DECRET 219/2005, d'11 d'octubre, de reestructuració del Departament de Salut.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Salut
Rango de LeyDecret

DECRET

219/2005, d'11 d'octubre, de reestructuració del Departament de Salut.

La Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària de Catalunya, modificada parcialment per la Llei 11/1995, de 29 de setembre, va configurar un sistema sanitari que, vertebrat a través del Servei Català de la Salut, atribuïa al Departament de Sanitat i Seguretat Social les funcions de determinació dels criteris, les directrius i les prioritats de les polítiques sanitàries i també les de control, inspecció i avaluació de les activitats de l'Institut Català de la Salut.

L'any 2000, arran de l'evolució experimentada pel sistema sanitari català, es va fer palesa la conveniència de modificar l'estructura del Departament de Sanitat i Seguretat Social, per tal d'enfortir el paper del Departament com a finançador i responsable d'establir el marc de referència per a totes les actuacions públiques en l'àmbit de la salut. En aquell context, es va aprovar el Decret 262/2000, de 31 de juliol, de reestructuració del Departament de Sanitat i Seguretat Social (DOGC núm. 3200, de 8.8.2000).

Posteriorment, l'estructura del Departament ha estat modificada en dues ocasions. En la primera, mitjançant el Decret 209/2001, de 24 de juliol (DOGC núm. 3443, d'1.8.2001), es van redefinir les competències de la Direcció General de Recursos Sanitaris per raons d'eficàcia en la gestió; en la segona, mitjançant el Decret 227/2003, de 23 de setembre (DOGC núm. 3982, de 7.10.2003), es va reforçar l'organització de la Direcció de Serveis a causa de les competències assumides.

Actualment, la revisió del model sanitari existent s'adreça cap a un nou concepte de salut, en el qual el protagonista ha de ser el ciutadà, a qui se li oferiran els coneixements necessaris que li permetin promoure la salut i prevenir la malaltia. Aquest nou model prioritza tres elements: la salut pública, l'atenció sanitària i els serveis sanitaris i socials d'atenció a la dependència. Aquesta és la raó principal per la qual el Departament, mitjançant el Decret 303/2004, de 25 de maig, de modificació de la denominació del Departament de Sanitat i Seguretat Social (DOGC núm. 4143, de 28.5.2004), ha canviat la seva antiga denominació per la de Departament de Salut.

La instauració d'un nou model sanitari comporta la redefinició de les competències i les línies de responsabilitat entre el Departament de Salut, el Servei Català de la Salut i l'Institut Català de la Salut, en el sentit de reforçar el paper d'autoritat sanitària del Departament, el qual ha de desenvolupar les funcions de planificació, coordinació, avaluació i informació sanitàries. En aquest marc, es fa necessari que la nova estructura del Departament permeti desplegar l'exercici d'aquestes competències, amb subjecció als principis de desconcentració i descentralització que per imperatiu de la Llei 15/1990, de 9 de juliol, d'ordenació sanitària de Catalunya, modificada parcialment per la Llei 11/1995, de 29 de setembre, han de regir el conjunt de l'organització sanitària.

Alhora, l'acció dels principis de desconcentració i descentralització ha de permetre apropar la presa de decisions als ciutadans, com a titulars del dret a la salut, i en coherència amb un model d'atenció participatiu, on els seus drets i deures tenen progressivament una incidència més gran en la determinació de les actuacions que afecten la seva salut.

L'estructura del Departament de Salut ha de ser l'adequada per permetre la coordinació conjunta de les línies d'actuació del Departament i dels ens que en depenen, des d'una perspectiva global del sistema sanitari, amb l'objectiu d'assolir uns nivells creixents de qualitat en els serveis, eficàcia en la gestió de recursos i equitat en l'accés.

Per assolir aquests objectius, cal disposar de la informació sobre quines són les necessitats de salut de la població i com evolucionen, i valorar la incidència dels processos assistencials en aquestes necessitats. Alhora, els indicadors de salut de la població i l'avaluació de les actuacions establertes per fer-hi front són el punt de partida per fixar els objectius de salut, mitjançant el Pla de salut, com a eina essencial de planificació del sistema, i determinar les directrius de les actuacions que cal dur a terme per assolir-los. La nova estructura que es proposa s'orienta també a l'exercici d'aquestes funcions essencials per definir el model sanitari.

En aquest sentit, el Departament, mitjançant la Direcció General de Planificació i Avaluació, es dota d'una eina que, a partir de l'anàlisi i l'avaluació del sistema de salut, ha de formular els criteris generals de la planificació de les polítiques de salut i de serveis sanitaris de Catalunya. Igualment, la Direcció d'Estratègia i Coordinació té l'objectiu d'establir, de forma coordinada amb les altres direccions generals, estratègies de planificació de les polítiques sanitàries per assolir un grau d'eficàcia superior en les actuacions que garanteixen el dret a la protecció de la salut, i avaluar-ne els resultats i coordinar la planificació de les activitats de docència i recerca en la salut.

Així mateix, en la mesura que la salut pública és una prioritat del Govern, per una banda es reestructura la Direcció General de Salut Pública, per impulsar i coordinar les actuacions del Departament en aquesta matèria, i per l'altra, mitjançant la creació futura de l'Agència de Salut Pública de Catalunya, s'implanten els serveis de salut pública en el territori, per millorar-ne la qualitat de la gestió.

Finalment, en l'àmbit territorial, el Departament s'adequarà al nou model d'organització que es desplegarà mitjançant la futura llei d'organització territorial i dotarà el territori de més competències en l'àmbit de la salut, amb la participació de representants dels serveis territorials en els diferents òrgans de decisió i participació del Departament i dels organismes que en depenen.

De conformitat amb el que s'ha exposat, atès el que estableix la Llei 13/1989, de 14 de desembre, d'organització, procediment i règim jurídic de l'Administració de la Generalitat, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, a proposta de la consellera de Salut, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol 1

Organització general del Departament

Article 1

1.1 El Departament de Salut, en l'àmbit central, s'estructura en els òrgans següents:

a) Secretaria General.

b) Direcció General de Recursos Sanitaris.

c) Direcció General de Salut Pública.

d) Direcció General de Planificació i Avaluació.

e) Direcció d'Estratègia i Coordinació.

En l'àmbit territorial el Departament s'estructura en els serveis territorials que preveuen el capítol 7 del Decret 262/2000, de 31 de juliol, de reestructuració del Departament de Salut, i el Decret 263/2001, de 25 de setembre, de creació de la Delegació Territorial del Departament de Salut de les Terres de l'Ebre (DOGC núm. 3491, d'11.10.2001).

1.2 Són adscrites al Departament de Salut les entitats següents:

a) Servei Català de la Salut.

b) Institut Català de la Salut.

c) Institut d'Estudis de la Salut.

d) Institut Català d'Avaluacions Mèdiques.

e) Agència Catalana de Seguretat Alimentària.

f) Agència de Protecció de la Salut.

Capítol 2

Òrgans d'assistència i suport al conseller o la consellera

Article 2

El conseller o la consellera de Salut té com a òrgans d'assistència i suport el Comitè Executiu, el Consell de Direcció, el Gabinet del Conseller o la Consellera i el Consell Assessor de Salut.

Article 3

El Comitè Executiu és presidit pel conseller o la consellera i el componen, a més, el secretari o la secretària general, el director o la directora d'Estratègia i Coordinació, el director o la directora del Servei Català de la Salut, el director o la directora gerent de l'Institut Català de la Salut i el cap o la cap del Gabinet del Conseller o la Consellera.

Té com a funció assistir el conseller o la consellera en l'elaboració de les polítiques del Departament.

Article 4

El Consell de Direcció és presidit pel conseller o la consellera i el componen, a més, el secretari o la secretària general, els directors o les directores generals, el director o la directora del Servei Català de la Salut, el director o la directora gerent de l'Institut Català de la Salut, el director o la directora de l'Institut d'Estudis de la Salut, els directors o les directores dels serveis territorials, i els o les gerents de les regions sanitàries del Servei Català de la Salut, així com la resta de persones que el conseller o la consellera designi.

Té com a funció assistir el conseller o la consellera en el seguiment de l'execució de les polítiques del Departament.

Article 5

El Consell Assessor té les funcions i la composició que s'estableixen en el Decret 261/2000, de 31 de juliol, pel qual es crea el Consell Assessor de Sanitat (DOGC núm. 3200, de 8.8.2000), i en el Decret 283/2004, d'11 de maig, pel qual es modifica la composició del Consell Assessor de Sanitat (DOGC núm. 4132, de 13.5.2004).

Article 6

El Gabinet del Conseller o la Consellera es regeix per l'Acord de Govern de 20 de gener de 2004, pel qual es regulen determinats aspectes del règim eventual al servei de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR