DECRET 135/2012, de 23 d'octubre, pel qual s'aprova el Reglament de la Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l'àmbit del dret privat.

Fecha de Entrada en Vigor14 de Noviembre de 2012
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Justícia
Rango de LeyDecret

D’acord amb l’article 106.2 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, la Generalitat pot establir els instruments i els procediments de mediació i de conciliació en la resolució de conflictes en les matèries de la seva competència.

D’altra banda, l’article 129 de l’Estatut d’autonomia atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de dret civil, excepte en les matèries que l’article 149.1.8 de la Constitució atribueix en tot cas a l’Estat. Aquesta competència inclou la determinació del sistema de fonts del dret civil de Catalunya.

Així mateix, de conformitat amb el que estableix l’article 110 de l’Estatut d’autonomia, aquesta competència exclusiva comporta, de manera íntegra, la potestat legislativa, la potestat reglamentària i la funció executiva.

A l’empara d’aquest nou marc estatutari es va aprovar la Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l’àmbit del dret privat.

Aquest Decret es dicta per desplegar la Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l’àmbit del dret privat. La Llei esmentada respon bàsicament a la necessitat d’ampliar l’objecte de la mediació regulada per la Llei 1/2001, de 15 de març, de mediació familiar de Catalunya, que limitava la mediació a determinats aspectes de l’àmbit familiar, obre la possibilitat d’estendre la mediació a noves matèries i contribueix, així, a potenciar noves vies de gestió positiva de les discrepàncies familiars i ciutadanes, a la millora de les relacions de convivència i a la desjudicialització de determinats conflictes excepte en els supòsits de violència masclista. També respon a la necessària actualització de la normativa reguladora de la mediació, tenint en compte les novetats legislatives produïdes en els darrers anys, tant en l’àmbit intern com europeu.

Alguns articles de la Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l’àmbit del dret privat, contenen manaments específics de desenvolupament reglamentari i la disposició final primera faculta el Govern de la Generalitat per desplegar les normes relatives a l’organització, l’estructura, el funcionament i la publicitat dels registres de persones mediadores, la capacitació de les persones mediadores, el règim de tarifes i les altres qüestions que siguin pertinents.

El Reglament que s’aprova mitjançant aquest Decret estableix i desenvolupa un procediment que és d’aplicació preceptiva a les mediacions públiques que gestiona el Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya, com a servei públic, de manera congruent amb el que és l’objectiu de la norma. Així i tot, s’ha volgut explicitar, com ja va fer la Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l’àmbit del dret privat, l’autonomia i la capacitat d’autoorganització de les administracions públiques en el seu àmbit competencial, així com la mediació estrictament privada, sens perjudici que les cambres oficials de comerç, indústria i navegació de Catalunya i d’altres entitats públiques puguin, mitjançant conveni, acordar l’aplicació d’aquest procediment en la gestió dels seus serveis de mediació. D’altra banda, el Reglament també regula altres aspectes necessaris per a la plena efectivitat de la Llei 15/2009, del 22 de juliol, com són les relacions de col·laboració entre el Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya, els col·legis professionals i les associacions professionals acreditades de l’àmbit de la mediació i d’altres entitats. Desenvolupa els criteris per a la necessària formació específica de la persona mediadora, així com la composició i el funcionament del Comitè Assessor.

El Reglament consta de 45 articles distribuïts en nou capítols. El capítol I es refereix al Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya, els col·legis professionals i les associacions professionals acreditades, les administracions locals i d’altres entitats públiques; el capítol II tracta dels aspectes relatius a la inscripció en els registres que gestiona el Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya; el capítol III tracta de les persones mediadores del Centre, amb atenció específica a la formació continuada; el capítol IV regula els deures de les persones mediadores i el règim d’incompatibilitats; el capítol V regula el procediment per accedir a la mediació; el capítol VI fixa el desenvolupament del procediment de mediació; el capítol VII fixa els criteris per a la retribució de les persones mediadores i el benefici de gratuïtat; el capítol VIII se centra en les queixes o denúncies per part dels usuaris dels serveis de mediació, explicita que el règim sancionador es correspon amb el capítol V de la Llei 15/2009, del 22 de juliol, i regula el procediment sancionador en cas de persones mediadores no col·legiades. Per últim, el capítol IX estableix la composició i les funcions del Comitè Assessor, un organisme de caràcter consultiu que va crear la Llei 15/2009, del 22 de juliol, per impulsar la mediació, promoure’n la difusió i vetllar per la seva bona pràctica i la seva consolidació a Catalunya.

Finalment, amb l’aprovació d’aquest Decret quedarà derogat el Decret 139/2002, de 14 de maig, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei 1/2001, de 15 de març, de mediació familiar de Catalunya.

El Decret ha estat objecte de dictamen per part del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya i ha estat informat favorablement per la Comissió de Govern Local de Catalunya.

Per tant, a proposta de la consellera de Justícia, d’acord amb el dictamen emès per la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article únic

S’aprova el Reglament de la Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l’àmbit del dret privat, que s’annexa a continuació.

Disposicions addicionals

Primera

La xarxa d’informació i d’orientació mediadora

Per tal de fer efectiva la sessió informativa que preveu l’article 26 del Reglament que s’aprova mitjançant aquest Decret, el Departament competent en matèria de dret civil, a través del Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya, ha de promoure la creació i gestió d’una xarxa de serveis de punts d’informació i orientació sobre la mediació que abasti tot Catalunya, mitjançant la signatura de convenis de col·laboració amb els col·legis professionals i associacions professionals acreditades, entitats i d’altres organismes i administracions locals i també la formació dels equips vinculats a la xarxa.

Segona

El Cens de Serveis Privats de Mediació

  1. Els serveis privats de mediació són els que porten a terme actuacions de mediació no subjectes a les tarifes del Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya, i al marge de les actuacions que en aquesta matèria presten el Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya i les entitats que hi col·laboren.

  2. Es crea el Cens de Serveis Privats de Mediació dependent del Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya, que té caràcter informatiu i naturalesa de font d’accés públic.

  3. Els serveis privats de mediació que exerceixin la mediació en els àmbits que preveu la Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l’àmbit del dret privat, poden sol·licitar la seva inscripció en el Cens de Serveis Privats de Mediació sempre que compleixin les condicions següents:

    1. Tenir com un dels objectes principals de la seva activitat promoure, facilitar, gestionar i desenvolupar mediacions en l’àmbit de la Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l’àmbit del dret privat.

    2. Garantir el respecte als principis de la mediació, establerts a la Llei 15/2009, del 22 de juliol, de mediació en l’àmbit del dret privat.

    3. Comptar amb un equip format per persones professionals que acreditin la seva formació en mediació i almenys una d’elles estigui inscrita com a persona mediadora del Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya.

    4. Garantir els recursos materials i personals necessaris per poder realitzar el servei.

    5. Prestar serveis en el territori de Catalunya.

    6. Comptar amb una pòlissa de responsabilitat civil adequada amb la naturalesa i l’abast dels riscs derivats de l’exercici de la professió, acreditada mitjançant declaració responsable.

  4. Els serveis privats de mediació han d’acreditar cada 3 anys el compliment dels requisits anteriors a efectes de mantenir la inscripció en el Cens.

  5. Els serveis privats de mediació que sol·licitin la inscripció en el Cens de Serveis Privats de Mediació es comprometen a facilitar cada any al Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya les dades de les mediacions realitzades, a efectes exclusivament estadístics. La recollida, el tractament i la conservació de les dades es regeix pel que disposa la normativa sobre la funció estadística i gaudeixen del dret de secret que s’hi determina. Alhora gaudeixen del règim de protecció establert a la normativa sobre protecció de dades de caràcter personal.

  6. La inscripció al Cens de Serveis Privats de Mediació comporta una acreditació per part del Centre de Mediació de Dret Privat de Catalunya a efectes de difusió i publicitat.

  7. El Cens de Serveis Privats de Mediació es constitueix en suport informàtic i manté actualitzada i disponible la informació sobre les inscripcions.

    Disposicions transitòries

    Primera

    Incorporació al Registre general de persones mediadores en els àmbits del dret privat de les persones admeses en el Programa pilot de mediació en àmbits del dret civil, diferents del dret de família

    Les persones mediadores incloses...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR