DECRET 162/2001, de 12 de juny, d'estructura de la Direcció General d'Emergències i Seguretat Civil.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

162/2001, de 12 de juny, d’estructura de la Direcció General d’Emergències i Seguretat Civil.

La Llei 5/1994, de 4 de maig, de regulació dels serveis de prevenció i extinció d’incendis i de salvaments de Catalunya, regula en el títol II el cos de bombers de la Generalitat i estableix, en l’article 13, que li corresponen, entre d’altres, les funcions d’extinció d’incendis, prevenció d’incendis i d’accidents i la intervenció en operacions de protecció civil, d’acord amb les previsions dels plans territorials i dels plans especials corresponents, i elaborar els plans d’actuació respectius dels serveis d’extinció d’incendis. Per la seva banda, la Llei 4/1997, de 20 de maig, de protecció civil de Catalunya, va establir el marc regulador de les accions destinades a protegir les persones, els béns i el medi ambient davant de situacions de greu risc col·lectiu, de catàstrofes i de calamitats públiques.

Pel Decret 225/1997, de 2 de setembre, es va crear la Direcció General d’Emergències i Seguretat Civil, la qual va assumir les funcions que exercien diferents òrgans del Departament d’Interior en matèria de protecció civil i de prevenció i extinció d’incendis, amb la finalitat que es prestessin de manera coordinada i eficaç, d’acord amb els requeriments derivats dels dos textos legals abans esmentats.

D’acord amb el que establia l’article 3 del Decret esmentat, mitjançant el Decret 103/1998, de 28 d’abril, d’estructura de la Direcció General d’Emergències i Seguretat Civil i de regulació de les funcions de guàrdia, es va establir l’estructura de la Direcció General d’Emergències i Seguretat Civil.

Durant aquest període de temps, la prestació del servei públic dut a terme per la Direcció General esmentada ha ampliat els seus objectius i l’abast de les seves actuacions pel tal de cobrir de manera integral el cercle de l’emergència. Cal posar en relleu que a aquests efectes i des de l’aprovació de l’estructura de la Direcció General l’any 1998, s’ha incrementat el nombre de parcs de bombers, s’ha posat en funcionament el servei de trucades d’urgència a través del número telefònic 112, i s’ha dotat a tot el personal de bombers d’una formació específica en atenció sanitària. Pel que fa específicament a la prestació del servei, cal posar en relleu l’augment d’intervencions de personal del cos de bombers de la Generalitat en concepte d’assistències tècniques, d’accidents de trànsit i de salvaments de persones. Així mateix, el desenvolupament reglamentari de la Llei 4/1997, de 20 de maig, ha augmentat d’una manera molt especial l’àmbit d’actuació i d’intervenció de la Direcció General.

Aquestes actuacions han motivat que les funcions de la Direcció General d’Emergències i Seguretat Civil hagin augmentat i adquirit més complexitat, la qual cosa aconsella una revisió de la seva estructura.

S’ha considerat convenient, doncs, modificar l’estructura dels serveis, per adaptar-los a les noves realitats i a les diferents actuacions, cada vegada més àmplies i complexes, que duen a terme, i per garantir una major qualitat i eficàcia en la prestació dels serveis, tenint en compte, però, que arran de l’entrada en vigor del Decret 414/2000, de 27 de desembre, d’adscripció del cos d’agents rurals al Departament de Medi Ambient i d’assignació de funcions en matèria de prevenció d’incendis forestals, les competències en matèria de prevenció d’incendis forestals s’hauran d’exercir aplicant els mecanismes de coordinació que estableix la norma reglamentària esmentada.

Com a novetats més significatives, la norma de reestructuració de la Direcció General d’Emergències i Seguretat Civil consolida el paper de la Divisió Operativa com a unitat gestora de les intervencions en emergències, crea la Unitat 112, reforça les àrees d’administració i recursos humans i crea l’Àrea d’Avaluació com a òrgan de control de la qualitat de serveis.

D’acord amb el que s’ha exposat, atès el que estableix la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d’organització, procediment i règim jurídic de l’Administració de la Generalitat, a proposta del conseller d’Interior i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Estructura

1.1 La Direcció General d’Emergències i Seguretat Civil s’estructura en els òrgans següents:

a) La Divisió Operativa.

b) La Subdirecció General de Prevenció i Avaluació.

c) La Subdirecció General d’Administració.

d) La Subdirecció General de Recursos Humans.

1.2 Sens perjudici de l’estructura regulada a l’apartat anterior, dependrà directament de la Direcció General l’àrea funcional anomenada Unitat 112.

Article 2

La Divisió Operativa

2.1 La Divisió Operativa exerceix les següents funcions:

a) Dirigir, planificar i dur a terme la gestió general operativa dels sinistres o emergències que es produeixin en l’àmbit territorial de Catalunya.

b) Establir les directrius i instruccions al personal operatiu de la Divisió en les actuacions de lluita contra sinistres o emergències.

c) Dirigir i planificar l’activitat operativa dels mitjans especialitzats de la Direcció General, els quals com a mínim comprenen els mitjans aeris, lluita contra el risc químic i radiològic, rescat de muntanya, rescat i treballs subaquàtics i suport sanitari d’emergències.

d) Proposar i implantar, amb l’autorització prèvia de la Direcció General, els procediments operatius.

e) Proposar la planificació de la distribució territorial dels recursos humans i materials

f) Proposar les instal·lacions de parcs, equipaments i materials necessaris per a la prestació dels serveis.

g) Proposar les activitats formatives del personal del cos de bombers de la Generalitat de Catalunya i del cos de bombers voluntaris de la Generalitat de Catalunya i per extensió, de tot el personal adscrit a les unitats operatives de la Divisió.

h) Realitzar informes de sinistres o emergències, actuacions i altres que li siguin sol·licitats.

i) Dirigir la coordinació operativa en qualsevol sinistre o situació d’emergència en supòsits de concurrència de diversos serveis, sens perjudici del que estableixen, si escau, els plans d’emergència corresponents.

j) Dirigir el suport sanitari a les tasques operatives i les tasques d’inspecció del servei.

k) Qualsevol altra que li encomani el director general.

2.2 Per a l’execució de les seves funcions la Divisió Operativa compta amb l’estructura següent:

a) Regió d’Emergències Metropolitana Nord.

b) Regió d’Emergències Metropolitana Sud.

c) Regió d’Emergències Centre.

d) Regió d’Emergències de Girona.

e) Regió d’Emergències de Lleida.

f) Regió d’Emergències de Tarragona i Terres de l’Ebre.

g) Àrea de Suport Operatiu General.

2.3 Les regions d’emergències són la denominació operativa de les brigades assenyalades a l’article 24 de la Llei 5/1994, de 4 de maig, de regulació dels serveis de prevenció i extinció d’incendis i de salvaments de Catalunya.

2.4 Depèn del cap de la Divisió Operativa la Sala de Guàrdia del Centre de Control de Coordinació Operativa de Catalunya (CECAT).

2.5 La Divisió Operativa està assimilada a Subdirecció General.

Article 3

Les regions d’emergències

3.1 Corresponen a les regions d’emergències les següents funcions:

a) El comandament de les àrees bàsiques d’emergències, els parcs, el control central i els seus mitjans humans i materials en l’àmbit territorial respectiu, d’acord amb les directrius del cap de la Divisió Operativa.

b) El comandament operatiu de la intervenció en els sinistres o emergències que succeeixin en l’àmbit territorial respectiu.

c) Proposar la incorporació de nous materials, equips i personal per tal de millorar l’eficàcia dels serveis.

d) Proposar les directrius i instruccions per al personal operatiu en l’àmbit de la regió.

e) Supervisar la formació bàsica i permanent del personal adscrit a la regió, seguint la programació fixada per l’Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya.

f) Participar en les tasques de protecció civil, d’acord amb els respectius plans, i impulsar la planificació de protecció civil en l’àmbit local a través de les àrees bàsiques d’emergències.

g) Col·laborar en les campanyes d’informació i formació a la població que realitzi la Direcció General.

h) Supervisar les tasques de prevenció que realitzin les àrees bàsiques d’emergències que li siguin adscrites d’acord amb les directrius tècniques de la Subdirecció General de Prevenció i Avaluació.

i) Supervisar l’emissió dels informes preceptius sobre projectes de nova construcció, de reforma i de qualsevol activitat que emetin les àrees bàsiques d’emergències en els municipis que no disposin de servei de prevenció i extinció d’incendis propi.

j) Supervisar les inspeccions que realitzin les àrees bàsiques d’emergències dels establiments i els locals públics en matèria de prevenció d’incendis en els municipis que no disposin de servei de prevenció i extinció d’incendis propi.

k) Informar de les actuacions més rellevants del servei al delegat territorial del Govern corresponent.

l) Qualsevol altra que li encomanin els superiors jeràrquics.

3.2 Les regions d’emergències estan assimilades a servei.

Article 4

Les àrees bàsiques d’emergències.

4.1 Les regions d’emergències s’estructuren en àrees bàsiques d’emergències

4.2 Correspon a les àrees bàsiques d’emergències les funcions següents:

a) Dirigir i inspeccionar, en l’àmbit territorial que li correspongui, el funcionament dels parcs.

b) Gestionar els recursos humans i materials dels parcs de l’àmbit territorial que li correspongui.

c)...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR