DECRET 307/1996, de 2 de setembre, pel qual s'estableix el currículum dels cicles de formació específica de grau superior d'arts plàstiques i disseny de la família professional d'arts aplicades de l'escultura.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

D'acord amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives l'establiment del currículum dels diferents ensenyaments, dels quals el Govern n'ha de fixar prèviament els aspectes bàsics curriculars.

Mitjançant el Decret 304/1995, de 7 novembre, el Departament d'Ensenyament ha determinat l'ordenació general dels cicles de formació específica d'arts plàstiques i disseny de Catalunya.

El Reial decret 1843/1994, de 9 de setembre, fixa els títols de Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny de la família professional d'arts aplicades de l'escultura, així com els seus ensenyaments mínims. Escau, per tant, establir el currículum per a la seva aplicació a Catalunya.

Els quatre cicles d'aquesta família cobreixen un ampli ventall pluridisciplinar de coneixements a l'entorn de l'expressió estètica d'una idea o concepte mitjançant volums. La creació d'objectes tridimensionals dinamitza una gran varietat d'obres d'art, definides per la diversitat de tècniques, procediments i materials emprats.

A l'escultura, una de les arts plàstiques amb més tradició, li és inherent la idea d'evolució i de progrés, sent freqüent la incorporació de mitjans expressius i arguments formals propis de l'escultura a altres àmbits. A l'artista li escau, amb tota propietat, ser actiu protagonista de les més variades realitzacions des de la coneixença i la dedicació.

Per tot això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per als ensenyaments vinculats als títols de Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny pertanyents a la família professional d'arts aplicades de l'escultura, els aspectes bàsics curriculars dels quals han estat fixats en el Reial decret 1843/1994, de 9 de setembre. Aquests títols són: Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en arts aplicades de l'escultura. Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en arts aplicades de la fusta. Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en arts aplicades de la pedra. Tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en arts aplicades del metall.

Article 2

Per als mòduls diferents cicles de formació específica objecte d'aquest Decret: 2.1 La denominació, nivell i durada són els que s'estableixen a l'annex 1, en els apartats 1.1, 1.2 i 1.3 corresponents a cada títol. 2.2 El camp professional i les tasques més significatives són les que es descriuen a l'annex 1, en els apartats 2.1 i 2.2 corresponents a cada títol. 2.3 Els objectius generals són els que s'estableixen a l'annex 1, en l'apartat 3.1 corresponent a cada títol. 2.4 L'estructura de la formació en centres educatius, a la fase de pràctiques i al projecte final, així com les hores que se'ls destina es detallen a l'annex 1 en l'apartat 3.2 de cada títol. 2.5 Els mòduls que componen l'ensenyament en centres educatius i les hores assignades a cadascun es fixen a l'annex 1 en l'apartat 3.3 de cada títol. 2.6 Els objectius, continguts i objectius terminals de cada mòdul són els que s'estableixen a l'annex 1, en l'apartat 3.4 de cada títol. Els objectius terminals tenen la consideració de criteris d'avaluació.

Article 3

Els objectius i continguts del projecte final i de la fase de pràctiques, així com les orientacions per a l'avaluació, s'inclouen a l'annex 2.

Article 4

El nombre màxim de convocatòries per a cada mòdul serà de quatre. De manera excepcional, a proposta del director del centre, el Departament d'Ensenyament podrà establir una convocatòria extraordinària en els supòsits de malaltia o d'altres de semblant consideració.

Article 5

Les condicions d'espai i d'instal·lacions que han de reunir els centres educatius són els que fixa el Reial decret 389/1992, de 15 d'abril, pel qual s'estableixen els requisits mínims dels centres que imparteixen ensenyaments artístics. Als efectes del que disposen els seus articles 40.1 i 44, els mòduls d'aquesta família professional es classifiquen a l'annex 1, en l'apartat 4 de cada cicle. La relació numèrica docent/alumnes serà 1/15 en els mòduls de Volum i projectes, Recerca i projecció en l'escultura, Recerca i projecció de la fusta, Recerca i projecció de la pedra, Recerca i projecció del metall i també en els mòduls reunits sota l'epígraf Tallers, que, sempre que sigui possible, s'impartiran en les aules específiques del centre. Per a la resta de mòduls s'aplicarà la relació 1/30.

Article 6

Els mòduls susceptibles de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen a l'annex 1 a l'apartat 5 de cada cicle.

Article 7

Estarà exempt de la prova d'accés qui hagi cursat amb aprofitament en el batxillerat l'assignatura de Fonaments de disseny i dues més entre les següents: Dibuix tècnic. Volum. Dibuix artístic. Imatge. Tècniques d'expressió graficoplàstica. També estarà exempt de realitzar la prova d'accés qui disposi del títol de Graduat en arts aplicades en especialitats de l'àmbit de les arts aplicades de l'escultura.

Disposició transitòria

Es faculta el conseller d'Ensenyament per autoritzar la docència de determinats mòduls al professorat que, en el moment de la publicació del present Decret, imparteixi matèries equivalents de l'anterior ordenació i pugui acreditar l'adient formació i experiència.

Barcelona, 2 de setembre de 1996

Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya

Josep Xavier Hernández i Moreno Conseller d'Ensenyament

Annex 1

Arts aplicades de l'escultura

  1. Identificació del títol Aquest cicle té la finalitat de formar professionals capaços d'expressar estèticament una idea o concepte mitjançant volums i utilitzant tota mena de materials amb les seves corresponents tècniques. El caràcter genèric d'aquest cicle demana la recerca d'un cert equilibri entre la variada quantitat de recursos a l'abast i l'aprofundiment qualitatiu en la seva coneixença i utilització. Hom reconeix dues fases en l'actuació del professional. En la primera, disseny i projecció de l'obra, s'hi localitzen diferents nivells d'implicació en el projecte, segons que es parteixi d'una idea pròpia, d'una d'aliena o que es participi, en grau variable, en un treball col·lectiu. La segona, realització i producció, pot ésser resolta de forma artesanal o industrial. En l'artesanal predominen els mitjans manuals i procediments tradicionals, i el professional atén tot el procés productiu. En la vessant industrial l'empresa soluciona els aspectes tècnics, materials i formals fent-se càrrec l'artista dels creatius. 1.1 Denominació: tècnic superior d'arts plàstiques i disseny en arts aplicades de l'escultura. 1.2 Nivell: grau superior d'arts plàstiques i disseny. 1.3 Durada: mil vuit-centes setanta-cinc hores.

  2. Descripció del perfil professional 2.1 Camp professional. Comprèn activitats escultòriques realitzades com a artista autònom o associat, en grau divers, a una empresa, relacionada amb: Execució de peces escultòriques en tota mena de materials. Reproducció o recreació d'objectes escultòrics. Ornamentació, renovació, manteniment i rehabilitació del medi arquitectònic. Objectes d'ornamentació de caràcter efímer per a instal·lacions escenogràfiques. Equipament de l'espai natural i urbà amb objectes tridimensionals. Joguines de la més variada tipologia, així com elements de faràndula i d'animació popular. Objectes artístics ornamentals amb finalitat religiosa o esportiva, regals d'empresa, medalles, plaques commemoratives, maniquins i demés. Monuments commemoratius, funeraris i altres objectes propis de l'escultura aplicada. Elements modulars per a ornamentació o d'altres usos. Maquetes, prototipus i altres elements volumètrics per a l'arquitectura, l'urbanisme, la indústria, la publicitat, el disseny gràfic i l'industrial. Conservació i restauració del patrimoni artístic i arquitectònic. 2.2 Tasques més significatives. Estableix els mitjans per donar a conèixer en les millors condicions la seva obra. Analitza les propostes, dóna forma al projecte i seqüència les especificacions per obtenir el millor resultat. Col·labora en la planificació i execució dels projectes. Coordina els grups de treball formats per diferents especialistes i els dóna la informació per aconseguir un resultat idoni. Estudia les especificacions tècniques dels equips al seu càrrec i organitza les mesures per al seu manteniment. Analitza la documentació tècnica i iconogràfica dels projectes i organitza els recursos necessaris per a la seva execució. Assessora la realització d'avantprojectes i projectes, per tal d'obtenir el màxim rendiment de l'equip tècnic i humà del que disposa. Organitza i dirigeix un taller o empresa relacionat amb les arts aplicades i els oficis artístics de l'escultura. Investiga i aplica els nous materials i tecnologies. Assessora i participa en programes de restauració del patrimoni artístic.

  3. Currículum 3.1 Objectius generals del cicle formatiu. Analitzar, desenvolupar i executar objectes volumètrics propis de les arts aplicades de l'escultura. Utilitzar els diferents sistemes de creació, elaboració, reproducció i difusió de prototipus. Valorar les propostes de treball, considerant els aspectes plàstics, artístics, tècnics, organitzatius i econòmics. Seleccionar, en cada cas, les especificacions plàstiques i tècniques que ofereixin el millor resultat. Resoldre els problemes artístics i tècnics de la projecció, tot mostrant sensibilitat artística i estètica. Seguir les intruccions tècniques d'ús de l'equip i organitzar les mesures del seu manteniment. Tenir cura que els processos tècnics no incideixin negativament en el medi ambient. Investigar les formes, materials, tècniques i processos creatius i artístics relacionats amb les arts aplicades de l'escultura. Organitzar la activitat laboral...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR