DECRET 150/2014, de 18 de novembre, dels serveis d'acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Benestar Social i Família
Rango de LeyDecret

L’article 138.1.d) de l’Estatut d’autonomia de Catalunya disposa que s’ha d’establir per llei un marc de referència per a l’acolliment i la integració de les persones immigrades. Per complir aquest article, es va aprovar la Llei 10/2010, del 7 de maig, d’acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya, que, entre altres matèries, regula els serveis d’acollida. L’apartat 1 de la disposició final primera de la Llei esmentada faculta el Govern per fer-ne el desplegament reglamentari.

Així mateix, l’article 19.d) de la Llei 10/2010, de 7 de maig, estableix que correspon al Govern desenvolupar per reglament els requisits mínims que ha de tenir qualsevol servei de primera acollida. Aquests requisits s’han de fixar d’acord amb les entitats associatives dels ens locals i, si escau, amb la consulta als agents socials, de conformitat amb el que estableixen els articles 8.3, 13.2 i 19.d) de la Llei 10/2010, del 7 de maig.

Aquest Decret té per objecte el desplegament reglamentari dels serveis d’acollida, els quals tenen com a finalitat promoure l’autonomia i la igualtat d’oportunitats dels immigrats i dels retornats a Catalunya, i també remoure els obstacles que ho impedeixen a causa, principalment, de la manca de competències lingüístiques bàsiques i el desconeixement de la societat i de l’ordenament jurídic, amb l’objectiu de fer efectiu el principi d’igualtat i assolir més cohesió social.

Els serveis d’acollida estan formats pel servei de primera acollida i els programes d’acollida especialitzada. D’acord amb el que estableix la Llei 10/2010, del 7 de maig, el servei de primera acollida es configura com el conjunt de recursos, equipaments, projectes i programes dirigits a garantir la satisfacció de les necessitats inicials de formació i informació de les persones immigrades i retornades; i els programes d’acollida especialitzada són els instruments mitjançant els quals les administracions determinen criteris materials i de coordinació per adaptar la seva oferta de recursos, equipaments, projectes, programes i serveis, d’acord amb les necessitats específiques dels estrangers immigrats o dels retornats que en són usuaris.

Aquest Decret s’estructura en cinc capítols que regulen, respectivament, l’objecte i els principis del Decret, el servei de primera acollida, els programes d’acollida especialitzada, els informes en l’àmbit de la legislació estatal d’estrangeria, i les funcions en els àmbits professionals de l’acollida i la integració.

El capítol I d’aquest Decret conté dos articles dedicats al seu objecte i principis, d’acord amb el contingut de la Llei 10/2010, del 7 de maig.

El capítol II regula el servei de primera acollida, del qual destaquen per la seva importància la determinació del contingut o parts del seu procés i de la seva durada (acompanyament, sessió de benvinguda i formació, i certificació). En relació amb la formació, aquesta té per objecte assolir competència lingüística en llengua catalana i en llengua castellana (mòduls A.1 i A.2), assolir coneixements laborals (mòdul B) i, finalment, assolir coneixements de la societat catalana i del seu marc jurídic (mòdul C). Aquests tres tipus de formació s’han de dur a terme i acreditar amb l’oferta disponible, pública i privada, o eventualment a través de la creació d’ofertes específiques, tal com preveu la disposició addicional primera, però també a través de la realització de proves específiques i de reconeixement d’altres accions formatives ja fetes per la persona usuària fora del circuit del servei del primera acollida. L’èmfasi en el reconeixement d’altres formacions respon al que preveuen l’article 19.d) de la Llei 10/2010, del 7 de maig, que estableix la determinació per reglament de les convalidacions amb altres certificats i informes oficials, i també l’article 69.1.e) de la Llei 12/2009, del 10 de juliol, d’educació, segons el qual un dels objectius específics de l’educació d’adults és validar les competències adquirides per altres vies formatives. Tant la culminació del procés, que és complex perquè té diverses parts, com la consideració de diverses ofertes formatives i la possibilitat de reconeixement d’altres formacions, exigeix treballar de forma coordinada.

El capítol III regula els programes d’acollida especialitzada, el seu contingut mínim i la seva tramitació, tot tenint en compte que no poden significar la creació de cap xarxa paral·lela als itineraris informatius i formatius ordinaris, i que sempre que sigui possible les persones destinatàries s’han d’integrar en l’oferta comuna de recursos, equipaments, projectes, programes i serveis.

Com a matèria certament connexa als certificats d’acollida, el capítol IV d’aquest Decret regula aspectes de determinats informes l’emissió dels quals es va assignar a les comunitats autònomes i als ajuntaments per mitjà de les lleis estatals següents: la Llei orgànica 4/2000, d’11 de gener, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, i la Llei de 8 de juny de 1957, sobre el Registre Civil. La concreció de l’exercici de les funcions autonòmiques i municipals lligades als informes es concreta mitjançant el Reial decret 557/2011, de 20 d’abril, pel qual s’aprova el Reglament de la Llei orgànica 4/2000, sobre drets i llibertats dels estrangers a Espanya i la seva integració social, després de la seva reforma mitjançant la Llei orgànica 2/2009.

Segons el preàmbul de la Llei 10/2010, del 7 de maig, no s’ha d’entendre l’acollida com el procés d’integració complet. L’acollida és la primera etapa d’un procés que dura diversos anys i que en molts casos va més enllà de l’obtenció de la nacionalitat o de la segona o tercera generació. Els serveis d’acollida no pretenen abastar totes les necessitats personals i socials dels destinataris, ni les de la primera etapa, les de l’acollida per se , ni les de les etapes posteriors. Per això, l’àmbit de la Llei 10/2010, del 7 de maig, va més enllà de la regulació dels serveis d’acollida, i inclou també aspectes relatius a la integració de les persones nouvingudes. En relació amb aquestes previsions, el capítol V del Decret regula un aspecte de la Llei 10/2010, del 7 de maig, que pertany tant a l’àmbit de l’acollida com al de la integració: és el cas de certes funcions professionals especialitzades.

El Decret detalla diverses funcions que exigeixen una activitat i una coordinació eficients de la Generalitat i dels ens locals, a més de la comunicació i la relació amb l’Estat, per la qual cosa incorpora novetats recents de l’ordenament jurídic, com ara la gestió electrònica i la publicació per mitjans electrònics, i les actuacions administratives automatitzades, que estableixen, respectivament, la Llei 29/2010, del 3 d’agost, de l’ús de mitjans electrònics al sector públic de Catalunya, i la Llei 26/2010, del 3 d’agost, de règim jurídic i de procediment de les administracions públiques de Catalunya.

Finalment, el Decret conté cinc disposicions addicionals i una de final. Per la seva importància, destaca la disposició addicional que es refereix a la Comissió Mixta Paritària Generalitat - Ens Locals, creada per la disposició addicional cinquena de la Llei 10/2010, del 7 de maig.

D’acord amb les previsions dels articles 8.3, 13.2 i 19.d) de la Llei 10/2010, del 7 de maig, en l’elaboració d’aquest Decret s’ha donat compliment a la participació activa del món local en la fixació dels seus continguts, i s’ha sotmès a diferents òrgans on els ens locals tenen representació. En aquest sentit, el Decret s’ha sotmès a informe de la Taula de Ciutadania i Immigració i de la Comissió de Govern Local. El Decret també ha estat objecte de dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya.

Per tot això, de conformitat amb el que disposen el títol IV de la Llei 26/2010, del 3 d’agost, i els articles 39.1 i 40.1 de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern;

A proposta de la consellera de Benestar Social i Família, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol I

Objecte i principis

Article 1

Objecte

L’objecte d’aquest Decret és regular:

  1. El servei de primera acollida, que defineix l’article 2.b) de la Llei 10/2010, del 7 de maig, d’acollida de les persones immigrades i de les retornades a Catalunya.

  2. Els programes d’acollida especialitzada, que defineix l’article 2.c) de la Llei 10/2010, del 7 de maig.

  3. Els informes que la Generalitat emet en l’àmbit de la legislació estatal d’estrangeria i de nacionalitat amb participació o sense dels ajuntaments.

  4. Certes funcions professionals especialitzades de l’acollida i la integració.

Article 2

Principis

Les administracions que han de garantir la prestació del servei de primera acollida i els responsables de la gestió dels programes d’acollida especialitzada han d’observar els principis generals i de gestió que estableixen els articles 4 i 5, així com les previsions de l’article 12 de la Llei 10/2010, del 7 de maig, referits a la promoció de l’autonomia i la igualtat d’oportunitats, la temporalitat, la normalitat, els enfocaments diferenciats, la perspectiva de gènere, la participació cívica, els enfocaments didàctics i altres. Els mateixos principis els han de complir els agents socials o les entitats privades, amb ànim de lucre o sense, i els professionals, quan participin en la prestació del servei de primera acollida.

Capítol II

Servei de primera acollida

Secció I

Procés del servei, durada i titulars

Article 3

Procés del...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR