RESOLUCIÓ TES/1100/2017, de 18 de maig, per la qual s'emet l'informe ambiental estratègic de la Modificació puntual de les Normes subsidiàries de planejament en l'article 92, al terme municipal de Sant Mateu de Bages (exp. OTAACC20170007).

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Territori i Sostenibilitat
Rango de LeyResolució

Fets

En data 11 de novembre de 2016 va entrar al registre dels Serveis Territorials a la Catalunya Central del Departament de Territori i Sostenibilitat la sol·licitud d'inici del procediment d'avaluació ambiental estratègica simplificada de la Modificació puntual de les Normes subsidiàries de planejament en l'article 92, al terme municipal de Sant Mateu de Bages, presentada per l'Ajuntament de Sant Mateu de Bages.

L'informe emès pel tècnic d'avaluació ambiental, de 19 d'abril de 2017, proposa emetre un informe ambiental estratègic en el sentit que la Modificació s'ha de sotmetre a avaluació ambiental estratègica ordinària, un cop examinada la documentació aportada i tenint en compte les consultes efectuades i els criteris que defineix l'annex 2 de la Llei 6/2009, del 28 d'abril, d'avaluació ambiental de plans i programes.

El redactat actual de l'article 92 sobre usos permesos i règim urbanístic a l'Àrea de protecció de la vegetació natural Clau 4 és aquest:

“Els terrenys d'aquesta àrea no podran ser dedicats a utilitzacions que impliquin transformació del seu destí o de la naturalesa forestal o que lesionin el valor específic de la vegetació arbòria que hom vol protegir.

Es prohibeixen les edificacions, llevat d'aquelles que exigeixi l'explotació forestal, segons la seva legislació específica, i les que resultin de la reutilització de les existents.

Queden expressament prohibits els moviments de terres o anivellaments, així com l'obertura de vies, altres que les exclusivament necessàries per a l'aprofitament dels productes forestals, preveient que en cap cas comportin terraplens de més de quatre metres, desforestació modificació de les escorrenties i creació d'erosions al sòl. De totes maneres caldrà l'informe previ de l'organisme competent, havent d'ésser sotmès a tràmit de llicència municipal.

Sense perjudici de l'obligació de sol·licitar altres autoritzacions, serà preceptiva per qualsevol activitat, la corresponent llicència municipal. En la sol·licitud deurà justificar-se expressament la idoneïtat de l'activitat respecte dels valors protegits En la llicència municipal deuran constar les mesures que han de portar-se a terme per assegurar, en tot moment, la preservació total d'aquestes zones.

Els aprofitaments dels productes forestals es faran dins els límits que permeten els interessos de las seva conservació i millora, d'acord amb el que es preveu en la legislació especial sobre la matèria.

En les zones pobres de vegetació s'hi autoritzaran processos de repoblació i regeneració de masses arbòries, prohibint-hi la utilització d'espècies estranyes a la zona.”

La memòria indica que hi ha explotacions (concretament 24), en les quals s'han produït canvis a usos agrícoles després dels incendis o mitjançant rompudes autoritzades pels plans tècnics de gestió i millora forestal, que no podrien implantar edificacions complementàries a les seves instal·lacions agrícoles o ramaderes, perquè es troben en una zona de clau 4. Per abordar aquesta problemàtica han descartat l'alternativa de canviar la qualificació de clau 4, protecció de la vegetació existent, a clau 3 àrea preferentment agrícola a les zones afectades i es proposa un canvi en la normativa de caràcter general per a tots els sòls no urbanitzables del municipi que es troben dins de la clau 4.

La Modificació es proposa modificar l'article 92 sobre usos permesos i règim urbanístic de la clau 4 protecció de la vegetació existent, amb un nou redactat que concentra els canvis significatius en l'apartat 6:

“6. No obstant això, en el terrenys amb aquesta qualificació que no tinguin massa arbòria per haver estat objecte d'autoritzacions sectorials de rompudes, o en les que disposin d'un pla de gestió forestal específic, o siguin sòls agrícoles i es pugui demostrar que ho han estat en els darrers 10 anys, o bé han desaparegut els valors forestals pels quals va ser qualificat, s'hi podran admetre edificacions complementàries amb els paràmetres reguladors previstos a l'article 87 de les NNSS. Aquestes edificacions complementàries hauran d'estar vinculades i al servei de l'explotació principal com a unitat empresarial única i no podran ser destinades a activitats diferents de les preexistents. En els terrenys objecte d'aquestes actuacions s'admeten els moviments de terres necessaris per adequar tècnicament els camps de conreu. En cap cas es podran implantar noves edificacions o noves activitats que per sí soles estiguin subjectes a avaluació d'impacte ambiental.”

En resposta a la consulta efectuada, l'Agència Catalana de l'Aigua conclou que cal una avaluació ambiental estratègica ordinària atès que es considera que podria tenir efectes significatius en el cicle de l'aigua i entén que l'estudi ambiental estratègic “hauria de diagnosticar la situació del sector ramader al municipi amb un inventari de granges amb la seva producció de purins i de les terres de cultiu del municipi susceptibles de rebre els mateixos. S'haurà d'avaluar nous mètodes de gestió dels purins per tal de disminuir la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR