ORDRE PRE/110/2015, de 29 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyOrdre

Catalunya compta amb un sector privat de la comunicació en llengua catalana i occitana/aranesa, sòlid i emprenedor, que contribueix dia a dia a la construcció de l’espai català de comunicació. Aquest sector s’ha d’enfrontar, tanmateix, a una situació de desavantatge competitiu respecte a d’altres mitjans fets en altres idiomes amb moltes més expectatives de mercat. Per aquest motiu, és tasca del Govern donar suport i protegir les iniciatives d’aquest sector per tal de garantir que les forces del mercat no impedeixin el desenvolupament de projectes que contribueixen a garantir el dret a la informació de tots els ciutadans i la consolidació de la identitat nacional del país.

En conseqüència, la legislació en matèria de política lingüística preveu de forma expressa l’establiment de mesures de foment dels mitjans de comunicació escrits, d’acord amb els articles 7 i 27 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística, i l’article 20 de la Llei 35/2010, de l’1 d’octubre, de l’occità, aranès a l’Aran. Des d’aquesta perspectiva, els ajuts als mitjans de comunicació en llengua catalana o occitana/aranesa contribueixen a la compleció d’espais temàtics, de públic i de territori en el sector i, en general, a la cohesió social i territorial.

D’acord amb aquestes previsions, el Departament de la Presidència convoca una línia de subvencions estructurals destinada a l’edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès. El procediment per a la concessió d’aquestes subvencions es regeix actualment per les bases aprovades per l’Ordre PRE/125/2013, de 17 de juny, modificada per l’Ordre PRE/108/2014, de 7 d’abril. Cal, tanmateix, actualitzar aquest marc normatiu, donada la concurrència de diverses circumstàncies relacionades, d’una banda, amb la gestió mateixa de les subvencions i de l’altra, amb consideracions d’oportunitat relacionades amb l’evolució del sector dels mitjans de comunicació amb suport de paper en llengua catalana o aranesa. Des del punt de vista de la gestió, cal adaptar les bases a les mesures aprovades pel Govern per a la unificació de criteris en relació amb les subvencions atorgades per l’Administració de la Generalitat i pels ens que conformen el seu sector públic, i, en particular, el model tipus de bases reguladores aprovat per l’Acord GOV/110/2014, de 22 de juliol. Aquest últim, tanmateix, només és d’aplicació en la mesura que sigui compatible amb la naturalesa d’aquestes subvencions, que tenen caràcter estructural i no s’atorguen, per tant, en règim de concurrència competitiva.

Des de la perspectiva de l’evolució del sector, s’ha volgut donar impuls a la producció de continguts originals, com a mesura per estimular l’actuació dels professionals del sector i enfortir, en últim extrem, l’espai català de la comunicació. Amb aquesta finalitat, s’han introduït dues modificacions puntuals. La primera, l’exclusió de l’objecte de les subvencions d’aquelles publicacions que consisteixen essencialment en la reproducció o adaptació de treballs, articles d’actualitat o continguts de redacció no periodística originalment publicats en altres mitjans escrits que hagin concorregut a la mateixa convocatòria. I la segona, l’establiment d’un requisit alternatiu a l’exigència de plantilla mínima de personal de tres persones, consistent a acreditar un mínim de despeses d’edició de continguts respecte del total de despeses subvencionables, que és de 25.000 euros anuals (IVA i IRPF no inclosos en el cas de factures) per a les publicacions amb una periodicitat mínima mensual, i de 15.000 euros anuals (IVA i IRPF no inclosos en el cas de factures) per a les de periodicitat inferior a la mensual.

Per tot això, atès el que estableixen els articles 87 i següents del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, i els preceptes de caràcter bàsic de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

Fent ús de les atribucions que em confereix la normativa vigent,

Ordeno:

Article únic

S'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l'edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès, que consten a l'annex d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Es deroga l'Ordre PRE/125/2013, de 17 de juny, per la qual s'aproven les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals per a l’edició de publicacions periòdiques en suport de paper en català o en aranès, com també l’Ordre PRE/108/2014, de 7 d’abril, que la modifica.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 29 d’abril de 2015

Francesc Homs i Molist

Conseller de la Presidència

Annex

Bases generals

-1 Objecte

1.1 L'objecte és l’aprovació de les bases reguladores del procediment per a la concessió de subvencions estructurals a empreses periodístiques i entitats sense ànim de lucre per a l'edició de publicacions periòdiques amb contingut de redacció periodística en català o aranès, que es posen a disposició del públic en suport de paper i estan realitzades amb mitjans d'impremta, o bé per a l'edició en català o aranès de publicacions periòdiques en altres llengües.

1.2 No es consideren inclosos en les subvencions que són objecte d'aquestes bases els supòsits següents:

  1. Les publicacions editades o coeditades per institucions públiques, per entitats privades amb participació majoritària d’institucions públiques en el seu finançament o govern o per entitats privades per encàrrec d’institucions públiques.

  2. Els butlletins i les publicacions corporatives.

  3. Els reclams publicitaris i les guies comercials.

  4. Els suplements de publicacions.

  5. Les publicacions que es comercialitzen de forma encartada o de manera condicionada a l'adquisició d'una altra.

  6. Les publicacions que consisteixen essencialment en la reproducció o adaptació de treballs, articles d’actualitat o continguts de redacció no periodística originalment publicats en altres mitjans escrits que hagin concorregut a la mateixa convocatòria.

    -2 Persones destinatàries

    Poden optar a aquestes subvencions:

  7. Les empreses periodístiques, d'acord amb la definició que preveu la base 4.1.a).

  8. Les entitats sense ànim de lucre que tenen com a activitat, única o entre d'altres, l'edició de publicacions periòdiques.

  9. Les agrupacions de persones físiques, les comunitats de béns o qualsevol altre tipus d’unitat econòmica o patrimoni separat que, tot i no tenir personalitat jurídica, es trobin en la situació que motiva la concessió d’aquestes subvencions, sense perjudici del que estableix la base 1.2.a).

    La realització de l’activitat ha de quedar acreditada d’acord amb el que estableixen les bases 5.b) i 6.1.g).

    -3 Incompatibilitats

    3.1 Aquestes subvencions són incompatibles amb la percepció d'altres ajuts per al mateix objecte atorgats per qualsevol departament o organisme de la Generalitat de Catalunya.

    3.2 Això no obstant, la percepció d'aquestes subvencions és compatible amb l'obtenció d'altres ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat, procedents d'altres administracions o ens públics o privats, sempre que l'import total no ultrapassi el cost de l'activitat subvencionada.

    -4 Definicions

    4.1 Als efectes de les subvencions que preveuen aquestes bases, s'estableixen les definicions següents:

  10. Empresa periodística: societat mercantil o empresari/ària persona física que té com a activitat, única o entre d'altres, l'edició de publicacions periòdiques, segons es desprèn de l'objecte social, en el cas de les societats mercantils, o bé de l'alta en l'epígraf corresponent de l'impost d'activitats econòmiques si es tracta d'empresaris/àries persones físiques.

  11. Publicació periòdica: la que s'edita un mínim de dues vegades l'any en suport de paper i utilitzant mitjans d'impremta, sota un mateix títol i en sèrie contínua, amb numeració correlativa i data de publicació, que apareix amb propòsit de durada indefinida i inclou el peu d'impremta amb les dades que estableix la legislació vigent.

  12. Publicació d’abast nacional: la que es difon com a mínim a tot el territori de Catalunya.

  13. Publicació d’abast local: la que es difon a una part del territori de Catalunya.

  14. Edició territorial: cadascuna de les edicions d’una mateixa publicació d’abast nacional o local que es difonen en un àmbit territorial determinat, inferior al de la publicació en el seu conjunt, i que ofereixen una informació específicament dirigida a l’àmbit al qual s’adrecen. A aquests efectes, es considera edició territorial la que presenta variacions superiors al 25% del contingut de redacció respecte d’altres edicions de la mateixa publicació.

  15. Publicació corporativa: la que pel seu objectiu o contingut s'adreça principalment als membres d’una empresa, d'una entitat determinada, o d'un grup o federació d'entitats.

  16. Butlletí: publicació que centra el seu contingut en la comunicació interna dels membres d'una entitat determinada.

  17. Publicació de pagament: la que es posa a disposició del públic contra pagament específic per adquirir-la, per canals comercials de distribució (subscripció o punts de venda al públic).

  18. Publicació gratuïta: la que es posa a disposició del públic sense cap cost per a la persona que és destinatària de la publicació.

  19. Revista: publicació no diària de paper, format i característiques d'impressió diferents a les del diari, cosida i/o enquadernada, i amb coberta.

  20. Suplement: la publicació que distribueix ordinàriament els exemplars de manera conjunta amb una altra, encara que tingui preu, numeració, data i capçalera pròpies.

  21. Publicació especialitzada: publicació que centra els seus continguts principalment en una àrea temàtica determinada.

  22. Contingut de redacció periodística: el contingut en què intervé la redacció i que respon a la responsabilitat i la direcció d'un periodista, és a dir, els gèneres informatius...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR