DECRET 135/1995, de 24 de març, de desplegament de la Llei 20/1991, de 25 de novembre, de promoció de l'accessibilitat i de supressió de barreres arquitectòniques, i d'aprovació del Codi d'accessibilitat.

Fecha de Entrada en Vigor28 de Noviembre de 1995
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Medi Ambient i Habitatge
Rango de LeyDecret

La Llei 20/1991, de 25 de novembre, de promoció de

l'accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques,

modificada pel Decret legislatiu 6/1994, de 13 de juliol,

disposa que el Govern de la Generalitat haurà d'aprovar un

Codi d'accessibilitat que refongui totes les normes

dictades en la matèria i, alhora, faculta el mateix Govern

i els consellers competents per efectuar el desplegament

reglamentari.

Per raons tècniques i d'eficàcia, s'ha considerat

convenient unificar refosa i desplegament en una sola

norma, la qual cosa facilita també la tasca dels operadors

jurídics i professionals i reforça les garanties dels

sectors afectats respecte a l'aplicació de la norma,

aclarint i ordenant un conjunt de disposicions de diversa

índole, disperses i, de vegades, difícils d'harmonitzar.

El projecte s'ha estructurat seguint parcialment la

sistemàtica de la Llei 20/1991, però incorporant-hi, a més,

altres aspectes poc desenvolupats en aquesta. El Decret es

compon d'onze capítols, tres disposicions addicionals, dues

disposicions derogatòries, una disposició transitòria i

dues disposicions finals. Juntament amb aquesta part

dispositiva, el Decret opta per detallar els aspectes més

tècnics de la disposició en diversos annexos.

El capítol primer, sota la denominació de Disposicions

directives, recull un conjunt de conceptes generals

necessaris per a la concreció i delimitació de les normes

que després es despleguen. Els capítols segon, tercer i

quart contenen les disposicions sobre els diferents tipus

de barreres arquitectòniques, les urbanístiques, les de

l'edificació i les del transport. Aquests capítols es

complementen amb els corresponents annexos, que detallen

les especificacions tècniques aplicables.

Les barreres a la comunicació, els criteris d'actuació de

les quals es recullen al capítol 5, mereixen una

consideració especial, ja que respecte a elles es refon i

es desenvolupa un dels aspectes més innovadors de la Llei,

on es concreta el seu vessant de promoció de

l'accessibilitat.

El capítol 6 refon les normes dictades sobre la targeta

d'aparcament per a vehicles que portin persones amb

disminució, tot i que modifica determinats aspectes de

procediment. Per la seva banda, el capítol 7 regula l'acció

de foment en matèria d'accessibilitat i supressió de

barreres i, obeint el mandat parlamentari, crea el fons per

a la supressió de barreres arquitectòniques i la dotació

d'ajudes tècniques.

El capítol 8 es dedica a les mesures de control i

seguiment, que s'efectuarà, mitjançant el conjunt

d'actuacions que el Decret regula, per les diferents

administracions públiques segons l'àmbit de les respectives

competències. El capítol 9, per la seva part, refon totes

les normes existents sobre els òrgans de participació dels

diversos sectors implicats o afectats, tant públics com

privats, en els diversos àmbits en què es desenvolupen les

actuacions en matèria d'accessibilitat i supressió de

barreres arquitectòniques.

Els darrers capítols regulen la simbologia i el règim

sancionador. El símbol internacional d'accessibilitat es

recull al capítol 10, que es complementa amb un annex

descriptiu. Finalment, el capítol 11 regula el règim

sancionador d'acord amb els principis de la Llei 30/1992,

de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions

públiques i del procediment administratiu comú, i també amb

el que estableix el Decret legislatiu 6/1994, de 13 de

juliol, aprovat en virtut de l'habilitació efectuada per la

Llei 2/1994, de 24 de març, de bases de delegació en el

Govern per a l'adequació de les lleis de Catalunya a

l'esmentada Llei 30/1992, i d'acord també amb el Decret

278/1993, de 9 de novembre, sobre el procediment

sancionador d'aplicació als àmbits de competència de la

Generalitat.

Per tant, amb els informes del Consell General de Serveis

Socials, del Consell Sectorial d'Atenció a Persones amb

Disminució, de la Comissió de Govern Local, del Consell per

a la Promoció de l'Accessibilitat i Supressió de Barreres

Arquitectòniques i vist el dictamen de la Comissió Jurídica

Assessora, en aplicació de la Llei 13/1989, de 14 de

desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de

l'Administració de la Generalitat, a proposta dels

consellers de Benestar Social i de Política Territorial i

Obres Públiques i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions directives

Article 1

Objecte

En aplicació de la Llei 20/1991, de 25 de novembre, de

promoció de l'accessibilitat i de supressió de barreres

arquitectòniques, és objecte d'aquest Reglament el

desplegament d'aquesta, així com l'aprovació de la refosa

de les normes reglamentàries dictades per garantir a les

persones amb mobilitat reduïda o qualsevol altra limitació

l'accessibilitat i la utilització dels béns i serveis de la

societat i també promoure la utilització d'ajudes tècniques

adequades que permetin millorar la qualitat de vida

d'aquestes persones, mitjançant l'establiment de les

mesures de foment i de control en el compliment de la

normativa adreçada a suprimir i evitar qualsevol tipus de

barrera o obstacle físic o sensorial.

Article 2

Àmbit d'aplicació

El que disposa aquest Reglament és d'aplicació a les

actuacions que es realitzin a Catalunya en matèria

d'urbanisme, edificació, transport i comunicació, per

qualsevol persona, sigui individual o física o bé jurídica,

pública o privada.

Article 3

Persona amb limitacions o mobilitat reduïda

3.1 S'entén per persona amb limitacions aquella que

temporalment o permanentment té limitada la capacitat

d'utilitzar el medi o relacionar-s'hi.

3.2 S'entén per persona amb mobilitat reduïda aquella que

té limitada temporalment o permanent la possibilitat de

desplaçar-se.

Article 4

Barreres arquitectòniques

4.1 Als efectes d'aquest Reglament, s'entenen per barreres

arquitectòniques tots aquells impediments, traves o

obstacles físics que limiten o impedeixen la llibertat de

moviment de les persones.

4.2 Les barreres arquitectòniques es classifiquen en:

Barreres arquitectòniques urbanístiques (BAU). Són aquelles

que es troben a les vies i als espais lliures d'ús públic.

Barreres arquitectòniques en l'edificació pública o privada

(BAE). Són aquelles que es troben a l'interior dels

edificis o en el seu accés.

Barreres arquitectòniques en els transports (BAT). Són les

que es troben en el transport.

Article 5

Barreres en la comunicació

5.1 De conformitat amb el que estableix l'article 3 de la

Llei 20/1991, de 25 de novembre, de promoció de

l'accessibilitat i supressió de barreres arquitectòniques,

constitueixen barreres en la comunicació als efectes

d'aquest Reglament tots aquells impediments per a

l'expressió i la recepció de missatges, sigui per

comunicació directa o a través dels mitjans de comunicació,

siguin o no de masses.

5.2 Als efectes d'aquest Reglament, s'ha d'entendre com a

mitjans de comunicació tant aquells que tenen per finalitat

la comunicació personal individualitzada, com telèfon,

telègraf, fax o qualsevol altre mitjà o instrument

electrònic, informàtic o telemàtic, com aquells que tenen

per finalitat la comunicació de masses, com premsa, ràdio,

televisió i altres.

Article 6

De l'accessibilitat

6.1 Als efectes d'aquesta disposició, s'entén per

accessibilitat la característica de l'urbanisme,

l'edificació, el transport o els mitjans de comunicació que

permet a qualsevol persona la seva utilització.

6.2 Als efectes de l'accessibilitat i la supressió de

barreres arquitectòniques en l'edificació, es consideren

tres tipus d'espais, instal·lacions o serveis en funció del

seu nivell d'accessibilitat per a persones amb mobilitat

reduïda: els adaptats, els practicables i els convertibles.

La tipologia esmentada s'aplicarà també en l'urbanisme i en

el transport.

6.3 Un espai, una instal·lació o un servei es considera

adaptat si s'ajusta als requeriments funcionals i

dimensionals que garanteixen la seva utilització autònoma i

amb comoditat per les persones amb mobilitat reduïda o

qualsevulla altra limitació.

6.4 Un espai, una instal·lació o un servei es considera

practicable quan, sense ajustar-se a tots els requeriments

abans esmentats, això no n'impedeix la utilització de forma

autònoma per les persones amb mobilitat reduïda o

qualsevulla altra limitació.

6.5 Un espai, una instal·lació o un servei és convertible

quan, mitjançant modificacions d'escassa entitat i baix

cost que no afectin la seva configuració essencial, pot

transformar-se, almenys, en practicable.

Article 7

Vies i espais lliures d'ús públic

7.1 Es consideren vies i espais lliures d'ús públic als

efectes de barreres arquitectòniques urbanístiques i en

l'àmbit d'aplicació d'aquest Reglament:

Els que formen part del domini públic i són destinats a

l'ús o al servei públic.

Els que formen part de béns de propietat privada,

susceptibles de ser utilitzats pel públic en general amb

motiu de les funcions que hi desenvolupa algun ens públic,

directament o indirectament.

Els que formen part de béns de propietat privada afectes a

alguna servitud a l'ús públic.

7.2 També es considera espai lliure d'ús públic...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR