DECRET 183/1998, de 8 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior d'animació sociocultural.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET 183/1998, de 8 de juliol, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior d'animació sociocultural. El Reial decret 2058/1995, de 22 de desembre, ha establert el títol de tècnic superior en animació sociocultural i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims. El Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional en l'àmbit del sistema educatiu, alguns dels quals modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu. De conformitat amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent. D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional. El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s'estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres docents. L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integració dels continguts del cicle formatiu. En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern, Decreto: Article 1 Aquest Decret estableix el currículum per a l'ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic superior en animació sociocultural regulat pel Reial decret 2058/1995, de 22 de desembre, pel qual s'aproven els ensenyaments mínims. Article 2 2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret. 2.2 El perfil professional és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex. 2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex. 2.4 Els continguts del currículum s'estructuren en els crèdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex. 2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l'avaluació. 2.6 Les hores a disposició del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex. Article 3 La relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals de l'ensenyament corresponent al títol de tècnic superior en animació sociocultural s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex. Article 4 Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s'expressen a l'apartat 4 de l'annex. Article 5 5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l'annex. 5.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els indicats a l'apartat 5.3 de l'annex. Disposicions addicionals --1 El conseller d'Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat. --2 El conseller d'Ensenyament pot autoritzar la realització d'experimentacions sobre aquest currículum d'acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya. Disposició final Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC. Barcelona, 8 de juliol de 1998 Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya Josep Xavier Hernández i Moreno Conseller d'Ensenyament Annex --1 Identificació del títol. 1.1 Denominació: animació sociocultural. 1.2 Nivell: formació professional de grau superior. 1.3 Durada del cicle formatiu: 1700 hores. 1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1270 hores (crèdits de l'1 al 8 i el 10). 1.3.2 Formació en centres de treball: 430 hores (crèdit 9). --2 Perfil professional. 2.1 Competència general. És competència general d'aquest tècnic programar intervencions d'animació sociocultural a partir de la informació sobre el col·lectiu, tant rebuda de l'empresa o organisme contractant, com la generada per ell mateix, interpretar els objectius de l'entitat i dels clients i participants, i extreure les conclusions i dades necessàries a què donarà lloc aquesta programació. 2.2 Competències professionals. Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són: a) Organitzar, planificar i gestionar una petita empresa d'activitats de temps de lleure i socioeducatives: 1. Obtenir, organitzar i valorar la informació necessària per realitzar estudis que permetin avaluar la possibilitat d'implantació d'una petita empresa, àrea o departament del sector o establiment d'objectius i activitats que es poden oferir, i aplicar-hi els procediments i les tècniques adequades. 2. Determinar i gestionar la constitució d'una petita empresa del sector, complint la legislació vigent. 3. Definir el programa general d'activitats d'acord amb els objectius establerts i els recursos disponibles. 4. Organitzar i gestionar els recursos humans, materials i econòmics, i optimar-ne l'assignació, d'acord amb els objectius establerts. 5. Gestionar i organitzar la documentació generada pel desenvolupament de l'activitat, i aplicar-hi els procediments administratius, d'acord amb la legislació vigent. 6. Controlar i avaluar el programa d'activitats, i assegurar la seva correcta execució i la qualitat del servei prestat. 7. Gestionar i controlar accions promocionals amb el pressupost i els objectius establerts. b) Organitzar, dinamitzar i avaluar projectes d'intervenció comunitària: 1. Definir i adaptar projectes d'intervenció comunitària i programar el seu desenvolupament, i assegurar l'adequació al col·lectiu de destí i a les característiques i les condicions de l'àmbit o institució en què es desenvoluparan. 2. Preparar, dinamitzar i gestionar campanyes de sensibilització ciutadana, sessions formatives i informatives o d'altres iniciatives socials en el marc d'un programa d'intervenció sociocultural propi o de nivell superior. 3. Donar recolzament tècnic a grups, associacions i col·lectius sobre organització, constitució, posada en marxa i gestió d'aquests, de forma que puguin aconseguir el seu funcionament autònom. 4. Avaluar el desenvolupament del projecte segons el procediment definit, a fi i efecte de garantir la presa de decisions i la continuació o modificació del projecte. c) Organitzar, dinamitzar i avaluar projectes d'animació cultural: 1. Definir i adaptar projectes d'animació cultural i programar el seu desenvolupament, i assegurar l'adequació al col·lectiu de destí i a les característiques i les condicions de l'àmbit o institució en què es desenvoluparan. 2. Organitzar el desenvolupament del projecte, a partir de la programació realitzada, a fi i efecte d'assegurar la seva posada en marxa. 3. Dinamitzar les activitats previstes, a fi i efecte de promoure la participació i el gaudi dels participants i el compliment de les fites previstes. 4. Supervisar les activitats de taller, i dirigir, si escau, les activitats previstes, a fi i efecte d'obtenir les fites de dinamització i aprenentatge previstos. 5. Avaluar el desenvolupament del projecte segons el procediment definit, a fi i efecte de garantir la presa de decisions i la continuació o modificació d'aquest. d) Organitzar, dinamitzar i avaluar projectes d'animació d'oci i del temps de lleure: 1. Definir i adaptar projectes d'animació de l'oci i del temps de lleure i programar el seu desenvolupament, i assegurar l'adequació al col·lectiu de destí i a les característiques i les condicions de l'àmbit o institució en què es desenvoluparan. 2. Organitzar i gestionar serveis d'oci i temps de lleure, i assegurar l'accés i el gaudi adequat per part dels usuaris. 3. Preparar i dinamitzar les activitats d'oci i de temps de lleure previstes, i assegurar la disponibilitat dels materials i els equips i la participació dels usuaris. 4. Avaluar el desenvolupament del projecte segons el procediment definit, a fi de garantir la presa de decisions i la continuació o modificació d'aquest. 2.3 Capacitats clau. Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en l'individu i són, en conseqüència, transversals -en el sentit que afecten molts llocs de treball- i transferibles a noves situacions. a) Capacitat de resolució de problemes: És la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l'organització o l'aplicació d'una estratègia o seqüència operativa (identificar, diagnosticar, formular solucions i avaluar), definida o no, per tal de trobar-hi la solució. Aquesta capacitat es manifesta en: La gestió d'accions promocionals d'acord amb el pressupost i els objectius establerts. L'adopció de mesures de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR