ORDRE IRP/198/2010, de 29 de març, per la qual s'estableixen els criteris d'actuació per al manteniment i la verificació dels sistemes de seguretat i la comunicació a la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra dels avisos d'alarma.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Interior, Relacions Institucionals i Participacio
Rango de LeyOrdre

ORDRE

IRP/198/2010, de 29 de març, per la qual s'estableixen els criteris d'actuació per al manteniment i la verificació dels sistemes de seguretat i la comunicació a la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra dels avisos d'alarma.

Entre les activitats i els serveis que poden prestar les empreses de seguretat, d'acord amb la Llei de l'Estat 23/1992, de 30 de juliol, de seguretat privada, s'esmenten la instal·lació i el manteniment d'aparells, dispositius i sistemes de seguretat i l'explotació de centrals per a la recepció, verificació i transmissió dels senyals d'alarma i la seva comunicació a les forces i cossos de seguretat [article 5.1.e) i f)].

Cal tenir en compte, així mateix, que d'acord amb el Reglament de seguretat privada, aprovat pel Reial decret 2364/1994, de 9 de desembre, en concret l'article 39.1, únicament podran realitzar les operacions de manteniment de sistemes de seguretat electrònica contra robatori i intrusió les empreses autoritzades, i l'article 39.1.b) afegeix, a més, que la prestació a tercers de serveis de recepció, verificació i transmissió de senyals d'alarma, així com la seva comunicació a les forces i cossos de seguretat, s'han de realitzar per empreses de seguretat explotadores de centrals d'alarma. D'acord amb l'article 43 del Reglament esmentat, les instal·lacions d'aparells, dispositius i sistemes de seguretat han d'estar sotmeses a un manteniment amb revisions preventives periòdiques.

Actualment la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra rep un gran nombre d'avisos d'alarma (104.387 durant l'any 2008) a tot el territori de Catalunya, dels quals el 94,61% són falsos i només el 5,39% restant correspon a alarmes reals. Aquest fet implica que la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra inverteix un gran nombre d'hores dels seus agents a donar resposta a avisos d'alarma falsa, és a dir, avisos en els quals l'assistència policial és innecessària.

En el si de la reunió del Consell de Coordinació de la Seguretat Privada del dia 15 de juliol de 2008 es va acordar la creació d'un grup de treball, format per experts en aquesta matèria, amb l'objecte d'estudiar aquesta problemàtica a Catalunya i aportar possibles solucions. Aquest grup, anomenat Grup per a la Reducció de les Falses Alarmes a Catalunya, després de diferents reunions, va presentar les seves conclusions per tal que fossin elevades al ple del Consell de Coordinació.

Entre les conclusions del grup de treball s'ha de remarcar la proposta d'elaboració d'una regulació que, dins l'àmbit de Catalunya, estableixi els criteris per al manteniment dels sistemes de seguretat, i el procediment o els criteris d'actuació que s'han de seguir per part dels diferents subjectes que intervenen en el procés d'activació i verificació d'un sistema d'alarma, amb la finalitat d'aconseguir la millor comunicació i coordinació possible entre la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra i els serveis de seguretat privada que actuen a Catalunya. En aquest sentit, es preveu un procediment més àgil per a la comunicació de les alarmes reals i, a més, una major comunicació entre les centrals receptores d'alarmes i la policia de Generalitat-mossos d'esquadra encarregada de donar resposta policial als avisos d'alarma amb la finalitat de determinar, de la manera més exacta possible, la causa d'activació de l'alarma.

En aquest sentit, els criteris d'actuació que ara s'estableixen materialitzen i concreten el que disposen l'article 48.2 del Reglament de seguretat privada, aprovat pel Reial decret 2364/1994, de 9 de desembre, que estableix que quan es produeixi una alarma, les centrals han de procedir immediatament a la seva verificació amb els mitjans tècnics i humans de què disposin i seguidament han de comunicar al servei policial corresponent les alarmes reals produïdes, i l'Estatut d'autonomia de Catalunya, que, a l'article 163, atribueix a la Generalitat l'execució de la legislació de l'Estat en unes matèries determinades en l'àmbit de la seguretat privada i, en concret, l'apartat d) preveu la coordinació dels serveis de seguretat i investigació privades amb la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra i les policies locals de Catalunya.

El Grup de Treball per a la Reducció de les Falses Alarmes a Catalunya, abans esmentat, va considerar que aquesta regulació havia de tenir com a objecte només els sistemes d'alarma connectats a una central receptora d'alarmes (CRA), perquè la gran majoria d'avisos que rep actualment la policia provenen d'aquestes centrals i, a més, permeten una major incidència d'actuació per part de l'Administració pública, ateses les característiques dels subjectes que hi intervenen i les diferents fases que es donen en el procés d'activació i verificació d'un avís d'alarma.

L'aplicació en territori català d'aquests criteris d'actuació garanteix un nivell mínim de qualitat en la gestió de la resposta dels avisos d'alarma que es produeixin i és un instrument per reduir el nombre d'alarmes falses en l'àmbit de la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra, alhora que aporta una major seguretat jurídica per als diferents actors que intervenen en el procés d'activació, verificació i resposta dels avisos d'alarma que es produeixen a Catalunya.

Atès el que s'ha exposat, vist l'informe del Consell de Coordinació de Seguretat Privada i d'acord amb els articles 12 de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat de Catalunya, i 39.3 de la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern,

Ordeno:

Article 1

Objecte

1.1 Aquesta Ordre té per objecte establir els criteris d'actuació que s'han de seguir per part dels diferents subjectes que intervenen en el manteniment d'un sistema de seguretat electrònica, la gestió i la verificació d'un avís d'alarma per tal de garantir que les centrals receptores d'alarmes (en endavant, CRA) realitzen la verificació deguda amb tots els mitjans tècnics i humans de què disposen.

1.2 També s'hi estableix el procediment per comunicar a la policia de la Generalitat-mossos d'esquadra (en endavant, PG-ME) les alarmes reals que es produeixin amb la finalitat de garantir la coordinació necessària amb la PG-ME i d'aconseguir la resposta adequada a la incidència generada.

1.3 Als efectes de la màxima difusió entre el sector i les entitats directament afectades i per tal de facilitar l'accés a la ciutadania, els criteris que conté aquesta Ordre seran objecte de publicació a la pàgina web del departament competent en matèria de seguretat pública.

Article 2

Àmbit d'aplicació

Aquesta Ordre és d'aplicació a tots els avisos d'alarma que es produeixin en instal·lacions ubicades a Catalunya i que siguin generats per sistemes de seguretat electrònica connectats a una CRA.

Article 3

Definicions

Als efectes del que estableix aquesta Ordre, s'entén per:

3.1 Falsa alarma: avís generat per un sistema de seguretat no susceptible de tractament policial i que, tot i això, és transmès a les forces i cossos de seguretat, els quals es desplacen fins al lloc on s'ha generat l'avís.

3.2 Elements d'un sistema de seguretat: elements necessaris per a una bona efectivitat del sistema; la instal·lació ha d'estar dimensionada amb suficients elements detectors.

3.3 Alarmes tècniques: senyals que emeten els equips i que ajuden la CRA per a una millor verificació. En tot cas són alarmes tècniques les següents:

  1. Fallada de línia telefònica.

  2. Fallada de comunicació de la línia principal de transmissió.

  3. Fallada de comunicació d'un altre mitjà de transmissió (entre aquests, el sistema global per a les comunicacions mòbils, el protocol d'Internet, l'entroncament o la ràdio).

  4. Alarma o avaria en el bus de comunicacions.

  5. Inhibició o interferències en sistemes via ràdio.

  6. Alarma antiemmascarament.

  7. Fallada de bateria principal, estant o no en fallada de xarxa de corrent.

  8. Fallada de sirena (alimentació creuada o fil tallat).

  9. Fallada d'alimentació auxiliar (alimentació creuada en detectors o altres elements).

  10. Fallada d'un mòdul expansor.

  11. Pèrdua de supervisió d'un detector sense fils.

  12. Reinici del sistema.

    3.4 Sabotatge: manipulació no autoritzada o atac als elements del sistema.

    3.5 No tenen la consideració d'alarmes tècniques ni de sabotatge les alarmes següents:

  13. Alarma de foc.

  14. Alarma de gas.

  15. Alarma d'inundació.

  16. Alarma de calor i de fred (termòstat).

  17. Alarma mèdica.

  18. Reset watchdog (control intern del sistema operatiu).

  19. Entrada o sortida de programació.

  20. Bateria baixa de qualsevol element detector.

  21. Bateria principal baixa.

  22. Fallada d'alimentació de corrent.

  23. Fallada de bateria estant en fallada de xarxa de corrent alterna.

    3.6 Sistemes bidireccionals: permeten verificar, mitjançant sistemes telemàtics, estats de connexió o desconnexió, comprovacions i el reinici de la instal·lació.

Article 4

Revisió i manteniment dels elements del sistema de seguretat

4.1 Als efectes del que preveu l'article 43 del Reglament de seguretat privada, aprovat pel Reial decret 2364/1994, de 9 de desembre, a l'annex 1 es fixen els criteris sobre els elements que han de ser objecte de revisió i manteniment presencial almenys amb una periodicitat anual.

4.2 El manteniment preventiu dels sistemes de seguretat bidireccionals es farà segons els criteris que es fixen a l'annex 2 d'aquesta Ordre.

Article 5

Procediment de verificació dels avisos d'alarma

5.1 Sempre que la persona operadora d'una CRA rebi un avís d'alarma, i abans d'aplicar qualsevol dels procediments de verificació que s'exposen en aquesta Ordre, si...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR