ORDRE TSF/127/2016, de 20 de maig, per la qual s'aproven les bases reguladores del concurs sobre prevenció de riscos laborals La prevenció, un valor segur.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Treball, Afers Socials i Famílies
Rango de LeyOrdre

La prevenció de riscos laborals ha de garantir la seguretat i la salut en el treball de les persones treballadores, ja que la major part d'accidents o malalties laborals es poden evitar si s'introdueixen les mesures preventives adequades, d'acord amb els principis de l'acció preventiva que descriu l'article 15 de la Llei 31/1995, de 8 de novembre, de prevenció de riscos laborals.

L'article 15 esmentat estableix que l'empresariat ha d'evitar el risc i, si això no és possible, ha d'avaluar-lo i prendre les mesures preventives adients, i donar preferència a les proteccions col·lectives per sobre de les individuals. A més, ha d'informar i formar les persones treballadores sobre els riscos que comporta la seva feina i la manera d'evitar-los o prevenir-los. Per la seva banda, les persones treballadores s'han d'implicar en la seva pròpia seguretat i salut laboral i aplicar adequadament les mesures preventives que estableix l'empresa.

Amb motiu de la commemoració del Dia Internacional de la Seguretat i la Salut en el Treball i per tal de sensibilitzar la població sobre la importància de la prevenció dels riscos laborals, així com per estimular la creativitat i l'esperit crític dels estudiants en aquest àmbit, aquest Departament va crear l'any 2007 els premis als millors cartells de prevenció de riscos laborals “La prevenció, un valor segur” i, en col·laboració amb el Departament d'Ensenyament, els premis de fotografia jove “FotoTreball” sobre prevenció de riscos laborals.

El resultat de l'experiència d'aquests anys corrobora que una manera de promoure la seguretat i la salut és l'estímul i el reconeixement dels estudiants que canalitzen la seva creativitat vers aquesta finalitat des d'una doble perspectiva: d'una banda, s'aconsegueix conscienciar des d'una edat jove sobre la importància de seguir conductes segures i saludables i, de l'altra, es fomenta el valor de la prevenció en promoure'n la difusió.

Amb aquesta nova Ordre de bases es pretén donar continuïtat a les novetats introduïdes a l'edició de 2014, en la qual es van afegir dues noves categories (pictogrames i curtmetratges d'animació) a les existents tradicionalment (cartells i fotografies), amb la intenció d'ampliar les possibilitats de participació a més estudiants i d'incorporar-hi nous formats de comunicació gràfica i audiovisual que, per la seva fàcil difusió mitjançant les noves tecnologies, resulten de gran interès en la promoció de la prevenció de riscos laborals. Quan en aquesta Ordre es fa referència a cartells, fotografies, pictogrames i curtmetratges d'animació, s'ha d'entendre que es tracta d'idees gràfiques en aquests formats elaborades per l'alumnat participant en les diferents categories i modalitats.

Des del punt de vista pressupostari, es preveu la possibilitat de mantenir la col·laboració d'una entitat externa, la Fundación Prevent, que pot assumir part de les despeses originades pels costos dels premis en cada convocatòria, atès que s'ha valorat positivament la col·laboració d'ambdues institucions en edicions anteriors.

Des del punt de vista administratiu, es manté la línia de simplificació de tràmits i d'impuls de la utilització de mitjans electrònics, que preveuen amb caràcter general la Llei 11/2007, de 22 de juny, d'accés electrònic dels ciutadans als serveis públics, i la normativa autonòmica (el Decret 56/2009, de 7 abril, per a l'impuls i el desenvolupament dels mitjans electrònics a l'Administració de la Generalitat; la Llei 29/2010, del 3 d'agost, de l'ús dels mitjans electrònics al sector públic de Catalunya, i la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya), per tal d'aconseguir un aprofitament de les noves tecnologies que faciliti i agilitzi la tramitació del procediment, mitjançant l'accés a la tramitació i la comunicació amb l'Administració per mitjà de la web de tràmits Gencat i altres mitjans telemàtics.

Atesos la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, i el Reial decret 887/2006, de 21 de juliol, que n'aprova el Reglament;

D'acord amb el capítol IX del Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s'aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya;

Atesa la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern;

D'acord amb l'article 63 del Decret 63/2015, de 28 d'abril, de reestructuració del Departament d'Empresa i Ocupació, en relació amb l'article 3 del Decret 86/2016, de 19 de gener, de reestructuració del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies;

D'acord amb l'article 78 de l'esmentat Decret 63/2015, de 28 d'abril, que determina les funcions assumides per l'Institut de Seguretat i Salut Laboral com a òrgan adscrit a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball;

Atesos els convenis de col·laboració en activitats d'interès general subscrits en aquest àmbit pel Departament de Treball, Afers Socials i Famílies i la Fundación Prevent;

Atesos els preceptes legals esmentats i els informes previs de l'Àrea Jurídica d'Ocupació i Relacions Laborals de la Secretaria General i de la Intervenció Delegada del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies, i en ús de les facultats que em són atribuïdes,

Ordeno:

Article únic

Aprovar les bases que regulen el concurs sobre prevenció de riscos laborals “La prevenció, un valor segur”, que figuren als annexos d'aquesta Ordre.

Disposició derogatòria

Es deroga l'Ordre EMO/78/2015, de 8 d'abril, per la qual s'aproven les bases reguladores del concurs sobre prevenció de riscos laborals “La prevenció, un valor segur", i es fa pública la convocatòria per a l'any 2015.

Disposició final

Aquesta Ordre entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 20 de maig de 2016

Dolors Bassa i Coll

Consellera de Treball, Afers Socials i Famílies

Annex 1

Disposicions comunes de les bases reguladores del concurs de prevenció de riscos laborals “La prevenció, un valor segur”

–1 Objecte i categories del concurs

1.1 Mitjançant l'atorgament d'aquests premis es reconeix el valor divulgatiu dels treballs presentats, des del punt de vista de la prevenció de riscos laborals, en aconseguir, d'una banda, conscienciar de la gran diversitat de riscos que ens envolten quotidianament en qualsevol tipus de feina i, de l'altra, fomentar el valor de la prevenció per tal d'anticipar-se a possibles successos no desitjats, com són els danys a la salut derivats del treball. Identificar els riscos és el factor clau per poder eliminar-los o minimitzar-los posteriorment.

1.2 Així mateix, es tracta de sensibilitzar la població sobre la importància de la prevenció dels riscos laborals i de promoure la creativitat i l'esperit crític dels estudiants.

1.3 Categories. Es poden convocar totes o alguna d'aquestes categories:

Categoria I: concurs de cartells.

Categoria II: concurs de fotografies.

Categoria III: concurs de pictogrames.

Categoria IV: concurs de curtmetratges d'animació.

–2 Participants, requisits i categories de participació

2.1 La participació és oberta als estudiants de qualsevol centre educatiu públic, concertat o privat de Catalunya matriculats als estudis indicats per a cada categoria.

2.2 Els alumnes es poden presentar a diverses categories sempre que compleixin els requisits establerts per a cadascuna d'aquestes.

2.3 Els treballs realitzats s'han de presentar en format digital i han de reunir els requisits següents:

Estar fets pels participants i ser una obra original seva.

Per fer els treballs, no s'han de crear situacions de risc o exposar-hi ningú.

No incloure marques de tercers ni fer-hi referència.

Els continguts han de ser respectuosos amb l'objecte de les bases del concurs que recull la base 1.

Les imatges o els sons i altres elements utilitzats en els treballs presentats han de ser lliures o amb permís d'ús comercial. Els participants es comprometen a complir aquest punt i n'assumeixen la responsabilitat. L'organització pot rebutjar en qualsevol moment els treballs que vulnerin o puguin vulnerar drets de propietat intel·lectual, industrial o anàlegs de tercers.

–3 Sol·licitants i procediment de presentació de sol·licituds, treballs i documentació

3.1 Per participar en qualsevol de les categories, s'han de presentar el formulari de sol·licitud, la documentació pertinent, que ha de ser sempre original, fotocòpia compulsada o emesa amb mitjans electrònics i els treballs que optin a cadascuna de les categories i modalitats d'acord amb el procediment que es descriu a continuació.

3.2 Les sol·licituds, adreçades a la Direcció General de Relacions Laborals i Qualitat en el Treball del Departament de Treball, Afers Socials i Famílies de la Generalitat de Catalunya, han d'incorporar una declaració responsable conforme s'està matriculat amb les condicions i els requisits...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR