DECRET 89/2009, de 9 de juny, pel qual es regula l'acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC).

Fecha de Entrada en Vigor12 de Junio de 2009
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Governacio i Administracions Publiques
Rango de LeyDecret

DECRET

89/2009, de 9 de juny, pel qual es regula l'acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (ACTIC).

L'article 53 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, aprovat mitjançant la Llei orgànica 6/2006, de 19 de juliol, disposa que els poders públics han de facilitar el coneixement de la societat de la informació, impulsar l'accés a la comunicació i a les tecnologies de la informació, en condicions d'igualtat, en tots els àmbits de la vida social, inclòs el laboral, i fomentar que aquestes tecnologies es posin al servei de les persones i no afectin negativament els seus drets.

A més, el precepte esmentat disposa que la Generalitat de Catalunya ha de promoure la formació, la recerca i la innovació tecnològiques perquè les oportunitats de progrés que ofereix la societat del coneixement i de la informació contribueixin a la millora del benestar i la cohesió socials.

L'article 131.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya preveu la competència exclusiva de la Generalitat de Catalunya en relació amb els ensenyaments postobligatoris que no condueixen a l'obtenció d'un títol o certificat acadèmic o professional amb validesa a tot l'Estat i sobre els centres docents en què s'imparteixen aquests ensenyaments.

L'article 2.e) de la Llei 3/1991, de 18 de març, de formació d'adults, preveu el dret que té tota persona a l'actualització i al perfeccionament dels seus coneixements i destreses, d'acord amb les exigències laborals, socials i culturals de la societat.

L'article 5.2 de la mateixa Llei estableix de manera expressa l'habilitació legal al Govern de la Generalitat de Catalunya que li permet crear diplomes i certificats acreditatius de la realització d'activitats i l'obtenció de coneixements.

Atesa la transcendència que en el moment actual tenen les tecnologies de la informació i la comunicació en la nostra societat, aquest Decret té per objecte regular els certificats per a l'acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació, els criteris i els procediments per obtenir-los. També és objecte d'aquest Decret la determinació dels òrgans de l'Administració de la Generalitat de Catalunya competents en matèria de l'ACTIC, la regulació dels centres col·laboradors i del Registre de l'ACTIC.

Per tal de garantir la màxima claredat, el Decret s'estructura en tres capítols.

El capítol 1 incorpora una sèrie de disposicions generals per mitjà de les quals es defineix l'objecte de la regulació i s'especifiquen els objectius que es pretenen assolir amb la creació de l'ACTIC.

El capítol 2 regula el procediment per a l'obtenció de l'ACTIC i incorpora una sèrie de disposicions per mitjà de les quals es determinen les competències digitals susceptibles d'acreditació i els diferents nivells de la prova d'avaluació, els tipus de certificats acreditatius i el procediment d'avaluació de les competències esmentades.

El capítol 3 regula l'estructura organitzativa que dóna suport a l'ACTIC, la qual està integrada pel Consell Rector, la Comissió Assessora i l'Oficina Gestora de l'ACTIC. Així mateix, es presta especial atenció a les entitats que poden adquirir la condició de centres col·laboradors i executar, per tant, els processos d'avaluació de les competències digitals.

Aquest Decret ha estat objecte d'informe de l'Institut Català de les Dones i el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya.

De conformitat amb el que estableixen els articles 39.1 i 40 de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la Presidència de la Generalitat i del Govern, a proposta del conseller de Governació i Administracions Públiques, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

1.1 Aquest Decret té per objecte regular els certificats per a l'acreditació de competències en tecnologies de la informació i la comunicació (en endavant, ACTIC), els criteris i els procediments per obtenir-los.

També és objecte d'aquest Decret la determinació dels òrgans de l'Administració de la Generalitat de Catalunya competents en matèria de l'ACTIC, la regulació dels centres col·laboradors i del Registre de l'ACTIC.

1.2 L'ACTIC és el certificat acreditatiu de la competència digital, entesa com la combinació de coneixements, habilitats i actituds en l'àmbit de les tecnologies de la informació i la comunicació que les persones despleguen en situacions reals per assolir objectius determinats amb eficàcia i eficiència.

1.3 Per mitjà de l'ACTIC, la persona titular pot acreditar, davant de qualsevol instància pública o privada, les seves competències en tecnologies de la informació i la comunicació.

Article 2

Objectius de l'ACTIC

La creació de l'ACTIC ha de servir per assolir els objectius següents:

  1. Establir un instrument que permeti a qualsevol persona major de setze anys acreditar el seu nivell de competències en tecnologies de la informació i la comunicació.

  2. Oferir a les empreses i a les administracions públiques un estàndard de referència a l'hora d'avaluar el nivell de competències en matèria de tecnologies de la informació i la comunicació de les persones empleades i de les que aspiren a un lloc de treball.

Capítol II

Procediment per a l'obtenció de l'ACTIC

Article 3

Objecte de l'avaluació

3.1 L'ACTIC acredita el nivell de competències de les persones majors de setze anys en matèria de tecnologies de la informació i la comunicació i permet:

  1. Valorar la competència digital de la persona i no els coneixements estrictament instrumentals basats en productes i programaris concrets.

  2. Incorporar el coneixement de conceptes bàsics relatius a la societat de la informació, la cultura digital i les bones pràctiques en aquest entorn.

  3. Considerar les tecnologies de la informació i la comunicació no estrictament com a tecnologies sinó en el vessant de comunicació, informació i societat en xarxa.

  4. Entendre les competències digitals com unes capacitats genèriques a partir de les quals el subjecte pot aprendre constantment i adaptar-se de manera dinàmica a un entorn canviant.

    3.2 L'acreditació s'atorga atenent a l'avaluació dels coneixements, els procediments i les actituds de la persona en els àmbits relacionats amb les tecnologies digitals que es defineixen en l'annex 1:

  5. Cultura, participació i civisme digital (competència C1).

  6. Tecnologia digital i ús de l'ordinador i del sistema operatiu (competència C2).

  7. Navegació i comunicació en el món digital (competència C3).

  8. Tractament de la informació escrita (competència C4).

  9. Tractament de la informació gràfica, sonora i de la imatge en moviment (competència C5).

  10. Tractament de la informació numèrica (competència C6).

  11. Tractament de les dades (competència C7).

  12. Presentació de continguts (competència C8).

Article 4

Nivells de competències

4.1 L'ACTIC s'estructura en tres nivells:

  1. El nivell 1 suposa un domini elemental de les tecnologies de la informació i la comunicació. Aquest nivell correspon a una persona usuària que té un domini bàsic d'aquestes tecnologies i que se n'inicia en el coneixement i ús.

  2. El nivell 2 suposa un domini efectiu de les tecnologies de la informació i la comunicació en relació amb els seus àmbits generals d'aplicació. Aquest nivell correspon a una persona usuària que té autonomia i capacitat crítica envers l'ús d'aquestes tecnologies.

  3. El nivell 3 suposa un domini avançat de les tecnologies de la informació i la comunicació en relació amb els seus àmbits específics d'aplicació. Aquest nivell correspon a una persona usuària que té un ampli domini d'aquestes tecnologies i que disposa de capacitat per aprofitar al màxim les prestacions que ofereixen les tecnologies de la informació i la comunicació, de construir usos alternatius i de donar suport a altres persones perquè puguin millorar el desenvolupament de les seves competències.

4.2 El nivell exigit per a cadascuna de les competències digitals enumerades en l'article anterior és el que es determina en l'annex 2.

Article 5

Tipus de certificats

5.1 D'acord amb el contingut de l'annex 2, s'estableixen tres tipus de certificats atenent al grau de les competències avaluades: el certificat bàsic, el certificat mitjà i el certificat avançat.

5.2 El certificat bàsic acredita la possessió del nivell 1 respecte de les competències C1 a C6 definides en l'annex 1.

5.3 El certificat mitjà acredita la possessió del nivell 2 respecte de les competències C1 a C8 definides en l'annex 1. La possessió d'aquest certificat pressuposa l'acreditació del nivell 1 de les competències esmentades.

5.4 El certificat avançat acredita la possessió del nivell 3 respecte, com a mínim, de dues competències que la persona interessada ha de triar entre les competències C4 a la C8 definides en l'annex 1.

En el cas que la persona interessada no hagi fet la prova d'avaluació en relació amb la totalitat de les competències C4 a C8, pot tornar a fer-la- respecte de les competències que no hagi triat inicialment.

En el certificat avançat que s'expedeixi s'identificaran les competències respecte de les quals la persona interessada hagi superat la prova d'avaluació.

5.5 Per obtenir el certificat avançat, la persona interessada ha d'estar en possessió del certificat mitjà.

Article 6

Procediment d'avaluació

6.1 Les competències en tecnologies de la informació i la comunicació s'avaluen mitjançant una prova realitzada en línia en un procés automatitzat.

És requisit per participar en la prova d'avaluació ser major de setze anys en el moment de realitzar-la.

6.2 La prova d'avaluació únicament es pot fer a través del portal d'Internet ACTIC, a què fa referència l'article 7, en un dels centres...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR