DECRET 224/1993, de 27 de juliol, pel qual s'aprova el currículum i es regulen els ensenyaments de conservació i restauració de béns culturals.

SecciónConcursos i Anuncis
EmisorDepartament D'Educacio
Rango de LeyDecret

La Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, defineix, entre els ensenyaments de règim especial, els corresponents a conservació i restauració de béns culturals com a estudis superiors. D'altra banda la Llei encomana a les administracions educatives competents l'establiment del currículum.

Fixats els ensenyaments mínims del currículum de conservació i restauració de béns culturals i la prova d'accés a aquests ensenyaments pel Reial decret 1387/1991, de 18 de setembre, cal procedir a la publicació del currículum i a la regulació dels esmentats estudis.

La tasca de conservació i restauració, que consisteix en l'examen, la diagnosi i l'actuació restauradora sobre béns culturals, exigeix de les persones que hi actuen professionalment una preparació acurada atesa la responsabilitat que implica l'actuació directa sobre objectes insubstituïbles de gran valor i una formació completa i multidisciplinària, atesos els diversos camps que aquestes persones han d'abraçar en fer les propostes de tractament.

Qualsevol professional de la restauració, tot i que no pretén crear obres d'art sinó restituir-les a la seva forma original amb la màxima fidelitat, ha de ser capaç d'intervenir amb rigor i subjecció als plantejaments que es derivin de la seva investigació històrico-científica, sense, però, deixar de banda la sensibilitat i l'habilitat manual.

El fet de treballar en objectes pertanyents al passat no vol dir que hagi de renunciar a la utilització de les noves tecnologies i els avenços científics, els quals li permetran fer una tasca més reeixida.

Per tant, la finalitat d'aquesta formació és la de preparar personal qualificat professionalment, competitiu i capaç de realitzar de forma argumentada intervencions complexes de conservació-restauració, servint-se de tota la documentació i informació, a fi i efecte de desenvolupar amb la màxima qualitat l'activitat de conservació-restauració.

Partint d'aquests propòsits, el present currículum respon a la necessitat de proporcionar a les persones que han de treballar en la conservació i restauració una formació tècnico-científica i artística, d'acord amb un ensenyament complet i general.

En virtut d'això, amb l'informe del Consell Escolar de Catalunya, d'acord amb la Comissió Jurídica Assessora, a proposta del conseller d'Ensenyament, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article 1

El currículum corresponent als ensenyaments de conservació i restauració de béns culturals, així com la prova d'accés a aquests ensenyaments es regirà pel que s'estableix en aquest Decret.

Article 2

2.1 La finalitat dels ensenyaments de conservació i restauració de béns culturals és la de formar professionals de la conservació i restauració del patrimoni històric i cultural. 2.2 Per tal de desenvolupar les capacitats necessàries per exercir les activitats de la conservació i restauració, s'hauran d'haver assolit, d'acord amb el que preveu l'article 4.2 del Reial decret 1387/1991, de 18 de setembre, en acabar els estudis, els següents objectius: 2.2.1 Conèixer i valorar el significat i funció dels béns culturals relacionats amb el seu context històrico-artístic. 2.2.2 Conèixer els materials que constitueixen els béns culturals, així com els agents agressors més comuns. 2.2.3 Analitzar i valorar la teoria i les opinions sobre la restauració. 2.2.4 Adquirir un domini de les habilitats i les destreses necessàries per utilitzar amb precisió les tècniques i els procediments adequats per a un correcte treball de conservació i restauració dels béns culturals. 2.2.5 Assolir una base de coneixements legals, tècnico-pràctics i administratius relacionats amb les funcions de peritatge, dipòsit i difusió del patrimoni històric. 2.2.6 Adquirir una formació completa i multidisciplinària per desenvolupar la capacitat de treballar, amb profit, en equips interdisciplinaris. 2.2.7 Ser capaç d'utilitzar, de forma correcta i íntegra, els diversos coneixements, criteris i habilitats adquirits durant el procés d'aprenentatge en tota intervenció sobre béns culturals. 2.2.8 Conèixer i valorar el patrimoni històric de Catalunya per tal de poder donar resposta a la protecció i conservació d'aquest patrimoni.

Article 3

El català s'utilitzarà normalment com a llengua vehicular i d'aprenentatge, tot respectant-se els drets lingüístics individuals, d'acord amb la normativa vigent.

Article 4

4.1 El currículum de conservació i restauració de béns culturals comprendrà tres cursos acadèmics, dels quals el primer serà comú i els dos següents d'especialitat. Les especialitats són:

  1. Conservació i restauració d'arqueologia.

  2. Conservació i restauració del document gràfic.

  3. Conservació i restauració d'escultura.

  4. Conservació i restauració de pintura.

  5. Conservació i restauració de teixits. 4.2 El currículum, detallat en els continguts i els objectius, de les especialitats d'arqueologia, document gràfic, escultura, pintura i teixits és el que figura a l'annex 1 d'aquest Decret. La relació d'assignatures per curs i especialitats, així com les seves assignacions horàries és la que figura a l'annex 2 d'aquest Decret. 4.3 La planificació general del centre inclourà, entre d'altres aspectes: les especialitats, el calendari i l'horari escolar, els criteris generals per elaborar la programació, les opcions metodològiques, les organitzatives i les d'avaluació del procés d'ensenyament-aprenentatge.

Article 5

Per accedir als estudis superiors de conservació i restauració de béns culturals caldrà estar en possessió del títol de batxiller, d'acord amb el que preveu l'article 49.4 de la Llei orgànica 1/1990, de 3 d'octubre, d'ordenació general del sistema educatiu, i superar la prova d'accés regulada pel Reial decret 1387/1991, de 18 de setembre, i per aquest Decret. Igualment, podrà accedir-hi, amb la superació prèvia de la prova, qui hagi aprovat el curs d'orientació universitària o el batxillerat experimental regulat per l'Ordre de 5 de maig de 1987, d'acord amb el que preveu la disposició addicional segona del Reial decret 1387/1991, de 18 de setembre, o estudis que, d'acord amb la normativa vigent, hagin estat declarats equivalents.

Article 6

Correspon al Departament d'Ensenyament la convocatòria, que tindrà caràcter anual, l'organització i el desenvolupament de les proves d'accés als estudis superiors de conservació i restauració de béns culturals, així com la designació del Tribunal per a l'avaluació de les proves, que estarà format per una presidència, una secretaria i tres vocalies especialistes en les matèries incloses en la prova. Si el nombre d'alumnes ho requereix, el Departament d'Ensenyament podrà designar més d'un tribunal.

Article 7

7.1 Correspondrà als tribunals fixar el contingut dels exercicis de la prova i la seva qualificació, d'acord amb les instruccions establertes pel Departament d'Ensenyament. 7.2 La qualificació global de la prova resultarà de la mitjana ponderada de les qualificacions obtingudes en els diferents exercicis; els exercicis primer i segon es ponderaran en un 20 per 100 i el tercer, en un 60 per 100. 7.3 Per a la superació de la prova d'accés s'exigirà una qualificació global igual o superior a 5.

Article 8

El contingut de la prova constarà de tres exercicis. El primer exercici consistirà en l'anàlisi d'un text, relacionat amb els béns culturals, la durada del qual serà d'un màxim de noranta minuts i la qualificació de l'exercici oscil·larà entre 0 i 10. Aquesta anàlisi comprendrà un resum i un esquema del contingut del text, així com un comentari crític sobre aquest. L'objectiu d'aquest primer exercici serà apreciar la maduresa i formació general de l'alumne, especialment en allò referent a la comprensió dels conceptes, l'ús del llenguatge i la capacitat d'anàlisi, síntesi i relació. El segon exercici versarà sobre dues de les següents matèries del nivell educatiu precedent a escollir per l'alumne, el qual desenvoluparà per escrit una qüestió d'entre les quatre que hagin estat programades, de cadascuna de les dues matèries escollides: a) història, b) història de l'art, c) física i química, d) biologia. El temps màxim per contestar a cada una de les matèries serà de seixanta minuts. Cada una de les matèries de l'exercici serà puntuada de 0 a 10 i la mitjana aritmètica resultant constituirà la nota de l'exercici. L'objectiu d'aquest segon exercici serà comprovar que l'alumne posseeix coneixements específics suficients per cursar estudis de conservació i restauració. El tercer exercici, d'aptitud plàstica, constarà de les parts següents:

  1. Realització d'un dibuix del natural, d'enfocament mimètic, amb model real, exempt i inanimat. Es valorarà la fidelitat en la representació, la qualitat del grafisme i la precissió i acabament del treball.

  2. Realització d'un treball sobre representació del color. Es considerarà la correcta utilització de les tècniques utilitzades i el grau de comprensió dels valors i qualitats del color.

  3. Realització d'un treball pràctic per a la valoració de les aptituds específiques que requereixen els estudis de conservació i restauració de béns culturals. Es considerarà l'habilitat manual, la meticulositat i la pulcritud en la realització del treball. La durada màxima serà de quinze hores i la seva qualificació serà la mitjana aritmètica de la puntuació obtinguda en cada apartat, que es qualificarà entre 0 i 10.

Article 9

L'adjudicació de les places existents als centres públics es farà entre les persones que hagin superat la prova d'accés, d'acord amb la qualificació global obtinguda en aquesta prova.

Article 10

Quan el nombre de places disponibles en alguna especialitat sigui inferior al nombre de sol·licituds es tindrà en compte, per a l'adjudicació de places, la mitjana...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR