ORDRE AAM/387/2014, de 19 de desembre, per la qual es fa pública la convocatòria per a la selecció de grups d'acció local, es dicten les normes per a la seva presentació i els criteris de selecció d'estratègies de desenvolupament rural per a l'aplicació a Catalunya del desenvolupament local participatiu en el marc del Programa de desenvolupament rural de Catalunya 2014-2020, i s'aproven les bases reguladores dels ajuts per a la preparació de les estratègies de desenvolupament local.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDEPARTAMENT D'AGRICULTURA, RAMADERIA, PESCA, ALIMENTACIÓ I MEDI NATURAL
Rango de LeyOrdre

El Reglament (UE) 1303/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, pel qual s’estableixen les disposicions comunes relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER), al Fons Social Europeu (FSE), al Fons de Cohesió, al Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER) i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca (FEMP), i pel qual s’estableixen les disposicions generals relatives al Fons Europeu de Desenvolupament Regional, al Fons Social Europeu, al Fons de Cohesió i al Fons Europeu Marítim i de la Pesca, estableix, en l’article 32, que el desenvolupament local participatiu rebrà el suport del FEADER, que es designarà com a desenvolupament local Leader, i podrà rebre també el suport del FEDER, el FSE o el FEMP, anomenats Fons Estructurals i d’Inversió Europeus, en endavant Fons EIE.

Aquest desenvolupament local participatiu, està previst que el governin grups d’acció local (endavant GAL), i s’ha de dur a terme a través d’estratègies de desenvolupament local integrades multisectorials i basades en zones, els criteris de selecció de les quals han de definir els estats membres.

El Reglament (UE) 1303/2013 fixa els elements bàsics que han de contenir les estratègies de desenvolupament local i la seva selecció, i estableix que els GAL són els encarregats de concebre i portar a la pràctica les estratègies de desenvolupament local participatiu, i a tal efecte, aquest Reglament defineix les condicions bàsiques que han de complir, i els ajuts que inclourà el desenvolupament local participatiu auxiliats mitjançant els Fons EIE.

D’altra banda, el Reglament (UE) 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre, relatiu a l’ajut al desenvolupament rural a través del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER), fixa 6 grans objectius o prioritats de desenvolupament rural, entre les quals es troba el foment de la inclusió social, la reducció de la pobresa i el desenvolupament econòmic en les zones rurals, i dins d’aquests la promoció del desenvolupament local en les zones rurals.

En aquesta prioritat s’emmarca el desenvolupament local participatiu a través del GAL, el qual estableix que també podran desenvolupar tasques suplementàries delegades en ells per l’autoritat de gestió o l’organisme pagador. En aquest sentit el Reglament (UE) 1305/2013 estableix i regula les activitats de cooperació en el marc del Leader a través de l’ajut a la preparació i realització d’activitats de cooperació dels GAL definit en el Reglament (UE) 1303/2013.

Així mateix, el Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, de 17 de desembre de 2013, sobre finançament, gestió i seguiment de la Política agrícola comuna, pel qual es deroguen els Reglaments (CE) núm. 352/78, (CE) núm. 165/94, (CE) núm. 2799/98, (CE) núm. 814/2000, (CE) núm. 1290/2005 i (CE) núm. 485/2008 del Consell, sotmet els ajuts en el marc Leader a un sistema integrat de gestió i control, les normes de desplegament del qual es contenen en el Reglament d’execució (UE) 808/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, i estableix les disposicions d’aplicació del Reglament (UE) 1305/2013 del Parlament Europeu i del Consell, relatiu a l’ajut al desenvolupament rural a traves del Fons Europeu Agrícola de Desenvolupament Rural (FEADER).

El Reglament d’execució (UE) 809/2014 de la Comissió, de 17 de juliol de 2014, estableix les disposicions d’aplicació del Reglament (UE) 1306/2013 del Parlament Europeu i del Consell, que fan referència al sistema integrat de gestió i control de les mesures de desenvolupament rural i la condicionalitat.

El 30 d’octubre de 2014 la Comissió Europea va signar l’Acord d’Associació 2014-2020 amb l’Estat espanyol sobre la utilització dels Fons Estructurals i d’Inversió de la Unió Europea.

El 4 de juliol de 2014 el Ministeri d’Agricultura, Alimentació i Medi Ambient va presentar a la Comissió Europea el Marc Nacional de Desenvolupament Rural d’Espanya 2014-2020.

El 22 de juliol de 2014, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca, Alimentació i Medi Natural va presentar a la Comissió Europea el Programa de desenvolupament rural (PDR) de Catalunya per al període de programació 2014-2020, per a la seva aprovació.

En el PDR de Catalunya 2014-2020 presentat a la Comissió, el Leader s’emmarca en l’objectiu o prioritat de fomentar el desenvolupament local de les zones rurals, a través de la mesura 19 d’ajut al desenvolupament local participatiu dins el focus àrea 6B, referida al desenvolupament de les operacions següents: suport a les despeses preparatòries per a l’elaboració de les estratègies de desenvolupament local, la seva implementació, el desenvolupament de projectes de cooperació entre GAL i finalment les despeses d’animació i funcionament.

Les estratègies de desenvolupament local participatiu previstes en aquesta Ordre es programaran, s'aplicaran i es finançaran mitjançant el PDR de Catalunya 2014-2020 presentat a la Comissió i el Programa Operatiu del FEDER 2014-2020 de Catalunya.

A tal efecte, es convoca el procés de selecció dels GAL, que tindrà lloc en dues fases: en la primera es realitzarà una selecció provisional dels GAL i del seu territori, i en la segona es presentaran i s’aprovaran les estratègies de desenvolupament local i l’aprovació definitiva dels GAL, en aplicació del marc normatiu esmentat i del PDR de Catalunya presentat a la Comissió.

En el marc d’aquesta convocatòria, també es publiquen les bases reguladores dels ajuts per a la preparació de les estratègies de desenvolupament local.

En conseqüència, valorada la necessitat d’iniciar el procés de selecció dels GAL i del seu territori, així com de l’aprovació dels criteris de les estratègies de desenvolupament local, que aquests han de dur a terme, i de donar suport econòmic a la preparació de les esmentades estratègies, d’acord amb l’article 92 del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, a proposta de la Direcció General de Desenvolupament Rural, i en ús de les atribucions que m’han estat conferides,

Ordeno:

Capítol 1

Objecte i àmbit territorial elegible

Article 1

Objecte

Aquesta Ordre té per objecte:

  1. Establir els criteris de selecció de territoris on s'ha de dur a terme el desenvolupament local participatiu a través de la metodologia Leader, d’acord amb l’àmbit territorial elegible que figura en l’annex 1.

  2. Convocar el procediment de selecció dels GAL i establir les normes per a la seva presentació, així com establir l’estructura de l’equip tècnic amb què han de comptar que es descriu en l’annex 2.

  3. Establir els criteris de selecció de les estratègies de desenvolupament local en el marc del desenvolupament local participatiu, d’acord amb l’annex 3.

  4. Aprovar les bases reguladores dels ajuts per a la preparació de les estratègies de desenvolupament local, que s’especifiquen a l’annex 4 d’aquesta Ordre.

Article 2

Àmbit territorial elegible

2.1 D’acord amb els termes de programació aprovada per la Comissió, les àrees d’aplicació de les estratègies de desenvolupament local a Catalunya han d’abastar un territori homogeni i continu amb una població que ha d’oscil·lar, com a norma general, entre els 30.000 i els 100.000 habitants per GAL.

Els municipis on es pot aplicar la metodologia Leader són els que s’assenyalen a l’annex 1 d’aquesta Ordre.

2.2 Per poder disposar d’una massa crítica suficient de possibles beneficiaris/àries i poder escollir així els projectes més adequats per al desenvolupament de les estratègies locals, el nombre de GAL seleccionats en funció dels criteris assenyalats a l’article 3 d’aquesta Ordre no serà superior a 11.

2.3 Dins de l’àmbit territorial del GAL, la unitat mínima de selecció és el municipi. Cap municipi pot estar englobat en més d’una estratègia de desenvolupament local seleccionada a l’empara d’aquesta Ordre per a la gestió de la metodologia Leader.

Capítol 2

Requisits dels Grups d’Acció Local i de les estratègies de desenvolupament rural

Article 3

Requisits dels Grups d’Acció Local

3.1 Es consideren GAL les entitats associatives legalment constituïdes per un col·lectiu equilibrat i representatiu d’agents econòmics i socials amb representació en el territori d’actuació. Els GAL són els responsables de la definició i posada en pràctica de les estratègies de desenvolupament local participatiu, i un cop seleccionats d’acord amb el que disposa aquesta Ordre exerciran per delegació les funcions corresponents per dur a terme les esmentades estratègies.

3.2 Els GAL han de comptar amb la representació dels principals agents públics i privats del seu àmbit territorial en els òrgans de decisió del GAL.

3.3 Cada GAL ha de ser un conjunt equilibrat i representatiu d’interlocutors públics i privats implantats a escala local que defineixen una estratègia, informen i assessoren la població rural, mobilitzen i estimulen les comunitats amb vista al desenvolupament econòmic i social del seu territori i promouen l’execució dels projectes d’inversió que generin ocupació o millorin la qualitat de vida, actuacions que s'han d'incloure en el marc d’un programa de desenvolupament rural.

3.4 Estatutàriament els GAL han de garantir que són entitats sense finalitat de lucre. Amb independència de la forma jurídica adoptada i de les disposicions a les quals en virtut d’aquesta s’hagin d’ajustar, les estratègies territorials han d’incloure un capítol de règim societari que expressi els drets i els deures dels socis.

3.5 En tot cas, els membres econòmics i socials privats i de representació no administrativa, així com les associacions privades, han de representar en els òrgans de decisió almenys el 50% dels socis amb dret de vot. Així mateix han de promoure una composició paritària entre homes i dones.

3.6 Si la forma jurídica adoptada...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR