RESOLUCIÓ CTC/832/2004, de 16 de març, sobre convocatòria per a la concessió d'ajuts per a la renovació de l'activitat comercial i el foment de la cooperació empresarial en els comerços de Catalunya, gestionats mitjançant l'Agència per a la Promoció del Comerç.

SecciónDisposicions Generals
EmisorConsorci de Promoció Comercial de Catalunya
Rango de LeyResolució

Consorci de Promoció Comercial de Catalunya

RESOLUCIÓ CTC/832/2004, de 16 de març, sobre convocatòria per a la concessió d'ajuts per a la renovació de l'activitat comercial i el foment de la cooperació empresarial en els comerços de Catalunya, gestionats mitjançant l'Agència per a la Promoció del Comerç.

Catalunya és una realitat que, entre moltes altres característiques, respon a la de ser una societat madura i desenvolupada, amb un clima mediterrani i una tradició històrica que permet que la major part de l'activitat social i, per tant, també comercial, es desenvolupi en l'àmbit de la ciutat.

Aquestes característiques signifiquen, d'una banda -totes les dades ho avalen-, que la funció de consum està assegurada, no ja des del punt de vista de satisfer necessitats sinó també il·lusions; i això en els diferents llocs del país i en els moments que es vulgui. I, d'altra banda, que hem de desenvolupar un model de comerç que respongui a criteris de ciutadania, sostenibilitat, participació, capacitat de vehicular els nostresproductes i d'equilibri -excessos de concentració, entenem que no són bons-. Però també cal que respongui al principi d'eficàcia, és a dir, d'adequació i capacitat de gestió. Tot plegat és el que anomenem model català de comerç. Aquesta Resolució vol col·laborar en el seu posicionament.

Assegurat el consum en totes les seves possibilitats i tenint clar i definit un model, entenem que l'Administració ha d'ajudar en el desenvolupament dels instruments bàsics: d'una banda les estructures com els mercats, en els quals encara no s'ha trobat el model definitiu de gestió -ni probablement el seu posicionament comercial- o les dels eixos o les àrees en els quals es desenvolupen la major part d'aquestes activitats econòmiques i socials; però d'altra banda i de manera fonamental, ha d'ajudar que les empreses de comerç facin la seva funció o siguin capaces de fer-la. No podem potenciar àrees si no tenim en compte també quines empreses ocupen els espais comercials que les conformen. En els centres comercials urbans de caràcter natural no es pot crear un mix comercial nou. Cal doncs, millorar i adequar el que tenim, si no l'àrea no ens servirà per al desenvolupament de les nostres empreses.

No tots aquests espais, siguin urbans o no, tenen la mateixa funció comercial. Ni tots els municipis tenen les mateixes possibilitats. El principi fonamental de qualsevol activitat econòmica, ja sigui col·lectiva o individual, és el de l'adequació al seu mercat i entorn. Caldrà doncs analitzar les funcions comercials i els instruments que es necessiten per a cada col·lectiu i cada empresa i ajudar en funció d'aquesta diferència. En aquest aspecte, aquesta Resolució té la voluntat que la concessió d'ajuts respongui a dos elements:

La coherència i l'eficàcia i, per aquest motiu, la tendència és anar a l'anàlisi de cada projecte i als seus objectius més que a la sistematització;

La professionalització i la qualitat que permetin realment la competitivitat. En aquest sentit, es fa prevaldre més l'ajut tècnic com a orientació, assessorament, informació, definició d'eixos de comunicació, projectes, etc., que la mateixa inversió. I en aquest últim cas, més l'ajut al finançament que no a la subvenció.

Quant a la dinamització d'àrees comercials i l'ajut als col·lectius que hi donen suport, volem assegurar-ne la continuïtat. És per això que es fa un esforç a ajudar la part d'estructura professional, base d'aquesta continuïtat. Caldrà que aquestes estructures s'adeqüin a les característiques i la funció de la zona. Així, les que tinguin un continu comercial, una oferta especialitzada i en equipaments, una forta capacitat d'atracció i que es puguin considerar com un "producte", requeriran d'una estructura de gerència i que s'hi potenciïn aspectes com la comunicació i els serveis al client. En canvi, en les que es compleixi més una funció de proximitat, caldrà posar més èmfasi en el suport i l'assistència tècnica als establiments i en l'animació.

Pretenem també una certa especialització en els ajuts per tal d'evitar duplicitats. Entenem que les institucions locals han d'ajudar en els entorns i la seva promoció; les cambres en el desenvolupament tècnic; les organitzacions del sector i les patronals en els serveis, etc. La voluntat és que a mitjà termini totes aquestes entitats i ajuts es puguin agrupar en un ens amb la forma jurídica adequada per tal d'incrementar l'eficàcia dels recursos esmerçats.

Mentrestant hem de ser conscients de les dificultats d'obtenir recursos per a aquests espais comercials urbans i, per tant, hem d'estudiar sistemes alternatius de finançament que siguin una realitat plenament competitiva.

Pel que fa al suport a les inversions de les petites empreses comercials i de serveis per a l'adaptació contínua dels seus establiments, a partir del Pla de dinamització del comerç urbà 2005-2008 es concretarà preferentment a través d'una línia de crèdit al comerç en condicions especialment avantatjoses que el Departament de Comerç, Turisme i Consum concertarà amb diverses entitats bancàries. El tancament dels convenis amb bancs i caixes es farà durant l'any 2004 i fins i tot es preveu que es pugui dur a terme ja enguany la posada en marxa de la línia de crèdit.

Aquesta Resolució d'ajuts implica canvis però, conscients que no es poden fer de manera brusca, en la seva implementació se seguirà una certa aplicació del principi de transitorietat.

Per tot el que s'exposa, el Consell General del Consorci de Promoció Comercial de Catalunya, en l'àmbit de les seves competències, en la reunió del 19 de febrer de 2004, va aprovar les bases per a la concessió d'ajuts per a la renovació de l'activitat comercial i el foment de la cooperació empresarial en els comerços de Catalunya.

La unitat del Consorci encarregada de la gestió d'aquests ajuts és l'Agència per a la Promoció del Comerç, creada en virtut d'acord que va adoptar el seu Comitè Executiu en data 18 de setembre de 2001.

Per tant, per tal de garantir que els ajuts es concedeixin d'acord amb criteris de publicitat i lliure concurrència, i amb l'informe previ de l'Assessoria Jurídica del Departament de Comerç, Turisme i Consum,

Resolc:

Article 1

Obrir la convocatòria de concessió d'ajuts per a les actuacions de renovació de l'activitat comercial i del foment de la cooperació empresarial en els comerços de Catalunya.

Article 2

Donar publicitat a les bases que hauran de regir aquesta convocatòria, les quals figuren a l'annex d'aquesta Resolució.

Article 3

L'atorgament dels ajuts estarà condicionat a la disponibilitat del pressupost que el Consorci de Promoció Comercial de Catalunya destina a l'Agència per a la Promoció del Comerç per a l'exercici del 2004.

Article 4

4.1 La dotació econòmica anirà a càrrec de la partida corresponent al Programa de promoció del comerç a Catalunya del pressupost que el Consorci de Promoció Comercial de Catalunya destina a l'Agència per a la Promoció del Comerç, amb la quantitat màxima inicial de 6.500.000 euros, que s'ampliarà en el seu moment en funció de la disponibilitat resultant de l'aprovació dels pressupostos de la Generalitat per al 2004 i de les necessitats per a l'atenció de les sol·licituds que hi hagi.

4.2 Aquesta dotació es podrà incrementar amb lesquantitats que resultin de la liquidació del Programa per a la cooperació empresarial en l'àmbit de la comercialització que ha executat el Consorci de Promoció Comercial de Catalunya en l'exercici del 2003 i de les que, si escau, el Ministeri d'Economia transfereixi a la Generalitat de Catalunya, en aplicació dels criteris de cofinançament per a la modernització del comerç interior corresponents.

Disposició final

Aquesta Resolució entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 16 de març de 2004

Raimon Serret i Lluís

President del Comitè Executiu

Annex

Bases per a la concessió d'ajuts per a la renovació de l'activitat comercial i el foment de la cooperació empresarial en l'àmbit de la comercialització

.1 General

1.1 Lloc i termini de presentació de les sol·licituds.

a) Les sol·licituds es podran presentar a l'Agència per a la Promoció del Comerç del Consorci de Promoció Comercial de Catalunya, a la Direcció General de Comerç, a les delegacions territorials de Comerç, Turisme i Consum i també a qualsevol dels llocs i per qualsevol dels mitjans que estableix l'article 38.4 de la Llei 30/1992, de 26 de novembre, de règim jurídic de les administracions públiques i del procediment administratiu comú.

b) Les actuacions per a les quals se sol·liciti la subvenció s'hauran d'iniciar de manera efectiva durant l'any 2004. Malgrat això, per causes degudament justificades i acreditades, es podran admetre sol·licituds d'ajut per a actuacions d'inversió iniciades durant l'últim semestre de l'any anterior, sempre que la justificació de la inversió sigui posterior al gener del 2004.

c) D'acord amb el que preveu l'article 38.4 de la Llei l'esmentada, també és possible la gestió telemàtica de les sol·licituds seguint les instruccions de la pàgina web www.dgcomercat.com.

d) El termini de presentació de les sol·licituds per als programes que figuren en aquestes bases s'especifica en cadascuna d'aquestes.

e) En totes les sol·licituds d'ajut formulades a l'empara d'aquesta Resolució de convocatòria, caldrà que el sol·licitant faci constar mitjançant declaració expressa que l'empresa compleix els requisits que estableixen els articles 32.1, 32.3 i 36.4 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de políticalingüística.

1.2 Tramitació.

L'estudi i l'avaluació de les sol·licituds correspondrà a la unitat tècnica respectiva competent de l'Agència per a la Promoció del Comerç o, si escau, de la Direcció General de Comerç, el cap de la qual presentarà laproposta de resolució corresponent.

1.3 Resolució.

a) La resolució sobre les sol·licituds presentades la dictarà el president del Comitè Executiu i director general de Comerç i, per...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR