DECRET 292/1995, de 7 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de règim interior de l'Escola de Policia de Catalunya.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament de Governació i Relacions Institucionals
Rango de LeyDecret

La Llei 27/1985, de 27 de desembre, de creació de l'Escola de Policia de Catalunya, atribuí a aquesta institució la competència de formar la policia autonòmica-mossos d'esquadra, les policies locals, i també tots aquells altres cossos de seguretat que depenguin de la Generalitat de Catalunya. El Parlament va entendre, amb tota claredat, que la construcció d'un model policial nou passava, inexorablement, per una nova formació policial que dotés els futurs policies dels recursos necessaris per mantenir la seguretat ciutadana i protegir els drets i les llibertats dels ciutadans. L'Escola quedà, així, íntimament lligada al model de seguretat pública català, ja que seria l'encarregada de formar els membres dels diferents cossos que la integrin.

Aquesta funció formativa, recollida i desplegada en la Llei 16/1991, de 10 de juliol, de policies locals, i en la Llei 10/1994, d'11 de juliol, de la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra, és, sens dubte, d'una complexitat considerable, cosa que implica la necessitat de tenir un marc específic que estableixi amb claredat el règim jurídic del funcionament de l'Escola i que sigui una eina dinàmica que ajudi a superar els obstacles que es plantegin a la institució en la seva activitat quotidiana.

Cal tenir present, quant a la formació de l'Escola, que, més que de cursos, hem de parlar de tot un període formatiu en què s'adquireixen i desenvolupen no només coneixements i habilitats, sinó també actituds i valors. És necessari, doncs, fer l'esforç d'objectivar tots aquests aspectes perquè es combinin dues finalitats que han de ser clarament compatibles: que els membres dels cossos policials estiguin impregnats dels mateixos valors que la societat a la qual han de servir i que això es faci amb una total transparència, és a dir, sense detriment de la seguretat jurídica a què els alumnes, com qualsevol ciutadà, tenen dret.

El Reglament de règim interior de l'Escola de Policia de Catalunya estableix, precisament i complint un mandat de la mateixa llei, aquest règim jurídic. Davant del repte que representa el desenvolupament del model policial català, amb l'increment quantitatiu i qualitatiu d'efectius que comporta, i, conseqüentment, de les necessitats de formació, és un bon moment per establir quin és el règim específic del personal que es forma a l'Escola. Així, aquest text determina, entre d'altres qüestions, qui és jurídicament un alumne de l'Escola, com s'adquireix i es perd aquesta condició i quins són els drets i els deures que li són inherents, i també qui és personal formador de l'Escola de Policia de Catalunya i quin és el seu estatus jurídic.

En aquest context se situa amb rellevància el paper de l'instructor i la seva missió, que es concreta entre la intervenció com a expert i tutor, d'una banda, i de l'altra com a referent personal dels valors, les actituds i les normes pròpies del capteniment policial.

Finalment, el Reglament fixa el règim disciplinari docent dels alumnes, el qual s'insereix en el marc legal que conformen les lleis 16/1991, de 10 de juliol, i 10/1994, d'11 de juliol, anteriorment esmentades. Així, es duu a terme el desplegament reglamentari d'aquestes lleis, introduint, d'acord amb l'article 129.3 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú, especificacions i graduacions en el quadre d'infraccions i sancions legalment establertes.

Pel que fa a la tipificació de les infraccions que es reflecteix al Reglament, s'ha d'assenyalar que les accions punibles s'incardinen dins els tipus que, com a faltes greus i lleus, fixen els articles 49 i 50 de la Llei 16/1991 i 69 i 70 de la Llei 10/1994.

Igualment, les sancions aplicables, consistents en l'amonestació per escrit i la suspensió temporal, resulten de les previstes per a la comissió de faltes greus i lleus als articles 52 de la Llei 16/1991 i 72 de la Llei 10/1994.

En aquest sentit, s'ha de precisar que s'han reduït els períodes previstos a les esmentades lleis pel que fa a la duració de la suspensió temporal i de la prescripció de les faltes i sancions, amb l'objecte d'adaptar-los a la durada dels cursos i, en conseqüència, a la permanència dels alumnes a l'Escola de Policia de Catalunya.

D'acord amb el que s'ha exposat, a proposta del Consell de Direcció de l'Escola de Policia de Catalunya i del conseller de Governació, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article únic

S'aprova el Reglament de règim interior de l'Escola de Policia de Catalunya, que consta annex a aquest Decret.

Disposició final Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació en el DOGC.

Barcelona, 7 de novembre de 1995

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

Xavier Pomés i Abella Conseller de Governació

REGLAMENT de règim interior de l'Escola de Policia de Catalunya

TÍTOL 1 Àmbit d'aplicació

Article 1

Aquest Reglament és d'aplicació a tots els alumnes, al personal formador i als instructors de l'Escola durant el període de la seva permanència en la institució o en les activitats i els serveis que aquesta organitzi, inclòs el període de pràctiques, sens perjudici de la normativa que els sigui aplicable pel que fa a la seva vinculació administrativa.

Article 2

La seu central de l'Escola de Policia de Catalunya és a Mollet del Vallès.

TÍTOL 2 Règim escolar

Capítol 1 Condició d'alumne

Article 3

3.1 Tenen la condició d'alumne de l'Escola:

  1. Les persones, funcionàries o no, que, amb l'autorització de la Direcció General de Seguretat Ciutadana o dels respectius ajuntaments de procedència, realitzin qualsevol activitat formativa a l'Escola.

  2. Altres persones que, d'acord amb la normativa vigent, realitzin alguna activitat formativa a l'Escola. 3.2 La condició d'alumne s'adquireix:

  3. A partir de la comunicació de les admissions d'acord amb la normativa vigent sobre procediment administratiu.

  4. En el termes previstos a l'article 89 del Decret 144/1994, de 14 de juny, pel qual s'adeqüen diversos procediments reglamentaris a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

  5. En els cursos de caràcter selectiu, d'acord amb la convocatòria corresponent.

Article 4

4.1 La permanència en els cursos és voluntària. 4.2 Els alumnes poden renunciar a seguir el curs en qualsevol moment, comunicant-ho per escrit al director.

Article 5

5.1 La condició d'alumne es perd:

  1. Per finalització de l'activitat formativa, amb l'avaluació, si escau.

  2. Per renúncia, des del moment de la comunicació a la Direcció.

  3. Per abandonament. Es considera abandonament el fet de no assistir a l'activitat formativa en què l'alumne estigui inscrit durant més de 5 dies lectius continuats sense comunicació a l'Escola i sense justificació escrita posterior en un termini màxim de quinze dies.

  4. A conseqüència de malaltia o lesió permanent, incapacitat física o mental per desenvolupar les tasques professionals i, havent vist l'informe mèdic pertinent, per resolució del director.

  5. Temporalment, per imposició d'una mesura cautelar durant la tramitació d'un expedient disciplinari per faltes greus.

  6. Temporalment, per imposició d'una sanció disciplinària de suspensió temporal. 5.2 La pèrdua de la condició d'alumne amb caràcter temporal comporta la pèrdua del dret d'assistència a les activitats formatives de l'Escola, excepte les pràctiques, però es conserva en tot cas el dret d'examen.

Article 6

6.1 La pèrdua de la condició d'alumne amb caràcter definitiu implica la pèrdua del lloc escolar, del curs i de tots els drets que es tinguin com a alumne. Igualment, comporta el retorn a l'Escola de tot el material que li ha estat facilitat, i especialment de les acreditacions i el vestuari. 6.2 Quan l'alumne que perd aquesta condició és d'un curs selectiu, el director ha d'informar del fet al tribunal de selecció de l'administració d'origen.

Capítol 2 Drets i deures dels alumnes

Article 7

Són drets dels alumnes:

  1. Rebre un tracte respectuós i digne per part dels companys, dels docents i del personal de l'Escola.

  2. Rebre formació d'acord amb la programació establerta i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR