DECRET 95/2010, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de règim interior de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Interior, Relacions Institucionals i Participacio
Rango de LeyDecret

DECRET

95/2010, de 20 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de règim interior de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya.

En la societat de l'inici del segle XXI la seguretat esdevé una de les prioritats d'actuació de les administracions públiques. Conscient de la seva importància, l'Estatut d'autonomia de 2006 atribueix a la Generalitat de Catalunya noves competències en aquesta matèria i ho fa, més enllà de la creació d'uns cossos policials, concebent la seguretat com una matèria transversal i com un sistema integral capaç d'assegurar a la ciutadania de Catalunya la protecció del lliure exercici dels drets i llibertats i de garantir la seguretat ciutadana.

Dins d'aquest context es va aprovar la Llei 10/2007, del 30 de juliol, de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya. La concepció de la seguretat com una matèria transversal ha de tenir un reflex en les institucions. L'Institut unifica els serveis de l'Escola de Policia de Catalunya i l'Escola de Bombers i Seguretat Civil de Catalunya. D'acord amb el mandat establert en aquesta Llei, l'Institut ha de garantir polítiques de selecció, formació i carrera per als diferents cossos que integren el sistema de seguretat.

L'experiència de funcionament de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya posa en relleu la necessitat de dotar-se d'unes normes que despleguin l'esmentada Llei 10/2007, de 30 de juliol. Entre aquestes normes una peça essencial esdevé el Reglament de règim interior, on ha de regular-se detalladament el règim jurídic de l'alumnat, del personal formador, d'instructors/ores i de tots els aspectes que incideixen al llarg del procés de formació.

L'establiment d'un codi de conducta en el qual es reflecteixi amb precisió els drets i els deures de l'alumnat constitueix un dels punts importants que ha de tenir el Reglament de règim interior. Aquestes regles s'hi inclouen amb finalitat pedagògica i orientadora, però també com a límit de les activitats lícites, la infracció de les quals pot arribar a tenir conseqüències disciplinàries. La condició de l'alumnat de l'Institut no solament comporta drets, sinó també una especial responsabilitat d'aprofitar al màxim l'oferta formativa per prestar un millor i més eficient servei a la ciutadania i a la societat en general. Aquest servei -que té una especial transcendència per tractar-se de la seguretat de persones i béns- comporta una major exigència de formació i de perfeccionament en què l'Institut esdevé una peça clau.

El Reglament també regula la designació del personal formador i els drets i deures que li són inherents. Té una rellevància especial el paper de l'instructor/a, que intervé d'una banda com a expert/a i tutor/a i, de l'altra, com a referent de comportament per a l'alumnat. Es tracta no solament de transmetre coneixements sinó de formar personal expert en l'àmbit de la seguretat que pugui fer front adequadament i amb tots els mitjans necessaris a les contingències que puguin sorgir.

A l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, d'acord amb el tipus de centre que és i representa, i també d'acord amb la tipologia i circumstàncies de les persones que en són usuàries, esdevé una qüestió rellevant normativitzar l'ús de les instal·lacions. La presència d'un important nombre de persones no ha de ser obstacle perquè l'Institut pugui desenvolupar amb plena normalitat la seva funció com un centre de formació, recerca i estudi. Així mateix, és adequat optimitzar al màxim les instal·lacions i els espais formatius i, alhora, assegurar el seu bon manteniment i conservació, per tal que l'Institut segueixi essent un centre de trobada i d'intercanvi entre professionals de la seguretat.

La regulació del règim disciplinari es configura com un element essencial per tal que les normes de conducta i les obligacions establertes en aquest Reglament esdevinguin exigibles. Dins d'aquest règim cal una tipificació precisa de les infraccions i sancions aplicables, conjuntament amb un procediment disciplinari àgil que alhora respecti les garanties constitucionals que hi són d'aplicació.

L'habilitació per aprovar aquest Reglament de règim interior es troba a la mateixa Llei 10/2007, de 30 de juliol. Així, entre les funcions que corresponen al Consell de Direcció està la d'informar sobre les disposicions de caràcter general relatives al règim interior i a l'estructura orgànica. També, la disposició addicional quarta d'aquesta Llei preveu que s'ha d'establir per reglament el règim disciplinari de l'alumnat de l'Institut, on es fixin les faltes, les sancions i el procediment disciplinari docent. Finalment, la llei preveu uns criteris mínims d'antijuridicitat que permeten la tipificació d'aquestes infraccions i sancions disciplinàries, d'acord amb la jurisprudència del Tribunal Constitucional.

De conformitat amb l'informe favorable del Consell de Direcció de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya;

D'acord amb el que s'ha exposat, a proposta del conseller d'Interior, Relacions Institucionals i Participació, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article únic

S'aprova el Reglament de règim interior de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya.

Disposició derogatòria

Queden expressament derogats el Decret 292/1995, de 7 de novembre, pel qual s'aprova el Reglament de règim interior de l'Escola de Policia de Catalunya, i el Decret 176/1996, de 4 de juny, pel qual s'aprova el Reglament de l'Escola de Bombers de Catalunya, llevat dels articles 28 i 29 d'aquest últim, que mantindran la seva vigència fins a l'entrada en vigor de l'Ordre de creació dels fitxers de dades personals de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya.

Barcelona, 20 de juliol de 2010

José Montilla i Aguilera

President de la Generalitat de Catalunya

Joan Saura i Laporta

Conseller d'Interior,

Relacions Institucionals i Participació

Reglament de règim interior de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya

Títol primer

Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Reglament té per objecte regular el règim interior de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, en especial el règim de l'alumnat assistent a les activitats formatives, l'ús de les seves instal·lacions i el règim disciplinari.

Article 2

Seu

La seu central de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya és a la ciutat de Mollet del Vallès.

Article 3

Règim jurídic aplicable

L'Institut de Seguretat Pública de Catalunya es regeix per la seva llei de creació, per aquest Reglament de règim interior, per les altres disposicions que la despleguen, per la legislació general d'entitats autònomes que li sigui aplicable i per les normes generals de dret públic.

Article 4

Àmbit d'aplicació

Aquest Reglament és d'aplicació a tot l'alumnat, al personal formador i als instructors/ores de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya, durant el període de la seva permanència en la institució o durant les activitats i els serveis que aquest organitzi fora de l'Institut, sens perjudici de la normativa que els sigui aplicable pel que fa a la seva vinculació administrativa. Així mateix, és d'aplicació a totes les persones usuàries de les seves instal·lacions.

Article 5

Col·lectius professionals

L'àmbit d'actuació de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya comprèn tots els col·lectius professionals previstos en l'article 3 de la Llei 10/2007, de 30 de juliol, de creació de l'Institut.

Títol segon

L'alumnat

Capítol primer

La condició d'alumne/a

Article 6

La condició d'alumne/a

  1. Tenen la condició d'alumne/a les persones, funcionàries o no, que, amb l'autorització de la seva Administració de procedència o, si escau, de la seva organització, realitzin qualsevol activitat formativa a l'Institut.

  2. Altres persones que, d'acord amb la normativa vigent, realitzin alguna activitat formativa a l'Institut.

Article 7

Adquisició de la condició d'alumne/a

La condició d'alumne/a s'adquireix:

  1. a partir de la comunicació de les admissions, d'acord amb la Llei de procediment vigent a Catalunya;

  2. en els termes previstos a l'article 89 del Decret 144/1994, de 14 de juny, pel qual s'adeqüen diversos procediments reglamentaris a la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú;

  3. en els cursos de caràcter selectiu, d'acord amb la convocatòria corresponent.

Article 8

Pèrdua de la condició d'alumne/a

  1. La condició d'alumne/a es perd definitivament:

    1. per finalització de l'activitat formativa;

    2. per renúncia escrita, des del moment de la comunicació a la Direcció;

    3. per abandonament, entès com el fet de no assistir a l'activitat formativa en què l'alumne/a estigui inscrit durant més de dos dies lectius continuats, sense comunicació a l'Institut i sense causa justificada escrita posterior en un termini màxim de deu dies a comptar a partir del primer dia d'absència;

    4. a conseqüència de malaltia o lesió permanent, incapacitat física o mental per desenvolupar les tasques professionals i, havent vist l'informe mèdic pertinent, per resolució del Tribunal, a...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR