DECRET 226/2002, de 27 d'agost, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior per a tècnics en audiopròtesis.

SecciónDisposicions Generals
EmisorInstitut Català de Seguretat Viària
Rango de LeyDecret

DECRET 226/2002, de 27 d'agost, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior per a tècnics en audiopròtesis.

El Reial decret 62/2001, de 26 de gener, ha establert el títol de tècnic superior en audiopròtesis i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols i els corresponents ensenyaments mínims.

El Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional en l'àmbit del sistema educatiu. Alguns d'aquests aspectes han estat ampliats pel Reial decret 62/2001, de 26 de gener, abans esmentat.

De conformitat amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent.

D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional.

El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s'estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres docents.

L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integració dels continguts del cicle formatiu.

En virtut d'això, a proposta de la consellera d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern, decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per a l'ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic superior en audiopròtesis regulat pel Reial decret 62/2001, de 26 de gener, pel qual s'aproven els corresponents ensenyaments mínims.

Article 2

2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret.

2.2 El perfil professional és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex.

2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex.

2.4 Els continguts del currículum s'estructuren en els crèdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex.

2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l'avaluació.

2.6 Les hores a disposició del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex.

Article 3

La relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals de l'ensenyament corresponents al títol de tècnic superior en audiopròtesis s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex.

Article 4

Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s'expressen a l'apartat 4 de l'annex.

Article 5

5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l'annex.

5.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els que s'indiquen a l'apartat 5.3 de l'annex.

Disposicions addicionals

-1 La consellera d'Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, adequar-lo a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i adaptar-lo a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat.

-2 La consellera d'Ensenyament pot autoritzar la realització d'experimentacions sobre aquest currículum d'acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya.

Disposició final

Aquest Decret entrarà en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 27 d'agost de 2002

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Carme-Laura Gil i Miró

Consellera d'Ensenyament

Annex

-1 Identificació del títol

1.1 Denominació: audiopròtesis.

1.2 Nivell: formació professional de grau superior.

1.3 Durada del cicle formatiu: 2000 hores.

1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1590 hores (crèdits de l'1 al 9 i l'11).

1.3.2 Formació en centres de treball: 410 hores (crèdit 10).

-2 Perfil professional

2.1 Competència general.

És competència general d'aquest/a tècnic/a, a partir d'una prescripció mèdica, seleccionar, muntar, reparar i adaptar pròtesis per a la correcció de deficiències auditives, instruint en la seva utilització i complint o assegurant el compliment de les especificacions establertes per la normativa i la prescripció corresponent.

2.2 Competències professionals.

Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el/la professional són:

  1. Administrar i gestionar un gabinet audioprotètic:

    1. Avaluar la possibilitat d'implantació d'una petita empresa/gabinet segons la seva activitat, volum de negoci i objectius.

    2. Organitzar, desenvolupar i gestionar un fitxer de clientela, tenint en compte les diferents necessitats d'atenció i el nivell de documentació que es maneja.

    3. Gestionar el pla de manteniment dels equips i la maquinària del gabinet.

    4. Planificar i gestionar l'adquisició, l'emmagatzematge i la reposició de l'instrumental i el material utilitzat en el gabinet i negociar amb proveïdors/es, clientela i organismes, cercant les condicions més avantatjoses en les operacions comercials.

    5. Crear, desenvolupar i mantenir bones relacions amb la clientela real o potencial, i altres professionals de l'àrea sanitària.

    6. Identificar, en temps i forma, les accions derivades de les obligacions legals d'una empresa.

    7. Obtenir els informes i resums d'activitats mitjançant el tractament de la informació de la base de dades.

    8. Elaborar pressupostos i avaluar el cost de producció de productes audioprotètics amb l'exactitud requerida per a la gestió del negoci.

  2. Observar i mesurar les característiques anatomosensorials de la hipoacúsia:

    1. Interpretar les prescripcions realitzades per l'especialista ORL (otorrinolaringòleg/oga), extraient les dades necessàries per a la definició de les pròtesis auditives.

    2. Informar adequadament la persona hipoacústica sobre les etapes d'obtenció de dades personals i tècniques, proves i adaptació de la pròtesi auditiva o ajut tècnic.

    3. Observar les característiques morfològiques o de funcionalitat de l'òrgan auditiu extern i mitjà.

    4. Realitzar les proves psicoacústiques i fisicoacústiques a persones hipoacústiques.

  3. Seleccionar, adaptar i lliurar pròtesis auditives:

    1. Seleccionar la pròtesi apropiada a les característiques de la hipoacústia seguint el procediment adequat.

    2. Prendre les mesures electroacústiques necessàries en la pròtesi per verificar-ne el bon funcionament i la seva adequació al cas concret, abans de l'adaptació definitiva.

    3. Realitzar l'adaptació mecànica i acústica de la pròtesi en l'oïda real de la futura persona usuària.

    4. Efectuar proves d'eficàcia de la pròtesi auditiva adaptada.

    5. Instruir la persona hipoacústica en l'ús de la pròtesi auditiva.

  4. Fabricar, modificar i reparar motlles adaptadors i protectors auditius, reparar i modificar pròtesis auditives:

    1. Obtenir les característiques anatomofisiològiques necessàries de la clientela, per a la confecció del motlle adaptador.

    2. Manipular i preparar les impressions preses i elaborar els contramotlles, per a la confecció dels motlles adaptadors.

    3. Confeccionar els motlles adaptadors utilitzant els materials i les formes més adients per al tipus de pròtesi auditiva que s'emprarà.

    4. Confeccionar els protectors auditius a mida o seleccionar el tipus de protector estàndard més adequat en cada cas.

    5. Muntar els dispositius electroacústics en els motlles, en les pròtesis que van íntegrament en el conducte auditiu.

    6. Reparar i modificar les pròtesis auditives.

    2.3 Capacitats clau.

    Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en la persona i són, en conseqüència, transversals -en el sentit que afecten molts llocs de treball- i transferibles a noves situacions.

    Capacitats clau.

  5. Capacitat de resolució de problemes:

    És la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l'organització o l'aplicació d'una estratègia o seqüència operativa (identificar, diagnosticar, formular solucions i avaluar), definida o no, per tal de trobar-hi la solució.

    Aquesta capacitat es manifesta en:

    L'establiment de les seqüències de treball i les proves que s'han de practicar en els/les pacients que presentin alguna problemàtica especial.

    L'assessorament als membres del gabinet davant de dificultats amb els instruments de treball o amb els/les pacients.

    L'establiment d'una comunicació eficaç amb els/les pacients, a fi d'obtenir informacions complementàries que permetin fer una adaptació protètica més acurada.

    El manteniment d'una dinàmica de treball positiva entre els membres del gabinet.

  6. Capacitat d'organització del treball:

    És la disposició i habilitat per crear les condicions adequades d'utilització dels recursos humans o materials existents, per tal de dur a terme les tasques amb la màxima eficàcia i eficiència.

    Aquesta capacitat es manifesta en:

    La planificació del...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR