DECRET 39/1999, de 23 de febrer, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior en integració social.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET 39/1999, de 23 de febrer, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior en integració social. El Reial decret 2061/1995, de 22 de desembre, ha establert el títol de tècnic superior en integració social i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims. El Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional en l'àmbit del sistema educatiu; alguns d'aquests aspectes modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu. De conformitat amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent. D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional. El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s'estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres docents. L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integració dels continguts del cicle formatiu. En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern, Decreto: Article 1 Aquest Decret estableix el currículum per a l'ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic superior en integració social regulat pel Reial decret 2061/1995, de 22 de desembre, pel qual s'aproven els ensenyaments mínims. Article 2 2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret. 2.2 El perfil professional és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex. 2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex. 2.4 Els continguts del currículum s'estructuren en els crèdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex. 2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l'avaluació. 2.6 Les hores a disposició del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex. Article 3 La relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals de l'ensenyament corresponent al títol de tècnic superior en integració social s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex. Article 4 Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que consten a l'apartat 4 de l'annex. Article 5 5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l'annex. 5.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els indicats a l'apartat 5.3 de l'annex. Disposicions addicionals --1 El conseller d'Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat. --2 El conseller d'Ensenyament pot autoritzar la realització d'experimentacions sobre aquest currículum d'acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya. Disposició final Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació en el DOGC. Barcelona, 23 de febrer de 1999 Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya Josep Xavier Hernández i Moreno Conseller d'Ensenyament Annex --1 Identificació del títol 1.1 Denominació: integració social. 1.2 Nivell: formació professional de grau superior. 1.3 Durada del cicle formatiu: 1700 hores. 1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1280 hores (crèdits de l'1 al 7 i el 9). 1.3.2 Formació en centres de treball: 420 hores (crèdit 8). --2 Perfil professional 2.1 Competència general És competència general d'aquest tècnic programar, organitzar, desenvolupar i avaluar les activitats d'integració social; valorar la informació obtinguda sobre cada cas, i determinar i aplicar les estratègies i tècniques més adequades per al desenvolupament de la seva autonomia personal i inserció ocupacional. 2.2 Competències professionals Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són: a) Programar, organitzar i avaluar les intervencions d'integració social: 1. Obtenir informació dels casos assignats, a partir dels informes rebuts, la programació general establerta i altres fonts complementàries. 2. Elaborar el programa d'intervenció, a partir de la informació obtinguda. 3. Organitzar i gestionar els recursos humans, materials i econòmics de la intervenció, i optimar-ne l'assignació d'acord amb els objectius establerts. 4. Establir les normes i els procediments d'atenció als casos assignats, a partir del pla d'atenció a l'usuari i el programa d'intervenció establert per l'entitat. 5. Mantenir organitzada la documentació de la intervenció. 6. Avaluar els programes d'intervenció, a fi de garantir l'adequació del programa a les necessitats d'integració del cas assignat. b) Organitzar i supervisar les activitats d'atenció a les unitats de convivència: 1. Definir els protocols d'atenció segons la programació establerta i ajustar els recursos necessaris per al compliment de les activitats previstes. 2. Supervisar les tasques de manteniment de la llar segons el programa establert. 3. Organitzar i supervisar les tasques de recolzament personal i emocional, i observar el compliment de les normes de seguretat i atenció a l'usuari establertes. 4. Organitzar l'espai de la residència habitual de l'assistit i l'assignació d'ajuts tècnics, optimant-ne la mobilitat i evitant riscos i possibles accidents. 5. Instruir i assessorar la unitat de convivència sobre les responsabilitats i accions que cal assumir, amb aportació de la informació necessària i adaptar-la a les necessitats o deficiències detectades. 6. Realitzar la gestió domèstica de la unitat de convivència segons el programa establert. 7. Aplicar les tècniques i els procediments d'avaluació per valorar el nivell de satisfacció de les necessitats bàsiques i el desenvolupament de les competències de la unitat de convivència assignada. c) Entrenar l'assistit en l'adquisició d'habilitats d'autonomia personal i social: 1. Dirigir i supervisar les activitats de prevenció de pèrdua i manteniment de la mobilitat previstes, amb aplicació de la programació i les normes de seguretat establertes. 2. Recolzar i estimular la comunicació dels usuaris utilitzant, si cal, sistemes alternatius de comunicació que possibilitin un nivell de comprensió adequat als missatges emesos, i afavorir les relacions amb l'assistit. 3. Instruir els usuaris en les habilitats bàsiques necessàries per a la seva autonomia personal i social, recolzar l'organització de les seves activitats quotidianes i el desenvolupament de les seves relacions socials, segons el programa previst, i resoldre les contingències que es poden presentar. 4. Actuar segons el pla de seguretat i higiene establert, portant a terme tant accions preventives com correctives i d'emergència, amb aplicació de les mesures establertes i complint les normes i la legislació vigents. 5. Aplicar les tècniques i els procediments d'avaluació per valorar les fites obtingudes en el desenvolupament de les habilitats d'autonomia en el cas assignat. d) Supervisar les activitats d'inserció ocupacional: 1. Determinar les línies d'actuació per a la comprovació de la situació ocupacional de l'assistit, a partir dels indicadors i els mitjans establerts en el pla d'avaluació. 2. Comprovar sobre el terreny, mitjançant els recursos establerts, l'adequació de les activitats i els mitjans d'inserció al cas assignat, en col·laboració amb els responsables de l'entitat d'inserció. 3. Instruir i assessorar l'assistit, o els seus tutors o familiars, sobre les responsabilitats i les accions que s'han de desenvolupar en el seu entorn ocupacional, i també sobre les gestions o els requisits necessaris per al desenvolupament de la seva inserció ocupacional, amb aportació de la informació necessària i adaptar-la a les necessitats o les deficiències detectades. 4. Aplicar les tècniques i els procediments d'avaluació per valorar el nivell d'inserció ocupacional obtingut en el cas assignat. 2.3 Capacitats clau Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en l'individu i són, en conseqüència, transversals -en el sentit que afecten molts llocs de treball- i transferibles a noves situacions. a) Capacitat de resolució de problemes: És la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l'organització o l'aplicació d'una estratègia o seqüència operativa...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR