DECRET 135 /1998, de 9 de juny, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de desenvolupament de projectes urbanístics i operacions topogràfiques.

SecciónDisposicions Generals
Rango de LeyDecret

DECRET 135/1998, de 9 de juny, pel qual s'estableix el currículum del cicle formatiu de grau superior de desenvolupament de projectes urbanístics i operacions topogràfiques. El Reial decret 2209/1993, de 17 de desembre, completat pel Reial decret 1411/1994, de 25 de juny, ha establert el títol de tècnic superior en desenvolupament de projectes urbanístics i operacions topogràfiques i els corresponents ensenyaments mínims, en consonància amb el Reial decret 676/1993, de 7 de maig, el qual fixa les directrius generals sobre els títols de formació professional i els seus ensenyaments mínims. El Reial decret 777/1998, de 30 d'abril, ha desenvolupat determinats aspectes de l'ordenació de la formació professional en l'àmbit del sistema educatiu; alguns d'aquests aspectes modifiquen el Reial decret que va establir el títol corresponent a aquest cicle formatiu. De conformitat amb l'article 4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, correspon a les administracions educatives competents establir el currículum del cicle formatiu corresponent. D'acord amb el Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya, correspon al Govern de la Generalitat de Catalunya l'establiment del currículum dels ensenyaments de formació professional. El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s'estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l'àmbit socioeconòmic dels centres docents. L'autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent. El currículum establert en aquest Decret ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats clau de l'alumnat i han de respondre al requisit d'integració dels continguts del cicle formatiu. En virtut d'això, a proposta del conseller d'Ensenyament, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern, Decreto: Article 1 Aquest Decret estableix el currículum per a l'ensenyament de formació professional vinculat al títol de tècnic superior en desenvolupament de projectes urbanístics i operacions topogràfiques regulat pel Reial decret 2209/1993, de 17 de desembre, i completat pel Reial decret 1411/1994, de 25 de juny, pel qual s'aproven els ensenyaments mínims. Article 2 2.1 La denominació, el nivell i la durada del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 1 de l'annex d'aquest Decret. 2.2 El perfil professional és el que s'indica a l'apartat 2 de l'annex. 2.3 Els objectius generals del cicle formatiu són els que s'estableixen a l'apartat 3.1 de l'annex. 2.4 Els continguts del currículum s'estructuren en els crèdits que s'estableixen a l'apartat 3.2 de l'annex. 2.5 Els objectius terminals són els criteris que serveixen de referència per a l'avaluació. 2.6 Les hores a disposició del centre s'estableixen a l'apartat 3.3 de l'annex. Article 3 La relació dels crèdits en què s'estructuren els mòduls professionals de l'ensenyament corresponent al títol de tècnic superior en desenvolupament de projectes urbanístics i operacions topogràfiques s'estableix a l'apartat 3.4 de l'annex. Article 4 Les especialitats exigides al professorat que imparteix els crèdits corresponents a aquest cicle formatiu són les que s'expressen a l'apartat 4 de l'annex. Article 5 5.1 Els mòduls susceptibles de convalidació per estudis de formació professional ocupacional o de correspondència amb la pràctica laboral són els que s'especifiquen, respectivament, en els apartats 5.1 i 5.2 de l'annex. 5.2 Els estudis universitaris als quals dóna accés aquest títol són els previstos a l'apartat 5.3 de l'annex. Disposicions addicionals --1 El conseller d'Ensenyament pot desplegar el currículum a què es refereix aquest Decret tant en la modalitat d'educació presencial com en la d'educació a distància, el pot adequar a les característiques dels alumnes amb necessitats educatives especials i el pot adaptar a les característiques singulars de col·lectius d'alumnat. --2 El conseller d'Ensenyament pot autoritzar la realització d'experimentacions sobre aquest currículum d'acord amb el que disposa el capítol 6 del Decret 332/1994, de 4 de novembre, pel qual s'estableix l'ordenació general dels ensenyaments de formació professional específica a Catalunya. Disposició final Aquest Decret entra en vigor l'endemà de la seva publicació al DOGC. Barcelona, 9 de juny de 1998 Jordi Pujol President de la Generalitat de Catalunya Josep Xavier Hernández i Moreno Conseller d'Ensenyament Annex --1 Identificació del títol 1.1 Denominació: desenvolupament de projectes urbanístics i operacions topogràfiques. 1.2 Nivell: formació professional de grau superior. 1.3 Durada del cicle formatiu: 2.000 hores. 1.3.1 Formació en el centre educatiu: 1.650 hores (crèdits de l'1 al 9). 1.3.2 Formació en centres de treball: 350 hores (crèdit 10). --2 Perfil professional 2.1 Competència general. És competència general d'aquest tècnic intervenir en aixecaments i replantejaments de construccions i terrenys, auxiliar en la seva execució i participar en projectes d'infraestructura viària i d'ordenació del territori, elaborar plànols de traçats, escomeses, instal·lacions i d'ordenació del sòl, prendre dades i aportar al seu nivell solucions als problemes de representació i dimensionament. 2.2 Competències professionals. Les competències i les realitzacions més rellevants que ha de manifestar el professional són: a) Participar en treballs de camp i gabinet: 1. Analitzar i interpretar dades prèvies que serveixen de base als treballs de camp. 2. Realitzar croquis del terreny, identificar-ne les dades més rellevants i assenyalar-les. 3. Estacionar els aparells topogràfics i possibilitar la presa de dades. 4. Realitzar amb la precisió adient operacions de presa de dades, i enregistrar-les en el suport adequat. 5. Obtenir cotes i coordenades amb la precisió adient i processar les dades de camp. 6. Materialitzar les dades de camp en el suport adequat i amb la precisió adient. 7. Interpolar corbes de nivell amb la precisió adient. b) Desenvolupar projectes d'infraestructura: 1. Participar en estudis comparatius d'infraestructura viària, i possibilitar la confrontació de solucions alternatives. 2. Representar traçats i establir els perfils necessaris segons la precisió demanada. 3. Representar rasants segons les especificacions i definir suficientment el traçat. 4. Realitzar amidaments per obtenir cubicacions d'obra de terra amb la precisió adient. 5. Realitzar valoracions i aplicar adequadament els preus actualitzats. 6. Realitzar operacions de càlcul d'instal·lacions que serveixen de suport al projecte. 7. Elaborar plànols d'escomeses i xarxes de distribució, i dibuixar plànols de clavegueram, aigua, electricitat, telefonia i gas. c) Participar en treballs de planejament: 1. Prendre dades urbanístiques i del terreny, i extreure'n les més rellevants per al projecte. 2. Elaborar plànols descriptius, a partir de la presa de dades, i facilitar-ne la interpretació que serveixi de base al projecte. 3. Participar en treballs d'ordenació del sòl, i aplicar-hi la normativa i les especificacions. 4. Representar traçats d'instal·lacions segons les especificacions, a partir de normes de disseny. d) Participar en replantejaments d'obra: 1. Intervenir en la definició del pla de replantejament, analitzar els plànols corresponents i elaborar els croquis necessaris. 2. Estacionar els aparells topogràfics i possibilitar el replantejament. 3. Materialitzar el replantejament, i marcar punts i alineacions amb la precisió requerida, d'acord amb el pla establert. 4. Materialitzar l'anivellació, i marcar cotes, altures o rasants amb la precisió requerida. e) Dur a terme l'administració, la gestió i la comercialització en una petita empresa o taller: 1. Avaluar la possibilitat d'implantació d'una petita empresa o taller segons la seva activitat, el volum de negoci i els objectius. 2. Determinar les formes de contractació més idònies segons la grandària, l'activitat i els objectius d'una petita empresa. 3. Elaborar, gestionar i organitzar la documentació necessària per a la constitució d'una petita empresa i la generada pel desenvolupament de la seva activitat econòmica. 4. Promoure la venda de productes o serveis a través dels mitjans o les relacions adequades segons l'activitat comercial requerida. 5. Negociar amb proveïdors i clients, i buscar les condicions més avantatjoses en les operacions comercials. 6. Crear, desenvolupar i mantenir bones relacions amb clients reals o potencials. 7. Identificar, en temps i forma, les accions derivades de les obligacions legals d'una empresa. 2.3 Capacitats clau. Són les capacitats, majorment de tipus individual, més associades a conductes observables en l'individu i són, en conseqüència, transversals -en el sentit que afecten molts llocs de treball- i transferibles a noves situacions. a) Capacitat de resolució de problemes: És la disposició i habilitat per enfrontar-se i donar resposta a una situació determinada mitjançant l'organització o l'aplicació d'una estratègia o seqüència operativa (identificar, diagnosticar, formular solucions i avaluar), definida o no, per tal de trobar-hi la solució. Aquesta capacitat es manifesta en: La selecció i l'estacionament dels aparells topogràfics per realitzar aixecaments i replantejaments segons les característiques topogràfiques del terreny i el tipus de treball. L'elaboració de propostes d'ordenació urbana referents a zones, usos, equipaments i esquemes viaris i d'instal·lacions...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR