DECRET 155/2014, de 25 de novembre, pel qual s'aprova el contingut mínim per a l'elaboració i l'homologació dels plans de protecció civil municipals i s'estableix el procediment per a la seva tramitació conjunta.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament D'Interior
Rango de LeyDecret

L’article 132.1 de l’Estatut d’autonomia atribueix a la Generalitat la competència exclusiva en matèria de protecció civil, que inclou, en tot cas, la regulació, la planificació i l’execució de mesures relatives a les emergències i la seguretat civil, i també la direcció i la coordinació dels serveis de protecció civil. Aquesta competència, segons el mateix precepte, s’estableix sens perjudici de les facultats dels governs locals en aquesta matèria, respectant el que estableixi l’Estat en exercici de les seves competències en matèria de seguretat pública.

La Llei 4/1997, de 20 de maig, de protecció civil de Catalunya, disposa, a l’article 15.1, que els plans de protecció civil poden ser territorials, especials i d’autoprotecció, i s’han d’aprovar i homologar d’acord amb la legislació vigent. Així mateix, a l’article 20.1 s’estableix que els plans de protecció civil han de ser elaborats segons una estructura de contingut homogènia, a l’efecte de la seva integració, i alhora fixa el contingut mínim d’informació i les previsions que han de contenir; d’acord amb l’apartat 2 d’aquest precepte correspon al Govern determinar per reglament l’estructura del contingut per a l’elaboració i l’homologació dels plans de protecció civil municipals, com són els plans bàsics d’emergència municipal, els plans d’actuació municipals i els plans específics municipals.

Mitjançant el Decret 210/1999, de 27 de juliol, es va aprovar l’estructura del contingut per a l’elaboració i l’homologació dels plans de protecció civil municipals, a l’empara de les previsions contingudes a la Llei 4/1997, de 20 de maig, de protecció civil de Catalunya.

Des de l’aprovació del Decret 210/1999, de 27 de juliol, s’ha constatat la conveniència de facilitar la tasca i les atribucions que corresponen als ajuntaments en matèria de planificació de protecció civil, tenint en compte els principis relacionats amb la simplificació administrativa que s’estan imposant en l’ordenament jurídic vigent. En aquest sentit, cal fer al·lusió a l’especial configuració territorial dels nostres municipis, atesos els diferents tipus de riscos a què estan sotmesos i les dificultats de mitjans i recursos que permeten l’elaboració dels plans, tenint en compte que, a Catalunya, 883 municipis tenen una població inferior a vint mil habitats i, alhora, d’aquests, 736 compten amb una població inferior a cinc mil habitants.

Resulta adequat per tant determinar l’estructura i el contingut d’un document únic en matèria de protecció civil per a la planificació, que permeti incloure-hi les previsions dels diferents plans i la seva tramitació conjunta, que ha de resultar un instrument àgil i que faciliti la tasca de planificació en l’àmbit municipal, especialment quan un municipi estigui afectat per diversos riscos, per tal de permetre una elaboració senzilla, estructurada i de fàcil aplicació en supòsits d’activació dels plans municipals corresponents.

En aquest sentit, aquest Decret té per objecte principal que els municipis, atès el principi d’autonomia local constitucionalment garantida i les competències en matèria de protecció civil recollides a l’article 84.2.f) de l’Estatut d’autonomia, puguin elaborar, aprovar i incloure tots els riscos, d’acord amb els corresponents plans o figures de planejament, en...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR