DECRET 157/2002, d'11 de juny, pel qual s'estableix el règim dels habitatges amb protecció oficial, es determinen els ajuts públics en matèria d'habitatge a càrrec de la Generalitat de Catalunya, i es regula la gestió dels ajuts previstos en el Reial decret 1/2002, d'11 de gener, sobre mesures de finançament d'actuacions protegides en matèria...

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Politica Territorial i Obres Publiques
Rango de LeyDecret

DECRET

157/2002, d'11 de juny, pel qual s'estableix el règim dels habitatges amb protecció oficial, es determinen els ajuts públics en matèria d'habitatge a càrrec de la Generalitat de Catalunya, i es regula la gestió dels ajuts previstos en el Reial decret 1/2002, d'11 de gener, sobre mesures de finançament d'actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl.

Aquest Decret té per objecte establir un conjunt de mesures amb la finalitat de facilitar l'accés a l'habitatge i potenciar les polítiques de rehabilitació.

En primer lloc, el Decret defineix el que són els habitatges amb protecció oficial i estableix el seu règim jurídic, així com les condicions d'accés i ús. Així mateix, determina els ingressos familiars, ponderats en funció del nombre de membres de la unitat familiar i de la ubicació de l'habitatge per tal d'afavorir les famílies amb més fills o que viuen en municipis on el cost de la vida és més elevat. També es fixen els preus màxims de venda i renda dels habitatges en funció de la seva ubicació en determinades àrees geogràfiques, i s'estableixen tres grups d'anomenats municipis singulars, que per les seves característiques tenen uns preus més elevats.

Per altra banda, el Decret també regula la gestió dels ajuts previstos en el Reial decret 1/2002, d'11 de gener, per a la promoció, adquisició i rehabilitació d'habitatges i per a la urbanització de sòl, per destinar-lo preferentment a la promoció d'habitatges amb protecció oficial.

Es potencien determinat tipus d'actuacions, establint ajuts específics per al seu finançament. Així es regula una subvenció per als promotors d'habitatges amb protecció oficial de règim especial, per tal de fomentar-ne la promoció i atès els preus màxims de venda establerts per aquests habitatges. També, amb una subvenció al promotor, es vol fomentar la introducció de paràmetres de sostenibilitat en la construcció d'habitatges amb protecció oficial.

En relació amb la rehabilitació s'estableixen ajuts específics per a habitatges que puguin ser destinats a lloguer, amb la finalitat de provocar la seva sortida al mercat, així com per a la rehabilitació d'habitatges de lloguer amb contractes subjectes a pròrroga forçosa. També es complementen els ajuts per a la rehabilitació d'habitatges situats en comarques i zones de muntanya.

Per tal de facilitar l'accessibilitat als habitatges, es crea un ajut per finançar les actuacions d'instal·lació d'ascensors, també es preveu el finançament d'actuacions específiques de rehabilitació.

Atesa la importància del manteniment dels edificis, es fa extensiu el programa per a la revisió de l'estat de conservació dels edificis d'habitatges als edificis construïts amb anterioritat a l'any 1970 i, en aquesta mateixa línia, també es preveu la continuïtat del programa de rehabilitació d'edificis d'habitatges afectats per patologies estructurals en aquells grups en què va ser declarada l'excepcionalitat.

Per tot això, a proposta del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte determinar el règim dels habitatges amb protecció oficial, establir el finançament i els ajuts públics de les actuacions protegibles en matèria d'habitatge a càrrec de la Generalitat de Catalunya, i la gestió dels ajuts regulats en el Reial decret 1/2002, d'11 de gener, sobre mesures de finançament d'actuacions protegides en matèria d'habitatge i sòl.

Article 2

Actuacions protegibles

A efectes del que disposa aquest Decret es consideren protegibles les següents actuacions:

  1. La promoció d'habitatges qualificats de promoció pública destinats a lloguer.

  2. La promoció d'habitatges de règim de protecció pública destinats a venda, lloguer o a ús propi.

  3. La promoció d'allotjaments protegits destinats a lloguer o altres formes d'explotació.

  4. L'adquisició d'habitatges de protecció pública.

  5. L'adquisició protegida d'habitatges construïts.

  6. Les actuacions en àrees de rehabilitació i la rehabilitació d'habitatges i d'edificis d'habitatges.

  7. La urbanització de sòl per ser edificat de forma immediata i destinat bàsicament a la construcció d'habitatges de protecció pública.

Article 3

Habitatges amb protecció oficial

3.1 Són habitatges amb protecció oficial els que compleixin els requisits establerts en aquest Decret i siguin qualificats com a tals pels Serveis Territorials d'Arquitectura i Habitatge. A aquests efectes, els habitatges s'han de destinar a domicili habitual i permanent i han de tenir una superfície útil màxima de 90 metres quadrats, o de 120 metres quadrats en els supòsits de família nombrosa.

3.2 Poden ser qualificats també com a habitatges amb protecció oficial de règim especial aquells habitatges destinats a adquirents, adjudicataris o promotors individuals per a ús propi que tinguin uns ingressos familiars ponderats no superiors a 2,5 vegades el salari mínim interprofessional, i sempre que el seu preu de venda no superi l'establert en l'article 19.3.

Article 4

Règim dels habitatges de protecció pública

Els habitatges que de conformitat amb aquest Decret es qualifiquin com a habitatges amb protecció oficial tenen la consideració d'habitatges de protecció pública.

Article 5

Superfície útil

La superfície útil dels habitatges amb protecció oficial es computa d'acord amb el que estableixen les normes d'habitabilitat i, si s'escau, ha d'incloure la meitat de la superfície dels espais exteriors d'ús privatiu de l'habitatge fins a un màxim del 10 per cent de la superfície útil interior.

Article 6

Promotors, adquirents i usuaris

6.1 Poden ser promotors d'habitatges amb protecció oficial les persones físiques o jurídiques, públiques o privades.

6.2 Poden ser adquirents dels habitatges amb protecció oficial les persones físiques o jurídiques, però tan sols les persones físiques en poden ser usuaris.

6.3 L'accés a l'habitatge amb protecció oficial pot ser, amb caràcter general, en règim de propietat o en arrendament, sens perjudici que es puguin establir altres formes d'ús d'aquests habitatges.

6.4 L'accés a un habitatge amb protecció oficial en propietat pot ser per adquisició en compravenda, adjudicació o bé com a promotor individual per a ús propi.

Article 7

Destinació i ocupació dels habitatges

7.1 Els habitatges amb protecció oficial han de destinar-se a domicili habitual i permanent, i en cap cas es poden destinar a segona residència o a un altre ús.

Es considera domicili habitual i permanent sempre que l'habitatge no estigui desocupat més de tres mesos seguits a l'any, tret de causa justificada autoritzada pels Serveis Territorials d'Arquitectura i Habitatge.

7.2 Els promotors d'habitatges amb protecció oficial han d'elevar a escriptura pública, en el termini de tres mesos des de la data de concessió de la qualificació definitiva, els contractes de compravenda o títols d'adjudicació formalitzats amb anterioritat a la concessió de l'esmentada qualificació.

Si la compravenda o adjudicació és posterior a la data de qualificació definitiva, l'esmentat termini comença a comptar des de la data del contracte o del títol d'adjudicació.

7.3 Els promotors d'habitatges amb protecció oficial han de lliurar els habitatges als adquirents o adjudicataris en el termini de quatre mesos des de la data de concessió de la qualificació definitiva.

7.4 Els adquirents, adjudicataris, promotors individuals per a ús propi i arrendataris d'habitatges amb protecció oficial, han d'ocupar l'habitatge, tret de causa justificada, en el termini de tres mesos des del seu lliurament.

7.5 Excepcionalment, els Serveis Territorials d'Arquitectura i Habitatge, poden prorrogar els terminis fixats en els apartats 2 i 3 d'aquest precepte.

Article 8

Percepció de quantitats a compte i visat de contractes

8.1 Per rebre quantitats a compte del preu de venda o adjudicació, abans de l'obtenció de la qualificació definitiva, els promotors han d'acreditar haver obtingut l'autorització prèvia del Servei Territorial d'Arquitectura i Habitatge, i garantia suficient d'acord amb la normativa reguladora.

8.2 Els contractes de compravenda i arrendament, títols d'adjudicació, o bé l'escriptura de declaració d'obra nova en el supòsit de promotor individual per a ús propi dels habitatges amb protecció oficial han de ser visats pels Serveis Territorials d'Arquitectura i Habitatge.

Article 9

Qualificació provisional

9.1 Els promotors d'habitatges amb protecció oficial han de sol·licitar la qualificació provisional acompanyada de la documentació següent:

  1. Acreditació de la personalitat del sol·licitant i, si s'escau, la representació que ostenta.

  2. Projecte bàsic o d'execució visat pel Col·legi professional corresponent.

  3. Llicència municipal d'obres o, en cas de no tenir-la, certificat de l'Ajuntament de la qualificació urbanística dels terrenys i de la dotació de serveis urbanístics de què disposa el terreny i els que són exigibles per la normativa urbanística.

  4. Certificat del Registre de la Propietat, sobre la llibertat de càrregues i gravàmens.

  5. En cas que els sol·licitants no siguin els titulars dels terrenys, títol acreditatiu de la disponibilitat dels terrenys per construir.

9.2 Els Serveis Territorials d'Arquitectura i Habitatge han de resoldre la sol·licitud de qualificació provisional en el termini d'un mes...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR