DECRET 165/2015, de 21 de juliol, de formació sanitària especialitzada a Catalunya.

Fecha de Entrada en Vigor12 de Agosto de 2015
SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de Salut
Rango de LeyDecret

El sistema de formació sanitària especialitzada mitjançant residència implica per als especialistes en formació el desenvolupament de les activitats previstes en el programa de formació corresponent a l’especialitat de què es tracti, de manera tutelada i subjecta a les avaluacions que es determinin reglamentàriament.

La Llei 44/2003, de 21 de novembre, d’ordenació de les professions sanitàries, estableix un marc legal i competencial en tot allò referent al desenvolupament de les professions sanitàries i defineix l’objecte de la formació especialitzada com la tasca de dotar els professionals de la salut dels coneixements, les tècniques, les habilitats i les actituds propis de l’especialitat corresponent, simultàniament a l’assumpció progressiva per la persona en formació de la responsabilitat inherent a l’exercici autònom de la mateixa especialitat. Els articles 15 i següents del capítol III del títol II preveuen la intervenció de les comunitats autònomes en el tractament de la formació especialitzada dels professionals sanitaris, dins el marc de coordinació estatal que garanteix la Comissió de Recursos Humans del Sistema Nacional de Salut, d’acord amb la Llei 16/2003, de 28 de maig, de cohesió i qualitat del Sistema Nacional de Salut.

El Reial decret 183/2008, de 8 de febrer, pel qual es determinen i es classifiquen les especialitats en ciències de la salut i es desenvolupen determinats aspectes del sistema de formació sanitària especialitzada, desenvolupa aspectes bàsics i fonamentals en el sistema de formació sanitària especialitzada, com els que es refereixen a les unitats docents, les comissions de docència, els caps d’estudis, els tutors o els procediments d’avaluació dels residents.

En compliment de les disposicions del Reial decret 183/2008, de 8 de febrer, la Comissió de Recursos Humans del Sistema Nacional de Salut va aprovar un acord, publicat per mitjà de l’Ordre SCO/581/2008, de 22 de febrer, pel qual es fixen els criteris generals relatius a la composició i les funcions de les comissions de docència, a la figura del cap d’estudis de formació especialitzada i al nomenament del tutor. Aquest Acord conté els criteris generals relatius a aquestes matèries, que han de ser d’aplicació comuna a tot el sistema sanitari implicat en la formació d’especialistes en ciències de la salut pel sistema de residència.

Recentment s’ha publicat el Reial decret 639/2014, de 25 de juliol, pel qual es regula la troncalitat, la reespecialització troncal i les àrees de capacitació específica, s’estableixen les normes aplicables a les proves anuals d’accés a places de formació i altres aspectes del sistema de formació sanitària especialitzada en ciències de la salut i es creen i es modifiquen determinats títols d’especialista. Amb aquesta disposició, en convergència amb l’estructura de la formació especialitzada en altres països membres de la Unió Europea, s’avança en la línia d’adquisició de competències comunes a diverses especialitats en ciències de la salut a través d’un període de formació uniforme, denominat tronc, amb la finalitat última d’incrementar la capacitat dels professionals en la resolució dels problemes de salut de la població d’una manera integral, més eficaç, eficient i qualitativa, alhora que introdueix canvis substancials en les estructures docents i en els requisits corresponents d’acreditació de centres i unitats docents.

Basant-se en la normativa esmentada, les comunitats autònomes han de desenvolupar un conjunt d’actuacions tendents a la implantació i la gestió de la formació sanitària especialitzada, com són: informar i traslladar les sol·licituds d’acreditació d’unitats docents; definir els criteris de constitució i adscripció de les comissions de docència a un centre o una unitat docent, determinar-ne la dependència funcional, la composició i les funcions, com també la coordinació d’actuacions de les comissions existents; vetllar perquè les unitats docents reuneixin les condicions per al compliment de les seves finalitats; regular els procediments per a la designació, el reconeixement, la incentivació i l’avaluació periòdica dels caps d’estudi de formació especialitzada; regular els procediments per al nomenament i l’acreditació periòdica dels tutors o els sistemes de reconeixement específic de l’acció tutorial; autoritzar les rotacions externes i les sol·licituds de canvi excepcional d’especialitat del personal resident, o informar sobre les estades formatives d’estrangers.

Així, recentment s’ha dictat l’Ordre SLT/337/2013, de 20 de desembre, per la qual es regula el procediment per a l’acreditació de tutors d’especialistes en formació de les especialitats de medicina, farmàcia, infermeria i altres graduats i llicenciats universitaris en l’àmbit de la psicologia, la química, la biologia, la bioquímica i la física de centres sanitaris acreditats per a la formació d’especialistes en ciències de la salut de la xarxa sanitària de Catalunya.

En tot cas, d’acord amb l’article 162 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, correspon a la Generalitat la competència compartida en matèria de formació sanitària especialitzada, que inclou l’acreditació i l’avaluació de centres; la planificació de l’oferta de places; la participació en l’elaboració de les convocatòries; la gestió dels programes de formació de les especialitats i les àrees de capacitació específica, i l’expedició de diplomes d’àrees de capacitació específica.

A aquest títol competencial s’afegeix la competència exclusiva que l’article 150 de l’Estatut atorga a la Generalitat de Catalunya en matèria d’organització de la seva Administració.

Sobre la base d’aquests mandats i emparaments normatius, i tenint present que la formació del personal resident constitueix la finalitat primordial d’aquest sistema de formació sanitària especialitzada, aquest Decret regula els principis informadors de les actuacions que ha de dur a terme l’Administració sanitària de Catalunya com a garantia per a la consecució d’aquest objectiu; la composició, les funcions i l’adscripció de les comissions de docència dels centres sanitaris acreditats per a la formació d’especialistes en formació; les funcions, la designació, l’avaluació i el reconeixement de la figura del cap d’estudis, dels presidents de les subcomissions i dels tutors que participen de la funció docent especialitzada; el marc de la qualitat docent i, en conjunt, les mesures i les actuacions que han de contribuir a l’objectiu de millorar progressivament la formació integral dels especialistes en formació i, consegüentment, a millorar el sistema de salut i l’atenció sanitària al ciutadà.

El Decret 119/2014, de 5 d’agost, de reestructuració del Departament de Salut, estableix a favor de la Direcció General de Planificació i Recerca en Salut, entre altres, les funcions d’establir i dirigir les polítiques en l’àmbit de la planificació de necessitats de professionals i de l’ordenació professional, de la formació en matèria de salut i del desenvolupament professional, i també les funcions d’autoritat sanitària corresponents a l’acreditació i la certificació de professionals sanitaris i de les activitats de formació que aquests desenvolupin. Així mateix, d’acord amb el Decret consignat, correspon a la Subdirecció General de Planificació i Desenvolupament Professional, de la Direcció General esmentada, entre d’altres, establir els criteris per a la definició de polítiques relatives a la salut en l’àmbit de la planificació i l’ordenació professional, de la formació en matèria de salut i del desenvolupament professional; fer el seguiment de la planificació operativa i de l’execució i avaluar-ne els resultats; analitzar i estudiar les necessitats i les tendències en matèria de professions sanitàries, tot garantint l’equilibri entre l’oferta i la demanda de professionals en l’àmbit de la salut; impulsar la coordinació en matèria d’ordenació professional, de la formació sanitària i del desenvolupament professional, i donar suport tècnic, entre d’altres, a la Xarxa de Comissions de Docència i Comissions Assessores dels centres sanitaris acreditats per a la formació dels especialistes en ciències de la salut a Catalunya.

Vist el dictamen del Consell de Treball, Econòmic i Social de Catalunya;

De conformitat amb el que estableix l’article 39.1 en relació amb el 40.1, tots dos de la Llei 13/2008, del 5 de novembre, de la presidència de la Generalitat i del Govern;

Per tot això, a proposta del conseller de Salut, d’acord amb el dictamen de la Comissió Jurídica Assessora i amb la deliberació prèvia del Govern,

Decreto:

Capítol I

Disposicions generals

Article 1

Objecte

Aquest Decret té per objecte l’ordenació del sistema de formació sanitària especialitzada a Catalunya, de conformitat amb la legislació bàsica de l’Estat en aquesta matèria.

Article 2

Òrgan competent en matèria de formació sanitària especialitzada

Correspon a la direcció general competent en matèria de planificació i recerca en salut el desenvolupament i l’execució de les funcions atribuïdes en matèria de formació sanitària especialitzada al departament competent en matèria de salut.

Capítol II

Principis d’actuació i drets i deures de les persones en formació sanitària especialitzada

Article 3

Principis d’actuació de l’Administració sanitària en matèria de formació sanitària especialitzada.

3.1 El...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR