ORDRE BSF/168/2012, d'11 de maig, per la qual s'aproven les bases que han de regir les convocatòries de subvencions del Departament de Benestar Social i Família per a ajuntaments de menys de vint mil habitants.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Benestar Social i Família
Rango de LeyOrdre

Els programes de subvencions han esdevingut un instrument essencial per assolir, en tots els àmbits de l’activitat administrativa, les finalitats i els objectius de les polítiques públiques, establerts per la legislació i concretats per l’acció de govern. En aquest sentit, la subvenció no tan sols orienta, en un determinat sentit, l’activitat d’altres ens públics i entitats privades, d’acord amb els objectius dels plans sectorials corresponents. L’activitat de foment també permet una gestió més coordinada i participativa dels recursos, segons criteris de subsidiarietat, proximitat geogràfica i especialització tècnica, sense necessitat de duplicar xarxes existents o crear nous serveis;

D’altra banda, l’entrada en vigor de la nova Llei 13/2006, de 27 de juliol, de prestacions socials de caràcter econòmic, ha transformat el sistema de subvencions en l’àmbit de l’assistència i els serveis socials, convertint una part important de les subvencions en prestacions socials, i excloent-les del règim jurídic corresponent;

Per a les altres subvencions, les necessitats de planificació de totes les administracions públiques i l’obligació de garantir la publicitat, l’eficàcia, l’eficiència i la transparència, dintre del nou marc normatiu que estableix la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions, aconsellen substituir el sistema tradicional de convocatòries anuals per un nou procediment;

En primer lloc, i en aplicació del que preveu l’article 41 de la Llei 12/2007, d’11 d’octubre, de serveis socials, la coordinació, cooperació i col·laboració interadministratives entre l’Administració de la Generalitat amb els ajuntaments de més de vint mil habitants, els consells comarcals i els ens locals supramunicipals en matèria de serveis socials i altres serveis i programes relatius al benestar social, s’instrumenta mitjançant la modalitat convencional d’un contracte-programa, fora de l’àmbit d’aplicació del règim jurídic de les subvencions;

Per a la resta, el procediment estableix dos grans àmbits de gestió (entitats privades i ajuntaments de menys de vint mil habitants) i, dintre de cada àmbit, separa, d’una banda, les bases, generals i específiques, de vigència indefinida, i, de l’altra, les convocatòries corresponents, de caràcter anual;

Les bases generals ordenen i unifiquen el procediment general de gestió de les subvencions, mentre que les bases específiques concreten, sobretot, les regles objectives de valoració de cada programa, independentment de l’exercici pressupostari, la qual cosa incrementa el marge de seguretat jurídica i permet una planificació anticipada per part de les persones beneficiàries;

Pel que fa al cas, les bases unifiquen alguns elements essencials del procediment de concessió de subvencions (per exemple, l’existència potestativa d’un òrgan col·legiat de valoració o els mecanismes de control i justificació de les subvencions);

Finalment, la convocatòria anual determina, fonamentalment, l’inici i el període de gestió del programa, i concreta la partida pressupostària disponible, d’acord amb la Llei de pressupostos anual;

En el cas concret dels ajuntaments de menys de vint mil habitants, les bases tenen en compte la seva condició d’institucions públiques i el principi d’autonomia local, en el marc de la legislació de règim local vigent, raó per la qual s’incorporen algunes especificitats de gestió (per exemple, la presentació electrònica de sol·licituds per mitjà de l’Extranet de les administracions públiques de Catalunya Eacat, les peculiaritats dels ens locals no obligatoris o la possibilitat de reformular la sol·licitud en el supòsit d’una proposta d’import per sota del sol·licitat);

L’Ordre consta d’un article únic, que aprova les bases generals i les bases específiques, que figuren, respectivament, com a annexos 1 i 2;

Atès el que preveu el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre, pel qual s’aprova el Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, i els preceptes bàsics de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions;

Vist l’informe del Consell General de Serveis Socials, i en ús de les atribucions que em confereix la legislació vigent i, en concret, l’article 92.3 del Text refós de la Llei de finances públiques de Catalunya, aprovat mitjançant el Decret legislatiu 3/2002, de 24 de desembre,

Ordeno:

Article únic

S’aproven les bases generals i específiques que han de regir les convocatòries de subvencions del Departament de Benestar Social i Família per a ajuntaments de menys de vint mil habitants, que figuren als annexos següents:

Annex 1: Bases generals, aplicables a tots els programes inclosos en aquesta Ordre.

Annex 2: Bases específiques, amb els programes següents:

  1. Programes de subvencions en matèria d’atenció a la infància i l’adolescència.

  2. Programa de subvencions per a actuacions en matèria de família.

  3. Programa de subvencions per al desenvolupament de programes i accions d’acollida i d’integració de persones estrangeres immigrades.

    Disposició derogatòria

    Es deroga l’Ordre BSF/81/2011, de 9 de maig, per la qual s’aproven les bases que han de regir les convocatòries de subvencions del Departament de Benestar Social i Família per a ajuntaments de menys de vint mil habitants.

    Disposició final

    Aquesta Ordre entra en vigor l’endemà de la seva publicació al DOGC.

    Barcelona, 11 de maig de 2012

    Josep Lluís Cleries i Gonzàlez

    Conseller de Benestar Social i Família

    Annex 1

    Bases generals

    —1 Objecte

    1.1 L’objecte d’aquestes bases és regular el procediment de concessió de subvencions a ajuntaments de menys de vint mil habitants per a la realització d’activitats en l’àmbit competencial del Departament de Benestar Social i Família.

    1.2 El procediment de concessió de cada subvenció s’iniciarà l’endemà de la data de publicació de la convocatòria.

    1.3 El període d’execució de l’activitat objecte de la subvenció serà l’any de presentació de la sol·licitud, d’acord amb la convocatòria corresponent, sens perjudici del que estableixin les bases específiques per a cada programa.

    1.4 El procediment de convocatòria serà tramitat i resolt pels òrgans del Departament de Benestar Social i Família que siguin competents per raó de la matèria, d’acord amb la normativa organitzativa de la Generalitat vigent en el moment de publicar-se la convocatòria. La convocatòria precisarà l’òrgan competent per tramitar i resoldre en cada cas.

    1.5 La convocatòria concretarà el termini màxim per resoldre i notificar la resolució que no podrà excedir de sis mesos, comptats a partir de la publicació de la corresponent convocatòria.

    —2 Ajuntaments beneficiaris

    Poden acollir-se a les subvencions previstes en aquesta Ordre els ajuntaments de menys de vint mil habitants, en els termes previstos per les bases específiques de cada programa.

    —3 Requisits dels ajuntaments beneficiaris

    El compliment d’aquests requisits s’ha d’acreditar mitjançant la presentació de la documentació i de les declaracions responsables previstes en la base 4.4.

    3.1 Els requisits que han de complir els ajuntaments de menys de vint mil habitants beneficiaris són els següents:

    1. Estar inscrits en el registre d’ens locals de Catalunya corresponent.

    2. Els ajuntaments amb una plantilla igual o superior a 25 treballadors o treballadores han de complir l’obligació, d’acord amb els agents socials, d’utilitzar mitjans per prevenir i detectar casos d’assetjament per raó de sexe, i intervenir-hi, en els seus centres de treball.

    3. Complir la normativa vigent d’integració de persones discapacitades en matèria de processos de selecció de personal.

      3.2 No podran obtenir la condició de beneficiaris els ajuntaments sol·licitants que incorrin en alguna de les circumstàncies previstes per l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

      —4 Sol·licituds i documentació

      4.1 El termini de presentació de les sol·licituds s’establirà a la convocatòria corresponent.

      4.2 Per acreditar el compliment dels requisits, les sol·licituds, degudament emplenades, han d’anar acompanyades de la documentació general indicada en la base 4.4 i de la documentació específica requerida per cada programa.

      4.3 Les sol·licituds i la documentació requerides en aquestes bases s’han de presentar al Departament de Benestar Social i Família mitjançant l’Extranet de les administracions públiques catalanes, http://www.eacat.cat en els termes que estableix la normativa vigent.

      El formulari de sol·licitud, així com la informació sobre aquest tràmit estaran a disposició dels ajuntaments a l’Eacat http://www.eacat.cat.

      4.4 A les sol·licituds, degudament emplenades, s’hi ha d’ajuntar la documentació general que s’indica a continuació:

    4. Sol·licitud de transferència bancària per a pagaments de la Tresoreria de la Generalitat de Catalunya a creditors/ores.

    5. Certificació i declaracions responsables ja incloses al formulari de sol·licitud, de les situacions que es detallen a continuació:

      Estar al corrent de pagament d’obligacions per reintegrament de subvencions.

      Trobar-se al corrent de les obligacions tributàries amb l’Estat i la Generalitat de Catalunya i estar al corrent del pagament de les quotes de la Seguretat Social.

      No rebre altres subvencions, ajuts, ingressos o recursos per a la mateixa finalitat d’altres administracions públiques, entitats privades o particulars de manera que les quantitats atorgades superin el 100% del cost de l’activitat subvencionable.

      No trobar-se en cap altra circumstància prevista a l’article 13 de la Llei 38/2003, de 17 de novembre, general de subvencions.

      Certificació de l’acord adoptat per l’òrgan competent de l’ens sol·licitant, pel qual s’autoritza al representant legal a sol·licitar la subvenció.

      Compliment de les obligacions establertes als articles 9, 10, 11 i 35 de la Llei 1/1998, de 7 de gener, de política lingüística.

      En el cas d’ajuntaments amb una plantilla igual o superior a 25 persones, declaració responsable del compliment de l’obligació...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR