DECRET 163/2018, de 17 de juliol, de venda directa de llet crua de vaca.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

L'Estatut d'autonomia de Catalunya atribueix a la Generalitat competències en matèria de salut pública (article 162.3.b), agricultura i ramaderia (article 116.1.b), i defensa dels drets dels consumidors i els usuaris (article 123.a).

A partir de l'any 2002, amb la publicació del Reglament (CE) núm. 178/2002 del Parlament Europeu i del Consell, de 28 de gener, pel qual s'estableixen els principis i els requisits generals de la legislació alimentària, es crea l'Autoritat Europea de Seguretat Alimentària i es fixen els procediments relatius a la seguretat alimentària, la Unió Europea va iniciar un extens marc legislatiu en matèria d'higiene alimentària que constitueix els principis generals, bàsics i comuns, per a la producció i comercialització de tots els aliments.

Els reglaments (CE) núm. 852/2004 del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril, relatiu a la higiene dels productes alimentaris, i (CE) núm. 853/2004 del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril, pel qual s'estableixen normes específiques d'higiene dels aliments d'origen animal, estableixen respectivament les normes generals i específiques relatives a la higiene de la producció de diversos aliments, inclosa la llet crua.

Tanmateix, l'article 1.3 del Reglament (CE) núm. 853/2004 exclou del seu àmbit d'aplicació el subministrament directe per part del productor de petites quantitats de productes primaris al consumidor final o a establiments locals de venda minorista que subministren directament al consumidor final. Respecte dels àmbits exclosos, l'apartat 4 del mateix article 1 disposa que els estats membres establiran normes que regulin aquestes activitats excloses, i que aquestes normes hauran de garantir l'assoliment dels objectius del Reglament (CE) núm. 853/2004.

En el cas del producte llet crua, l'Estat espanyol va optar per no exceptuar el subministrament directe de llet crua, de manera que el subministrament directe de llet crua per part del productor és subjecte a idèntics requisits que la posada en el mercat de llet crua per part de qualsevol operador econòmic, i aquests requisits són els establerts en els reglaments (CE) núm. 852/2004 i (CE) núm. 853/2004.

El Decret 297/1990, de 4 de desembre, pel qual es regula la venda de llet certificada crua i es prohibeix la venda de llet crua a granel, estableix la prohibició de venda de llet crua a granel que no vagi destinada a la industrialització, tot possibilitant que les granges de producció lletera qualificades de ramaderies de sanitat comprovada i/o diplomades puguin produir, envasar i comercialitzar la llet certificada crua complint les condicions que determinen els articles 2, 3 i 4 del mateix Decret.

La reestructuració del sector lleter esdevinguda en els últims anys ha dut a l'actual configuració del sector basada en explotacions molt tecnificades, en mans de productors altament professionalitzats.

En efecte, en els darrers anys, les activitats de producció, transformació i distribució de la llet han hagut d'adaptar-se a la normativa de la Unió Europea que regula la qualitat i la seguretat dels aliments. Aquestes condicions són d'un grau d'exigència elevat, i els productors estan sotmesos a un conjunt d'accions de control dirigides precisament a garantir els atributs i la seguretat de la llet i els seus productes.

D'acord amb la normativa europea en vigor, garantir els atributs i la seguretat de la llet és, en primer terme, responsabilitat dels operadors de l'empresa alimentària. Les autoritats competents realitzen, alhora, controls oficials que van des de la comprovació i l'impuls dels autocontrols d'aquests operadors fins a la inspecció i l'auditoria de les explotacions ramaderes i els establiments de producció, i el control analític de la llet i els seus productes.

A Catalunya, com a d'altres estats membres de la Unió Europea, s'ha instaurat darrerament un nou sistema de venda de llet al consumidor final per mitjà de màquines automàtiques. Aquest nou sistema de venda va començar amb la venda de llet pasteuritzada, tot i que actualment ha evolucionat en els països del nostre entorn, com ara França o Itàlia, a la venda de llet crua.

Per aquest motiu, han estat nombroses les peticions del sector ramader perquè els productors de llet puguin revalorar els seus productes, ajudar d'aquesta manera a la viabilitat de les explotacions ramaderes i enfortir el sector lleter a Catalunya.

Així mateix, la venda directa de llet crua de vaca destinada al consumidor final s'emmarca en el concepte de venda de proximitat de productes agroalimentaris que regula el Decret 24/2013, de 8 de gener, sobre l'acreditació de la venda de proximitat de productes agroalimentaris.

Per tot això, resulta adient procedir a una nova regulació de l'activitat de venda directa de llet crua de vaca que realitzen les explotacions ramaderes, sotmetent-la a un règim de comunicació prèvia, fonamentat en raons imperioses d'interès general, amb la finalitat d'aplicar el programa de control i avaluació de les condicions higièniques i sanitàries de les explotacions ramaderes que exerceixen l'activitat de venda directa de llet crua de vaca.

Aquest decret regula els requisits de l'activitat de venda directa de llet crua de vaca realitzada per una explotació ramadera amb destinació al consumidor final mitjançant la venda a l'explotació, una màquina automàtica o un establiment minorista per a l'abastament directe al consumidor final. Alhora, també crea i regula el Directori d'explotacions de venda directa de llet crua de vaca.

El Decret regula els requisits que han de complir les explotacions ramaderes productores, els requisits de la producció, els requisits de manipulació, venda i envasat, de transport, d'etiquetatge i d'informació al consumidor. Aquests requisits són els ja establerts en la normativa europea en matèria d'higiene alimentària, més uns requisits addicionals relatius a la prevenció de mamitis, la neteja dels equips i a la formació del personal de l'explotació.

Per tot això, escau ara regular la venda directa de llet crua a Catalunya d'acord amb la normativa europea esmentada, tot derogant el Decret 297/1990, de 4 de desembre, pel qual es regula la venda de llet certificada crua i es prohibeix la venda de llet crua a granel.

Aquesta disposició resulta del tot necessària, tal com s'exposa en els paràgrafs anteriors, i eficaç i proporcionada en els seus objectius, proporciona seguretat jurídica als seus destinataris i compleix els principis de transparència i eficiència, i el seu contingut respon als principis de bona regulació.

Amb el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya i amb l'informe de l'Autoritat Catalana de Protecció de Dades;

A proposta de la consellera d'Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, i de la consellera de Salut, vist el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora, i d'acord amb el Govern,

Decreto:

Capítol 1

Disposicions generals

Article 1

Objecte i àmbit d'aplicació

1.1 L'objecte d'aquest Decret és regular l'activitat de venda directa de llet crua de vaca realitzada per una explotació ramadera amb destinació al consumidor final mitjançant la venda a l'explotació, una màquina automàtica o un establiment minorista per a l'abastament directe al consumidor final, i també crear i regular el Directori d'explotacions de venda directa de llet crua de vaca (en endavant, Directori).

1.2 L'àmbit d'aplicació d'aquest Decret s'estén a les explotacions ramaderes de Catalunya que realitzen l'activitat de venda directa de llet crua de vaca.

Article 2

Definicions

2.1 Als efectes d'aquest Decret, s'entén per:

  1. Consumidor final: Tota persona física o jurídica que, com a destinatari final, adquireixi, gaudeixi i utilitzi la llet crua adquirida.

  2. Llet crua de vaca (en endavant, llet crua): la llet produïda per la secreció de la glàndula mamària de les vaques que no hagi estat escalfada a una temperatura superior a 40 graus centígrads ni sotmesa a un tractament d'efecte equivalent.

  3. Màquina automàtica: distribuïdor automàtic de llet a granel amb la funció de dispensar una quantitat determinada de llet al consumidor, d'acord amb el crèdit, i que manté les condicions higienicosanitàries de la llet, evita que es contamini i/o alteri i la conserva a una temperatura compresa entre 1ºC i 4ºC.

  4. Venda directa de llet crua de vaca: comercialització de llet crua de vaca del productor al consumidor final mitjançant la venda a l'explotació, una màquina automàtica o un establiment minorista per a l'abastament directe al consumidor final.

2.2 Així mateix, als efectes d'aquest Decret, són d'aplicació les definicions establertes en el Reglament (CE) núm. 853/2004 del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril, pel qual s'estableixen normes específiques dels aliments d'origen animal; el Reglament (CE) núm. 882/2004 del Parlament Europeu i del Consell, de 29 d'abril, sobre els controls oficials efectuats per garantir la verificació del compliment de la legislació en matèria de pinsos i aliments i la normativa sobre salut animal i benestar dels animals; el Reglament (CE) núm. 2073/2005 de la Comissió, de 15 de novembre, relatiu als criteris microbiològics aplicables als productes alimentaris; el Reglament (UE) núm. 1169/2011, de 25 d'octubre, sobre la informació alimentària facilitada al consumidor; el Decret 40/2014, de 25 de març, d'ordenació de les explotacions ramaderes; i la Llei 14/2003, de 13 de juny, de qualitat agroalimentària.

Capítol 2

Requisits relatius a la producció, el transport i la venda directa de llet crua de vaca.

Article 3

Compliment de la normativa en matèria d'higiene alimentària

3.1 Les explotacions ramaderes productores que realitzin l'activitat de venda directa de llet...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR