DECRET 17/2005, de 8 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de marines interiors de Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Politica Territorial i Obres Publiques
Rango de LeyDecret

DECRET

17/2005, de 8 de febrer, pel qual s'aprova el Reglament de marines interiors de Catalunya.

En el marc de l'article 9.15 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, que confereix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de ports amb la única limitació prevista en l'article 149.1.20 de la Constitució espanyola, el Parlament català va aprovar la Llei 5/1998, de 17 d'abril, de ports de Catalunya, Llei que estableix l'organització del sistema portuari català, i que també regula amb caràcter general la planificació, construcció, modificació, gestió, utilització i policia dels ports, dàrsenes, instal·lacions marítimes i marines interiors.

La disposició final tercera de la Llei 5/1998, de 17 d'abril, de ports de Catalunya, estableix que, sens perjudici de les competències municipals en relació amb les urbanitzacions maritimoterrestes, la regulació de les marines interiors es farà mitjançant un reglament específic.

El Reglament que ara s'aprova per aquest Decret ve a complementar el marc legal existent, desenvolupant els aspectes de la Llei de ports de Catalunya relacionats amb la planificació, construcció, gestió i utilització de les marines interiors, atenent les especials peculiaritats d'aquestes instal·lacions portuàries, destinades principalment a permetre la navegació de les embarcacions esportives a peu de parcel·la dins del marc d'una urbanització maritimoterreste. D'aquesta manera, precisament, el tret característic d'aquestes instal·lacions és que el servei portuari es planteja com complementari i íntimament lligat a l'ús residencial d'aquestes urbanitzacions.

La peculiaritat d'aquestes urbanitzacions maritimoterrestes, fa que sigui necessària una especial participació dels ajuntaments tant en la planificació prèvia com en la seva gestió i explotació i, en aquest sentit, es preveu la possible delegació de l'exercici de competències en les administracions municipals per part de l'Administració portuària.

Per la seva part, el Reglament que ara s'aprova s'estructura en cinc capítols. El capítol 1 conté les disposicions generals relatives a l'objecte i les definicions. El capítol 2 regula la coordinació amb el planejament urbanístic. Com element destacat, remarcar que s'estableix la necessitat que, per iniciar la tramitació d'una marina interior, existeixi prèviament un planejament ja aprovat que prevegi aquest ús. Això es justifica atenent el caràcter complementari dels espais portuaris d'una marina interior respecte l'ús urbanísticde les urbanitzacions maritimoterrestes a les quals han de donar servei. També es diferencia entre els grans elements constitutius d'una urbanització maritimoterreste. D'una banda, la zona de servei portuària, com a zona on es desenvolupa estrictament l'activitat nàutica i portuària. En segon lloc, es parla dels terrenys interiors de la urbanització maritimoterreste. L'especial concepció de les urbanitzacions maritimoterrestes implica que els titulars de les parcel·les confrontants amb la xarxade canals i amb les dàrsenes interiors siguin els principals i més directes destinataris dels serveis portuaris. Això comporta un seguit de drets i d'obligacions, previstos en el capítol 5, com és la vinculació de determinats amarratges a les parcel·les

confrontants, o la imposició d'unes especials responsabilitats econòmiques als usuaris de la marina per tal de fer front a les despeses de conservació i manteniment del conjunt de la marina.

El capítol 3 regula els tràmits a seguir per a l'atorgament d'una concessió administrativa per a la construcció i explotació d'una marina interior i, en el capítol 4 s'incideix en l'especial participació dels ajuntaments en la vida de les urbanitzacions maritimoterrestes.

El capítol 5 fa referència al règim d'utilització de la marina interior. A més del que s'ha indicat anteriorment, destaca la regulació de la franja de servei nàutic, destinada principalment al pas de vianants i de vehicles de serveis públics, i a les tasques de vigilància i salvament. I la definició dels diferents tipus d'amarratges de les marines interiors, diferenciant entre els destinats a l'ús públic tarifat, pels quals s'estableixen algunes peculiaritats respecte el règim general regulat pel conjunt de les instal·lacions portuàries, i els d'ús privatiu, que poden quedar, o no, vinculats a un habitatge. Finalment, s'estableix la regulació bàsica del Registre de persones usuàries de les marines interiors i de la seva comunitat d'usuaris.

Finalment, les disposicions transitòries del Decret estableixen de quina manera s'hauran d'adaptar les urbanitzacions maritimoterrestes existents al règim jurídic que en deriva i l'adaptació a la nova reglamentació dels projectes en curs.

Per tot això, a proposta del conseller de Política Territorial i Obres Públiques, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Article únic

S'aprova el Reglament de marines interiors de Catalunya que consta a l'annex d'aquest Decret.

Disposicions transitòries

Primera

Urbanització maritimoterreste d'Empuriabrava

  1. La concessionària de la urbanització maritimoterreste d'Empuriabrava, en el terme municipal de Castelló d'Empúries, ha de presentar davant la direcció general competent en matèria de ports, en el termini d'1 any des de l'aprovació d'aquest Decret, el pla de delimitació de la zona de servei portuària i de l'àmbit interior de la urbanització, així com un estudi sobre l'estat de manteniment dels canals i dels serveis portuaris. Conjuntament amb aquest pla, ha de presentar un estudi economicofinancer referent als anys que resten del termini concessional, detallant les tarifes aplicables pels diferents conceptes, amb definició dels elements que les composen, i detallant la distribució entre els diferents elements que configuren la urbanització maritimoterreste de les quotes de participació en les despeses generals i específiques de la marina interior.

  2. En el termini de 6 mesos des de l'aprovació d'aquestDecret, l'esmentada urbanització maritimoterreste ha d'acreditar davant la direcció general competent en matèria de ports haver adoptat les mesures necessàries per garantir el compliment del que s'estableix en els articles 31 i 32 d'aquest Decret i haver sol·licitat la inscripció registral, en els termes previstos en l'article 20 d'aquest Decret.

  3. La direcció general competent en matèria de ports sol·licitarà informe, en el que afecta les seves competències, a l'ajuntament en el terme municipal on es troba la marina d'Empuriabrava.

    Segona

    Franja de servei nàutica

    En les àrees ja consolidades per l'edificació, es respectaran les situacions derivades del planejament urbanístic vigent i de les llicències atorgades pels ajuntaments abans de l'aprovació de la Llei de ports i, per tant, quan per l'estructura de les parcel·les o per les seves dimensions no sigui possible, no es preveurà la franja de servei nàutica prevista en l'article 26. En aquests casos caldrà, no obstant, garantirel compliment, de manera alternativa, de les finalitats pròpies d'aquesta zona de servei.

    Tercera

    Projectes en curs

  4. Els projectes referents a urbanitzacions maritimoterrestes en el litoral català que no s'hagin resolt definitivament en el moment d'aprovar-se aquest Decret, han d'adaptar-se al règim jurídic que s'hi preveu. A aquests efectes, si escau, s'atorgarà un termini de 6 mesos per tal que els peticionaris adaptin els projectes corresponents la resta de documentació exigible a aquest Decret.

  5. La gestió i explotació d'aquestes urbanitzacions maritimoterrestes, una vegada aprovades definitivament pel Departament de Política Territorial i Obres Públiques, s'ajustarà en la seva totalitat al previst en aquest Decret.

    Barcelona, 8 de febrer de 2005

    Pasqual Maragall i Mira

    President de la Generalitat de Catalunya

    Joaquim Nadal i Farreras

    Conseller de Política Territorial

    i Obres Públiques

    Annex

    Reglament de marines interiors de Catalunya

    Capítol 1

    Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Reglament té per objecte regular la planificació, la construcció, la gestió i l'explotació de les marines interiors de la costa catalana, en el marc d'una urbanització maritimoterreste.

Article 2

Definicions

Als efectes d'aquest Reglament, es defineixen els conceptes següents:

Marina interior: el conjunt d'obres i d'instal·lacions necessàries per comunicar permanentment el mar territorial amb terrenys interiors de propietat privada o de l'Administració pública,urbanitzats o susceptibles d'urbanització, a través d'una xarxa de canals, amb la finalitat de permetre la navegació de les embarcacions esportives a peu de parcel·la, dins del marc d'una urbanització maritimoterreste.

Urbanitzacions maritimoterrestes: les integrades per una marina interior o zona de servei portuària de la urbanització i els terrenys interiors de la urbanització que han de constituir un sector de planejament urbanístic vinculat a la marina, d'ús prioritàriament residencial.

Capítol 2

Coordinació amb el planejament urbanístic

Article 3

Consideració urbanística de les urbanitzacions maritimoterrestes

3.1 Les urbanitzacions maritimoterrestes han de ser previstes en els plans d'ordenació urbanística municipal.

3.2 El Pla d'ordenació urbanística municipal ha de delimitar l'àmbit territorial de la urbanització maritimoterreste i ha de distingir entre la marina interior o zona de servei portuària de la urbanització i els terrenys interiors de la urbanització.

3.3 El Pla d'ordenació urbanística municipal ha de qualificar com a sistema general portuari la marina interior o zona de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR