DECRET 111/2017, de 18 de juliol, pel qual s'aprova el Reglament de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament d'Afers i Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència
Rango de LeyDecret

La Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, ha configurat un sistema de garanties del dret d'accés a la informació pública en el qual, per la novetat en el nostre sistema institucional, destaca la creació de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública.

La Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública és l'òrgan encarregat de vetllar pel compliment i les garanties del dret que la Llei reconeix a totes les persones d'accedir a la informació pública i, per tant, en constitueix una peça clau. La Comissió és designada pel Parlament de Catalunya, gaudeix de plena independència orgànica i funcional i resta adscrita al departament de l'Administració de la Generalitat competent en matèria de polítiques de transparència. El Govern l'ha de dotar dels mitjans personals i materials necessaris per a l'exercici de les seves funcions, respectant-ne sempre la independència orgànica i funcional.

La reclamació davant la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública s'erigeix com un mecanisme voluntari, àgil i gratuït que persegueix donar una resposta adequada a les demandes d'informació, però també a la protecció d'altres béns, drets i interessos amb els quals eventualment pugui entrar en conflicte, per part d'un òrgan independent i imparcial, com estableix el Conveni del Consell de Europa de 2009 sobre accés als documents públics.

El Reglament de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública, que s'aprova per mitjà d'aquest decret, té com a objectiu garantir i potenciar la independència de la Comissió, assegurant-li amb aquesta finalitat l'àmbit funcional que li correspon, així com l'estructura i els mitjans necessaris per tal que pugui exercir amb eficàcia les responsabilitats que li atribueix la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

Aquest decret es dicta a l'empara de l'habilitació continguda a l'article 41.2 i a la disposició final tercera de la Llei 19/2014, de 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern, i d'acord amb el procediment establert pel primer d'aquests preceptes.

L'article únic disposa l'aprovació del Reglament de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública, que s'estructura en vuit capítols. El capítol I conté les disposicions generals que persegueixen garantir la independència orgànica i funcional de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública. El capítol II defineix les funcions de la Comissió per vetllar pel compliment i la garantia del dret d'accés a la informació pública. El capítol III regula la composició de la Comissió, el mandat, la pèrdua de la condició de membre i els drets i deures dels seus membres. El capítol IV defineix l'organització de la Comissió, mentre que el capítol V n'estableix les normes de funcionament, on destaca el paper dels mitjans electrònics en el desenvolupament de l'activitat. El capítol VI regula els procediments mitjançant els quals es poden tramitar les reclamacions que s'interposin contra les resolucions expresses o presumptes en matèria d'accés a la informació, punt on destaca particularment, per la seva novetat, la regulació del procediment amb mediació, que persegueix que les parts construeixin per si mateixes una solució a la controvèrsia relativa a l'accés a la informació pública. En el cas que les parts no acceptin la mediació o no s'arribi a un acord, se seguirà el procediment amb resolució. El capítol VII regula els mitjans a disposició de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública per al correcte exercici de les seves funcions, que han de garantir-ne la independència orgànica i funcional, i el capítol VIII estableix els canals a través dels quals es duen a terme les seves relacions institucionals.

Ateses les competències de la Generalitat de Catalunya en matèria de règim jurídic i procediment de les administracions públiques catalanes, d'acord amb l'article 159.1 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya, i en línia amb el que estableix en matèria de transparència l'article 71.4 del mateix text estatutari, de conformitat amb la Llei 13/2008, de 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern, i amb la Llei 26/2010, del 3 d'agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya;

Per tot això, a proposta del conseller del Departament d'Afers i Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència, d'acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, d'acord amb l'informe del Parlament de Catalunya, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Article únic

S'aprova el Reglament de la Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública, el text del qual s'insereix a continuació.

Disposició final

Entrada en vigor

Aquest decret entra en vigor el mateix dia de la publicació en el Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya .

Barcelona, 18 de juliol de 2017

Carles Puigdemont i Casamajó

President de la Generalitat de Catalunya

Raül Romeva i Rueda

Conseller del Departament d'Afers i Relacions Institucionals i Exteriors i Transparència

REGLAMENT DE LA COMISSIÓ DE GARANTIA DEL DRET D'ACCÉS A LA INFORMACIÓ PÚBLICA

Capítol I. Disposicions generals

Article 1 Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública

La Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública és l'òrgan col·legiat encarregat de vetllar pel compliment i les garanties del dret d'accés a la informació pública a Catalunya, d'acord amb la Llei 19/2014, del 29 de desembre, de transparència, accés a la informació pública i bon govern.

Article 2 Independència orgànica i funcional

La Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública exerceix les seves funcions amb plena independència orgànica i funcional, i sense submissió a instruccions jeràrquiques de cap mena.

Article 3 Àmbit d'actuació
  1. La Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública intervé en relació amb les actuacions i les omissions en matèria d'accés a la informació pública que duen a terme els subjectes següents:

  1. L'Administració de la Generalitat de Catalunya.

  2. Els ens que integren l'Administració local a Catalunya.

  3. L'Administració pròpia d'Aran.

  4. Els organismes i ens públics de les administracions a què fan referència les lletres a), b) i c) anteriors.

  5. Les societats amb participació majoritària o vinculades a les administracions a què fan referència les lletres a), b) i c).

  6. Les fundacions del sector públic de les administracions a què fan referència les lletres a), b) i c).

  7. Les entitats de dret públic dependents de o vinculades amb les administracions a què fan referència les lletres a), b) i c).

  8. Els consorcis o altres formes associatives i ens vinculats i societats mercantils en què participa de manera majoritària alguna de les administracions a què fan referència les lletres a), b) i c).

  9. La resta de subjectes obligats d'acord amb la legislació vigent, sens perjudici de la formalització del corresponent conveni, si escau.

Article 4 Adscripció
  1. La Comissió de Garantia del Dret d'Accés a la Informació Pública està adscrita al departament de l'Administració de la Generalitat de Catalunya competent en matèria de polítiques de transparència.

  2. El departament de l'Administració de la...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR