RESOLUCIÓ ENS/793/2018, de 13 d'abril, per la qual es dona continuïtat al Programa d'innovació pedagògica #aquiproubullying de prevenció, detecció i intervenció enfront de l'assetjament entre iguals i s'obre convocatòria pública per a la selecció de centres educatius interessats a formar-ne part a partir del curs 2018-2019.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Ensenyament
Rango de LeyResolució

L'article 84.1 de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, preveu que el Departament ha d'afavorir les iniciatives de desenvolupament de projectes d'innovació pedagògica i curricular que tinguin l'objectiu d'estimular la capacitat d'aprenentatge, les habilitats i potencialitats personals, l'èxit escolar de tots els alumnes, la millora de l'activitat educativa i el desenvolupament del projecte educatiu dels centres.

La Llei 12/2009, del 10 de juliol, d'educació, estableix, a l'article 3, que els alumnes tenen dret a rebre una educació integral, orientada al ple desenvolupament de la personalitat, amb respecte als principis democràtics de convivència i als drets i les llibertats fonamentals. La mateixa Llei, a l'article 33, insta el Govern i el Departament a adoptar les mesures necessàries per prevenir les situacions d'assetjament escolar, i, si s'escau, afrontar-les de manera immediata, i per assegurar, en tot cas, als afectats l'assistència adequada i la protecció necessària per garantir-los el dret a la intimitat. Així mateix, insta el Departament d'Ensenyament a posar a disposició dels centres els mitjans necessaris per atendre les situacions de risc d'assetjament escolar.

D'altra banda, la Llei 14/2010, del 27 de maig, dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència, al seu article 90, sobre protecció en l'àmbit de l'educació, insta les administracions públiques a impulsar el desenvolupament d'actuacions adreçades al conjunt de la comunitat educativa que permetin prevenir, detectar i erradicar el maltractament a infants i adolescents, els comportaments violents, l'assetjament escolar i la violència masclista . Així mateix, afegeix que els programes educatius han de tenir els continguts necessaris per promoure l'educació en igualtat d'oportunitats i de gènere, respecte i tolerància, de manera que s'hi afavoreixi la prevenció d'actituds i situacions violentes i, també, el coneixement dels drets de la infància .

Així mateix, la Llei 11/2014, del 10 d'octubre, per garantir els drets de lesbianes, gais, bisexuals, transgèneres i intersexuals i per erradicar l'homofòbia, la bifòbia i la transfòbia, explicita, al seu article 12, sobre educació, que s'ha de vetllar per la conscienciació i la prevenció de la violència per raó d'orientació sexual, identitat de gènere o expressió de gènere i oferir mecanismes als centres perquè detectin situacions de discriminació o exclusió de qualsevol persona per les dites raons. En aquest sentit, s'ha de promoure el desplegament efectiu de plans de convivència amb un èmfasi especial en les mesures de prevenció i d'actuació contra l'assetjament de què poden ésser objecte les persones LGBTI en el medi escolar.

Estudis recents, com l'Enquesta de Convivència Escolar i Seguretat a Catalunya (ECESC) d'ensenyament secundari, realitzada durant el curs 2016-2017, mostren la preocupant situació que els processos d'assetjament generen en el si de la nostra societat i, en concret, entre els nostres infants i joves. Si bé l'assetjament es manté respecte a les edicions anteriors, l'increment de l'ús de les tecnologies en aquests processos ha fet augmentar, de forma notable, la intensificació del patiment de l'alumnat que rep de forma sistemàtica aquest tipus de maltractament. Així mateix, aquests estudis posen de manifest la importància de l'observador en les situacions d'assetjament, un observador que sovint actua com a facilitador del procés.

Davant aquesta situació, diferents països han reaccionat duent a terme programes que posen l'accent en l'alumnat, implicant-lo de forma activa en l'observació, detecció i acompanyament de casos. El Programa KiVa de Suècia o el Programa Sentinelles et Référents de França en són alguns exemples.

En aquest context, es va aprovar la Resolució ENS/881/2017, 10 d'abril, de per la qual es va crear el Programa d'innovació pedagògica # aquiproubullying de prevenció, detecció i intervenció enfront l'assetjament entre iguals i es va obrir la primera convocatòria pública per participar-hi. Aquest Programa vol promoure l'elaboració i implementació de projectes orientats a actuar davant les situacions de risc d'assetjament escolar evitant-ne o aturant-ne possibles casos, alhora que contribueix al desenvolupament personal i social de l'alumnat.

Amb la present Resolució, el Departament d'Ensenyament vol donar continuïtat al Programa d'innovació pedagògica #aquiproubullying entès com un procés planificat de canvi i renovació que es fonamenta en la recerca, la qual respon a l'evolució social, que condueix a obtenir una millora en la qualitat del sistema educatiu i que pot ser transferible a la resta de centres educatius, com queda recollit a l'article 1 de l'Ordre ENS/303/2015, de 21 de setembre, sobre el reconeixement de la innovació pedagògica.

En l'àmbit d'aquesta Resolució, entendrem per assetjament escolar la conducta de maltractament psicològic i/o físic d'un alumne o grup d'alumnes a un altre de manera intencionada i continuada.

Per tot això exposat,

Resolc:

-1 Donar continuïtat al Programa d'innovació pedagògica # aquiproubullying de prevenció, detecció i intervenció enfront l'assetjament entre iguals (d'ara endavant Programa #aquiproubullying), amb el contingut que estableix l'annex 1 d'aquesta Resolució.

-2 Obrir convocatòria pública per seleccionar centres educatius que vulguin formar part del Programa #aquiproubullying durant els cursos 2018-2020, d'acord amb les bases reguladores que conté l'annex 2 d'aquesta Resolució.

-3 Fer pública la relació de centres que formen part del Programa #aquiproubullying a l'annex 6.

Contra aquesta Resolució, que no exhaureix la via administrativa, les persones interessades poden interposar recurs d'alçada davant el superior jeràrquic de l'òrgan que dicta aquest acte, en el termini d'un mes a comptar des de l'endemà de la publicació al DOGC, segons el que disposen l'article 76 de la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya, i els articles 121 i 122 de la Llei 39/2015, d'1 d'octubre, del procediment administratiu comú de les administracions públiques.

Barcelona, 13 d'abril de 2018

Martí Barberà i Montserrat

Director general d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa

Annex 1

Contingut del Programa #aquiproubullying

  1. Objecte

    L'objecte d'aquest programa és actuar davant les situacions de risc d'assetjament escolar, evitant-ne o aturant-ne possibles casos. Alhora, vol contribuir al desenvolupament personal i social de l'alumnat durant la seva escolarització, fomentant les actituds i els valors propis de la competència social i ciutadana que el capaciti per conviure, des del respecte als altres i el valor a la diferència, en un marc de valors compartits.

    El Programa #aquiproubullying s'emmarca en l'àmbit 1 (metodologies i recursos per a la millora de l'ensenyament i l'aprenentatge) i en l'àmbit 3 (relació i cooperació amb la comunitat educativa i l'entorn) definits per la Comissió d'Innovació del Departament d'Ensenyament.

  2. Descripció

    El Programa #aquiproubullying vol promoure l'elaboració i implementació de projectes de centre per donar una resposta educativa a les possibles situacions d'assetjament, implicant tots els sectors de la comunitat escolar, especialment a l'alumnat mitjançant la seva participació activa.

    Amb aquest programa el Departament d'Ensenyament posa a l'abast dels centres la formació, les estratègies i els recursos necessaris per elaborar un projecte propi de prevenció, detecció i intervenció davant l'assetjament.

  3. Destinataris

    Els destinataris del Programa #aquiproubullying són els centres educatius, tant públics com privats concertats, que cursin ensenyaments obligatoris.

  4. Finalitat i objectius generals

    4.1. Finalitat

    La finalitat del Programa #aquiprobullying és evitar i aturar possibles situacions d'assetjament entre iguals alhora que es contribueix al desenvolupament de la competència social i ciutadana de l'alumnat.

    4.2. Objectius generals

    Els objectius generals del Programa #aquiprobullying són els següents:

    1. Sensibilitzar la comunitat escolar de la importància de prevenir i erradicar l'assetjament entre iguals.

    2. Formar la comunitat escolar per tal de prevenir, detectar i intervenir davant possibles situacions d'assetjament entre iguals.

    3. Apoderar i implicar l'alumnat per detectar i aturar els processos d'assetjament escolar mitjançant accions de servei a la comunitat.

    4. Prevenir possibles situacions d'assetjament en el centre educatiu.

    5. Detectar, intervenir i aturar les situacions d'assetjament escolar.

  5. Òrgan impulsor

    El Programa #aquiproubullying està impulsat i gestionat per la Direcció General d'Atenció a la Família i Comunitat Educativa.

  6. Durada del Programa #aquiproubullying

    6.1. El Programa #aquiproubullying finalitzarà quan l'òrgan impulsor ho determini.

    6.2. Els projectes dels centres participants en el Programa #aquiproubullying tindran una durada de 2 cursos i inclouran les fases de:

    1. Formació

    2. Disseny: avaluació inicial i elaboració del projecte

    3. Implementació: compliment de la planificació i seguiment de les actuacions

    4. Finalització del projecte: avaluació final, memòria justificativa i transferència a altres centres educatius.

  7. Requisits i compromisos dels centres participants

    7.1. Requisits dels centres

    Poden formar part del Programa #aquiproubullying els centres educatius destinataris d'aquesta Resolució que presentin, en el termini establert (vegeu l'apartat 1 de l'annex 2), la sol·licitud de participació i compleixin els següents requisits:

    1. Impartir ensenyaments obligatoris.

    2. Complir, com a mínim, una de les següents condicions:

      - Dur a terme un projecte, programa o acció per fomentar la convivència i haver concretat les actuacions en la programació general anual de centre del curs 2017-2018.

      - Haver desenvolupat el protocol de prevenció, detecció i intervenció davant l'assetjament del Departament d'Ensenyament i haver concretat...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR