DECRET 252/2004, d'1 d'abril, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres docents en els ensenyaments sufragats amb fons públics.

SecciónDisposicions Generals
EmisorInstitut Català de Seguretat Viària
Rango de LeyDecret

DECRET 252/2004, d'1 d'abril, pel qual s'estableix el procediment d'admissió de l'alumnat als centres docents en els ensenyaments sufragats amb fons públics.

La Constitució de 1978, a l'article 27, determina el dret a l'educació com un dels drets fonamentals de la persona, l'exercici del qual té, per a l'ensenyament bàsic, caràcter obligatori i gratuït.

El mateix article estableix l'obligació dels poders públics de garantir el dret a l'educació mitjançant una programació de l'ensenyamentamb participació efectiva de tots els sectors afectats i amb la creació de centres docents.

L'educació és un dret universal i un bé públic al qual tota la ciutadania té dret a accedir i que les administracions públiques tenen el deure de garantir en condicions de qualitat i d'igualtat. L'educació no és només una necessitat per al progrés social sinó la condició per a fer possible una societat cohesionada i justa.

La Llei orgànica 10/2002, de 23 de desembre, de qualitat de l'educació, regula, a la disposició addicional cinquena, els criteris de prioritat en l'admissió de l'alumnat per accedir als centres docents en els ensenyaments sufragats amb fons públics quan aquests centres no disposen de places suficients per atendre la seva demanda.

Entre aquests criteris, reconeix el fet de procedir d'un centre adscrit i atribueix a les administracions educatives la facultat d'establir el procediment i condicions per a l'adscripció de centres.

En aquest sentit i en relació amb la garantia d'escolarització en el propi municipi, en els termes establerts a l'article 65 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, aquest Decret preveu l'adscripció de centres ubicats en el mateix municipi.

En l'admissió de l'alumnat no hi pot haver, en cap cas, discriminació per raons ideològiques, religioses, morals, socials, de naixement o de sexe.

L'esmentada Llei disposa, a l'article 72, que les administracions educatives duran a terme una programació adequada dels llocs escolars gratuïts que garanteixi l'efectivitat del dret a l'educació i el dret a la lliure elecció de centre, i que en tot cas, en aquesta programació s'atendrà a una distribució adequada i equilibrada entre els centres docents de l'alumnat amb necessitats educatives específiques amb la finalitat de garantir-ne l'escolarització en les condicions més apropiades.

En efecte, l'increment de la població escolar procedent de la immigració fa necessari disposar d'instruments normatius que facilitin una integració educativa i social de l'alumnat procedent d'altres països, en particular quan aquest alumnat té necessitats educatives específiques.

L'equitat i la cohesió social, és a dir, la consecució del benestar individual i del benestar social, són objectius ineludibles .també. de l'educació.

En aquest sentit, cal considerar mesures que harmonitzin el dret particular dels pares i les mares a la lliure elecció de centre .entès com la manifestació de les seves preferències, les quals hauran de ser ateses sempre que sigui possible en aplicació dels criteris prioritaris bàsics d'admissió de l'alumnat. i l'atenció adequada a la complexitat i a la riquesa derivades de la incorporació al nostre sistema educatiu de l'alumnat amb necessitats educatives específiques.

Així, aquest Decret estableix un procediment d'admissió de l'alumnat que pretén, d'acord amb els principis de la Llei, assegurar el dret individual de tot l'alumnat a una educació de qualitat, compensadora de les desigualtats personals, econòmiques i socials, i afavoridora de la integració al sistema educatiu de l'alumnat immigrat, tot garantint la transparència del procés i l'efectivitat del dret de tothom a l'educació, així com, en el marc esmentat, el dret d'escollir centre docent atenent el seu projecte educatiu i, si escau, el seu caràcter propi.

Per tal d'afavorir aquesta elecció i sens perjudici de la informació que cada centre pugui facilitar, es preveu l'establiment d'oficines d'informació escolar en els ajuntaments per tal de poder informar les famílies i l'alumnat de tota l'oferta educativa existent en el seu àmbit municipal.

La millor atenció a les necessitats educatives de l'alumnat en el moment en què s'incorpora al sistema educatiu és objecte d'una cura especial en aquest Decret. Per això, per afavorir la integració de l'alumnat amb necessitats educatives especifiques, s'estableix amb caràcter general una reserva de llocs escolars per grup tant a l'educació infantil com a l'educació primària i a l'educació secundària obligatòria.

La possibilitat que tot l'alumnat pugui conèixer i compartir estudis amb alumnat d'altres cultures es considera una oportunitat educativa d'interès general, rellevant en un món global com l'actual, que orienta l'assignació de les places reservades a alumnat de diversa procedència, la qual cosa permet que tot l'alumnat tingui un coneixement més proper i complet del món en què viu.

El Decret preveu també, per a la millora de l'atenció educativa a l'alumnat, l'adopció de mesures singulars en aquells centres docents i/o zones geogràfiques en les quals, per les característiques de la seva població, resulti convenient una intervenció educativa diferenciada.

La consolidació d'una oferta educativa sufragada amb fons públics compromesa amb la integració social i amb una educació de qualitat per a tota la ciutadania ha d'ésser un objectiu prioritari de la política educativa de les administracions públiques.

És per això que, en virtut de les responsabilitats que l'ordenament jurídic atorga a l'administració educativa i a les administracions locals, i amb l'objectiu de millorar el procediment d'admissió de l'alumnat i d'adequar la programació dels llocs escolars gratuïts a les característiques pròpies dels municipis, el Decret preveu, prèvia sol·licitud i subscripció del conveni corresponent amb les corporacions locals interessades, la creació d'oficines municipals d'escolarització com a instruments de col·laboració entre el Departament d'Ensenyament i els ajuntaments en el procés d'escolarització de l'alumnat en els municipis respectius, tot això en el marc del que s'estableix amb caràcter general en aquest Decret, respectant els criteris generals de prioritat i la baremació que determina per a tots els centres docents.

El Decret estableix les comissions d'escolarització, les quals es mantindran actives durant tot el curs amb la finalitat d'assignar lloc escolar a l'alumnat nouvingut, i garanteix el compliment de lanormativa sobre admissió de l'alumnat i la participació de la comunitat escolar en el seguiment del seu procés dins el seu àmbit de competència. En tot cas, als òrgans de participació dels centres docents sufragats amb fons públics, els correspon també la responsabilitat de vetllar per l'observança de les normes d'admissió de l'alumnat en el seu àmbit concret d'actuació.

En virtut d'això i de la competència plena que té la Generalitat en matèria de regulació i administració de l'ensenyament segons l'article 15 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, a proposta de la consellera d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya i de la Comissió de Govern Local, efectuat el tràmit previ de consulta i participació amb els representants del personal al servei de les administracions públiques, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions de caràcter general

Article 1

Objecte

1.1 Aquest Decret regula els processos d'admissió de l'alumnat als centres docents, en els ensenyaments d'educació infantil, educació primària, educació secundària obligatòria i batxillerat, en els cicles formatius de formació professional i en els d'arts plàstiques i disseny, en els estudis superiors de disseny i en els de conservació i restauració de béns culturals, en els estudis dels conservatoris de música i dansa, i en els ensenyaments d'idiomes a les escoles oficials corresponents, sufragats amb fons públics.

1.2 S'entenen com a ensenyaments sufragats amb fons públics els que s'imparteixen en centres de titularitat pública i els que s'imparteixen en centres de titularitat privada i que són objecte de concert educatiu.

Article 2

Principis generals

2.1 Tot l'alumnat en edat escolar te dret a un lloc escolar que li garanteixi l'ensenyament bàsic en condicions de gratuïtat. Aquest dret comporta, així mateix, l'obligatorietat de l'escolarització corresponent.

2.2 El Departament d'Ensenyament garanteix l'exercici del dret a un lloc escolar en l'ensenyament bàsic, així com l'oferta de places per atendre la demanda d'educació infantil mitjançant la programació general i l'oferta anual de llocs escolars en centres docents amb ensenyaments sufragats amb fons públics.

2.3 El règim d'admissió de l'alumnat en els ensenyaments sufragats amb fons públics es regeix pels principis d'equitat, igualtat, integració i cohesió social, i garanteix el dret a l'educació i el dret a la lliure elecció de centre .entès com la manifestació de les seves preferències, les quals hauran de ser ateses sempre que, en aplicació dels criteris prioritaris bàsics d'admissió de l'alumnat, sigui possible., tenint en compte les necessitats educatives de l'alumnat i l'oferta existent.

2.4 En l'admissió de l'alumnat, els centres docents sufragats amb fons públics no poden establir cap mena de discriminació per raons ideològiques, religioses, morals, socials, de sexe o de naixement, o qualsevol altra de caràcter personal o social.

2.5 El procediment inicial d'admissió de l'alumnat als centres docents sufragats amb fons públics que imparteixen l'educació infantil es fa en el primer curs d'aquest nivell educatiu.

2.6 L'admissió de l'alumnat no...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR