DECRET 141/2017, de 19 de setembre, pel qual s'aprova el Reglament de l'impost sobre les estades en establiments turístics.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Vicepresidència i d'Economia i Hisenda
Rango de LeyDecret

Preàmbul

  1. En primer lloc, i quant al marc competencial, aquest Decret es dicta a l'empara de l'habilitació reconeguda a l'article 203.5 de l'Estatut d'autonomia de Catalunya i en l'exercici de la potestat reglamentària que atorga al Govern l'article 68 del mateix Estatut.

    L'impost sobre les estades en establiments turístics es va crear mitjançant la Llei 5/2012, del 20 de març, de mesures fiscals, financeres i administratives i de creació de l'impost sobre les estades en establiments turístics i va entrar en vigor l'1 de novembre del 2012. Després de quatre anys d'aplicació, s'ha considerat que és necessari fer-ne la revisió i modificació, acció que s'ha dut a terme amb la Llei 5/2017, del 28 de març, de mesures fiscals, administratives, financeres i del sector públic i de creació i regulació dels impostos sobre grans establiments comercials, sobre estades en establiments turístics, sobre elements radiotòxics, sobre begudes ensucrades envasades i sobre emissions de diòxid de carboni.

    Efectivament, en aquests darrers anys el sector turístic ha viscut canvis importants com, per exemple, les noves formes d'allotjament o la irrupció de les plataformes tecnològiques de comercialització d'establiments i equipaments d'allotjament turístic.

    Aquest escenari convida, entre d'altres mesures, a establir formes de col·laboració amb els operadors privats i els agents del sistema tributari, col·laboració que ha de revertir en una simplificació de les càrregues associades al compliment de les obligacions derivades de l'exacció de l'impost i en una gestió tributària més eficient. En aquest sentit, la llei ha disposat l'ampliació de la col·laboració de determinats operadors en la gestió i liquidació de l'impost i la creació d'una figura nova: l'assistent en la recaptació, el qual, amb la seva intervenció front a la Hisenda Pública, deslliura els substituts del contribuent que operen a través seu de càrregues fiscals associades a l'impost. Es tracta de persones intermediàries d'empreses turístiques d'allotjament i de professionals, empreses, entitats o operadors de plataformes tecnològiques que comercialitzen serveis turístics d'allotjament o faciliten la relació entre la persona titular de l'explotació i les persones físiques que fan les estades.

    Entre les novetats de la Llei, també destaca la introducció de nous supòsits d'exempció: per a les estades realitzades com a conseqüència de causes de força major i per motius de salut.

    Des del punt de vista de la gestió del tribut, destaca com a novetat l'anomenada “autoliquidació agregada”, que permet efectuar el pagament agregat de les quotes de l'impost meritades respecte d'un col·lectiu de substituts o d'un conjunt d'establiments o equipaments. Es dóna d'aquesta manera satisfacció a una demanda dels operadors del sector turístic que havien de presentar múltiples autoliquidacions que ara es poden presentar de forma agregada i, per tant, en un sol tràmit.

    Finalment, també cal destacar que la Llei estableix l'obligació de subministrament d'informació amb caràcter periòdic per part de les autoritats portuàries, que té per finalitat la millora en la detecció de possibles incompliments tributaris.

  2. S'acompleixen en aquest cas els principis de necessitat, eficàcia, proporcionalitat, seguretat jurídica, transparència, i eficiència. En aquest sentit, la regulació del tribut no estaria completa sense la promulgació del Reglament en el qual es regulen tots els ítems que restaven pendents; així, la redacció es contrau a cobrir aquesta necessitat i s'evita perllongar la transitorietat de la situació pendent de regulació reglamentària. Cal assenyalar que s'ha tramitat el projecte respectant tots els requisits de transparència i participació i s'ha completat en el mínim lapse de temps possible.

    Essent per tant el reglament la norma necessària per complementar la regulació legal de l'impost i respectant la regulació dels elements essencials del tribut establerts en la Llei en compliment del principi de reserva de llei, el present reglament dins de les opcions de regulació possibles, s'ha inspirat en els objectius generals d'aconseguir una millor eficiència de la gestió del tribut; simplificar les obligacions d'informació i reduir les càrregues administratives; així com incrementar la seguretat jurídica per a tots els agents intervinents.

  3. Pel que fa al contingut, el present reglament té per finalitat aclarir i desplegar conceptes introduïts per la llei i determinar aspectes procedimentals específics.

    El present Decret conté un article únic, que disposa l'aprovació del Reglament de l'impost sobre les estades en establiments turístics; una disposició derogatòria per la qual es deroga la normativa reglamentària vigent fins ara (el Decret 129/2012, de 9 d'octubre i el Decret 60/2017, de 13 de juny, que l'ha modificat); i una disposició final que preveu l'entrada en vigor del Decret per a l'endemà de la seva publicació al Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya.

    Pel que fa al Reglament cal destacar-ne els continguts següents:

    Es manté la regla ja vigent de còmput de dies i fraccions de l'estada d'acord amb els usos sobre horaris d'entrada i sortida dels establiments turístics; i s'efectuen precisions relatives a l'aplicació de les exempcions, com els requisits de justificació i als supòsits que queden compresos dins el concepte de “causa de força major”.

    La regulació dels assistents en la recaptació -nova figura d'obligat tributari introduïda per la Llei 5/2017, del 28 de març-, fa referència a aspectes relatius a la resolució d'habilitació, al conveni i a les auditories de les plataformes tecnològiques. Pel que fa al conveni, es disposa la subjecció del règim de drets, obligacions i responsabilitats de les parts a la normativa vigent. I pel que fa a les auditories, conté una regulació de detall amb la finalitat d'assolir la seguretat raonable del funcionament correcte, normal i ordenat de la plataforma a l'efecte del cobrament i ingrés de l'impost i, per tant, de la seva recaptació per part de l'Agència Tributària de Catalunya.

    També es regula el conveni que els agents col·laboradors en l'aplicació dels tributs als quals es refereixen els articles 36.2 i 41 de la Llei 5/2017, del 28 de març, han de signar amb l'Administració tributària, llevat del cas que hagin subscrit amb aquesta un conveni de col·laboració en d'altres tributs, que només caldrà afegir-hi l'addenda corresponent a aquest impost.

    Els articles 10 i 11 referents a la liquidació i ingrés de l'impost així com determinades obligacions al respecte reprodueixen, respectivament, els apartats 1 i 2 de l'article únic del Reglament aprovat pel Decret 60/2017, de 13 de juny, pel qual es modifica el Reglament de l'impost sobre les estades en establiments turístics, aprovat pel Decret 129/2012, de 9 d'octubre, i d'acord amb els quals s'estableixen dos períodes de liquidació semestral propers al concepte de temporada turística d'estiu i d'hivern (d'abril a setembre i d'octubre a març), fixant els terminis d'autoliquidació i ingrés els dies 1 a 20 d'octubre i els mateixos dies d'abril de cada any.

    També es determinen les obligacions del substitut en relació amb els ingressos de l'impost que hagi efectuat en el seu lloc l'assistent en la recaptació que ha intermediat en la comercialització del servei d'allotjament en el seu establiment.

    Per altra banda, es regulen les anomenades autoliquidacions agregades que poden presentar els substituts en relació amb tots els establiments o equipaments que explotin, i els agents col·laboradors en relació amb el col·lectiu de substituts en nom dels quals actuen. En ambdós casos, es disposa que l'autoliquidació agregada ha d'incloure les autoliquidacions individuals corresponents en cada cas.

    Quant a la forma i els terminis d'ingrés per part de l'assistent en la recaptació de...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR