DECRET 144/1995, de 18 d'abril, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei d'activitats firals.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de Treball, Indústria, Comerç i Turisme
Rango de LeyDecret

La Llei 8/1994, de 25 de maig, d'activitats firals, adapta la regulació de les activitats firals al dret comunitari, amb l'objectiu de vetllar per la lliure concurrència, la lliure prestació de serveis i la llibertat d'establiment.

D'altra banda, aquesta Llei fixa el marc institucional de desenvolupament de l'activitat caracteritzat per la supressió de les restriccions i controls de l'exercici de l'activitat, el disseny d'un nou marc de regulació presidit per la llibertat d'exercici de l'activitat compatible amb la intervenció de l'Administració, que es realitza per mitjà de l'autorització, i potencia aquelles activitats firals que siguin més competitives en cada sector d'activitat.

L'aplicació de l'esmentada norma requereix el desplegament reglamentari d'alguns dels seus preceptes. Així, aquest Reglament estableix el següent: el procediment d'autorització de les activitats firals; la regulació del Registre de les activitats firals autoritzades; pel que fa a les fires i exposicions oficials de Catalunya, qualificació que s'atorga a les activitats firals que, en cada sector, siguin més competitives, regula el seu comitè organitzador, el procediment arbitral subsidiari per decidir les qüestions plantejades pels participants i el control de la seva activitat i de la seva gestió econòmica; l'últim capítol desenvolupa la regulació establerta per la Llei sobre el règim sancionador.

D'acord amb el que estableix la disposició addicional 1 de la Llei 8/1994, de 25 de maig, d'activitats firals, amb la consulta prèvia amb les organitzacions representatives dels ajuntaments i amb les cambres oficials de comerç, indústria i navegació, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller d'Indústria i Energia i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article 1

S'aprova el Reglament de la Llei d'activitats firals, el text del qual s'insereix a continuació.

Article 2

Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 18 d'abril de 1995

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

Antoni Subirà i Claus Conseller d'Indústria i Energia

Annex

Reglament d'activitats firals

Capítol 1 Objecte i classificació

Article 1

Objecte 1.1 L'objecte d'aquest Reglament és desenvolupar la Llei 8/1994, de 25 de maig, d'activitats firals. Es consideren activitats firals, als efectes d'aquest Reglament, les manifestacions comercials que tenen com a objecte l'exposició de béns o l'oferta de serveis per afavorir-ne el coneixement i la difusió, promoure contactes i intercanvis comercials i apropar l'oferta de les diverses branques de l'activitat econòmica a la demanda, si tenen les característiques següents:

  1. Tenir una durada limitada en el temps.

  2. Reunir una pluralitat d'expositors. 1.2 S'exclouen expressament de l'àmbit d'aplicació d'aquest Reglament:

  3. Les exposicions universals, que es regeixen per la Convenció de París de 22 de novembre de 1928.

  4. Les activitats firals dedicades als productes de la cultura, l'educació, la ciència, l'art, el civisme i els serveis socials, llevat que s'adrecin principalment al públic professional.

  5. Les activitats promocionals de qualsevol tipus organitzades pels establiments comercials.

  6. Els mercats adreçats al públic en general, l'activitat dels quals sigui la venda directa amb retirada de mercaderia, malgrat que rebin la denominació tradicional de fira. 1.3 En qualsevol cas, els certàmens ramaders estan sotmesos a la legislació específica sobre ramaderia i sanitat animal.

Article 2

Conceptes de fira, d'exposició i de fira-mercat 2.1 Es considera fira, als efectes d'aquest Reglament, l'activitat firal de caràcter periòdic que s'adreça principalment al públic professional. 2.2 Es considera exposició o mostra, als efectes d'aquest Reglament, l'activitat firal que no té una periodicitat establerta. 2.3 Tant a les fires com a les exposicions es poden admetre comandes i es poden perfeccionar contractes de compra-venda, però no s'hi poden fer vendes directes amb retirada de mercaderia durant el període en què tenen lloc. 2.4 Es considera fira-mercat, als efectes d'aquest Reglament, l'activitat firal de caràcter periòdic en la qual s'admet eventualment la venda directa amb retirada de mercaderia i que s'adreça al públic en general. 2.5 La venda directa amb retirada de mercaderia del recinte firal es regularà d'acord amb el que estableix el Decret legislatiu 1/1993, de 9 de març, sobre comerç interior, pel qual s'aprova la refosa d'un text únic dels preceptes de la Llei 1/1983, de 18 de febrer, i la Llei 23/1991, de 29 de novembre.

Article 3

Classificació de les fires Les fires es classifiquen en multisectorials, si l'oferta exhibida és representativa de diferents sectors, i monogràfiques o salons, si l'oferta exhibida és representativa d'un únic sector.

Article 4

Denominació de les activitats firals 4.1 La classificació de les activitats firals en fires, exposicions i fires-mercat, a efectes d'aquest Reglament, no comporta cap reserva exclusiva de nom ni obliga a l'adopció d'aquest nom en la denominació de l'activitat firal. 4.2 Els termes "oficial" i "internacional" només poden ser utilitzats per les activitats firals autoritzades de conformitat amb la normativa vigent que reserva aquestes qualificacions.

Capítol 2 Autorització d'activitats firals

Secció 1 Autorització de fires i exposicions

Article 5

Autorització La realització de fires i exposicions requereix l'autorització prèvia de l'Administració de la Generalitat.

Article 6

Responsable de la tramitació del procediment d'autorització La Direcció General de Promoció Comercial del Departament d'Indústria i Energia és la responsable directa de la tramitació del procediment d'autorització de les fires i exposicions.

Article 7

Persones interessades Pot sol·licitar l'autorització d'una fira o exposició qualsevol persona física o jurídica.

Article 8

Sol·licitud 8.1 Les sol·licituds d'autorització de les fires i exposicions s'han de formalitzar d'acord amb el model que s'assenyala a l'annex 1 d'aquest Reglament fent constar les dades següents: nom de la fira o exposició, durada i dates de celebració, periodicitat i primera edició (només per a les fires), localitat, ubicació, oferta de productes i serveis a exposar, nom, adreça, NIF i número d'inscripció al registre corresponent, si s'escau, de l'organitzador/a, nom i cognoms, càrrec i DNI del/la representant legal que signi la sol·licitud, si l'organitzador/a és una persona jurídica, lloc i data de la sol·licitud, òrgan al qual es dirigeix, signatura. 8.2 Les sol·licituds d'autorització de fires i exposicions s'han d'adreçar a la Direcció General de Promoció Comercial del Departament d'Indústria i Energia, i es poden presentar en aquesta mateixa Direcció General, als Serveis Territorials d'Indústria a Girona, Tarragona i Lleida, o en qualsevol de les formes que preveu l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú. 8.3 El termini per sol·licitar l'autorització és de, com a mínim, sis mesos abans de la seva realització.

Article 9

Documentació 9.1 A la sol·licitud d'autorització de les fires i exposicions s'han d'adjuntar els documents següents:

  1. Document públic acreditatiu del poder amb el qual actua el/la sol·licitant, si la sol·licitud es fa en nom d'una persona jurídica.

  2. Acta de constitució de l'empresa o estatuts que regeixen l'entitat, si s'escau.

  3. Memòria descriptiva dels objectius de la fira o exposició.

  4. Avantprojecte d'ingressos i despeses de la fira o exposició.

  5. Llista d'expositors als quals s'ha dirigit oferta de participació.

  6. Documents acreditatius del compliment de les obligacions tributàries i de la Seguretat Social. 9.2 Si les dades de l'organitzador/a ja consten en el Registre d'activitats firals, pel fet de ser titular d'una altra activitat ja inscrita, no caldrà que aporti la documentació assenyalada en l'apartat b). 9.3 A més de la documentació esmentada en el primer apartat d'aquest article, en el moment de celebració de la fira o exposició, la persona interessada ha de tenir a disposició de l'Administració de la Generalitat la documentació que acrediti el sistema de manteniment de l'ordre públic dins el recinte firal i el compliment de les normes tècniques que resultin aplicables per raons de seguretat.

Article 10

Esmena de la sol·licitud Si la sol·licitud no reuneix els requisits que estableixen els articles anteriors, es requerirà l'interessat/da perquè, en un termini de deu dies, esmeni el defecte o aporti els documents preceptius. Si no ho fa així, es considerarà que ha desistit de la sol·licitud, que s'arxivarà sense més tràmits.

Article 11

Informes 11.1 Un cop rebuda la sol·licitud d'autorització i la documentació indicada en els articles anteriors, la Direcció General de Promoció Comercial ha de sol·licitar l'informe preceptiu als ens locals competents. També ha de demanar informe a la cambra oficial de comerç, indústria i navegació de la demarcació corresponent i, si s'escau, a les entitats representatives dels sectors afectats. En cas de presència de bestiar viu, s'ha de sol·licitar un informe al Departament d'Agricultura, Ramaderia i Pesca. 11.2 Aquests informes...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR