DECRET 24/2008, de 29 de gener, pel qual s'estableix l'ordenació curricular dels ensenyaments de dansa de grau professional i se'n regula la prova d'accés.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartamento de Agricultura, Ganadería y Pesca
Rango de LeyDecret

DECRET

24/2008, de 29 de gener, pel qual s'estableix l'ordenació curricular dels ensenyaments de dansa de grau professional i se'n regula la prova d'accés.

L'article 131.3.c) de l'Estatut d'Autonomia de Catalunya estableix que correspon a la Generalitat la competència compartida per a l'establiment dels plans d'estudi corresponents, incloent-hi l'ordenació curricular.

D'acord amb l'article 6 de la Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'educació, les administracions educatives competents han d'establir el currículum dels diferents ensenyaments que s'hi regulen, dels quals el Govern ha de fixar prèviament els aspectes bàsics curriculars.

La Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, inclou els ensenyaments de dansa dins del capítol dels ensenyaments artístics i estableix tres graus: ensenyaments elementals, ensenyaments professionals i ensenyaments superiors. La finalitat dels ensenyaments professionals és proporcionar una formació artística de qualitat, garantir la qualificació dels futurs professionals de la dansa, orientar-los i preparar-los per estudis superiors. Aquests ensenyaments estan destinats a l'alumnat amb aptituds específiques i voluntat per dedicar-s'hi professionalment.

Aquest Decret estableix el currículum dels ensenyaments professionals de dansa els quals s'estructuren en un grau de sis cursos de durada, la superació dels quals dóna dret al títol professional en les especialitats de ball flamenc, dansa clàssica, dansa contemporània i dansa espanyola.

El Decret 84/2000, de 8 de febrer, que establia el currículum del grau mitjà de dansa va suposar la primera ordenació acadèmica dels ensenyaments professionals de dansa, inclosos dins dels ensenyaments de règim especial. Aquest nou Decret, que substitueix l'anterior, ha estat elaborat en consonància amb el que disposa el Reial Decret 85/2007, de 26 de gener, pel qual s'estableixen els aspectes bàsics del currículum dels ensenyaments professionals de dansa. Aquesta disposició té l'especialitat com a eix vertebrador i redueix el nombre d'hores lectives en totes les especialitats, aspecte que exigeix un desenvolupament metodològic més eficaç. Avança cap a una estructura més flexible i oberta, que possibilita mesures per a una organització dels estudis adequada als interessos dels estudiants i la compatibilitat entre els ensenyaments de dansa i els d'educació secundària obligatòria i postobligatòria.

Aquest Decret constitueix la base perquè els centres que impartiran els ensenyaments de dansa desenvolupin el seu propi projecte a partir dels objectius i continguts de les matèries de les quatres especialitats esmentades i de les hores de lliure disposició. L'ús que els centres en facin tindrà tres finalitats: l'increment horari de les assignatures comunes i d'especialitat, l'oferta de matèries optatives de perfil propi i la possible realització de pràctiques en empreses. L'eix metodològic vertebrador del currículum serà la consideració que els continguts essencials en la formació d'un ballarí o ballarina, es donen des de l'inici del procés d'estudi i que es desenvolupen a través de l'aprofundiment en ells, a més de l'adquisició de nous elements.

El currículum inclou els àmbits tècnic, artístic, estètic, cultural i històric, del món de la dansa amb un pes específic dels ensenyaments musicals, i l'àmbit de la salut. Els objectius fan referència a les competències que l'alumnat ha d'assolir al llarg del grau, entenent com a competència la capacitat que el futur ballarí o ballarina ha de desenvolupar amb la màxima eficiència i aprofitament de l'esforç, els recursos i els avenços tècnics i metodològics en el coneixement del treball corporal.

Els futurs ballarins i les futures ballarines han de tenir una formació que els permeti ser versàtils, creatius i intèrprets per tal d'integrar-se i adaptar-se a corrents artístics i culturals en constant transformació. Els ensenyaments professionals han de proporcionar-los una sòlida formació que els prepari per a seguir-se formant al llarg de la seva vida i per integrar-se en el món professional.

El respecte al procés evolutiu de l'alumne/a, és fonamental en els ensenyaments de dansa en què l'instrument de treball de l'estudiant és el propi cos. Per tant, el coneixement del cos, la seva vigilància i la seva cura, són aspectes bàsics en aquestes edats exposades a continus canvis de desenvolupament físics i emocionals.

Aquest Decret s'ha tramitat d'acord amb el que disposen l'article 61 i següents de la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat i d'acord amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya.

En virtut d'això, per tal de regular els diferents aspectes de l'ordenació dels ensenyaments de dansa de grau professional, a proposta del conseller d'Educació, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Estructura

Els ensenyaments de dansa s'estructuren en un grau professional de sis cursos acadèmics de durada.

Article 2

Objectiu

El currículum del grau professional de dansa té com a objectiu l'assoliment de les competències generals i específiques següents:

2.1 Competències generals:

  1. Desenvolupar la sensibilitat artística i el criteri estètic com a font de formació i enriquiment personal.

  2. Potenciar i desenvolupar els propis criteris interpretatius mitjançant els hàbits de lectura, l'assistència a espectacles, el visionament d'enregistraments o altres esdeveniments artístics i culturals.

  3. Conèixer i valorar críticament els valors de la dansa i optar pels aspectes que, provinents d'ella, siguin els més adients per al desenvolupament personal.

  4. Adquirir consciència de les pròpies capacitats i limitacions per a formar-se una imatge ajustada de la pròpia persona, tot adquirint les eines per autoavaluar-se.

  5. Desenvolupar hàbits que optimitzin el temps esmerçat, el rendiment en l'estudi i en la pràctica.

  6. Tenir la disposició necessària per treballar en equip.

  7. Conèixer i emprar amb precisió el vocabulari relatiu al llenguatge tècnic de la dansa.

  8. Interrelacionar i aplicar els coneixements adquirits, les vivències i experiències pròpies i aportar-los a la millora de la formació interpretativa.

    2.2 Competències específiques:

  9. Aplicar les diferents tècniques per aconseguir una interpretació artística de qualitat.

  10. Tenir cura i respecte pel propi cos i executar les diferents tècniques amb la concentració i seguretat necessàries.

  11. Potenciar i desenvolupar les capacitats de treball tot valorant el mètode, el rigor, la dedicació, la serietat i la disciplina, entre altres valors i aptituds pròpies de la interpretació.

  12. Conèixer i emprar amb precisió el vocabulari específic relatiu als conceptes de cadascuna de les especialitats de la dansa.

  13. Aprofundir en el desenvolupament de la formació musical com a complement i eina imprescindible per a la interpretació i execució del moviment.

  14. Adaptar-se, amb la versatilitat necessària, a les diferents formes expressives característiques de la creació coreogràfica.

  15. Introduir el concepte d'improvisació i creació, a partir de diferents elements i tècniques.

  16. Conèixer els elements històrics i estètics determinants en l'evolució de les arts i les seves interaccions amb l'expressió dansística al llarg de la història.

Article 3

Especialitats

El grau professional dels ensenyaments de dansa té les especialitats següents:

  1. Ball flamenc.

  2. Dansa clàssica.

  3. Dansa contemporània.

  4. Dansa espanyola.

Article 4

Assignatures del currículum

4.1 Les assignatures del currículum poden ser:

  1. Comunes.

  2. D'especialitat.

  3. Optatives.

    4.2 Assignatures

  4. Assignatures comunes:

    Música.

    Salut i cos.

    Història de la cultura i de la dansa.

  5. Assignatures d'especialitat:

    Especialitat de Ball flamenc:

    Tècniques bàsiques de dansa.

    Dansa espanyola.

    Ball flamenc.

    Estudi del cante d'acompanyament.

    Estudi de la guitarra d'acompanyament.

    Repertori i pràctica escènica.

    Especialitat de Dansa clàssica:

    Dansa clàssica.

    Dansa contemporània.

    Repertori i pràctica escènica.

    Especialitat de Dansa contemporània:

    Dansa clàssica.

    Improvisació i creació.

    Dansa contemporània.

    Repertori i pràctica escènica.

    Especialitat de Dansa espanyola:

    Dansa clàssica.

    Escola bolera.

    Dansa estilitzada.

    Flamenc.

    Folklore.

    Repertori i pràctica escènica.

  6. Assignatures optatives

    Les assignatures optatives s'autoritzen pel Departament d'Educació a proposta de cada centre. Amb caràcter general, hauran de tenir una durada mínima de 35 hores, d'acord amb la coherència del seu projecte educatiu i l'oferta formativa que ofereixen.

    4.3 La programació d'assignatures optatives per part dels centres, és potestativa pel que fa als cursos primer i segon, i és obligatòria en els cursos tercer, quart, cinquè i sisè. El nombre d'hores destinat en cada curs a les assignatures optatives es distribuirà de forma creixent al llarg d'aquests ensenyaments.

    4.4 L'alumnat podrà cursar les assignatures optatives de qualsevol especialitat i curs d'acord amb el projecte curricular de cada centre.

    Dins de les hores previstes per a les assignatures optatives, en els dos darrers cursos, els centres podran ofertar a l'alumnat major de 16 anys una fase de formació pràctica en empreses, la qual serà voluntària.

    Dins de les hores previstes per a les assignatures optatives, el centre n'oferirà una amb continguts de dansa tradicional/folklore català.

    4.5 Els centres docents poden desenvolupar perfils professionals dins de cada especialitat en els dos darrers cursos dels ensenyaments professionals de dansa.

Article 5

Currículum

5.1 S'entén per currículum del grau professional de dansa el conjunt d'objectius, continguts, mètodes...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR