DECRET 169/2014, de 23 de desembre, pel qual es crea la Comissió Interdepartamental de Transparència i Accés a la Informació Pública.

SecciónDisposicions Generals
EmisorDepartament de la Presidencia
Rango de LeyDecret

L’Estatut d’autonomia de Catalunya estableix en el seu preàmbul que tots els poders públics estan al servei de l’interès general i dels drets de la ciutadania i disposa, a l’article 71.4, que l’Administració de la Generalitat, d’acord amb el principi de transparència, ha de fer pública la informació necessària perquè la ciutadania en pugui avaluar la gestió.

La transparència i l’accés de la ciutadania a la informació pública constitueix un eix fonamental de tota l’acció política i un valor que ha d’impregnar i regir el funcionament de l’Administració de la Generalitat, la qual cosa obliga a promoure l’adaptació de l’organització, de la seva activitat i dels seus procediments, així com a facilitar l’assimilació d’aquest canvi en la cultura institucional de la forma més ràpida i profunda possible.

En aquesta línia, el Pla de Govern aprovat per als anys 2013-2016 s’articula a l’entorn de set grans eixos que donen resposta als reptes del país i recull, com a cinquè eix, l’agilitat i la transparència de l’Administració, a fi d’impulsar una Administració més oberta, més transparent i participativa.

En el mateix sentit s’emmarquen les 51 “Propostes i reflexions en matèria de transparència i regeneració democràtica” elaborades pel president de la Generalitat arran de les reflexions i valoracions aportades pels participants en les dues cimeres per a la regeneració democràtica celebrades al Palau de la Generalitat els dies 6 i 22 de febrer de 2013. El document s’estructura en sis grans eixos, un dels quals s’anomena “Transparència, accés a la informació i bon govern”.

Una de les actuacions recollides en aquell document era la de crear un portal web des del qual es facilités l’accés de la ciutadania als continguts relacionats amb el Govern i els seus alts càrrecs, les retribucions i les dietes, el seguiment de l’acció pública, la gestió econòmica en el sentit més ampli possible, així com la gestió de recursos humans de la Generalitat. D’acord amb aquest compromís, el juliol de 2013 es va posar en funcionament el web transparència.gencat, portal únic corporatiu de publicitat activa de la Generalitat.

Així mateix, per Acord del Govern de 3 de juny de 2014 s’encarregà al Departament de Governació i Relacions Institucionals el desenvolupament i l’impuls del Pla de reforma de l’Administració de la Generalitat i del seu sector públic, Pla de reforma que té com a primer eix la transparència, amb l’objectiu de fomentar i promoure la transparència en totes les actuacions de l’Administració de la Generalitat de Catalunya i del seu sector públic, impulsar l’avaluació de les polítiques públiques i esdevenir un element clau que ha d’inspirar i orientar la seva reforma.

Per la seva banda, el Parlament de Catalunya, mitjançant la Resolució 776/X, de 17 de setembre de 2014, sobre l’orientació política general del Govern, també ha instat el Govern a promoure la transparència de l’actuació pública i la garantia del dret d’accés a la informació pública i, en particular, a adoptar mesures internes per adaptar l’estructura i el funcionament de l’Administració de la Generalitat per tal d’aplicar, al més aviat possible, la normativa i els principis de transparència, accés a la informació i bon govern i promoure l’articulació de mecanismes per al retiment de comptes derivats de la Llei de transparència, accés a la informació pública i bon govern, aprovada pel Parlament de Catalunya en data 18 de desembre de 2014.

El Decret 118/2013, de 26 de febrer, de reestructuració del Departament de la Presidència, atribueix a la Secretaria de Comunicació del Govern les funcions relatives a definir polítiques de govern obert i els canals de transparència i de comunicació i interacció amb la ciutadania, així com coordinar l’accés de la ciutadania a la informació i a la reutilització de les dades públiques. Aquestes funcions les exerceix a través de la Direcció General d’Atenció Ciutadana i Difusió, a la qual li correspon impulsar i coordinar les accions de govern obert en l’àmbit de la comunicació i la interacció amb la ciutadania, la transparència del Govern i l’establiment de canals de col·laboració amb la ciutadania, així com dirigir i coordinar el procés d’obertura de dades públiques de la Generalitat de Catalunya. D’acord amb aquestes competències, correspon a la Secretaria de Comunicació del Govern, a través de la Direcció General d’Atenció Ciutadana i Difusió, definir les polítiques en matèria de govern obert, és a dir, en matèria de transparència i publicitat activa, accés a la informació, obertura i...

Para continuar leyendo

Solicita tu prueba

VLEX utiliza cookies de inicio de sesión para aportarte una mejor experiencia de navegación. Si haces click en 'Aceptar' o continúas navegando por esta web consideramos que aceptas nuestra política de cookies. ACEPTAR