RESOLUCIÓ ENS/1359/2018, de 19 de juny, per la qual es crea el Programa d'innovació ActivaFP, s'obre convocatòria pública per a la selecció de centres educatius interessats a formar-ne part a partir del curs 2018-2019, i es dona publicitat dels que actualment en formen part.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyResolució

L'article 84.1 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, preveu que el Departament ha d'afavorir les iniciatives de desenvolupament de projectes d'innovació pedagògica i curricular que tinguin l'objectiu d'estimular la capacitat d'aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, l'èxit escolar de tots els alumnes, la millora de l'activitat educativa i el desenvolupament del projecte educatiu dels centres. Així mateix, estableix que aquests projectes poden referir-se a un o més centres i comportar, si escau, vinculacions amb la universitat, amb els sectors econòmics o amb altres organitzacions.

D'altra banda, el Decret 284/2011, d'1 de març, d'ordenació general de la formació professional inicial, estableix a l'article 17.1 que en el marc de l'autonomia pedagògica, organitzativa i de gestió dels centres educatius, i la seva relació i cooperació amb l'entorn productiu i sociolaboral, el Departament ha de fomentar i afavorir i estimular el treball en equip del professorat, la formació permanent, la recerca i la innovació en el seu àmbit docent, i el desenvolupament de les actuacions que afavoreixin la millora contínua dels centres.

L'article 14, del Decret 284/2011, d'1 de març, estableix que les metodologies didàctiques de la formació professional han de promoure la integració dels continguts i l'adquisició, per part de l'alumnat, de les capacitats clau més significatives establertes en el perfil professional del cicle formatiu corresponent. Entre aquestes capacitats hi destaquen, per la seva freqüència i importància, l'autonomia, l'emprenedoria, la innovació, l'organització del treball, la responsabilitat, la relació interpersonal, el treball en equip i la resolució de problemes. La integració dels continguts ha de permetre tractar globalment els aspectes tecnològics, els aspectes pràctics i els aspectes instrumentals per arribar a la comprensió conjunta des de la visió de les seves interrelacions.

L'evolució constant de les professions i llurs perspectives de futur fan que les capacitats clau, enteses com aquelles competències transversals que afecten diferents llocs de treball i que són transferibles a noves situacions laborals, prenguin cada vegada més rellevància.

El model curricular dels ensenyaments professionals persegueix l'adquisició de la competència general i de les competències professionals, personals i socials, específiques de cada títol, i la potenciació de les competències transversals dels alumnes, expressades en el currículum mitjançant els objectius generals i els resultats d'aprenentatge de cada cicle formatiu.

En l'assoliment de les competències té una importància determinant el mètode amb què l'alumne fa l'aprenentatge. En els ensenyaments professionals les metodologies d'aprenentatge, a més d'un instrument didàctic per fer més eficient l'aprenentatge de l'alumne, esdevenen, en elles mateixes, un contingut d'aprenentatge.

En aquest context, des del curs 2016-2017 el Departament d'Ensenyament ha impulsat, amb caràcter experimental en determinats centres que imparteixen ensenyaments professionals, actuacions d'innovació en el camp de les metodologies competencials d'aprenentatge. Es tracta d'iniciatives de caire col·laboratiu basades en reptes i projectes propers a situacions reals, amb l'objectiu d'enfortir tant les competències professionals com les competències transversals vinculades al perfil professional dels cicles formatius. També, determinats centres, amb el suport d'altres institucions educatives han experimentat metodologies actives d'aprenentatge.

L'avaluació de les actuacions dels centres que han participat en el pilotatge, i les expectatives que aquestes metodologies han aixecat en el mon educatiu i empresarial, aconsellen establir un marc regulador estable per al desplegament d'un programa d'innovació en els centres educatius que imparteixen ensenyaments professionals. El programa ha de reforçar un model d'ensenyament que doni major protagonisme a l'alumne, amb unes metodologies enfocades en un aprenentatge actiu que afavoreixi l'adquisició de les competències professionals, personals i socials i les competències transversals.

El Programa "ActivaFP" promou metodologies competencials basades en l'aprenentatge col·laboratiu. Proposa reptes i projectes relacionats amb situacions o entorns laborals. Integra activitats específiques de formació del professorat, com ara jornades d'intercanvi d'experiències. Finalment estableix una organització dels centres en xarxes a través de les quals es canalitzi la formació i es fomenti la cooperació, el suport mutu i l'intercanvi de bones pràctiques.

Des de la direcció general de formació professional inicial i ensenyaments de règim especial s'impulsen, també, altres programes que tenen objectius complementaris al Programa ActivaFP que convé interrelacionar i coordinar per tal de reforçar-se mútuament. Aquests són el Programa d'innovació i transferència de coneixement “InnovaFP” (Resolució ENS/1080/2014, de 5 de maig. DOGC núm. 6626, de 20.5.2014) i el Programa de foment i suport de l'emprenedoria en els ensenyaments professionals (Resolució ENS/2096/2015, de 14 de setembre. DOGC núm. 6963, de 25.9.2015).

Per tot això,

Resolc:

-1 Crear el Programa d'aprenentatge actiu basat en reptes i projectes en els ensenyaments professionals ActivaFP (en endavant Programa “ActivaFP”), amb el contingut que s'estableix a l'annex 1.

-2 Obrir convocatòria pública per seleccionar centres educatius que vulguin formar part del Programa “ActivaFP” a partir del curs 2018-2019, d'acord amb les bases que conté l'annex 2.

-3 Fer públic al portal de centres del Departament ( http://educacio.gencat.cat/portal/page/portal/EducacioIntranet/Inici/PortalCentres ) i al portal de centres d'altres titularitats ( http://educacio.gencat.cat/portal/page/portal/Educacio/PCentrePrivat/PCPInici ), la relació dels centres educatius que participen a partir del curs 2017-2018 en el Programa “ActivaFP”. Correspon a la Direcció General de Formació Professional Inicial i de Règim Especial mantenir actualitzada la relació de centres i si escau instar l'actualització del registre de centres.

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs d'alçada davant el superior jeràrquic de l'òrgan que dicta aquest acte, en el termini d'un mes a comptar de l'endemà de la publicació al DOGC, segons el que disposen l'article 76 de la Llei 26/2010, de 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i els articles 112.1 i 121.2 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions publiques, o qualsevol altre recurs que considerin convenient per a la defensa dels seus interessos.

Barcelona, 19 de juny de 2018

Carles Martínez Quiroga

Secretari de Polítiques Educatives

Annex 1

Contingut del Programa “ActivaFP”

-1 Finalitat del programa

1.1 La finalitat del Programa “ActivaFP” és acompanyar i donar suport als centres en

la implantació de metodologies col·laboratives d'aprenentatge competencial basat en

reptes i projectes per tal d'afavorir l'adquisició de les competències professionals, personals i socials i les competències transversals i augmentar l'èxit acadèmic de l'alumnat dels ensenyaments professionals.

1.2 El Programa “ActivaFP” s'emmarca en l'àmbit dels Programes d'innovació de les metodologies i els recursos per millorar els resultats d'aprenentatge.

1.3 Les finalitats del programa, d'acord amb cadascun dels grups d'interès que hi participen, són aquestes:

1.3.1 En relació...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR