DECRET 299/1999, de 9 de novembre, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de producció de fusta i moble.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET

299/1999, de 9 de novembre, pel qual s’estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de producció de fusta i moble.

El Reial decret 729/1994, de 22 d’abril, ha establert el títol de tècnic superior en producció de fusta i moble i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims.

El Reial decret 777/1998, de 30 d’abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l’ordenació de la formació professional en l’àmbit del sistema educatiu; alguns d’aquests aspectes modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu.

De conformitat amb l’article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d’octubre, d’ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent.

D’acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l’establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional.

El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s’estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l’àmbit socioeconòmic dels centres docents.

L’autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l’equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l’alumnat i han de respondre al requisit d’integració dels continguts del cicle formatiu.

En virtut d’això, a proposta del conseller d’Ensenyament, amb l’informe del Consell Escolar de Catalunya, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

Aquest Decret estableix el currículum per a l’ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic superior en producció de fusta i moble regulat pel Reial decret 729/1994, de 22 d’abril, pel qual s’aproven els ensenyaments mínims.

Article 2

2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 1 de l’annex d’aquest Decret.

2.2 El perfil professional és el que s’indica a l’apartat 2 de l’annex.

2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s’estableixen a l’apartat 3.1 de l’annex.

2.4 Els continguts del currículum s’estructuren en els crèdits que s’estableixen a l’apartat 3.2 de l’annex.

2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l’avaluació.

2.6 Les hores a disposició del centre s’estableixen a l’apartat 3.3 de l’annex.

Article 3

La relació dels crèdits en què s’estructuren els mòduls professionals de l’ensenyament corresponent al títol de tècnic superior en producció de fusta i moble s’estableix a l’apartat 3.4 de l’annex.

Article 4

Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s’expressen a l’apartat 4 de l’annex.

Article 5

5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s’especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l’annex.

5.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els indicats a l’apartat 5.3 de l’annex.

Disposicions addicionals

—1 El conseller d’Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d’educació presencial com en la d’educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d’alumnat.

—2 El conseller d’Ensenyament pot autoritzar la realització d’experimentacions sobre aquest currículum d’acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s’estableix l’ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya.

Disposició final

Aquest Decret entra en vigor l’endemà de la seva publicació al DOGC.

Barcelona, 9 de novembre de 1999

Jordi Pujol

President de la Generalitat de Catalunya

Josep Xavier Hernández i Moreno

Conseller d’Ensenyament

Annex

—1 Identificació del títol.

1.1 Denominació: producció de fusta i moble.

1.2 Nivell: formació professional de grau superior.

1.3 Durada del cicle formatiu: 2000 hores.

1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1600 hores (crèdits de l’1 al 12 i el 14).

1.3.2 Formació en centres de treball: 400 hores (crèdit 13).

—2 Perfil professional.

2.1 Competència general.

És competència general d’aquest tècnic organitzar, gestionar i controlar la producció en indústries de la fusta i el moble, programar, preparar i supervisar els recursos i els treballs necessaris per a la transformació de la fusta i el suro, i la fabricació i instal·lació de fusteria i moble.

2.2 Competències professionals.

Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són:

a) Gestionar el magatzem de materials i productes en indústries de la fusta i el moble:

  1. Seleccionar els materials que cal emprar en la fabricació, acabament i instal·lació segons les especificacions tècniques.

  2. Supervisar el proveïment, el maneig i l’emmagatzematge dels materials.

  3. Controlar l’ús adequat i l’aprofitament dels materials.

  4. Determinar l’embalatge adequat per a la protecció dels productes i controlar-ne l’execució.

  5. Controlar l’ús, el tractament i l’eliminació dels residus.

    b) Organitzar la fabricació en indústries de la fusta i el moble:

  6. Realitzar la planificació de la producció segons la demanda, les previsions, la fabricació en curs, les existències i les característiques dels proveïments.

  7. Definir/desenvolupar els processos de fabricació, assegurar la viabilitat de la fabricació, optimar els recursos i aconseguir la qualitat i seguretat establertes.

  8. Programar els treballs de fabricació i instal·lació, d’acord amb la planificació i el procés establerts, i optimar l’aprofitament dels recursos.

  9. Preparar el llançament de la producció, comprovar la disponibilitat dels recursos i distribuir la informació necessària.

  10. Determinar les màquines i l’utillatge per aconseguir els objectius de producció, a partir de la informació tècnica del producte i del pla de producció.

    c) Supervisar i programar els equips per a la fabricació automatitzada en indústries de la fusta i el moble:

  11. Supervisar la preparació de màquines complexes i el funcionament dels automatismes i les instal·lacions.

  12. Programar les màquines de control numèric (CN) i els robots, i generar i registrar la informació tècnica annexa al programa.

  13. Supervisar i controlar l’execució de la realització de la primera peça, amb les màquines i els equips complexos i de control numèric.

  14. Definir els treballs de manteniment preventiu que cal realitzar en màquines, equips i instal·lacions.

    d) Supervisar la producció en indústries de la fusta i el moble:

  15. Instruir tècnicament els treballadors que estan al seu càrrec, i supervisar el compliment de les normes de seguretat i les actuacions de control de qualitat de fabricació.

  16. Assignar i optimar els recursos humans i distribuir la càrrega de treball.

  17. Supervisar i controlar la fabricació: processos, rendiments del treball, manteniment, i resoldre anomalies i contingències.

  18. Participar en la millora del procés de producció, proposant i coordinant les actuacions.

  19. Crear i mantenir relacions de treball en l’àmbit de producció.

  20. Gestionar la informació necessària per organitzar, conduir i supervisar la producció.

    2.3 Capacitats clau.

    Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en l’individu i són, en conseqüència, transversals -en el sentit que afecten molts llocs de treball- i transferibles a noves situacions.

    a) Capacitat de resolució de problemes:

    És la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l’organització o l’aplicació d’una estratègia o seqüència operativa (identificar, diagnosticar, formular solucions i avaluar), definida o no, per tal de trobar-hi la solució.

    Aquesta capacitat es manifesta en:

    El reajustament de la planificació de la producció quant a requeriments de productivitat, qualitat i seguretat en cas de discordances en el proveïment i el subministrament dels materials i productes.

    La supervisió dels programes de fabricació i dels rendiments de treball per a l’optimació dels recursos materials i humans, i realitzar, en cas de desviacions, les modificacions organitzatives necessàries per aconseguir els resultats de producció previstos.

    L’elaboració de propostes alternatives als processos de fabricació, en cas de contingència o avaria, que possibilitin la continuïtat i factibilitat de la producció en les condicions establertes.

    La supervisió de la preparació de les màquines i els equips programables, en cas de necessitat de reconfiguració del programa, i la supervisió del funcionament dels elements i sistemes de seguretat i de protecció, en el cas que no compleixin les exigències de seguretat en el treball.

    La validació dels paràmetres dimensionals i geomètrics de la primera peça, i la programació de les màquines i els equips automatitzats, efectuant les modificacions necessàries per corregir les possibles desviacions.

    El llançament de la producció en cas...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR