LLEI 15/1996, de 15 de novembre, de creació del col·legi d'educadores i educadors socials de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyLlei

El President de la Generalitat de Catalunya

Sia notori a tots els ciutadans que el Parlament de Catalunya ha aprovat i jo, en nom del Rei i d'acord amb el que estableix l'article 33.2 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, promulgo la següent

LLEI

Preàmbul

L'educació social és una professió que respon a determinades necessitats socials a les quals dóna solució amb actuacions específiques. El reconeixement acadèmic i formatiu de l'educació social es va articular a partir de l'aprovació, l'any 1991, del Reial decret 1420/1991, del 30 d'agost, el qual feia el disseny curricular de les formacions per a la diplomatura universitària d'educació social.

La societat catalana s'ha anat plantejant actuacions i serveis educatius cada vegada més amplis en el camp social. Aquest fet correspon a l'aplicació dels principis constitucionals d'un estat democràtic, social i solidari, en la qual ha sobresortit la voluntat política de l'Administració de la Generalitat d'incidir i d'actuar en els problemes socials.

És en aquest context que la societat reclama la incorporació de noves professions i en el camp de l'educació s'han generat reflexions conceptuals i noves pràctiques com a respostes als nous problemes de la societat contemporània. La societat ha fet un encàrrec social als i les professionals de l'educació, la presència dels quals reclama en l'àmbit de serveis i projectes que van més enllà del sistema educatiu formal i de l'escolarització bàsica. Així, doncs, en virtut de les competències exclusives que en matèria de col·legis professionals reconeix l'apartat 23 de l'article 9 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i de conformitat amb el que estableix l'article 3.1 de la Llei 13/1982, del 17 de desembre, de col·legis professionals de Catalunya, que regula l'extensió de l'organització col·legial mitjançant llei a les professions que n'estan mancades, es considera oportuna i necessària la creació del Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya, per a integrar tots els professionals que, amb la titulació universitària específica d'educació social, exerceixin les funcions que els són pròpies.

La disposició transitòria quarta preveu la possibilitat d'habilitació dels educadors i les educadores socials amb una titulació universitària no específica o amb una titulació no universitària específica, i exigeix per a ambdós casos una experiència pràctica, i l'habilitació dels educadors i les educadores que, sense titulació, tenen una llarga experiència i una capacitat professional acreditades degudament.

Part dispositiva

Article 1

Es crea el Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya, corporació de dret públic, amb personalitat jurídica pròpia i amb capacitat plena per a complir els seus fins.

Article 2

L'àmbit territorial del Col·legi d'Educadores i Educadors Socials és Catalunya.

Article 3

El Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya agrupa les diplomades i els diplomats universitaris en educació social o amb un títol estranger equivalent degudament homologat. La integració s'ha de fer d'acord amb el que disposen les lleis reguladores dels col·legis professionals.

Article 4

El Col·legi, pel que fa als aspectes institucionals i corporatius, s'ha de relacionar amb el Departament de Justícia o amb els que tinguin atribuïdes les competències administratives en matèria de col·legis professionals. Pel que fa al contingut de les seves activitats, el Col·legi s'ha de relacionar amb el Departament de la Generalitat que hi tingui competència i amb la resta d'administracions públiques, quan calgui per a les seves activitats professionals.

Disposicions transitòries

Primera 1. Els membres de l'òrgan de govern de l'Associació Professional d'Educadors Socials de Catalunya i el mateix nombre de representants de les diplomades i els diplomats universitaris en educació social, designats pel Departament de Justícia, d'acord amb criteris de representació territorial, actuant com a comissió gestora, han d'aprovar, en el termini de sis mesos a comptar de l'entrada en vigor d'aquesta Llei, uns estatuts provisionals. 2. La Comissió Gestora a què fa referència l'apartat 1 s'ha de constituir en comissió d'habilitació, amb la incorporació de representants de les universitats que imparteixen els estudis d'educació social a Catalunya i experts de reconegut prestigi en aquest camp. La dita Comissió ha d'habilitar, si escau, els professionals que sol·licitin la incorporació al Col·legi per a participar en l'assemblea constituent del Col·legi, sens perjudici d'un recurs posterior davant d'aquesta contra les decisions d'habilitació adoptades per la Comissió. 3. Els estatuts provisionals han de regular, en tot cas, el procediment per a convocar l'assemblea constituent. S'ha de garantir la màxima publicitat de la convocatòria mitjançant la seva publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya i en els diaris de més difusió a Catalunya.

Segona Les funcions de l'assemblea constituent són:

  1. Ratificar els membres de la Comissió Gestora o bé nomenar-ne de nous, i aprovar-ne, si escau, la gestió.

  2. Aprovar els estatuts definitius del Col·legi.

  3. Elegir les persones que han d'ocupar els càrrecs corresponents en els òrgans col·legials.

Tercera Els estatuts definitius, un cop aprovats, juntament amb el certificat de l'acta de l'assemblea constituent, s'han de trametre al Departament de Justícia o a aquells altres que tinguin atribuïdes les competències administratives en matèria de col·legis professionals, perquè se'n qualifiqui la legalitat i es publiquin en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Quarta Es poden integrar en el Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya els i les professionals que treballen en el camp de l'educació social, que es troben dins algun dels tres supòsits que es detallen a continuació, que ho acrediten de manera fefaent i que sol·liciten llur habilitació en el termini de divuit mesos des de l'entrada en vigor d'aquesta Llei. Primer supòsit: Els i les professionals que hagin cursat estudis específics en el camp de l'educació social d'un mínim de tres anys acadèmics iniciats abans del curs 1992-1993 i que acreditin tres anys de dedicació a les tasques pròpies d'educació social dins els deu anys anteriors a l'entrada en vigor d'aquesta Llei. Segon supòsit: Els i les professionals que estiguin en possessió de titulació universitària, llicenciatura o diplomatura, i acreditin tres o cinc anys d'experiència en tasques pròpies d'educació social, respectivament, en activitats desenvolupades dins els deu i quinze anys anteriors a l'entrada en vigor d'aquesta Llei. Únicament es computen les titulacions obtingudes en estudis iniciats abans del curs 1992-1993. Tercer supòsit: Els i les professionals que acreditin capacitat professional pràctica i deu anys d'exercici a dedicació plena o principal en tasques pròpies d'educació social, desenvolupades dins els vint anys anteriors a l'entrada en vigor d'aquesta Llei.

Cinquena L'obligació de col·legiació no regeix durant els tres anys següents a l'entrada en vigor d'aquesta Llei per a les persones que en aquell moment estiguin treballant, mitjançant contracte, en tasques pròpies d'educació social i estiguin matriculades en estudis de diplomatura d'educació social. Aquests dos requisits s'han d'acreditar davant la Comissió Gestora en el termini de sis mesos a comptar de l'entrada en vigor d'aquesta Llei.

Disposició final

Aquesta Llei entra en vigor l'endemà d'haver estat publicada en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

Per tant, ordeno que tots els ciutadans als quals sigui d'aplicació aquesta Llei cooperin al seu compliment i que els tribunals i les autoritats als quals pertoqui la facin complir.

Palau de la Generalitat, 15 de novembre de 1996

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

Núria de Gispert i Català Consellera de Justícia

(96.318.040)

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR