·laborar amb el departament competent en matèria d'economia i finances i li ha de facilitar la informació que resulti necessària relativa al fons.

“2. Les dades, els documents i la informació que s'obtingui en relació amb el Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit té caràcter reservat i, amb les excepcions previstes en la normativa vigent, no poden ser divulgades a cap persona o autoritat, ni utilitzades amb finalitats diferents d'aquelles per a les quals van ser obtingudes. Aquest caràcter reservat cessa des del moment en què els interessats facin públic els fets als quals les dades, els documents i la informació es refereixen.”

Segon. S'introdueix la lletra i en l'apartat 2 de l'article 14 de la Llei 6/1998, de 13 de maig, que resta redactat de la manera següent:

“i) No haver executat la baixa de la secció de crèdit en el termini establert en aquesta Llei arran de no participar o participar en quantia inferior al mínim establert en el Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit.”

Tercer. Es modifica l'apartat 2 de l'article 15 de la Llei 6/1998, de 13 de maig, que resta redactat de la manera següent:

“2. Les infraccions molt greus se sancionen amb una multa de 3.001 a 6.000 euros, les de grau mínim; de 6.001 a 12.000 euros, les de grau mitjà, i de 12.001 a 40.000 euros, les de grau màxim, o es poden sancionar amb la baixa de la secció de crèdit del Registre general de cooperatives. En tot cas, la infracció establerta en l'article 14.2.i) se sanciona amb la baixa de la secció de crèdit del Registre general de cooperatives.”

Quart. Es modifica l'apartat 5 de l'article 15 de la Llei 6/1998, de 13 de maig, que resta redactat de la manera següent:

“5. La presentació d'un pla per a la liquidació dels saldos creditors de la secció de crèdit amb la seva baixa registral pot comportar la suspensió de les mesures sancionadores de responsabilitat de les infraccions detectades a resultes del seu compliment. L'efectiu compliment del pla presentat, sense perjudici econòmic per a la cooperativa ni per als titulars esmentats, determina, en el seu cas, la remissió de la sanció o sancions administratives que haguessin correspost als responsables.”

Disposicions addicionals

Primera

Totes les operacions de suport financer atorgades per la cooperativa administradora o per les cooperatives amb secció de crèdit en els 5 anys anteriors a l'entrada en vigor d'aquest Decret llei a cooperatives amb l'objecte de contribuir al retorn a llurs titulars dels saldos creditors de les seccions de crèdit amb l'acord de la baixa de la secció de crèdit pres per l'assemblea general de la cooperativa, s'integren en el Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit a 1 de juny de 2016, i els recursos aportats a la cooperativa administradora per les cooperatives amb secció de crèdit es transformaran a l'1 de juny de 2016 en aportacions no integrables a capital del Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit incorporant-se com a tals per als càlculs del mínim establert en la Llei 6/1998, de 13 de maig, de regulació del funcionament de les seccions de crèdit de les cooperatives.

Segona

El Fons cooperatiu de suport a les seccions de crèdit és operatiu a partir de l'1 de juny de 2016 i les cooperatives amb secció de crèdit han d'haver desemborsat les seves aportacions al fons en la seva totalitat abans d'aquesta data.

Disposició final

Aquest Decret llei entra en vigor l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquest Decret llei, cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui el facin complir.

Barcelona, 17 de maig de 2016

Carles Puigdemont i Casamajó

President de la Generalitat de Catalunya

Oriol Junqueras i Vies

Vicepresident i Conseller d'Economia i Hisenda

Dolors Bassa i Coll

Consellera de Treball, Afers Socials i Famílies

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR