DECRET 29/2008, de 29 de gener, d'organització i funcionament del Consell de Relacions Laborals.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

29/2008, de 29 de gener, d'organització i funcionament del Consell de Relacions Laborals.

Exposició de motius

L'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat mitjançant Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, disposa en l'article 45.4 que la Generalitat ha de promoure la creació d'un espai català de relacions laborals en el qual hi ha d'haver representades les organitzacions sindicals i empresarials i l'Administració de la Generalitat i que, en aquest marc, ha de fomentar una pràctica de diàleg social, de concertació, de negociació col·lectiva i de participació en el desenvolupament i en la millora de l'entramat productiu.

La Llei 1/2007, del 5 de juny, del Consell de Relacions Laborals, crea el Consell, com a expressió de la voluntat dels agents socials i econòmics i el Govern de fomentar i afavorir la participació institucional, la concertació i el diàleg social, tal com recull l'Acord estratègic per a la internacionalització, la qualitat de l'ocupació i la competitivitat de l'economia catalana, signat el 16 de febrer de 2005.

El present Decret desenvolupa els aspectes procedimentals bàsics de funcionament intern del Consell de Relacions Laborals i articula la Comissió de Convenis Col·lectius com a òrgan especialitzat creat per la Llei 1/2007, de 5 de juny, i fruit també de la voluntat tripartida dels agents socials i del Govern recollida per l'Acord estratègic, amb l'objectiu general d'impulsar, orientar i millorar l'estructura i els continguts de la negociació col·lectiva a Catalunya.

D'acord amb el que preveuen els articles 61 a 65 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat, a proposta de la consellera de Treball, amb el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya, d'acord amb el dictamen emès per la Comissió Jurídica Assessora, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol I

Naturalesa, règim jurídic i composició del Consell

Article 1

Naturalesa jurídica

El Consell de Relacions Laborals, regulat per la Llei 1/2007, del 5 de juny, és un òrgan de participació institucional, de diàleg i de concertació social en matèria de relacions laborals entre les organitzacions sindicals i empresarials més representatives de Catalunya i l'Administració de la Generalitat.

Article 2

Règim jurídic

L'organització i funcionament intern del Consell es regeix per la Llei 1/2007, del 5 de juny, per aquest Decret i per les normes reglamentàries que el Govern dicti per desplegar i aplicar aquesta Llei i per les normes de funcionament intern que dicti el propi Consell.

Article 3

Seu

El Consell té la seu a la Conselleria competent en matèria laboral i es poden realitzar sessions plenàries, previ acord exprés del Ple, en les seus de les comissions territorials del Consell previstes a l'article 11 de la Llei 1/2007.

Article 4

Composició

4.1 El Consell de Relacions Laborals és integrat per un president o presidenta i per vint-i-quatre membres distribuïts de la manera següent:

  1. Vuit membres en representació de l'Administració de la Generalitat, nomenats pel conseller o consellera competent en matèria laboral, entre els quals hi és inclòs el vicepresident o vicepresidenta.

  2. Vuit membres en representació de les organitzacions sindicals que han obtingut la condició legal de més representatives, en proporció a llur representativitat, nomenats pel conseller o consellera competent en matèria laboral, a proposta de les organitzacions sindicals més representatives.

  3. Vuit membres en representació de les organitzacions empresarials que han obtingut la condició legal de més representatives, en proporció a llur representativitat, nomenats pel conseller o consellera competent en matèria laboral, a proposta de les organitzacions empresarials més representatives.

    4.2 Es nomenaran el mateix nombre de persones suplents que de titulars, per tal que es puguin cobrir les absències dels membres titulars a les sessions del Ple, comissions i grups de treball. Els suplents tenen els mateixos drets i deures que els membres titulars del Consell durant l'exercici de les suplències.

    4.3 L'Administració de la Generalitat i les organitzacions que tinguin més d'una persona representant al Consell han de respectar el criteri de paritat entre dones i homes en la proposta que facin per al nomenament de llurs representants, d'acord amb el que estableix la Llei.

    4.4 El grup de membres del Consell de Relacions Laborals nomenats en representació de l'Administració de la Generalitat, siguin titulars o suplents, s'integrarà per representants dels diferents departaments o institucions competents en les matèries pròpies de les diferents comissions previstes a l'article 7, i necessàriament, hi formaran part:

  4. Una persona en representació del Departament competent en matèria d'ocupació.

  5. Una persona en representació de la Inspecció de Treball i Seguretat Social.

  6. Una persona en representació del Departament competent en matèria d'igualtat en el treball.

  7. Una persona en representació del Departament competent en matèria de salut.

Article 5

Absències i substitucions

5.1 Els membres del Consell, titulars o suplents, que prevegin que no podran assistir a una sessió del Ple o a una reunió d'una comissió o grup de treball hauran de comunicar-ho prèviament al secretari o secretària general del Consell.

5.2 Especialment es consideraran absències amb causa justificada les derivades del gaudi dels permisos de maternitat i/o paternitat.

Capítol II

Òrgans del Consell

Secció primera

El Ple, les comissions i els grups de treball

Article 6

El Ple

6.1 El Ple és integrat per tots els membres del Consell a qui fa referència l'article 4, sota la direcció de la persona que ocupi la Presidència del Ple, el qual és assistit pel secretari o secretària general.

6.2 Per a la vàlida constitució del Ple, cal la presència, com a mínim, de dues terceres parts dels membres del Consell, havent d'estar presents, com a mínim, una persona en representació de cadascuna de les organitzacions empresarials i sindicals representades al Consell, i de les persones que ocupin la Vicepresidència i la Secretaria General.

6.3 Els acords del Ple són adoptats amb el vot favorable de la majoria absoluta dels membres del Consell que hi assisteixin. El president o presidenta dirimeix els empats, si es produeixen, per mitjà del vot de qualitat.

6.4 De cada sessió del Ple n'aixecarà acta el secretari o secretària general.

6.5 El Ple es reuneix en sessió ordinària, com a mínim, una vegada cada tres mesos, prèvia la corresponent convocatòria, sens perjudici que es puguin celebrar sessions extraordinàries en els termes que el mateix Consell en Ple determini. El Ple també es reunirà quan sigui convocat pel president o presidenta, o pel vicepresident o vicepresidenta, a iniciativa pròpia o a proposta de la majoria absoluta d'algun dels grups representats al Consell.

6.6 El Ple té les funcions que a...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR